Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Carlito
#880635
Hallo iedereen,

Wij hebben een zeer lieve en actieve Amstaff  puppy van 15 weken/12a13kg..

Hij  eet momenteel uitsluitend CB 3 x 250gr per dag (meestal natuur soms kip variant).. goed?

Liefst zou ik barfen, werkdruk is helaas een probleem..alhoewel men kleine duivel overal heel de dag met me mee is ook op me werk ;D

Ben van plan om bij zijn maaltijden CB wat groenten en /of fruit toe te voegen..goed?

En  soms een CB maaltijd vervangen door een flinke portie rund pens van smuldier.. goed?

Zijn  er nog eventuele combinatie die ik kan doen met CB als basis?

Heb van de slager lamspoten  gekregen mag hij daar (nu al) van smullen?

Nu betaal ik met plezier  (alles voor men kleine duiveltje) voor CB natuur 3.15 eur per kg en voor de kipvariant 3euro is dit veel?
Door Eef+Stippels
#880638
Wanneer je overwegend CB geeft, zou ik geen maaltijden vervangen door Pens, omdat in kvv al behoorlijk wat orgaanvlees zit. Ook groente/fruit zou ik zelf daar niet aan toevoegen.

Ik ben zelf begonnen met het geven van vleesbotten naast kvv, natuurlijk eerst beginnersbotten en dan uitbreiden.

Lamspoten zou ik niet geven, omdat dit dragende botten zijn en dus best hard en al helemaal niet geschikt als beginnersbotten.

Heb je het bottendocument al gelezen?
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op za 15 dec 2007, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Carlito
#880643
[quote="Evelyn"]
Wanneer je overwegend CB geeft, zou ik geen maaltijden vervangen door Pens, omdat in kvv al behoorlijk wat orgaanvlees zit. Ook groente/fruit zou ik zelf daar niet aan toevoegen.

Ik ben zelf begonnen met het geven van vleesbotten naast kvv, natuurlijk eerst beginnersbotten en dan uitbreiden.

Lamspoten zou ik niet geven, omdat dit dragende botten zijn en dus best hard en al helemaal niet geschikt als beginnersbotten.

Heb je het bottendocument al gelezen?

[/quote]

Wat kan ik met de pens doen? heb die al in de vriezer
Reden dat je geen fruit/groente toevoegt..
Lees op de site van CB natuur vleesbotten bevat..of zijn dit andere type botten die je bedoeld..
Lamspoten laat ik links liggen..
Document heb je link..ga ik eens goed lezen..

Thx
Laatst gewijzigd door Carlito op za 15 dec 2007, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Femke
#880655
[quote="Carlito"]
Wat kan ik met de pens doen? heb die al in de vriezer
Reden dat je geen fruit/groente toevoegt..
Lees op de site van CB natuur vleesbotten bevat..of zijn dit andere type botten die je bedoeld..
Lamspoten laat ik links liggen..
Document heb je link..ga ik eens goed lezen..

Thx
[/quote]

je kunt de pens die je in de vriezer hebt liggen gewoon opvoeren hoor. Als je iets zinvols wil toevoegen kies je voor iets wat niet  of weinig in Carnibest zit zoals:

- vis (sardientjes ofzo)
- een lap spiervlees, om ze lekker te laten kauwen.
- beginnerbotjes zoals een kipkarkasje
- later wat andere botjes zoals ribbetje van een jong lam.
- een keer een penslapje, bijvoorbeeld als je een paar dagen kip&rijst hebt gevoerd waar geen pens in zit. Pens heeft nl. goede gebitsreinigende eigenschappen.
- een runderstrof of stukje luchtpijp
Door Eef+Stippels
#880659
[quote="Carlito"]
Wat kan ik met de pens doen? heb die al in de vriezer
Reden dat je geen fruit/groente toevoegt..
Lees op de site van CB natuur vleesbotten bevat..of zijn dit andere type botten die je bedoeld..
Lamspoten laat ik links liggen..
Document heb je link..ga ik eens goed lezen..

Thx
[/quote]

De pens die je al hebt kun je wel geven, maar ik zou de volgende keer voor vleesbotten gaan. Je kunt beginnen met runderstrot (is niet echt bot valt eigenlijk onder spiervlees maar vind ik een goede beginner), kip, haas, parelhoen en dan uitbreiden met lamsribben etc. In de meeste kvv zit relatief veel orgaanvlees (vaak pens) , vandaar dat ik dit niet  (of in ieder geval weinig)  los zou bijgeven naast de kvv.


De vleesbotten die cb noemt zijn dezelfde als die ik bedoel, maar in cb zijn ze fijngemalen en het is juist goed en fijn voor honden om zelf te kunnen kluiven.

Hier staat het bottendocument:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 801.0.html
Door Eef+Stippels
#880660
Vis is inderdaad ook een goed idee. Sardientjes inderdaad om mee te beginnen, die graten zijn lekker zacht, en als hij wat meer gewend is kun je ook zalm(kop) ofzo toevoegen, een wat grotere vis dus, daar kan hij dan ook lekker mee aan de slag.
Door roefus
#880681
Als je de CB wat wilt afwisselen, dan zou ik vooral gebruik maken van (prooidier)soorten die niet in de CB voorkomen.
Dus eens wat lamsvlees, geitenvlees, paardenvlees enzovoorts.
Dat geldt ook voor de botsoorten.
Carnibest gebruikt kippenbotjes (gemalen).
Om je hond wat te leren knagen, kun je het best beginnen met eens wat kippennekjes erbij te geven of kipvleugeltjes.
Pas als dat goed gaat, kun je ook andere onderdelen van kip geven.
En vervolgens overschakelen naar vleesbotten van andere kleine diersoorten (eend, parelhoen, haas, konijn enz.).
Als dat ook allemaal goed gekauwd wordt en verteerd, kun je ribbetjes geven van jonge dieren (lamsribben bijvoorbeeld).

Een schep gemalen rauwe groente, of ietwat gekookte groente lijkt me ook een leuke toevoeging.
Evenals een eitje en een vet visje.
Door Carlito
#880682
[quote="Femke"]
je kunt de pens die je in de vriezer hebt liggen gewoon opvoeren hoor. Als je iets zinvols wil toevoegen kies je voor iets wat niet  of weinig in Carnibest zit zoals:

- vis (sardientjes ofzo)
- een lap spiervlees, om ze lekker te laten kauwen.
- beginnerbotjes zoals een kipkarkasje
- later wat andere botjes zoals ribbetje van een jong lam.
- een keer een penslapje, bijvoorbeeld als je een paar dagen kip&rijst hebt gevoerd waar geen pens in zit. Pens heeft nl. goede gebitsreinigende eigenschappen.
- een runderstrof of stukje luchtpijp


[/quote]

Ok.. eigenlijk allemaal vlees/vis/bot toevoegingen..ben echt benieuwd naar fruit/groenten..want ik zie er visueel geen zitten tussen voeding van CB..staat wel vermeld op verpakking..maar voor blote oog blijkbaar niet zichtbaar..
Tip voor tandjes zal zeker van pas komen ;-)
Door Carlito
#880687
[quote="roefus"]
Als je de CB wat wilt afwisselen, dan zou ik vooral gebruik maken van (prooidier)soorten die niet in de CB voorkomen.
Dus eens wat lamsvlees, geitenvlees, paardenvlees enzovoorts.
Dat geldt ook voor de botsoorten.
Carnibest gebruikt kippenbotjes (gemalen).
Om je hond wat te leren knagen, kun je het best beginnen met eens wat kippennekjes erbij te geven of kipvleugeltjes.
Pas als dat goed gaat, kun je ook andere onderdelen van kip geven.
En vervolgens overschakelen naar vleesbotten van andere kleine diersoorten (eend, parelhoen, haas, konijn enz.).
Als dat ook allemaal goed gekauwd wordt en verteerd, kun je ribbetjes geven van jonge dieren (lamsribben bijvoorbeeld).

Een schep gemalen rauwe groente, of ietwat gekookte groente lijkt me ook een leuke toevoeging.
Evenals een eitje en een vet visje.

[/quote]

Wil vooral CB als basis gebruiken en daar aan toevoegen..Barf heb ik spijtig genoeg geen tijd voor..
ga hem wel al af en toe wat kippennekjes geven, met hamer bewerkt ;)
Laatst gewijzigd door Carlito op za 15 dec 2007, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roefus
#880696
[quote="Carlito"]
Wil vooral CB als basis gebruiken en daar aan toevoegen..Barf heb ik spijtig genoeg geen tijd voor..
ga hem wel al af en toe wat kippenekjes geven, met hamer bewerkt ;)
[/quote]

Ja oké, maar net als je CB als basis gebruikt, is het leuk om wat toe te voegen wat in de CB niet vóórkomt.
Dan voeg je tenslotte werkelijk iets toe, maakt het menue afwisselender en dat is altijd beter.
Zit in de CB bijvoorbeeld standaard kip en rund, dan zou ik het leuk vinden om ook eens een stukje ánder vlees ernaast te leggen ofzo. ;)
Door Carlito
#880698
[quote="roefus"]
Ja oké, maar net als je CB als basis gebruikt, is het leuk om wat toe te voegen wat in de CB niet vóórkomt.
Dan voeg je tenslotte werkelijk iets toe, maakt het menue afwisselender en dat is altijd beter.
Zit in de CB bijvoorbeeld standaard kip en rund, dan zou ik het leuk vinden om ook eens een stukje ánder vlees ernaast te leggen ofzo. ;)
[/quote]

Ahzo bedoel je..moet ik de hoeveelheid CB minderen als ik een ander stukje neerleg?
Door roefus
#880701
[quote="Carlito"]
Ahzo bedoel je..moet ik de hoeveelheid CB minderen als ik een ander stukje neerleg?
[/quote]

ja, dat kun je op de CB in mindering brengen.
je kunt er ook een CB maaltijd door vervangen.
Als je hoofdzakelijk CB voert, dan maakt het niet zoveel uit en hoef je je ook niet aan percentages te houden.
Kun je gerust 's een maaltijd vervangen door wat spiervlees en eventueel wat nekkies  :)
Door spickenstef
#880963
Ik zou ze af en toe iets geven om op te kluiven vinden ze zalig en zijn zo een tijdje zoet kippenek vleugeltjes konijnenbotten en zo daar kunnen ze heerlijk op kluiven
Door Carlito
#882110
[quote="spickenstef"]
Ik zou ze af en toe iets geven om op te kluiven vinden ze zalig en zijn zo een tijdje zoet kippenek vleugeltjes konijnenbotten en zo daar kunnen ze heerlijk op kluiven
[/quote]

Bullepees is ie dol op
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door