Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door flin
#876970
wat vinden jullie van ossewit ?

dit om aan't kattevoer wat extra dierlijk vet toe te voegen?

(kan hier niet aan schapevet komen, vandaar misschien deze optie?)
Door Mevroi Kruim
#877031
Waarom zou je? Er zit meer dan voldoende vet in kvv en barf. Schapenvet heeft geen magische eigenschappen tov kippenvet, geitenvet, kwartelvet, of wat voor vet dan ook, het enige vet dat zinnig is om extra te voeren is visolie, en dan alleen als je geen vette vis voert.
Volgens mij is Ossewit verhit, gefilterd en weer gestold spul, heeft dus niks met versvoeren te maken.
Door flin
#877271
[quote="Kruimel"]
Waarom zou je?
[/quote]

voorzover 'k weet is ossewit gesmolten rundvet, met een smeltpunt van 70 graden, en 't zal gefilterd zijn,

de kvv die de katten 's morgens krijgen zit idd schapevet in,
eigenlijk wil ik van de kvv af om die te vervangen door prooidiertjes en dan 's avonds vlees/bot

op dit moment knagen en knauwen ze al aardig wat weg, maar
kippevel believen ze niet (bij mijn weten zit er vlak onder 't vel 't meeste vet)
en in 't kipje zelf is't ook schaars
't rundvlees heeft weleens een randje, konijn en haas is allemaal gestript, affijn ga zo maar door.
'k geloof ook niet dat prooidiertjes nou zo vet zullen zijn (behalve die ene huismuis miss.)

helaas staan onze felis silvestris wat ver van de reguliere pluizenbolletjes, en lijken een behoorlijke proteine stoot te verbruiken
(en de verwarming staat hier niet op 20 graden)

nou zit er in vet vlees +/- 40 % onverzadigd vetzuur
(en dat krijgen ze dus al niet)
vandaar 't idee rundvet in de vorm van ossewit
(mits idd geen rare toevoegingen)

misschien werkt een vetlaagje lekker isolerend

(anders bak 'k er de frutten wel in hoor... :P :P)
Door flin
#877299
uiteindelijk willen we naar de situatie;

prooidier en vlees/bot,

maar dat omschakelen valt nog geenszins mee!

dus zie't als tussenoplossing met wat niet barf ingrediënten :(
Gebruikersavatar
Door koekje
#877388
ik zou ook gewoon er frieten in bakken, daar is t immers voor bedoeld  ;D

ik denk ook niet dat t goed is om ze expres vet te mesten, krijgen ze alleen maar medische kwalem van op den duur.
Door flin
#877479
[quote="koekje"]
ik denk ook niet dat t goed is om ze expres vet te mesten, krijgen ze alleen maar medische kwalem van op den duur.
[/quote]

nee, da's ook zeker niet de bedoeling; we zitten hier niet te wachten op 'n ontstoken alvleesklier :yucky:

ben alleen bang dat ze hier iets te weinig dierlijk vet binnenkrijgen, op de manier zoals ik boven beschreef....

eierdooier vinden ze nog maar matig(dit moet goed verhult worden)
lams/schape-vlees is hier écht heel prijzig (en kan'k m'n man niet aandoen; die staat dan ook kweilend naast 't aanrecht :P :P)
Door 202Spots
#877490
Geen vette ossewit geven,maar gewoon beetje vettig vlees kopen en 1x per week 'n verse vis of blikje sardientjes geven, dat zal wel genoeg vet geven.
Je kan ook de kipvel heel klein snijden/knippen of malen en dat door de andere eten mengen.
Door flin
#877497
[quote="202spots"]
1x per week 'n verse vis of blikje sardientjes geven, dat zal wel genoeg vet geven.
Je kan ook de kipvel heel klein snijden/knippen of malen en dat door de andere eten mengen.
[/quote]

dory again :) :)

de vis krijgen ze idd al
'k hoop dat 'k ze kan overtuigen van kleine stukjes kipvel

enig idee wat er aan ossewit zou kunnen mankeren?
(behalve dat 't goedkoop is?)

ik kom niet verder dan dat 't uitgesmolten  en gereinigd rundvet is en
er stearinezuur inzit (verzadigd vetzuur met lange keten atomen)
en na industriële behandeling voor cosmetische doeleinden gebruikt word
oh, en kaarsen!  :D
komt goed uit met de kerst....
Door 202Spots
#877520
Ik zie het nut er niet van om ossewit te geven omdat het bewerkt is:

Ossewit is gesmolten en gefilterd rundsvet. Je slager verkoopt het, het is veel goedkoper dan alle andere vetsoorten en zeer interessant voor bakken, braden en vooral, frituren.
http://objectief.be/Ossewit.html

Wanneer je geen vette soort vlees kan kopen dan zou ik aan de slager om 'n pondje vet snippers vragen van kalf of rund, iets wat normaal gesproken door de gehakt worden mee gedraaid.
Of misschien de goedkoopste rundergehakt kopen,waar vrij veel vet in zit?
Maar als je de vette randjes en stukjes vet kan krijgen dan is dat in natuurlijke staat,en gezonder dan de gesmolten ossenwit, wat volgens mij ook zwaar op de maag zal liggen..
Maar ik geloof niet dat je katten echt te kort vet krijgen met wat je ze nu geeft toch?
Door Mevroi Kruim
#877639
Vet zit ook in het spiervlees, niet alleen onder de huid of tussen de organen. Het vlees van bio-industriedieren is zelfs behoorlijk wat vetter dan van wilde dieren dus mijn laatste zorg zou zijn of mijn dieren wel voldoende vet binnenkrijgen. En wil je dat toch, zie dan eens bv lams- of geitensnippers te pakken te krijgen bij de Islamitische slager. Daar zit veel vet bij, en dan heb je ook nog je schapenvet au naturel ipv eerst gesmolten en verhit en dan weer tot blokjes gestold met weetikwat voor onzin erbij.
Door flin
#877777
voor diegenen die geïnteresseerd zijn;

vetextractie:

verhitten van ruwe vetstoffen zodat 't water verdampt,

na oprullen van vlees met ammoniumpersulfaat

wordt 't vet gescheiden van eiwitten dmv dichloormethaan

het oplosmiddel wordt afgedampt onder stikstof

het vet wordt direct opgenomen in iso-octaan (224 trimethyl pentaan)


.dit vet van het smeltproces is frituurvet

.dit vet word verder industrieel bewerkt als basisgrondstof voor o.a.  cosmetica, margarine, kaarsen,smeerolie, en diervoederindustrie(!!)

'k geloof niet dat 'k m'n katzies dit wil aansmeren, nee :animal_rooster:

hierbij wil 'k nog wel opmerken dat 't met  schape-kippe-varkensvet
net zo in z'n werk gaat

dank voor 't meedenken,
en ik hou 't op onbewerkt vet
Door Chubby
#877792
Ik heb afgelopen weekend de konijnniertjes van Herby ontdaan van enorme ladingen vet (denk dat de helft van de kilo vet was  :-\)..
Had ik dit wel gewoon kunnen geven aan mijn katzels, was het misschien zelfs gezond als ik dit zo lees?
Door Mevroi Kruim
#877929
Ja, die bergen niervet ken ik  :D
Ik voer ook niet zoveel vet, ik heb ook een aardig deel ervan afgehaald en terug in de vriezer gemikt voor als ik het nog eens nodig heb bij een hele dunne kat.
Als je veel vet voert voer je automatisch minder van de andere voedingsstoffen, bij gelijkblijvende hoeveelheid, en dan kan je kat tekort komen. En bij veruit de meeste huisdieren is niet te mager het probleem maar nou juist te dik.
Door Chubby
#877936
Hmmm.. Die kale van ons is nog in de groei en niet dik te krijgen.. Bummer..

Maar ik kan me weer voorstellen dat zoveel vet diarree kan geven en dergelijke problemen hebben we veel te lang mee te kampen gehad en was juist de aanleiding om over te schakelen op vers..
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door