Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Malamoods
#877183
Zonder inhoudelijk de uitslagen van het bloedonderzoek van Ikijok te willen bespreken, wil ik graag antwoord op het volgende....

Ik heb de uitslag van Ikijok's bloedonderzoek in mijn bezit. Er staan scores in van diverse "onderdelen" en ook de scores, zoals die zouden horen te zijn (de referentiewaardes).... Op die manier kun je dus zien of een bepaalde waarde te hoog, goed, of juist te laag is....

Ik ben eens op internet gaan rondsnuffelen en tot mijn grote verbazing, worden daar hele andere referentiewaarden gehanteerd... Hoe kan dat?

Rachel.
Door Fido
#877185
Ligt aan welk apparaat, welk lab.
Ieder heeft zijn eigen ref. waardes

Je kan dus niet het één met het ander vergelijken ;)
Ook al zijn de apparaten gelijk qua merk, dan nog kan je de uitslag niet vergelijken met elkaar. De uitslag is namelijk ook afhankelijk wanneer en hoe vaak het apparaat geijkt is.
In de praktijk blijkt dat de apparaten maar een paar keer per jaar geijkt worden :-\ Dit is niet voldoende!
Stel tussen twee lange ijkperiodes is het apparaat verschoven of iets anders en de waardes zijn niet meer betrouwbaar dan worden die waardes pas weer betrouwbaar ná de volgende ijking!

Je kan als praktijk een controle uitvoeren om erachter te komen dat het apparaat geen goede waardes meer geeft en dat je dus moet ijken.
Wij doen dit door iedere morgen serum van het zelfde dier (in ons geval een paard omdat je daar lekker veel kan aftappen zodat je veel controles kan doen :D). Er moet dus iedere keer zelfde ref. waardes uitkomen. Gebeurt dat dan niet dan weten we dat het apparaat geijkt moet worden.
Als je dat nooit met het zelfde, bekende, serum doet dan kom je er ook niet achter (of te laat :-X) dat je apparaat niet meer goed functioneerde.

Heel verhaal, ik hoop dat je het begrijpt.
Door Malamoods
#877191
Ik denk dat ik snap wat je bedoeld...

Ik ga het effe met een voorbeeld verduidelijken....

Ik heb diabetes en moet daarvoor regelmatig zelf mijn glucosewaardes meten. Om te kijken of mijn meter nog ok is, laat ik 'm regelmatig testen. Stel ik meet op de mijne een waarde van 6.0 en de andere meter een waarde van 12.0, dan is er kennelijk iets mis met de meter (en dan nog effe checken met welke natuurlijk)... Maar wat ik bedoel is dat de waardes voor een gezonde suikerspiegel gehanteerd worden tussen de 4.0 en 8.0 (dan heb je dus geen hypo en geen hyper). Sommige hanteren ruimere marge tussen de 4.0 en 10.0. Maar wat ik dus zie is dat die marges bij de bloedonderzoek van Ikijok totaal niet matchen met de marges die ik op i-net vind....

Voorbeeld:
Op de site http://www.devrolijkeviervoeters.org/bloed.htm moet de ALAT (of ALT) tussen de 10 en de 100 zijn, de website  http://www.tsjoeng-foe.nl/Bloedonderzoek.htm zegt weer lager dan 120 en volgens de referentiewaarden van 't lab waar Ikijok's uitslag vandaan komt, is 't weer < 46.

Volgens de ene referentiewaarde is de ALAT dus goed, volgens de andere weer niet....
Eh, snap je nu mijn vraag?

Rachel.
Door Fido
#877205
Malamoods schreef: Ik denk dat ik snap wat je bedoeld...

Ik ga het effe met een voorbeeld verduidelijken....

Ik heb diabetes en moet daarvoor regelmatig zelf mijn glucosewaardes meten. Om te kijken of mijn meter nog ok is, laat ik 'm regelmatig testen. Stel ik meet op de mijne een waarde van 6.0 en de andere meter een waarde van 12.0, dan is er kennelijk iets mis met de meter (en dan nog effe checken met welke natuurlijk)... Maar wat ik bedoel is dat de waardes voor een gezonde suikerspiegel gehanteerd worden tussen de 4.0 en 8.0 (dan heb je dus geen hypo en geen hyper). Sommige hanteren ruimere marge tussen de 4.0 en 10.0. Maar wat ik dus zie is dat die marges bij de bloedonderzoek van Ikijok totaal niet matchen met de marges die ik op i-net vind....

Voorbeeld:
Op de site http://www.devrolijkeviervoeters.org/bloed.htm moet de ALAT (of ALT) tussen de 10 en de 100 zijn, de website  http://www.tsjoeng-foe.nl/Bloedonderzoek.htm zegt weer lager dan 120 en volgens de referentiewaarden van 't lab waar Ikijok's uitslag vandaan komt, is 't weer < 46.

Volgens de ene referentiewaarde is de ALAT dus goed, volgens de andere weer niet....
Eh, snap je nu mijn vraag?

Rachel.
Nee dat bedoel ik niet ;) :)

Als jouw meter 6 meet dan kan dat de goede referentiewaarde zijn voor díe meter en bij die andere meter kan de goede referentiewaarde dan 12 zijn. Beide apparaten zijn dan goed.
Zo werkt het tenminste bij diergeneeskunde, ieder merk apparaat heeft zijn eigen ref.waardes en het ligt er dus aan met welk apparaat er gewerkt wordt.

Nu tussen twee dezelfde merk en type apparaat.
Deze horen dus wel dezelfde ref.waardes te hebben (hebben ze ook ;)) maar kan de uitslag verschillen van het ene apparaat en het andere, helaas.
De rede daarvan is, dat de meeste apparaten te weinig worden geijkt (2x per jaar). Als je bloed op het net geijkte apparaat test en het zelfde bloed op een hele tijd niet geijkt apparaat dan krijg je verschillende uitslagen. De da kan dan een verkeerde conclusie trekken omdat de uitslag eigenlijk niet klopt :-\
Als praktijk kan je dat dus controleren door regelmatig (zeker een paar keer in de week) steeds hetzelfde bloed (zelfde dier zelfde moment getapt) door het apparaat te laten gaan. Komt daar 1,2,3,4,5, uit dan weet je dat iedere keer als je dat bloed door het apparaat haal dat er 1,2,3,4,5, uit moet komen. Krijg je dan ineens 1,6,4,7,2 dan weet je dat je je apparaat niet in orde is (ingevroren serum veranderd niet zo spontaan ;)) je kan dan ingrijpen.

Dus verschillende merken apparaten hebben ieder hun eigen ref. waarde en bij zelfde merken apparaten heb wel zelfde ref.waarden maar kunnen de uitslagen verschillen afhankelijk hoe betrouwbaar het apparaat onderhouden/gecontroleerd wordt.

Om het nog ingewikkelder te maken :D Ligt het uitleggen van een bloeduitslag ook aan de situatie van het dier en wat er met dat dier gedaan wordt. Hier komt dus een stukje vakkenis van de da om de hoek. Het is dus niet stomweg cijfertjes lezen en kijken of ze binnen de waardes vallen (bij sportpaarden vallen er heel veel buiten die waardes ;) ) maar ook om combinaties maken. Vergeet niet dat die ref.waardes gebaseerd zijn op gemiddeldes.
Het platte papiertje met cijfertjes moeten in een driedeminsionaalbeeld (hoe schrijf je zoiets ::)) geplaatst gaan worden. Wat voor beslissing een da dan neemt kan per da verschillen.

Natuurlijk heb je hele duidelijke uitslagen, gelukkig wel. Maar die niet helemaal duidelijke zijn de moeilijkste, juist dan is het belangrijk dat er een goede anamnese van het dier wordt genomen. Het totaalbeeld maakt dan uit wat de vervolg stappen zijn.
Een goed bloedbeeld en een hond die duidelijk niet tiert? verder onderzoek
Een slecht bloedbeeld en een hond die blakend is van gezondheid? (komt niet veel voor ;)) Opnieuw bloed afnemen.

Het blijft een lastig vak :D
Door Malamoods
#877216
Ja, ik snap dat het "probleem" en de uitslagen van bloedtesten in perspectief gezien moeten worden (en daardoor dus ook multi-interpretabel) zijn...

En ik snap nu ook je punt, dat de ref. waardes afhankelijk zijn van 't apparaat. Al blijf ik het vreemd vinden. Ik snap dat elk apparaat bij 't zelfde serum andere uitslagen kan laten zien, maar ik vind het vreemd dat de referentiewaardes zo enorm kunnen verschillen (mijn suikerspiegel moet tussen de 4.0 en de 8.0 blijven, met welk apparaat ik ook meet). Als de waardes hoger of lager zijn, dan is of mijn suikerspiegel afwijkend, of het apparaat functioneerd niet goed. Maar de stelregel is dat mijn suikerspiegel tussen de 4 en 8 als "gezond" en niet afwijkend worden beschouwd....

Overigens snap ik heel goed dat het niet een eenvoudig optellen en vergelijken van cijfertjes is hoor! ;) En ik twijfel ook absoluut niet aan deze uitslag of welke andere beslissing dan ook! Is totaal geen kritiek op de huidige situatie, maar ik ben gewoon zo nieuwsgierig, dat ik graag alles wil weten....

Rachel.
Gebruikersavatar
Door pike
#877221
Ik snap de uitleg wel  maar:
Hoe weet een da dan hoe hij de uitslag moet beoordelen van de testresultaten van een lab anders dan dat van hemzelf.  Er staat toch niet op het papier met welk merk/type/bouwjaar apparaat het allemaal gemeten is.  ??? ???
Ik heb hier een boek in de kast staan waar eea in staat over div. referentiewaarden (gaat hier over paarden maar ik begrijp dat dat niet uitmaakt). Als het overal anders is, dan heb je dus helemaal niets aan zulke info??? Slaan de getalletjes alleen op de apparatuur van de auteur van het boek  ??? ???
Door Lizzy
#877232
Ik heb het altijd zo begrepen en geleerd: de waardes die je op de website van bijv. dierenkliniek de toren/vrolijke viervoeter ziet: dat zijn gemiddelde normaalwaardes. En wanneer je in dezelfde meet-manier gebruikt (bijv. umol/l) dan is de normaalwaarde bijvoorbeeld (even als voorbeeld) altijd tussen de 5 en de 10.

Nou heb je dus apparatuur die heel fijn meet en je hebt apparatuur die wat minder nauwkeurig meet. Net als een weegschaal, zeg maar. Een briefpapierweegschaal meet nauwkeuriger dan een personenweegschaal.

Dus als je met apparaat "merk-X-wel-nauwkeurig-maar-niet-het-allerduurste-en-aller-nauwkeurigste-apparaat" meet, zal voor dit apparaat een normaalwaarde tussen de 5 en de 10 zijn.

Meet je met apparaat "merk-Y-het-allerduurste-en-aller-nauwkeurigste-apparaat", zal voor dit apparaat de normaalwaarde tussen de 6 en de 8 zijn.

Als je dus bloed onderzoekt met Merk X, dan staat daar altijd bij welke cijfers voor dit apparaat de "normaalwaarden" zijn. Meet je met apparaat merk Y, dan staat daar altijd bij welke cijfers voor dit apparaat de "normaalwaarden" zijn. Bij iedere uitslag komt dus altijd een overzichtje met "de normaalwaarden".

Bij mijn weten kunnen apparaat X en Y zelfs in verschillende eenheden meten. Dan krijg je helemaal verschillende uitslagen maar ook andere normaalwaardes. Maar elk bloedonderzoek-uitslag geeft dus op de eenheden waarin ze gemeten zijn en de normaal waardes.
Door Lizzy
#877240
Malamoods schreef: Lizzy, dan zeg je dus eigenlijk hetzelfde als Fido toch? Of begrijp ik het nu verkeerd?

Rachel.
Nee, je begrijpt het niet verkeerd. Ik had mijn voorganger ook moeten quoten. Het was meer als reactie daarop. Op zich heb je dus wel wat aan die gemiddelde waardes. Want als een normaalwaarde van een precies apparaat bijv is tussen de 150 en de 300 en de uitslag van de hond is 149: dan weet je dus in ieder geval 1 ding : de afwijking is gering.
Door Malamoods
#877242
Lizzy schreef: Nee, je begrijpt het niet verkeerd. Ik had mijn voorganger ook moeten quoten. Het was meer als reactie daarop. Op zich heb je dus wel wat aan die gemiddelde waardes. Want als een normaalwaarde van een precies apparaat bijv is tussen de 150 en de 300 en de uitslag van de hond is 149: dan weet je dus in ieder geval 1 ding : de afwijking is gering.
Wat bedoel je met "die"? De waardes van het lab, of de waardes die ik elders gevonden heb?

Rachel.
Door Fido
#877333
Malamoods schreef: Wat bedoel je met "die"? De waardes van het lab, of de waardes die ik elders gevonden heb?

Rachel.
Die kun je niet met elkaar vergelijken ;)
Of het moet toevallig de waardes zijn van hetzelfde lab. en hetzelfde apparaat, kans is klein.

O en ik zie het absoluut niet als kritiek maar als gezonde nieuwsgierigheid (waar ik ook last van heb ;D).

Bij de spoedkliniek staan twee bloedapparaten, een spotchem en een reflotron. We moesten daar dan ook altijd vermelden bij de waardes op welk apparaat dat gemeten was, ze hadden totaal verschillen ref. waardes!
Ik vind het ook lastig hoor dat er zoveel verschillen zijn ;)
Door Fido
#877341
pike schreef: Ik snap de uitleg wel  maar:
Hoe weet een da dan hoe hij de uitslag moet beoordelen van de testresultaten van een lab anders dan dat van hemzelf.  Er staat toch niet op het papier met welk merk/type/bouwjaar apparaat het allemaal gemeten is.  ??? ???
Ik heb hier een boek in de kast staan waar eea in staat over div. referentiewaarden (gaat hier over paarden maar ik begrijp dat dat niet uitmaakt). Als het overal anders is, dan heb je dus helemaal niets aan zulke info??? Slaan de getalletjes alleen op de apparatuur van de auteur van het boek  ??? ???
Inderdaad is het bloedlink om daar conclusies aan te koppelen ;)
Daarnaast is het zo en zo een questie van de "cijfertjes" en het dier. Om het bij de paarden te houden, ik moet regelmatig binnen gekomen bloeduitslagen direct doorbellen naar de da, het gaat dan om harddravers die hebben gelopen. Nou daar zitten waardes bij die totaal niet binnen de ref. waarden vallen en dat moet dan ook, zo'n paard zou dus niet goed kunnen presteren als ze wel binnen de ref. waarden vallen :D
In het begin zei, tante bemoeial, uit haar zelf dat, dat en dat niet in orde was omdat het buiten de ref.waarde viel waarop de da mij vertelde dát hij heel blij was dat het er niet binnen viel. Ik heb geleerd om, bij sportpaarden, gewoon op te lezen zonder commentaar ::)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door