Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door TiPo
#879377
We hebben op het moment 9 schattige Cane Corso puppies van 5 weken oud en die willen we graag afspenen met barf.  Onze vorige 2 nesten waren nog brokkenpuppies :-[ dus dit is helemaal nieuw voor ons. We zijn vorige week begonnen met de pups kvv te geven en dat vonden ze natuurlijk smullen ;) Sinds de eerste ontworming (op 2 weken) zijn ze aan de dairree gegaan en sindsdien hebben ze slappe ontlasting:( We hoopten dat als ze kvv gingen eten dat het beter werd maar dat was helaas niet zo. We zijn nu sinds maandag begonnen met barf. 50% (grof) gemalen kippennekjes, 25% spiervlees en 20% orgaan en een eitje er door. De ontlasting wordt nu wel wat beter (nog niet helemaal goed) maar we vinden ook stukjes bot terug in de ontlasting en dat vinden we eigenlijk een beetje eng :-\ We geven ze nu toch maar weer 50%kvv en 50% barf ivm de botjes. We hebben helaas geen goeie vleesmolen (verkeerde gekocht ::)) dus we kunnen de nekjes niet helemaal fijnmalen, we halen ze nu wel door de vleesmolen maar we hebben het voorste roostertje eraf moeten halen anders ging het er echt niet door. De nekjes worden nu dus eigenlijk meer geplet als gemalen. Nu komt de vraag: zijn de pups nog te jong om bot te kunnen verteren? Moeten we ze voorlopig nog een tijdje kvv geven of gewoon doorgaan met barf en ons niet druk maken over de stukjes bot in de ontlasting?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#879384
Ik denk dat de slechte vertering wordt veroorzaakt door de diaree die al een aantal weken aanhoudt. Hier krijgen ze vanaf de 4de week vast voer en de eerste anderhalve week (ongeveer) zijn dat gemalen kipkarkassen en daarna krijgen ze in stukken gehakte kipnekjes. Tot nu toe nooit problemen met stukjes bot in de ontlasting. Het lijkt me wijs als je de pups wat probiotica gaat geven om die darmflora vlot op orde te krijgen. Ik geef dat altijd rond de ontworming, dag ervoor en dag erna en altijd prima ontlasting.  Ik gebruik dan de Sanapron. Zolang ze het bot van de nekken niet goed verteren zou ik óf kipkarkas gaan malen of wat je nu doet kvv geven, want niet goed verteerd is dus ook niet opgenomen. Maar in principe moeten ze met een week of 6 toch wel stukjes kipnek kunnen eten. Sommige pups zelfs hele kipnekken, maar mijn pups krijgen die dan nog niet weg, ja in één kloek, maar dat vind ik toch niet zo'n strak plan.
Gebruikersavatar
Door TiPo
#879581
Thanx!! We gaan ze dan probiotica geven en hopen dat de ontlasting dan weer normaal wordt. En tot die tijd gewoon weer ff kvv. Is wel een goed idee om standaard probiotica te geven rond de ontworming :) Normaal gaan ze een daagje aan de diarree en dan is het over maar nu... :(
Door Lizzy
#879606
TiPo schreef: Thanx!! We gaan ze dan probiotica geven en hopen dat de ontlasting dan weer normaal wordt. En tot die tijd gewoon weer ff kvv. Is wel een goed idee om standaard probiotica te geven rond de ontworming :) Normaal gaan ze een daagje aan de diarree en dan is het over maar nu... :(
Ja, op zich is dat inderdaad een goed idee. De darmflora krijgt toch een optater. Overigens kan het ook een virusje zijn hoor. Er heerst echt van alles. Maar, ook in die gevallen is probiotica echt een aanrader!
Gebruikersavatar
Door TiPo
#880384
Ik heb vandaag bij de drogist Probiotica van Leefvitaal gekocht. Ik weet niet of het veel uit maakt welke je geeft maar als ik bv de Sanapron wil geven dan zou ik dat moeten bestellen en dan wordt het pas na het weekend dat we er mee kunnen beginnen. Heeft iemand een idee wat voor dosering we aan moeten houden voor de puppies? Het zijn er 9 en ze wegen nu tussen de 3.5 en 4.5 kg. De dosering voor mensen is 3x daags 1 capsule. Zelf dacht ik om 3x daags 1 capsule door het eten te doen (ze krijgen dan dus met z'n 9en 1 caps.)
De ontworming is zeker een flinke optater voor de darmflora, ik heb er eigenlijk nooit aan gedacht dat je ze zou kunnen helpen met probiotica. Weer wat geleerd :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door