Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door maira
#877759
Hallo beste barfers!
Ik heb een schat van een pup, Mira heet ze,ze is een half jaar oud en weegt ongeveer 25 kilo.
Toen ik haar net kreeg was ze best wel ielig, je zag de ribbetjes en de heupbotjes goed, Ze at toen AHV vlees compleet.
Ze vond het ook echt niet lekker...
Ik geef ze nu 1 bakje stawi vuile pens (4 ons) 1 bakje vlees of kip van stawi 4 ons en 250 gram hart erdoor (Bij elkaar dus 1050 gram) ook doe ik 2 eierschillen erdoor.
Ze vind dat heerlijk is nu lekker aangekomen (precies goed, niet te dik ook hoor) ze glanst mooi en heeft volop energie!
Ik had eerst bevleesde geitenribbetjes voor haar maar die laat ze nu ook liggen, vandaar die eierschillen.
's Avonds krijgt ze nog 2 handen purina procare puppy en ook 1x per week krijgt ze een blikje vis, gedroogde (honden) stokvis vind ze ook lekker.
Ik sprak hierover met de mevrouw van de dierenwinkel en die zei dat ze zo een hoop voedingsstoffen tekort komt.
Ik ben hier wel van geschrokken want ik dacht dat ik het goed deed...
Ik heb ook AHV vlees pens compleet geprobeerd dat laat ze ook gewoon staan, van Duck compleet eet ze wel maar niet echt graag.
Ik zou graag jullie mening hierover willen horen.
Groetjes van Maira en een poot van Mira.
Door Minna
#877775
Ik zou eerst maar de Purinapuppybrok weg laten.
De eierschillen helpen niks mits ze als poeder gemalen zijn, dan is als ik het goed heb een theelepel per dag voldoende maar dat weet Lizzy wel, en het staat ook ergens op de forum. Wat je nu geeft is wel meer orgaan dan wat anders, ik zou om de dag geven wat je nu geeft en om de dag twee bakjes vlees. MITS het echt puur spiervlees is, en geen vleesmaaltijd want die zitten vaak ook stijf van het orgaan!
's avonds zou je idd vis kunnen geven, maar dan niet alleen maar uit blik of gedroogd maar ook verse sardientjes etc.
Mag je hond geen botten hebben of waarom geef je eierschillen?
Door maira
#877804
Het word steesd ingewikkelder volgens de mevrouw van de dierenwinkel moest ik juist meer brokken geven omdat ze anders tekorten zou krijgen..
Ze wilde me gelijk gistocal en vitamine druppels verkopen, dat heb ik maar niet gedaan.
Ik wilde eerst even wat meer informatie ,maar er staat zoooveel op het internet, ook vaak weer tegenstrijdig dus kom ik er niet zo goed meer uit!
Verder dacht ik eigenlijk dat hart ook een spier was.
En de botten eet ze niet op (bevleesde ribbetjes) vandaar die eierschil, ik had die schil wel heel goed fijngestampt in een lidl zakje, dat is blijkbaar niet voldoende...?
Enkel spiervlees eet ze ook niet, ik had paardenvlees (mooi vlees) maar dat blieft mevrouwtje niet.
Aleen als ik het dus met hart en pens meng weer wel.
Door Danny
#877814
Waarom ga je niet eerst KVV voeren en je dan rustig op BARF storten...dan krijgt ze in elk geval alles binnen.
Door Minna
#877817
Tja...volgens de mensen die in een dierenwinkel werken zijn brokken de beste voeding die er bestaat en die mevrouw zou je met alle plezier een hele zak Bonzo verkopen.
Heel goed dat je niet van alles heb meegenomen!! ;)
Een hond heeft dus een balans nodig met vlees, vleesbotten en orgaan.
Als je hond nog niet weet hoe ze ribben moet eten is niet zo erg, begin maar met kippennekken, dat is lekker makkelijk, of met sardientjes. Je kan daarnaast een compleete kant-en-klaar versvleesvoer geven, zoals duck, carnibest, energique of smuldier. Je zegt dat ze alleen spiervlees bvb niet eet. Zet het neer (in het begin kan je het in kleine blokjes zeg maar zo'n 4 x 4 com aanbieden ipv grote lappen) en eet ze het niet (geef haar een kwartier) haal je het weg en zet je het in de koelkast. Volgende dag weer aanbieden. Tussendoor NIKS geven. Jou hond heeft waarschijnlijk niet geleerd om te eten wat je aanbiedt, dat is niet erg maar dat moet ze wel even leren. Het kan een paar dagen duren, maar dan eet ze het wel op. Echt wel. Een gezonde hond kan makkelijk een paar dagen zonder eten. Ze heeft geleerd dat ze alleen hoeft te eten als er pens en hart tussendoor zit.
Dan ga je dus langzaam andere dingetjes proberen, verschillende soorten spiervlees, kippennekken etc.
Hart is idd een spier maar de samenstelling is meer orgaanachtig. Pens is orgaan.
Door maira
#877835
Dat kant en klaar voer eet ze gewoon niet genoeg van...
Ik heb nu pas weer dat AHV Vlees pens-kompleet geprobeerd te geven maar ze eet gewoon 2 dagen niet!
Ik haal het steeds weg hoor en na een paar uur probeer ik het weer, tevergeefs.
Ik ben juist zo blij dat ze lekker aan is gekomen en ze groeit ook zo hard dus ze heeft het ook nodig.
Ik kan dus wel of hart /of pens door het vlees of kip geven als ik het goed begrijp of gewoon van de hart en pens allebei wat minder,en ik moet er inderdaad nog veel meer over lezen maar ik wil gewoon graag dat ze goed blijft eten in de tussentijd.
Ik ga wel morgen naar de markt, wat vis en kippennekjes kopen als ze dat hebben, verse vis heb ik nog niet geprobeerd.
Door maira
#877864
Ik heb al zoveel kvv geprobeerd AHV twee verschillende soorten van Duck alle varianten, Cannibest, daar had ik een worst van, van mijn moeder gehad.
Ze eet het wel maar veel te weinig ongeveer een pond, of ze laat het staan.
Ze vind het gewoon niet lekker.
Ik zou dus graag toch wat met hart of pens willen doen maar ik moet mij nog even in de verhoudingen verdiepen.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#877867
moet zeggen dat mijn hond dat ook deed, maar nu ik hem op 1 keer perdag eten heb gezet, gaat het super!!
Zowel barf als kvv gaat er gesmeerd in!
Hoewel het niet echt meer een pup is, meer een puber, hij is nu 10mn.
Maar ik vondt het het proberen waard.
succes.
ellen
Door judith1967
#877876
maira schreef: Het word steesd ingewikkelder volgens de mevrouw van de dierenwinkel moest ik juist meer brokken geven omdat ze anders tekorten zou krijgen..
Ze wilde me gelijk gistocal en vitamine druppels verkopen, dat heb ik maar niet gedaan.


Hahah,ja die mevrouw wil gelijk verkopen,die denkt;Kassa!!
Goed van je dat je dat niet gedaan hebt.En dan vooral brok,gooi die Purina pupbrok maar weg!!

Ik zou ook gewoon eerst KVV gaan geven en dan rustig gaan inlezen,en zo lieverlee wat meer barfdingetjes er bij doen,of Kvv dagen en barfdagen en dan zo de KVV verlagen totdat je helemaal op barf zit.
Je heb verschillende kvv merken.probeer eens wat uit.
En vis kan je 1 x per week geven,rauw.Blik mag ook(indien ze geen verse vis lust),maar liever verse vis!Een kippekarkas of kippenekje mag je ook geven.Wel even platslaan!!
En een eitje incl. schil mag ook,vuile pens(niet meer als 1 x per week omdat je al genoeg orgaan voert wat in de kvv zit)
Door Lizzy
#877885
Als de pup graag zelf samengesteld voer eet, ga dan zelf samenstellen. Maar, doe dit wel zoals het hoort. Want je pup is nu in de groei en het kan maar 1 keer goed. Je pup heeft onder andere een fatsoenlijke hoeveelheid calcium nodig en ik denk niet dat ze dat op deze manier binnen krijgt. Dat krijgt ze wel binnen door vleesbot te voeren. Ook denk ik dat ze veelsteveel orgaanvlees binnen krijgt, op deze wijze. Hier staat uitgelegd wat je moet voeren: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html. Verder zou ik zeggen: gooi de brokken in de kliko en luister niet naar wat ze bij de DSZ te zeggen hebben want die willen maar 1 ding en dat is jou met hun brokken naar huis sturen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 10 dec 2007, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Minna
#877894
Ik haal het steeds weg hoor en na een paar uur probeer ik het weer, tevergeefs.
Ja, dat is het juist. Het wordt gedragsmatig, de hond krijgt extra andacht en de bek komt toch na een paar uur weer te voorschijn. Wat van ras is het? Ik neem aan iets heel groots als die met 6 maanden al 25 kilo is. Heb je ook een foto, zodat te zien is hoe ze er nu uit ziet.
Maar ik zou nu de probleem van mutsen met eten aanpakken, anders zit je daar nog jaren mee. Dus een keer per dag voeren, wat die niet eet weghalen en pas de volgende dag geven. Als je hond geen honger heeft eet die niet. Verder is het ook gezonder om wat magertjes te zijn dn mollig, vooral voor grotere honden.
Door maira
#877949
Het is een Doberpup, en ja aan haar poten te zien word het een flinke dame!
Ik ga me verdiepen in het zelf samenstellen want ik wil haar toch liever tot dat ze 1 jaar is niet laten vasten.
Ze is niet mollig ook hoor nu, precies goed eigenlijk.
In ieder geval heel erg bedankt voor jullie adviezen en supersnelle reacties!
Laatst gewijzigd door maira op ma 10 dec 2007, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door maira
#880280
Ik heb het menu aangepast.
Ben bij de islamitische slagerij geweest.
Ze krijgt nu ongeveer 800 gram geitstukjes met bot, 200 gram kippennekjes,
150 `a 200 gram hart en vuile pens (samen max. 200 gram.)
Ook heb ik hele sardines gekocht daar die vind ze ook heerlijk.
Ze eet lekker ervan, haar ontlasting is wel wat lichter geworden, meer botten natuurlijk.
Alleen zou ik er nog nier en lever bij moeten geven denk ik.
Hoeveel zou ik daarvan nog  moeten geven?
Ik heb ook gelezen dat een hond zelf vitamine c aanmaakt dus dat groentenmix nou niet echt nodig is.
Graag nog jullie advies, alvast bedankt!
Door Mevroi Kruim
#880560
Groentemix is niet voor de vit C maar voor de andere nuttige nutrienten die er in zitten. Vooral micro-nutrienten. Bio-industrievlees is qua kwaliteit niet te vergelijken met echt wild dus aanvullen is wel nuttig.

Orgaan kan ongeveer 15% van het totale menu bevatten, waarvan dan pens 10% en de resterende 5% vooral lever en verder wat hart en nier.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door