Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dorinekok
#879036
Heb het al geprobeerd met de zoekfunctie maar ben er niet goed uitgekomen: gaat het aujesky virus dood door bevriezing of is dat onmogelijk?
Door Staftime
#879039
Nee, dit gaat niet dood door bevriezing.

Daarom moet varkensvlees ook door en door gaar zijn voor het door een hond gegeten mag worden. (Aujesky gaat wel dood door verhitting)

Is dat niet te vinden op het net joh?
Zou ik me dan misschien vergissen  ???
Door flin
#879043
als'k het goed heb;

aujesky = herpesvirus, komt in principe niet meer voor in de eu
(beesten worden geent)

bacterien gaan in een soort rusttoestand in de vriezer
wormen en eieren zijn wel te 'killen' dmv 3 dgn invriezen
virus is hier ongevoelig voor, door verhitting legtie wel 't loodje
Door hellenbanjerbo
#879177
voor zo ver ik weet worden in nederland de varkens sinds 1 januari 2007 niet meer geënt voor aujesky. laat ons bidden dat het virus niet uitbreekt want het is een afschuwelijke en bijna altijd dodelijke ziekte voor onze honden. en niet ver hier vandaan worden 3 van die giga varkensbedrijven gebouwd.  >:( >:( >:(
Door Staftime
#879241
Gewoon je honden nooit varkensvlees voeren.

Of kunnen ze ook besmet raken als er in de buurt varkens zijn, ook al komen je honden niet op de zelfde plek als waar de varkens lopen?
Door dorinekok
#879267
nou ik geef dus wel varkensvlees maar kook het goed.De buuf vroeg zich af of het vriezend ook gedood werd, het virus dus. en ineens wist ik het niet meer zeker vandaar de vraag
Gebruikersavatar
Door Angelique
#879278
Staftime schreef: Gewoon je honden nooit varkensvlees voeren.

Of kunnen ze ook besmet raken als er in de buurt varkens zijn, ook al komen je honden niet op de zelfde plek als waar de varkens lopen?
Laat ik het zo zeggen. Als bij mijn buurman de varkens aujeski hebben liggen mijn honden (en de zwerfkatten uit de omgeving) als eerste dood op het land :-X
Door flin
#879313
een virus is een virus

dat verspreid zich dus via adem en ontlasting

zoals je zelf wel n's een griepvirusje te pakken krijgt :-\
Door dorinekok
#879972
flin schreef: een virus is een virus

dat verspreid zich dus via adem en ontlasting

zoals je zelf wel n's een griepvirusje te pakken krijgt :-\
oke, maar een virus is dus geen bacterie? Die legt niet een paar eitjs of zo toch? En als het bevroren wordt gaat het niet meer via de lucht.
Kijk, ik vind dat ieder voor zich mag weten of hij wel of geen varkensvlees geeft. Dat is prima. Om het uit voorzorg helemaal niet te doen: heel goed. Maar houden we onszelf dan niet voor de gek? WEten we dan heel zeker dat het virus alleen door verhitting verdwenen is? Persoonlijk kanik veel moeilijker aan allerlei andere vleessoortne komen. Daarom geef ik toch regelmatig varkensvlees, maar gekookt. Ik neem aan dat ik danniet van een soort geloof af val.
Ik vind het ook geen punt om het van te voren te koken maar ik wil gewoon weten hoe het werkelijk zit. Net zoals we allemaal wilden weten hoehet nou werkelijk zat met de ingredienten van brokken.
ben benieuwd naar reakties..
groetjes
Door flin
#879985
als ik denk  aan inentingen;
wat is de basis daarvan?

'k dacht dat ze die entstoffen onder stikstof bewaren...

je kan't nazoeken bij wikipedie oid
Gebruikersavatar
Door Angelique
#880143
dorinekok schreef: oke, maar een virus is dus geen bacterie? Die legt niet een paar eitjs of zo toch? En als het bevroren wordt gaat het niet meer via de lucht.
Kijk, ik vind dat ieder voor zich mag weten of hij wel of geen varkensvlees geeft. Dat is prima. Om het uit voorzorg helemaal niet te doen: heel goed. Maar houden we onszelf dan niet voor de gek? WEten we dan heel zeker dat het virus alleen door verhitting verdwenen is? Persoonlijk kanik veel moeilijker aan allerlei andere vleessoortne komen. Daarom geef ik toch regelmatig varkensvlees, maar gekookt. Ik neem aan dat ik danniet van een soort geloof af val.
Ik vind het ook geen punt om het van te voren te koken maar ik wil gewoon weten hoe het werkelijk zit. Net zoals we allemaal wilden weten hoehet nou werkelijk zat met de ingredienten van brokken.
ben benieuwd naar reakties..
groetjes
Ja, zeker weten. Salmonella b.v. gaat ook niet kapot van invriezen.  Er zijn zelfs staatjes voor hoelang je iets moet koken voordat de meegebrachte beestjes ook echt kapot zijn.
Dat jij goed aan varkensvlees kan komen en het kookt voordat je het geeft mag je helemaal zelf weten, ik zal je er niet op aan kijken. Ik zou hetzelfde doen, want ik vind het toch altijd een betere optie dan brok moeten voeren omdat je niet aan je spullen kunt komen. En in "aujeskivrij" geloof ik niet, dus dan vind ik koken even slimmer.
Door dorinekok
#880275
helaas is mijn internet mogelijkheid ernstig beperkt op het moment. alles ligt er uit en het duurt al drie weken of zo en zal nog wel een weekje duren. dus als we weer vaste internet verbinding hebben zal ik het eens rustig uitzoeken. \ik zal de buuf in elk geval zeggen dat vriezen geen optie is. Lekker doorkoken dan maar.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door