Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Malamoods
#878838
Ik heb een paar vragen over Giardia....

- Hoe besmettelijk is Giardia? Is daar hond-hond-contact voor nodig? Of hond-ontlasting-contact? Of kan het ook via kleding, kleedjes e.d. worden overgedragen?

- Welke maatregelen kun je het beste treffen om de Giardia uit te roeien (en dan doel ik met name op de omgeving, dus niet de hond zelf).

- Hoe lang duurt het tussen het leggen van de eitjes en het uitkomen ervan?

- Het is toch ook besmettelijk voor mensen? Is het verstandig om ook onszelf even te laten checken op Giardia?

Bij Ikijok is een Giardia besmetting geconstateerd en ik wil graag mijn omgeving (mensen met andere honden) daarover inlichten, voel me een beetje verantwoordelijk zeg maar. Maar vallen daar dan ook honden onder met wie Ikijok eind november contact heeft gehad?

Rachel.
Laatst gewijzigd door Malamoods op wo 12 dec 2007, 07:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door oebaya
#878866
Heb hier in huis nu 2x een Giardia infectie gehad. Gaat heel snel, binnen no time waren alle vier aan de diarree. Nu ik weet hoe Giardia diarree eruit ziet (vieze brij en stinken niet te beschrijven), ga ik onmiddellijk naar de dierenarts en haal medicijnen voor het hele stel.
Maar verder: je hond wassen, want er kunnen in de vacht nog cystes zitten die voor herbesmetting zorgen, hele omgeving ontsmetten en kleedjes e.d. wassen, ook voerbakken goed reinigen en zelf steeds goed je handen wassen.
Over zelf besmet zijn, zou ik me niet al te druk maken. Is hier niet gebeurd.
Andere honden kunnen besmet zijn geraakt, maar maak er niet te grote paniek van. Hoor je iets over zieke honden, waarschuw dan. Maar al die mensen gaan berichten nu.
gr.
Nicolette
Door danielle1980
#878871
het is verschrikkelijk besmettelijk, daarom is het zo jammer dat de dierenartsen er zo weinig en laat op testen :-\
al moet ik zeggen dat er steeds meer op getest word de laatste tijd want blijkbaar word het toch bekend dat veel honden het hebben...
maar ik geloof zelf dat als een hond een goede weerstand heeft hij minder vatbaar is...
bv mijn 3 puppen zijn maaaaaanden ziek geweest, moeten het ergens van hebben gekregen, zijn verschrikkelijk veel met andere honden in aanraking geweest, maar zelfs in de directe omgeving kregen veel het niet...

het ligt eraan hoe lang Ikijok al giardia heeft....
en dat is moeilijk te testen, want ja een hond kan t al tijd hebben zonder dat je t merkt. :-\
dus het kan dat ie het al maanden heeft, dus honden heeft besmet...
hmmm denk s na is er de afgelopen tijd misschien een hond in je omgeving ziek geweest, die ook misselijk, braken, diarree had?

voor zover ik weet is het ook via de lucht, kleedjes, kleding, alles zo ongeveer dus overdraagbaar.
vandaar dat je altijd alles moet schoonmaken, ook de tuin, de banken, het hele huis en inboedel dus...
helaas werken niet alle schoonmaakmiddelen... ::)
zolang de hond nog giardia heeft dan zal elke plek waar hij komt besmet kunnen raken en elk dier en mens...

tja je kan je omgeving inlichten, dat heb ik ook gedaan, maar de meeste mensen reageren ow maar mijne is niet ziek en/of vinden het de moeite niet om het te laten testen...
bovendien hoe ver wil je gaan want je weet niet precies hoe lang hij het heeft...
en een reu...
tja die plast op plekken waar veel honden ruiken, snuffelen enz enz...
zeker als hij los loopt...

over dat voor mensen tja...
ik heb voor de zekerheid al mijn honden en katten gedaan, maar zal je zeggen voor mezelf was ik nooit bang en heb ik niets genomen...

misschien omdat ik zelf snel kan merken of ik me anders voel, bij een dier is het precies weten toch wat moeilijker....
Laatst gewijzigd door danielle1980 op wo 12 dec 2007, 08:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Chubby
#878873
We hebben hier sinds enkele weken eindelijk afgerekend met Giardia.. Alle dieren behandeld met Panacur en later Metrazol, maar omdat we zelf geen symptomen hadden of hebben maak ik me over onszelf geen zorgen.. Met kinderen zou ik iets beter opletten wel..

De omgeving moet je schoonmaken met een stoomreiniger, chloor of schoonmaakazijn. Ik heb begrepen dat deze schoonmaakmiddelen het beste werken. Heb ook wel van iemand gehoord met een bijzonder hardnekkige infectie dat ze het huis professioneel heeft laten reinigen en ontsmetten  :o
Door conleeuw
#878875
Hoe besmettelijk is Giardia? Is daar hond-hond-contact voor nodig? Of hond-ontlasting-contact? Of kan het ook via kleding, kleedjes e.d. worden overgedragen?

= het is knap besmettelijk, hond tot hond contact is hiervoor niet nodig!! vandaar dat deel van de behandelling het ontsmetten van omgeving is inlusief hondenbedden en andere honden dingen als speeltjes en waterbakken en dies meer

Welke maatregelen kun je het beste treffen om de Giardia uit te roeien (en dan doel ik met name op de omgeving, dus niet de hond zelf).

= alles, maar dan ook alles ontsmetten/wassen, inclusief de hond (vacht) verder ook dingen als schoenen van de mensen, tapijten/matten, gewoon overal waar zo'n cyst zich kan bevinden

Hoe lang duurt het tussen het leggen van de eitjes en het uitkomen ervan?

= De incubatietijd van G. duodenalis ligt tussen de 12 en 20 dagen. (uit wikipedia)


Het is toch ook besmettelijk voor mensen? Is het verstandig om ook onszelf even te laten checken op Giardia?

= ik weet niet in hoeverre men hebben kunnen bewijzen dat het wel of niet zo is, maar het is niet onmogelijk dat het een zoönotische parasiet is, dus van mens tot dier en omgekeerd overgedragen kan worden. Ik denk dat over het algemeen men aanneemt dat het wel kan, overdragen tussen mens en dier dan.  Mensen krijgen in iedere geval ook giardia.  Verder ook katten en paarden, schapen en koeien ook... dus als je een kat in huis heb, zou ik  die ook  behandelen ;)
Door Malamoods
#878876
Mijn god! :o Waar in g*dsnaam moet ik beginnen! :o :'(
En wanneer? Ik bedoel: Ikijok heeft die parasiet nu nog bij zich... Is het dan handig om nu alles te reinigen? Of aan het eind van de giardia-behandeling? Pffff....

Wat ik me wel begin af te vragen (zoals iemand op een ander forum ook suggereert: wat is er eerder de kip of het ei), dus is Ikijok ziek van de giardia en veroorzaakt dat alle ellende, of is Ikijok ziek en is ie daarom vatbaarder? Tja, daar kunnen jullie me geen antwoord op geven, dat weet ik wel.. Maar 't is wel iets dat door mijn hoofd spookt... Ikijok is mijn derde hond, maar heb nog nooit zoiets meegemaakt... Yukkie, wat voel ik me smerig...

Rachel.
Door danielle1980
#878877
als het een darmontsteking of zo is dan gok ik dat de giardia het begin was...
als het iets ergs is of iets wat helemaal niet met darmen of ontstekingen te maken heeft dan gok ik andersom, dat de giardia er dan bijkomt...

ik zou nu wel de dingen schoonmaken, maar grondig nee dat werkt toch niet...
ik zou wel steeds zn bakken wassen, de kleedjes, je huis goed schoonmaken, maar de grote schoonmaakbeurt pas doen wanneer je opnieuw de ontlasting heb laten controleren om te kijken of de giardia weg is...
want anders zit je in een circel...
Door Chubby
#878878
Onze kat verloor continue waterdiarree, ik blééf schoonmaken.. Hele sporen door het huis, over de meubels, hijzelf zat steeds onder en wij dus ook.. Heb vaak staan janken, voor hem en voor mezelf :-[

Ik heb werkelijk al die tijd staan boenen en ontsmetten. Dus elke dag alles dweilen met azijn, 3x daags de kattenbak met chloor, etc. En daarnaast dus 2x daags een gevecht met 2 katten en een hond om die smerige pillen binnen te laten krijgen.. En dan inderdaad de gróte schoonmaak als de diarree achter de rug is en niet steeds alles onder zit..

Het is nu echt een feestje zonder die diarree!
Door danielle1980
#878879
Chubby schreef: Onze kat verloor continue waterdiarree, ik blééf schoonmaken.. Hele sporen door het huis, over de meubels, hijzelf zat steeds onder en wij dus ook.. Heb vaak staan janken, voor hem en voor mezelf :-[

Ik heb werkelijk al die tijd staan boenen en ontsmetten. Dus elke dag alles dweilen met azijn, 3x daags de kattenbak met chloor, etc. En daarnaast dus 2x daags een gevecht met 2 katten en een hond om die smerige pillen binnen te laten krijgen.. En dan inderdaad de gróte schoonmaak als de diarree achter de rug is en niet steeds alles onder zit..

Het is nu echt een feestje zonder die diarree!
ja ik werd af en toe ook helemaal niet goed, bleef maar bezig...
en dan die stank en die uren niet slapen :-X
Door conleeuw
#878903
rachel, ik snap dat jij even door de bomen de bos niet meer zie, maar je kan alvast beginnen met simpele dingen, verwijder zoveel mogelijk speeltjes en dies meer, gooi ze op de kookwasprogramma of gooi ze weg of ontsmet ze deegelijk en zet ze voorlopig even weg. Verder heeft het eigenlijk geen zin om te gaan poetsen en ontsmetten zolang er nog geen behandelling is geweest, want de besmetting gaat gewoon opnieuw komen. Wat je wel kan doen is bijvoorbeeld, stel hij komt op de slaapkamer, dat je nu even de slaapkamer dicht, en ga dat al vast schoonmaken.... als je begrijp wat ik bedoel, divide and conquer. Gewoon voor jou in hapbare stukken opdelen. Waar je ook aan moet denken is bijvoorbeeld jou moeder en of schoonmoeder waar je vaak met jou hond kom, of die niet ook mischien (vooral indien ze honden en katten hebben) deze probleem hebben?? Je kan het beter nu een keer grondig aanpakken, dan wat je nu behandel en dan na een bezoek bij jou ouders of schoonouders ineens tot de besef kom dat er een her besmetting is :-\ Tenminste, zo kijk ik er naar
Door Chubby
#878905
Ben het deels met je eens Conleeuw, maar bedenk je dat je zelf vanuit een niet ontsmette woonkamer cystes mee kan nemen naar je wel ontsmette slaapkamer.. Dus uiteindelijk zul je alles nogmaals moeten doen..

En je wilt voorkomen dat je hond of kat zichzelf opnieuw besmet door opname vanuit niet ontsmette ruimtes..
Door Malamoods
#878908
Ja, ik zal alles grondig aanpakken... Het moet maar even... Ik heb laatst een karrenwedstrijd bezocht en heb op 't poolhondenforum in elk geval een bericht over de giardia besmetting geplaatst. Misschien heeft hij het daar verspreid, of misschien zelfs wel opgelopen....

Ik ga mijn moeder zo inlichten en mijn schoonouders hebben geen honden meer (net voor Ikijok ziek werd, is hun laatse cavje overleden)... Natuurlijk heb ik ook Pia op de hoogte gebracht....

Rachel.
Door Malamoods
#878913
Lopen honden die standaard ontwormt worden (ik doe dat dus zelf niet) het risico om ook besmet te raken? Of kan alleen besmetting plaatsvinden bij honden die niet standaard ontwormt worden?

Rachel.
Door conleeuw
#878915
Malamoods schreef: Lopen honden die standaard ontwormt worden (ik doe dat dus zelf niet) het risico om ook besmet te raken? Of kan alleen besmetting plaatsvinden bij honden die niet standaard ontwormt worden?

Rachel.
nee hoor, ook keurig ontwormde honden worden besmet, het is hoe dan ook niet zo dat wormmiddel, welke soort dan ook preventief werk, maar de normale ontwroming middels werken volgens mij ook niet tegen giardia. En vergeet niet, ontwormen is geen garantie dat ze het niet opnieuwe ergens kunnen oplopen, nu moet je niet denken dat hij het achtermekaar zal krijgen, maar alleen om even aan te geven ;)
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door