Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Naakies
#880435
onze belle een sphynxje is nu in 11 weken voor de 3e keer krols en is 1.5 jaar oud
we willen volgen jaar graag een nestje met haar proberen als het lukt
maar we hebben nu net een zoon (julian) van 11 weken
van daar dat we even willen wachten
ons probleem is de pil heeft veel bij werkingen
maar ja iedere 3 tot 4 weken krools ook
is er mischien een ander middel om dit tegen te gaan
of is de pil toch niet zo schadelijk als er word beweerd
we horen van die enge verhalen er over .
we horen het heeeeel graag
groeten de naakies  :)
Door Rosita
#880491
Mijn Dayna is een ex fokpoes. Ik heb haar met 6 jaar gekregen en zij is ook op late leeftijd gesteriliseerd. Het remmende effect van een vroege sterilisatie op melkklierkanker is dan weg en Dayna  heeft vroeger ook een tijd de pil geslikt waarvan bekend is dat het de kans op melkklierkanker vergroot. Afgelopen donderdag is zij geopereerd aan een melkkliertumor welke hopelijk nog niet is uitgezaaid. De pil is dus zo schadelijk als wordt beweerd. Er zijn genoeg fokkers die om deze reden dan ook geen pil meer gebruiken.
Laatst gewijzigd door Rosita op za 15 dec 2007, 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mieuw
#880502
Tja, da's een moeilijk dilemma, eigelijk moet je kiezen uit 2 kwaden, of eigenlijk zelfs 3 kwaden, want je kan haar namelijk ook nog laten castreren. Je moet echt even bij jezelf te rade gaan of je je poes hier wel een plezier mee doet, en of je wel goed hebt nagedacht over de consequenties van een nestje. Als je het doet, doe het dan echt goed met alle gezondheidstesten en stamboomonderzoek etc. er ook bij.

Elke 3 tot 4 weken krols is écht niet goed voor een poes. Het put haar enorm uit en het vergroot de kans op baarmoederontsteking wat (als je er te laat bij bent) dodelijk kan zijn. Daarnaast levert het haar enorm veel stress op, wat ook niet goed is (ik zal er niet verder op in gaan, maar stress kan ook ernstige lichamelijke problemen veroorzaken).

De pil is ook zeker niet goed en ik heb meer dan eens horrorverhalen gehoord van poesjes die ernstig ziek zijn geworden van het gebruik van de pil. Toch gebruik ik hem wel voor mijn poezen.
In de bijsluiter staat (en dat zal je DA ook wel tegen je zeggen) dat je de pil eens per week moet geven. Ik ben zelf een beetje aan het vogelen geweest en bij mijn poezen is het voldoende om ze eens in de 3 weken een halve pil te geven. De hoeveelheid is dus veel lager dan wat er op de verpakking staat, en daarmee hoop ik het risico ook kleiner te maken. Je zou zelf even kunnen uitzoeken welke (minimale) dosering voldoende is om jouw poes van de krolsheid af te helpen.

Er bestaat ook een prikpil, en die werkt een aantal maanden achter elkaar, maar da's ook geen fijn goedje. Ik heb daar verder niet zoveel verstand van.
Je kan ook kijken of er ergens een gecastreerde kater is, die nog wel kan dekken, en die zet je dan op de poes. Dan word ze gedekt zonder dat er iets van komt, maar haar krolsheid zal dan 6-8 weken uitblijven. Overigens is dit ook niet echt leuk voor haar, want er komt qua hormonen en ook emotioneel veel bij kijken in zo'n klein lichaampje.
Door YaYa
#880521
Ik heb ook altijd de pil gegeven aan mijn poezen en heb daar eigenlijk nog geen problemen mee gehad. De oudsten die hier de pil hebben gehad zijn nu 11 jaar en de jongste zijn 4.
Wel heb ik problemen gehad met poesjes die nog nooit de pil gekregen hadden in de zin van baarmoederontstekingen enz.
Tuurlijk is de pil niet goed want je brengt onnodig extra hormonen in het lijfje. En het kan zeker gevolgen hebben voor melkklierkanker enz enz enz.
Dus ik zou het goed overwegen. Iedere paar weken krols is ook niks voor zo'n meisje.
Als je naar het belang van het poesje kijkt, zou ik zelf voor sterilisatie kiezen. Maar dat is mijn mening.
Door Suzan54
#880641
Ter overdenking mijn visie:

Het blijft kiezen uit allemaal kwaaien:

- het gezondste is bij de poes een castratie kort voor de eerste castratie. Dan heeft de hormonale ontwikkeling zijn kans gehad waardoor een aantal zeldzame maar hele nare/fatale kwalen weinig of geen kans krijgen. Maar wanneer we daar allemaal voor kiezen, zijn er al heen gauw heel katten meer én wanneer is kort voor de eerste krolsheid. Dat varieert van vijf maanden tot soms wel vijftien maanden.

- de andere optie is selecteren op poezen die laat voor het eerst krols worden en goed reageren op pilgebruik.

- pilgebruik. Omdat er zo massaal wordt ingezoomd op de risico's van pilgebruik zijn veel mensen er huiverig voor geworden en kiest men voor natuurlijk. Maar is een poes steeds maar krols laten worden zonder een nest te krijgen wel echt zo natuurlijk? Juist niet!! Een zwangerschap is het natuurlijkste en gezondste wat een goed gefokte, goed verzorgde en gezonde poes kan overkomen maar dan niet na een hele reeks zinloze krolsheden.

Ik fok al erg lang en ik zie, vaak bij anderen maar deze zorg gaat mijn deur ook niet voorbij, zoveel poezen vroeg of laat hun gezondheid verliezen omdat ze veel te lang op de pil staan omdat hun eigenaren te lui zijn om hun dier te laten castreren maar nog vaker poezen die horrorbevallingen moeten doorstaan al dan niet eindigend in keizersnedes. Door de infecties ontstaat soms een infectie aan de hartklep (meestal fataal) of in de nieren waardoor de poes veel te jong gaat lijden aan nierfalen als ze er niet te jong aan overlijdt. Mocht dat allemaal haar voorbij gaan heb je een kans dat later de mamatumoren haar fijne oude dag ontneemt.

Ik ben ervan overtuigd dat het het aantal hormonale schommelingen door het steeds maar krols worden zijn die de schade aan de baarmoeder en vooral later het ontstaan van de mamatumoren veroorzaakt.

Er bestaan een aantal al dan niet wetenschappenlijke studies die aantonen dat pilgebruik slecht voor de baarmoeder is. Die onderschrijf ik ook. Dit onderzoek en passant dat ze deze schade niet aantroffen bij (ver-)wilde(-rde) katten. Ik vind dat je dat niet als bewijs mag nemen. Dat die poezen de pil niet krijgen, ligt voor de hand en schade door steeds krols worden zal niet of anders zicht-/merkbaar zijn. Ik hoor erg vaak van bevallingen die te laat of niet op gang komen en dat de poes verlost moet worden d.m.v. een keizersnede. Een verwilderde poes heeft dus een grote kans om jammerlijk aan haar einde te komen ergens diep verborgen in haar zelfgecreëerde holletje en haar baarmoeder zal niet onderzocht worden.
Door Naakies
#880817
He suzan ik 'ken ' jou ook van kattenpraat!
(lonneke)
ik ben zeker ook niet van plan om haar lang en vaak krols te laten worden.
ik ben de kattengenetica aan het bestuderen voordat ik een nestje met haar wil. Vind ik wel zo belangrijk!
maar omdat ik zwanger raakte is Belle's nestje uitgesteld. eigenlijk maar goed ook want ze was er nog niet aan toe, maar nu ze er wel aan toe is wil ik het ook goed doen, dus laten testen een kater zoeken die bij haar lijnen past enz.

ik wil denk ik maar een nestje met haar, misschien twee maar daarna wordt ze geholpen, ik wil haar echt niet lang op de pil houden moet er niet aan denken dat ze tumoren krijgt

bedankt
naakies
Door Suzan54
#880993
Hallo Naakies/Lonneke :-)

Wanneer je het aantal krolsheden onder controle weet te houden...

Hoe oud is ze nu? Ik hoop zo dat ze nog wel relatief jong is voor haar eerste nestje. Ik heb namelijk laatst echt ruzie gemaakt met een longtime-vriendin die vond dat ze moest wachten op een natuurlijke bevalling bij een poes die ik als dekkatereigenaar al geweigerd had voor een dekking omdat ze echt te oud was voor een eerste nestje (3,5 jaar). Natuurlijk werd het een keizersnede maar de kitttens hebben het overleefd.
Door Naakies
#881012
Ze is nu 1,5 jaar oud
en zal bij haar eerste nestje waarschijnlijk 2 jaar zijn
is dit al te oud dan????????
zo ja kunnen we haar mischien  beter gelijk laten helpen

lonneke/martijn & de naakies
Door Borke
#881387
In aanvulling op de wijze woorden van Suzan :)

2 jaar voor een eerste nestje is voor een Maine Coon poes niet te oud, maar dat is een ras waarbij de dames soms pas met 18 maanden voor het eerst krols worden.
Ik heb geen ervaring met meer hormonale rassen, maar daarvoor lijkt het me wat laat.

Ik zou haar niet spontaan krols laten worden keer op keer.
Dan wordt het of de pil, met de risico's van dien of castreren.

Zelf lijkt de combi van een baby en een nestje mij wel heel erg druk allemaal, maar wij hebben zelf geen kinderen, dus ik heb daar geen ervaring mee. Hangt er denk ik ook van af hoe de baby is, hoe jij je voelt en hoeveel hulp je partner kan en wil geven bij de baby en de kittens.
Door Naakies
#881443
hoi
ik ga deze week naar de dierenarts om de pil te halen voor haar.ik wil haar zeker niet iedere keer krols laten worden. ze eet dan slecht en valt dan ook af. plus alle hormonen die door dat lijfje jagen, niet goed!

het is inderdaad druk kittens en een baby.over een paar maandjes is hij ook weer wat groter en dan moet het denk ik wel lukken! mijn vriend zal ook wel goed helpen met alles dat weet ik zeker!

(enne martijn heeft geschreven dat ze 2 jaar is dan, maar dat wordt ze pas in juli)
Door danielle1980
#882118
je hebt n kater in huis?
die weg houden van haar, dan heb je kans dat ze minder vaak/snel krols is...
Door Naakies
#882165
we hebben nog twee gecastreerde katers.
zal wel moeilijk worden haha. het zijn sphynxen die liggen het liefst de hele dag op en bij elkaar!
ze heeft er wel eentje 'uitgekozen' want als ze krols is loopt ze steeds achter hem aan..
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door