Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

#878266
Pepper heeft last van lipplooieczeem. Volgens de trimster is dit met antibiotica te behandelen maar zou ik dan ook collodiaal zilverwater kunnen toepassen, omdat dit ook wordt gezien als een alternatief voor antibiotica.
En moet ik hem dat dan toedienen of de plek zelf behandelen?
#878342
Volgens mij kun je het goed proberen, zilverwater. Ik vind persoonlijk AB veeelste heftig, voor een lipplooieczeem. Zelf maak ik ze trouwens schoon met verse waterstofperoxide. Het homeopathische middel Mezereum D6 (3 keer per dag 1 dosis, 7 tot 14 dagen) helpt goed.
#878467
Inderdaad vind ik AB ook veel te heftig. Eén hond aan de AB vindt ik al erg genoeg. Ik ga het proberen een beetje droog en schoon te houden en als ik van de week in de grote stad kom zal ik dat Mezereum D6 bij de reformwinkel halen.

Maar ben al lang blij dat ik nu weet wat het is... ik was bang dat het door het voer kwam en weer iets anders moest zoeken.
#878549
Van het internet geplukt:

Lipplooieczeem wordt veroorzaakt doordat de lip iets te sterk is geplooid, waardoor het lipslijmvlies in het diepst van de plooi nooit even van elkaar wijkt. Daardoor wordt speeksel en misschien wat vocht uit het eten als het ware bijna luchtdicht afgesloten, zonder dat er ook maar even frisse lucht bij kan.
Onder die omstandigheden gaan daar veel bacteriën groeien omdat het milieu daar ideaal voor ze is. Eigenlijk is het geen eczeem, maar een ontsteking welke vreselijk vies ruikt!
U kunt het probleem verminderen door na elke maaltijd de lipplooi schoon te poetsen. Ook het insmeren van de plooi met: zinkzalf, sudocreme, talkpoeder (ongeparfumeerd), t-tree olie of aloe vera creme kan het probleem van de stank verzachten. Zolang de plooi er is, zal er altijd de mogelijkheid ontstaan van een ontsteking
In ernstige gevallen kan uw dierenarts operatief de plooi minder diep maken.

Je merkt het dus als je hond vreselijk vies ruikt in de buurt van zijn bek. Als hij geen gebitsproblemen heeft dan kan het dus zijn dat hij lipplooi-eczeem heeft. Is zeker ook een veel voorkomend probleem bij Cockers.
#892323
Waar kan ik zilverwater halen?
Ook 1 van mijn cockers heeft dus lipplooieczeem, maar ik wist niet dat je er iets tegen kunt doen (behalve schoonmaken met water dan). En ik wist dus ook niet dat het lipplooieczeem was.  :-\
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door