Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door nelb
#877184
Dian schreef: Je hoeft niet per dag of per maaltijd alles te geven Nynke, als hij over bijvoorbeeld een hele week maar zoveel procent van alles binnen krijgt.
Ik vraag me af: zou dat nu goed zijn bij een hond die wat mankeert? Zo laat je toch bepaalde waarden pieken en anderen dalen? Dan kun je toch beter gelijkmatiger voeren, zegt mjn gevoel. 
Gebruikersavatar
Door de Meiden
#877292
Hallo Nynke,

Je maakte je al zorgen om het oude baasje tav z`n hartje, maar er is een zorg bijgekomen nu........ balen hoor !!!

Maar misschien lukt het je om een voeding samen te stellen waar hij het goed op kan gaan doen.
Ik heb hier nog (zelf)gemalen kipkarkas in de vriezer liggen, mocht het een probleem zijn om het gemalen te kunnen kopen of zo. dit ivm z`n gebitje of  eigenlijk het ontbreken daar van.

Wat Nelb zich ook afvroeg, kwam bij mij ook op, het is misschien beter om hem elke dag vrijwel dezelfde "prak" te geven, maar aan de andere kant is het menu al helemaal afgestemd op een nierpatient, en is de variatie geen probleem want sommige onderdelen komen toch al regelmatig terug in de maaltijd.

Waarschijnlijk zullen er nog wel meer onderzoeken volgen, sterkte daarbij, en verwen Gunnar maar een beetje hoor !!!
Door Nynke
#877316
Hitam schreef: Hoi Nynke, sorry dat ik zo laat reageer. Ik had twee dagen cursus.

Als er bloed is afgenomen en de creatinine gewoon goed is, dan is er niets met zijn nieren aan de hand. Dus dan hoef je ook niets aan te passen.
Een verhoogd ureum kan komen doordat hij net gegeten heeft of doordat hij op dat moment een beetje uitgedroogd is. Maar de creatinine zegt het meest over de nieren.
Het geeft niet hoor Tannetje !! Ik ben hardstikke blij dat je überhaupt reageert !!

Maar wat ik nu niet begrijp is dat de DA dus echt aangaf dat ik aan de dieetbrokken moet, i.v.m. zijn nierwaarden. Nu wil ik niet aan de brokken, vandaar dat ik jullie adviezen vroeg.
Morgen vraag ik de andere waarden op bij de DA, dan hoop ik dat je er nog een keer naar wilt kijken.
Voor een hele week heb je bij deze percentages nodig (uitgaande van ca 250 gr per dag):
350 gr bot
440 gr groente
350 gr pens
90 gr ov. orgaan
90 gr vetten
350 gr spiervlees
90 gr eieren, zuivel etc.

De ene dag geef je dan bijvoorbeeld iets van bot (nekken of karkas) en een andere dag is spiervlees weer een groter bestanddeel van de maaltijd. Als je in een week maar komt op deze totalen.


Dank je wel Dian !! Ik zit alleen even met dat bot. Ik neem aan dat je dan vleesbot bedoelt, bestaande uit halfvlees/half bot? Of bedoel je dan puur bot?
Alle andere dingen kom ik wel uit, en het is natuurlijk logisch dat ik de 90 gram vet niet in 1 keer geef, dat begrijp ik zelf ook wel ::)  ;D ;)

Ik zit ook nog met het volgende; welke soorten vlesbot en spiervlees wel en welke niet. Ik dacht dat bijvoorbeeld eendenpoten wel mogen en kippevlees en kipkarkassen ook? Maar spiervlees, dat is ook rundvlees en dat is juist beter om niet te geven? en lamsvlees ook niet? en parelhoenkarkassen ook wel dacht ik?

Ik ben nogal onzeker over puur barf, vandaar dat ik graag zou horen welke vleessoorten wel of niet mogen, hoewel ik het ook best begrijp als jullie vinden/denken dat ik dat zelf maar uit moet zoeken :-X :-[
Ik heb hier nog (zelf)gemalen kipkarkas in de vriezer liggen, mocht het een probleem zijn om het gemalen te kunnen kopen of zo. dit ivm z`n gebitje of  eigenlijk het ontbreken daar van.


Dank je wel !! Maar ondanks het gemis van een stuk of 8 tanden, werken Gunnar's kiezen nog als de beste !! Als mijn hondjes alledrie een kibkarbonade krijgen of zo, heeft hij het als eerste op, keurig gekauwd !!

Bedankt Anneke voor het zoeken !! :-*  De knuffel is gegeven Rachel !!
Laatst gewijzigd door Nynke op zo 09 dec 2007, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Dian
#877321
Nynke F schreef: Dank je wel Dian !! Ik zit alleen even met dat bot. Ik neem aan dat je dan vleesbot bedoelt, bestaande uit halfvlees/half bot? Of bedoel je dan puur bot?
Alle andere dingen kom ik wel uit, en het is natuurlijk logisch dat ik de 90 gram vet niet in 1 keer geef, dat begrijp ik zelf ook wel ::)

Ik zit ook nog met het volgende; welke soorten vlesbot en spiervlees wel en welke niet. Ik dacht dat bijvoorbeeld eendenpoten wel mogen en kippevlees en kipkarkassen ook? Maar spiervlees, dat is ook rundvlees en dat is juist beter om niet te geven? en lamsvlees ook niet? en parelhoenkarkassen ook wel dacht ik?

Ik ben nogal onzeker over puur barf, vandaar dat ik graag zou horen welke vleessoorten wel of niet mogen, hoewel ik het ook best begrijp als jullie vinden/denken dat ik dat zelf maar uit moet zoeken :-X :-[
Bot is idd bevleesd zoals nekken of karkas. Wat de vleessoorten betreft is het denk ik handig te kijken in het stukje van Lizzy mbt barf-nierdieet: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 598.0.html Hier heeft zij precies beschreven botten van welke dieren en ook welk spiervlees past in dit dieet.
Door Nynke
#877364
20% tot maximaal 30% rauwe vleesbotten van gevogelte. Geef geen botten van grote dieren zoals geit en lam en kalf, want die bevatten teveel fosfor. Begin dus met kippennekken en eendennekken en dit kun je dan uitbreiden naar eendkarkas, kipkarkas, parelhoenkarkas, konijnkarkas, etc.


Verder zou ik spiervlees geven. Rund, paard, lam, eend, kalkoen, geit, kabeljauw, etc.
Ik begrijp hieruit: Wel spiervlees van rund, lam en geit, maar geen vleesbot van dezelfde dieren. Het liefst vleesbot van eend, kip, konijn en parelhoen.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#877366
Nynke F schreef: Het geeft niet hoor Tannetje !! Ik ben hardstikke blij dat je überhaupt reageert !!

Maar wat ik nu niet begrijp is dat de DA dus echt aangaf dat ik aan de dieetbrokken moet, i.v.m. zijn nierwaarden. Nu wil ik niet aan de brokken, vandaar dat ik jullie adviezen vroeg.
Morgen vraag ik de andere waarden op bij de DA, dan hoop ik dat je er nog een keer naar wilt kijken.  
Ja, dat is wel handig.
Sommige dierenartsen willen wel erg graag dieetbrokken verkopen. Ik maak vaker mee dat ze bij een zeer geringe afwijking de hond al op het nierdieet willen zetten. Dat lusten ze niet en dus eten ze slecht en worden ze mager. En dan zegt de dierenarts dat het door de nieren komt.....
En als je ze dan op vers overzet, dan eten ze goed, krijgen ze hun goede gewicht weer en als je ze dan weer test blijken ze perfecte nieren te hebben.
Door Nynke
#877407
Sommige dierenartsen willen wel erg graag dieetbrokken verkopen. Ik maak vaker mee dat ze bij een zeer geringe afwijking de hond al op het nierdieet willen zetten. Dat lusten ze niet en dus eten ze slecht en worden ze mager. En dan zegt de dierenarts dat het door de nieren komt.....
En als je ze dan op vers overzet, dan eten ze goed, krijgen ze hun goede gewicht weer en als je ze dan weer test blijken ze perfecte nieren te hebben.
Zij wilde mij ook wel nierdieetbrokken verkopen, maar zei duidelijk dat ze daar alleen maar ervaring mee heeft en niet met vers. 
Ik voer al een jaar of 3 vers (Carnibest) en daar doen ze het alledrie erg goed op. Alleen de laatste 2-3 weken merk ik dat Gunnar meer drinkt. Vandaar dat ik nu met hem naar de DA ging.

Ze raadde mij ook aan om weer een hartecho te laten maken, maar daar zie ik nu op dit moment het nut niet van in. Hij hoest nooit en qua beweging merk ik wel dat hij steeds strammer en trager wordt, maar ja, met zijn hartkwaal is dat niet gek, de gemiddelde Cavalier met deze kwaal wordt 7-8 jaar en Gunnar wordt in april 12 jaar !! Dan vind ik het niet meer dan logisch dat het geen jonge god meer is ::) ::) toch?
Gebruikersavatar
Door Dian
#877482
Nynke F schreef: Ik begrijp hieruit: Wel spiervlees van rund, lam en geit, maar geen vleesbot van dezelfde dieren. Het liefst vleesbot van eend, kip, konijn en parelhoen.
Yep, dat lees ik er ook uit. Het gaat er bij rund, lam en geit om dat er in de botten te veel fosfor zit, vandaar dat je wel het spiervlees kunt voeren.
Door geer
#877485
Had jij niet laatst de Doils in huis gehaald? Dat zou je eventueel ook erbij kunnen geven. Of iig omega 3, dat heeft een beschermend effect op de nieren... Als het daadwerkelijk de nieren zijn die de problemen geven tenminste...
Door Nynke
#877537
Ja Geer, die Doils geef ik al een tijdje, hoewel ik er niet elke dag aan denk :-X 

Ik zal die website straks een bekijken Flin, in mijn pauze !! Dank je wel !!

Dan had ik het inderdaad goed begrepen Dian ! Bedankt voor het meedenken !!
Door Mevroi Kruim
#877621
Hoi Nynke

Fijn dat Tannetje ff reageerde, ik wist wel dat er iets was met ureum en creatinine maar niet meer precies hoe het zat.
Mijn kat Karel had ook verhoogde nierwaardes volgens de da en moest aan de nierbrokken. Dat heb ik geweigerd (wat hij heel dom vond) en ik ben gewoon vers blijven voeren gecombineerd met Fortekor. Een paar maanden geleden heb ik de nierwaardes door Tannetje laten controleren en die vond er helemaal niks mis mee. Zijn nieren doen het gewoon! Ik heb dus de Fortekor langzaam afgebouwd en het gaat nog steeds uitstekend met Karel.
De reden dat ik destijds met hem naar de da ging was dat hij slecht at. Achteraf denk ik dat dat kwam omdat ik hem dingen voorzette waar hij niet dol op was en hij at dus lekker de eend niet op, de muts  >:(
Door Nynke
#877690
Hoi allemaal, ik heb de andere waarden opgevraagd:

Crea = 91,   is normaal tussen 44-159
Gluc= 5.28,  normaal is 3.89-7.94
tp = 70,       normaal  is 52-82
Alkp = 32
Alt = 86
Ureum is 18, normaal is tussen 2.5 en 9.6 

dat zijn de waarden die ik doorkreeg.

De enige afwijkende is dus de ureum en het heeft er volgens de assistente niets mee te maken of hij wel of niet gegeten heeft, dan zouden de andere waarden ook afwijkend moeten zijn.

Aankomende donderdag krijg ik parelhoenkarkassen, en ik ga nu even informeren bij een poelier in IJsselmonde, misschien kan ik daar in de theepauze even langsgaan.

Hoi Olga !! Gunnar krijgt al 10 jaar Fortekor voor zijn hart  :P ::)

Eendenpootjes heb ik in huis, en kipkluifjes, dus ik kan alvast beginnen ! Groente heb ik ook nog genoeg, dat komt goed !!
Laatst gewijzigd door Nynke op ma 10 dec 2007, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door