Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Ine
#877054
*Dorothea* schreef: Nou dan ga ik even verder met het onderwerp wat zal ik doen? :-\ :-\
Ik was eigenlijk van plan om Sita helemaal niet meer te vaccineren. Waarschijnlijk is ze voldoende beschermd tegen parvo, en hondenziekte en HCC komen nauwelijks voor in NL.
Maar nou drinkt ze dus wel steeds uit hele vieze sloten in het park, dit zijn sloten waar nauwelijks doorstroming is omdat ze doodlopend zijn. En ik denk dat ze stiekem ook een waterratje is, dus waarschijnlijk duikt ze er binnenkort in. Nu is het nog koud weer en zullen er niet veel Weil bacterien zijn. Maar straks in het voorjaar??? :-\ :-\ Blijft toch altijd lastig wel of niet enten tegen Weil, ik ben er nog niet uit.
Mijn honden zijn waterratten en nee, ik ent niet tegen Weil.
Ik ent om de 3 jaar en heb nog nooit een zieke hond gehad!
De honden, die in 2006 zijn geënt en toen 8 en 9 jaar waren, die worden helemaal niet meer geënt.
Door Lizzy
#877083
Pinkel en Brutus worden absoluut nooit meer gevaccineerd, ook niet tegen Weil. Zij reageren superslecht op de enting. En verdomd dat het niet waar is, vorig jaar was hun rode uitslag op hun kop (en bij Pinkel het hele lijf) al minder, dit jaar hebben ze vrijwel nul uitslag gehad! Linga dit jaar ook niet laten vaccineren en ook Linga heeft NUL uitslag op d'r kop gehad. Dit maakt dat ik denk dat er een verband bestaat. Ik denk dat ik Linga ook niet meer laat vaccineren met Weil, maar ik vind dat (mede omdat ze nog zo jong is) ieder jaar weer eng.
Door Lizzy
#877084
Ine schreef: Mijn honden zijn waterratten en nee, ik ent niet tegen Weil.
Ik ent om de 3 jaar en heb nog nooit een zieke hond gehad!
De honden, die in 2006 zijn geënt en toen 8 en 9 jaar waren, die worden helemaal niet meer geënt.
Maar laat je je honden dan eens in de drie jaar met Weil enten ook? Dat heeft toch totaal geen zin? Die kun je dan toch net zo goed weglaten?
Door Fido
#877103
wij enten niet tegen weil maar onze beide honden zijn geen waterratten, dat maakt de keuze om niet te enten wel ietwat makkelijker ;)
Gebruikersavatar
Door Hitam
#877123
Weil krijgen ze net zo goed van urine van andere honden als van zwemmen in water. Dus dat maakt niet zo veel uit!
Door Fido
#877145
Hitam schreef: Weil krijgen ze net zo goed van urine van andere honden als van zwemmen in water. Dus dat maakt niet zo veel uit!
Moet ook zeggen; maakt het voor mij wat makkelijker ;)
Door Fido
#877162
Lizzy schreef: Want?
Puur mijn gevoel en geen goede onderbouwing :-\
Ook tijdens mijn opleiding komt het thema wel of niet vaccineren regelmatig aan bod.
Wel vaccineren kan problemen geven en als je niet vaccineert kan je het risico lopen dat je dier de ziekte krijgt en het niet kan overwinnen en overlijdt.
Het is daarom O zo moeilijk om voor een ander te beslissen wát ze moeten doen. Het is wel een taak om eigenaren goed voor te lichten wat vaccinatie is en wat voor gevolgen dat kan geven (best wel veel en best wel vaak :-\).
Maar ook niet vaccineren kan gevolgen hebben. Veel positieve maar het kan ook verkeerd aflopen.

Ik ben het ermee eens dat door niet kritisch vaccineren er nu veel meer dieren met problemen rondlopen juist door de vaccinaties. Het zou veel beter zijn dat er minder gevaccineerd zou worden.

Onze honden worden niet gevaccineerd voor weil, het is een rotenting. Ik denk dat het risico van deze enting, dat dat meer gevolgen geeft aan onze honden dan het risico van een weil besmetting. Als het dan gebeurt dan hoop ik dat de hond de ziekte (met behulp van ons) kan overwinnen. Als dat niet lukt dan is dat pech!
Het blijft dus een keuze die ook met gevoel te maken heeft, kan je het kleine ricico aan dat je dier ziek wordt? of neem je het risico dat je hond (ernstige) gevolgen kan krijgen van die vaccinatie?

Bij weil neem ik het kleine risico van de ziekte, dat voelt bij mij beter dan vaccineren
Bij parvo neem ik wel het risico van vaccineren (als de titer te laag is) en niet van de ziekte.
Laatst gewijzigd door Fido op zo 09 dec 2007, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#877164
Ja OK. Maar je beslissing om niet te vaccineren is dus mogelijk niet gestoeld op de juiste feiten, aangezien jij schrijft "mijn honden zwemmen niet, dus neem ik het risico" terwijl Tannetje zegt dat je ook zonder dat je hond zwemt dezelfde risico's loopt. Overigens heb ik hier (met wat Tannetje schrijft) mijn twijfels bij omdat de lepto in de urine van andere honden meestal niet de ziekte van Weil is veroorzaakt. Da's een andere bacterie, bij mijn weten. De ziekte van Weil wordt wel vooral door ratten verspreid en niet via de hond. En die andere bacterie, die wel makkelijk via de urine van een hond verspreid wordt: is bij mijn weten minder dodelijk.
Door Fido
#877165
Lizzy schreef: Ja OK. Maar je beslissing om niet te vaccineren is dus mogelijk niet gestoeld op de juiste feiten, aangezien jij schrijft "mijn honden zwemmen niet, dus neem ik het risico" terwijl Tannetje zegt dat je ook zonder dat je hond zwemt dezelfde risico's loopt. Overigens heb ik hier (met wat Tannetje schrijft) mijn twijfels bij omdat de lepto in de urine van andere honden meestal niet de ziekte van Weil is veroorzaakt. Da's een andere bacterie, bij mijn weten. De ziekte van Weil wordt wel vooral door ratten verspreid en niet via de hond. En die andere bacterie, die wel makkelijk via de urine van een hond verspreid wordt: is bij mijn weten minder dodelijk.
Ik dacht ook alleen door ratten :-\ maar zal het eens aan de d.artsen vragen in de praktijk. Anders een mooi onderwerp om er ff meer in te duiken.
Een keuze kan je alleen goed nemen als je zoveel mogelijk feiten weet en die wil ik nu beter weten ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#877215
Ik heb Armagnac tegen Weil laten enten, omdat hij dagelijks in contact komt met allerlei waterpartijen in en buiten de stad, sloten, vijverpartijen, vaarten, de sloten hebben hier om de zoveel meter een riooloverstort, er zitten ratten en muizen. Ik ga dus uit van een verhoogd risico voor mijn honden dus Weil maar wel. Hij heeft er overigens geen nare gevolgen van ondervonden (althans niet zichtbaar voor mij).  Maar wat ik eigenlijk graag zou willen weten:
Ratten en ook muizen scheiden de bacterie uit met urine. De bacterie bevindt zich dus ook in het levende dier. Dus als mijn hond een muis of ratje vangt en opeet, kan hij dan ook op die manier de bacterie binnenkrijgen???? daar hoor ik nooit iets over.
Door Lizzy
#877243
pike schreef: Ik heb Armagnac tegen Weil laten enten, omdat hij dagelijks in contact komt met allerlei waterpartijen in en buiten de stad, sloten, vijverpartijen, vaarten, de sloten hebben hier om de zoveel meter een riooloverstort, er zitten ratten en muizen. Ik ga dus uit van een verhoogd risico voor mijn honden dus Weil maar wel. Hij heeft er overigens geen nare gevolgen van ondervonden (althans niet zichtbaar voor mij). Maar wat ik eigenlijk graag zou willen weten:
Ratten en ook muizen scheiden de bacterie uit met urine. De bacterie bevindt zich dus ook in het levende dier. Dus als mijn hond een muis of ratje vangt en opeet, kan hij dan ook op die manier de bacterie binnenkrijgen???? daar hoor ik nooit iets over.
Volgens mij is die kans veel kleiner zo niet nihil. De reden is dat de lepto bacterie zeer gevoelig is voor lage pH waardes oftewel zuren. Volgens mij sterft een lepto bacterie al bij een millieu met een pH waarde van 6. Komt de rat of muis dus in het zure maagzuur van de hond terecht: legt tie gelijk het loodje (de bacterie). Dit is ook waarom Juliette de Bairacli Levy heeft geschreven dat een rauw gevoerde hond niet snel besmet zal raken met de lepto-bacterie. Dat is natuurlijk ook weer een beetje flauwekul... Ja, wel als de hond besmet water drinkt. Dat water komt dus ook weer in de maag terecht. Maar de bacterie kan ook binnen komen via een wond aan de poot of in de bek.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#877379
Lizzy schreef: Ja OK. Maar je beslissing om niet te vaccineren is dus mogelijk niet gestoeld op de juiste feiten, aangezien jij schrijft "mijn honden zwemmen niet, dus neem ik het risico" terwijl Tannetje zegt dat je ook zonder dat je hond zwemt dezelfde risico's loopt. Overigens heb ik hier (met wat Tannetje schrijft) mijn twijfels bij omdat de lepto in de urine van andere honden meestal niet de ziekte van Weil is veroorzaakt. Da's een andere bacterie, bij mijn weten. De ziekte van Weil wordt wel vooral door ratten verspreid en niet via de hond. En die andere bacterie, die wel makkelijk via de urine van een hond verspreid wordt: is bij mijn weten minder dodelijk.
Ja, sorry, ik zeg Weill terwijl ik leptospirose bedoel. Die dodelijkheid verschilt niet zo schokkend veel. Ik denk dat de weerstand van de hond daar een hele grote rol in speelt. En ik ga er vanuit dat versgevoerde honden een veel betere weerstand hebben.

Ik bekijk het zo: zou ik mezelf laten enten met een entstof met zoveel bijwerkingen? Nee dus, dus ook mijn honden niet.
Volgens mij is de kans op bijwerkingen groter dan de kans op leptospirose. Maar dat is wel een afweging die iedereen voor zich moet maken.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#877446
Het blijft een moeilijk punt dit. :-\
Het zou ook wel fijn wezen als er een overzicht zou zijn hoe vaak Weil nu eigenlijk bij honden voorkomt.
Vorig jaar heb ik niet geent, doorslag voor mij was hoe het met Barney ging (die epileptische aanvallen), maar voor het komende jaar zijn er toch weer de vraagtekens.
Mede ook omdat ik sterk het gevoel blijf houden dat er bij Barney iets veranderd is nadat hij voor het laatst geent was (eind 2005), toen zijn de "vage" klachten begonnen.
Gebruikersavatar
Door pike
#877500
Lizzy schreef: Volgens mij is die kans veel kleiner zo niet nihil. De reden is dat de lepto bacterie zeer gevoelig is voor lage pH waardes oftewel zuren. Volgens mij sterft een lepto bacterie al bij een millieu met een pH waarde van 6. Komt de rat of muis dus in het zure maagzuur van de hond terecht: legt tie gelijk het loodje (de bacterie). Dit is ook waarom Juliette de Bairacli Levy heeft geschreven dat een rauw gevoerde hond niet snel besmet zal raken met de lepto-bacterie. Dat is natuurlijk ook weer een beetje flauwekul... Ja, wel als de hond besmet water drinkt. Dat water komt dus ook weer in de maag terecht. Maar de bacterie kan ook binnen komen via een wond aan de poot of in de bek.
Waarom is dat flauwekul dan?
Ik zie het verschil niet tussen een besmette rat eten of besmet water drinken :-\ .
In beide gevallen komt het inde maag terecht, alwaar ze dan letterlijk het zuur krijgen? hopen we tenminste, of bedoel je nu dat dat flauwekul is??
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door