Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Fallin
#877141
Ik heb het volgende menu samengesteld voor mijn 5 honden.
                                                              Border Collies
Nexis (Duitse Herder 12 jaar 40 kg)      Clancy 15 kg Fallin 18 kg Shayden 18 kg
Maandag
Kipkarkas 500 gr                                    250 gr
Pens 150 gr                                            150 gr

Dinsdag
Groente 250 gr                                      150 gr
Vis 450 gr                                               200 gr

Woensdag
Eendennek 450 gr                                  150 gr
Haas spiervlees  420 gr                          200 gr
Kopvlees 100 gr

Donderdag
Groente 100 gr                                       150 gr
Kipvleugels/karkas 400 gr                       200 gr
Hert/ree spiervlees 400 gr                      100 gr

Vrijdag
Lever/nier 150 gr                                     200 gr
Rundersnippers 400 gr                            200 gr

Zaterdag
Vis 400 gr                                                 200 gr
Kopvlees 400 gr                                       160 gr

Zondag
Parelhoenkarkas 450                                  200 gr
Pens 250 gr                                              100 gr
Groente 150 gr                                         Kopvlees 150 gr


Blaize Border Collie 5 maanden 13 kg

Maandag
Kipkarkas 400 gr             
Pens 250 gr

Dinsdag
Groente 250 gr
Vis 350 gr

Woensdag
Eendennek 200 gr
Haas spiervlees 200 gr
Kopvlees 200 gr

Donderdag
Groente 100 gr
Kipvleugels/karkas 300 gr
Hert/ree spiervlees 200 gr

Vrijdag
Lever/nier 200 gr
Rindersnippers 200 gr
Groente 200 gr

Zaterdag
Vis 300 gr
Kopvlees 200 gr

Zondag
Parelhoenkarkas 400 gr
Pens 250 gr

Een hele lijst. Ben benieuwd of ik qua indeling een beetje goed zit.
Alvast bedankt voor het doorspitten van de hele lijst.
Door pallas
#877186
Het ziet er netjes uit. Afwisseling is ook mooi , ik tel 7 soorten?
Op vrijdag heb je een orgaan dag en op zaterdag een visdag. Nou ligt het er natuurlijk aan hoe jouw honden reageren, maar misschien is het beter om een dagje te ruilen en er een botmaaltijd tussen te voegen, anders zouden ze wel wat slappe poep kunnen krijgen.
Twee visdagen kan wel maar is wel wat veel.

Percentages heb ik niet berekend, maar misschien wil iemand anders dat nog voor je doen.
Gebruikersavatar
Door pike
#877209
Ik wil wel percentages doen maar ik weet niet wat voor vis je geeft. Zalmkop/graat (dus vleesbot) of sardien (spiervlees) bijvoorbeeld.

Voor de drie borders geldt:
als je vis zalmkop is:
vleesbot 42%
spiervlees 30%
orgaan 16,5%
groente 11%

als je vis sardien is dan wordt het 27,5% vleesbot en 44,5% vlees dus ik neem aan dat het zalmkop is anders is het wel heel weinig vleesbot..

voor NExis kom ik op (uitgaande van vis=zalmkop/graat)
vleesbot 49%
spiervlees 32%
orgaan 10%
groente 9%.

voor Blaize (wederom uitgaande van zalmkop/graat)
vleesbot 46,5%
spiervlees 24%
orgaan 16,5%
groente 13%

Ik tel ook 7 soorten en vind het een leuk menu!
Als je vis zalmkop is lijkt het mij geen probleem om dat te geven na een dag met orgaanvlees.
Door Fallin
#877261
Goed dat jullie er even naar kijken. Als vis voer is Sardienen, makreel of panharing. Ik wist niet dat sardienen onder spiervlees valt, dat zal ik meteen veranderen. :) Zalmkop heb ik wel liggen, maar ik durf het nog niet goed in z'n geheel te geven. Kan ik het dan ook in stukken hakken of beter niet doen?
Door pallas
#877325
[quote="Fallin"]
Goed dat jullie er even naar kijken. Als vis voer is Sardienen, makreel of panharing. Ik wist niet dat sardienen onder spiervlees valt, dat zal ik meteen veranderen. :) Zalmkop heb ik wel liggen, maar ik durf het nog niet goed in z'n geheel te geven. Kan ik het dan ook in stukken hakken of beter niet doen?
[/quote]

Tis wel een vies werkje , maar je kan ze wel door de midden hakken.
Mijn border eet trouwens gewoon één zalmkop als hele maaltijd .
Gebruikersavatar
Door pike
#877491
[quote="Fallin"]
Goed dat jullie er even naar kijken. Als vis voer is Sardienen, makreel of panharing. Ik wist niet dat sardienen onder spiervlees valt, dat zal ik meteen veranderen. :) Zalmkop heb ik wel liggen, maar ik durf het nog niet goed in z'n geheel te geven. Kan ik het dan ook in stukken hakken of beter niet doen?
[/quote]
De graat van sardien stelt echt niets voor, hele dunne zachte dingetjes en die koppetjes is ook niet veel. Natuurlijk is het een heel prooidier, maar het bottenwerk stelt niets voor. Makrelen zijn wat groter maar ook hier vind ik dat de graat niet veel voorstelt. Panharing ken ik niet maar ik denk dat die niet veel anders is. Graat en kop van zalm is heel wat anders, dat zijn echt stevige dingen waar ook op geknaagd moet worden.
Je kan de zalmkop in stukken hakken als je dat prettiger vind. Toen die van mij het nog lustten, hakte ik hem voor Pike in twee helften, voor Armagnac hakte ik hem in kleinere stukken want die wist zich geen raad met dat grote ding.
Door tiny
#878607
;D Tsjongetsjonge, het lijkt wel een luxe hotel daar bij jullie. Wat een variatie, hoe kom je daar toch aan? ;) ;)
Door Fallin
#878809
Jaja, we hebben een hele goede leverancier en vanaf het begin af al al veel hulp gehad. En voor alle andere vragen is dit de perfecte vraagbaak :) Vandaag de eerste zalmkoppen gegeven. Toch maar alles even in stukken gehad. M'n hele keuken zat onder  >:( maar wat hebben ze gesmuld! Ze zijn echt een tijd bezig geweest. Op naar de visboer maar weer. Bij een van de Border Collies kwam wel een deel ervan er een paar uur later uit. Ik hoop dat ze er wel tegen blijft kunnen en dat dit een beginners tegenvallertje was. Kan ik wel gewoon makreel en sardienen blijven geven (als spiervlees?) Hoe vaak per week mogen ze eigenlijk vis hebben?
Door pallas
#878962
[quote="Fallin"]
Jaja, we hebben een hele goede leverancier en vanaf het begin af al al veel hulp gehad. En voor alle andere vragen is dit de perfecte vraagbaak :) Vandaag de eerste zalmkoppen gegeven. Toch maar alles even in stukken gehad. M'n hele keuken zat onder  >:( maar wat hebben ze gesmuld! Ze zijn echt een tijd bezig geweest. Op naar de visboer maar weer. Bij een van de Border Collies kwam wel een deel ervan er een paar uur later uit. Ik hoop dat ze er wel tegen blijft kunnen en dat dit een beginners tegenvallertje was. Kan ik wel gewoon makreel en sardienen blijven geven (als spiervlees?) Hoe vaak per week mogen ze eigenlijk vis hebben?
[/quote]

Ik vind twee keer per week wel de max met vette vis, maar het ligt er aan hoeveel vis je dan geeft.
Ik doe het net als jij met sadientjes geef ik er karkas bij. Met zalmkop doe ik dat niet, dat is dan bij mijn border gewoon één maaltijd.
Door Minna
#879719
Ik geef onze honden een van de 7 maaltijden vis, dat is dan zalm of zalm en sardientjes, en voor Pika iets uit blik... ::) gemengd met iets als gemalen pens of zo, ze lust het niet graag en vaak kotst ze "echte" vis er ook uit, dus doen we het dan maar zo.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door