Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#876051
Hallo allen,

Ik zit met een probleem. Het gaat in dit geval om de katten van een heel goede vriendin van mij. Maar ik weet dat er meer mensen mee tobben.

Zij heeft 3 katten, deze heeft ze bij mij vandaan. Toen ik ze bij haar bracht aten ze volledig barf en kvv. Hier speende ik mijn kittens (toen ik nog fokte) al jaren op af.
Steeds meer was een van de voorwaarden dat mensen rauw moeten blijven geven aan de kittens.

Nu het volgende probleem. Sommige mensen geven naast het rauw voer brokken.
Natuurlijk raad ik dit af, maar soms is er toch noodzaak om brokken te blijven geven ivm voedselverrijking. Ja ook heb ik al geadviseerd om gedroogd vlees te verstoppen.
Maar dat zou niet voldoende zijn. De voedselverrijking beslaat ongeveer de helft van de dagelijkse voeding.

De kater heeft nu blaasgruis en blaasontsteking.
De dierenarts vertelde dat de oorzaak de voeding is, nl de combinatie brokken & rauw.
Dit zou de ph waarde vd urine zo beinvloeden dat de kat struviet is gaanontwikkelen.
Nu denkt mijn vriendin dat het een oplossing zou zijn om compleet over te stappen op brokken. 

Ik zou graag met een goed onderbouwd advies willen aankomen. Maar ik wordt er zo moedeloos van.
Voedselverrijking is heel belangrijk, dat staat niet ter disscussie, de katten vervelen zich dood zonder deze afleiding, en stress zal dan in hoge mate toeslaan.

Hoe zit het met de ph waarde van brokken, hoe hoog is ie bij katten die rauw voer eten?
Hoe hoog zal die zijn bij katten die een combi (50% om 50%) rauw en brok eten?
Hoe hoog zal die zijn bij struviet brokken?
Klopt het dat het voeren van struviet brokken weer kan lijden tot een te lage ph waarde? En dat dit dan weer kan leiden tot Oxylaat stenen?

Ik weet zelf dat het geven van brok grote nadelen heeft, maar ik kan het nog niet goed overbrengen. Daarom zoek ik naar duidelijke taal.

Alvast bedankt voor jullie reactie!!
Door Barrak
#876066
Voor technische feitjes over ph en dergelijke hoop ik dat er nog iemand anders reageerd. Op de site van carnibest staat daar wat meer over. Geschreven door een dierenarts dus dat moet toch ook al indruk maken.
Als 'ervaringdeskundige' kan ik vertellen dat mijn katten met brok (royal canin, niet de goedkoopste) blaasgruis hadden en er ook met de speciale brok tegen blaasgruis niet vanaf kwamen. Door over te stappen op kvv (carnibest), in combinatie met cranberriesap voor de eerste 2 weken, zijn ze er vanaf gekomen en nog steeds geen klachten.
Wat bedoel je met voedsel verrijking. Begrijp ik het goed dat dat als een soort bezigheidstherapie wordt gebruikt? Dan is gedroogd vlees verstoppen natuurlijk een idee, wordt in elke dsz wel verkocht. Met een (nep) muisje aan een hengeltje spelen, ping pong balletjes weg gooien enzo. Keuze genoeg zou ik zeggen.
#876192
Ik zou zeggen, kijk ff hierboven bij de info over blaasgruis en nierproblemen. Me dunkt dat daar voldoende onderbouwing te vinden is.
Ik snap ook niet wat voedselverrijking betekent dus daar kan ik geen hulp bij bieden.
Gebruikersavatar
Door koekje
#876200
voor zover ik weet is voedselverrijking een vorm van bezigheidstherapie, meestal met brokjes enzo.

voor honden hebben ze ook van die dingetjes, het slimme honden speelgoed wat do laatst liet zien in de bar.

ik zie van voedselverrijking echt geen meerwaarde van, en ik vind de mogelijke meerwaarde die het heeft ook nog eens veel te overdreven.

hier zijn ze ook snel verveeld, maar ze kunnen met mij spelen of met elkaar en met speelgoed.
eten is een serieuze aangelegenheid hier.

je kan altijd eens een snoepje oid verstoppen door het huis heen, maar zo spectaculair is dat allemaal niet.
een 1dagskuikentje door de kamer heen gooien is op zich ook wel leuk, maar het blijft wel eten en geen speelgoed. het zoek- en jaagiinstict wat wordt gebruikt is ook te triggeren met een muisje en een hengeltje. of een laserlampje.
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#876254
Het gaat hier om katten die uitsluitend binnen leven. Er is geen vrijheid en ook geen tuin waar de katten in kunnen. Alleen een klein balkonnetje.

Voedselverrijking is het verstoppen van de brokjes. De katten leven er duidelijk van op  :) Je ziet katten echt zoeken en "jagen" naar hun voer, en dat geeft echt een meerwaarde aan hun leven. Ik heb het hier zelf ook gezien, 1 van de katten was erg terug getrokken. Ik kon zijn aandacht niet meer trekken met spelen of wat dan ook. Toen ben ik (die vieze) brokjes gaan verstoppen, zodat hij wat moest gaan doen.
Al na 2 avonden (een handje) brokjes verstoppen is hij uit zijn isolement gekomen!

Om even terug te komen op de situatie bij mijn vriendin. Het spelen met de katten wordt dagelijks gedaan minimaal 30 minuten per kat.
Ook worden de katten iedere dag getraind. Dit is ook om hun welzijn te verhogen.
Dit allemaal is om ze meer plezier te geven in hun leven.
Katten jagen normaal 6 tot 9 uur per dag om aan hun voedsel te komen.
Je kunt je voorstellen dat de 30 minuten spelen per dag nog veel te weinig is.

Wie meer wilt lezen over voedselverrijking kan ik advieseren om het artikel te lezen  het is te vinden op : www.kattengedragsthereapie.nl onder "artikelen" halverwege deze pagina.

Verder zal ik zoeken naar de artikelen over ph waarden en een goed onderbouwd verhaal.

Groetjes Linda
Door flin
#876265
onze binnenkatten (we hebben wel een tuin, maar vinden ze nu veel te koud...)
doen aan voedselverrijking zonder voedsel; de één zien een pluisje voor muisje aan,
de volgende steelt-'vangt' een vingerpoppetje van een plek die niet voor katten bedoeld is, en dan is er nog een héél opdringerig ventje, die legt z'n speeltjes op je schoot, en gaat je vervolgens verwachtingsvol zitten aankijken...

'k moet wel zeggen dat ze 't meeste van elkaar leren; als de één achterlijk met een propje zit te spelen, dan zitten de anderen toe te kijken: "da's knap!" je ziet 't ze denken. En prompt een paar dagen later gaan de onnozelaars 't ook proberen, en altijd succes natuurlijk!

't heeft ook nadelen, dat apegedrag; eerst was er maar één die in't gordijn klom (die kreeg nog voor die het in de gaten had een strafkaart)
en verdomt 2 dagen later probeert de volgende het toch ook nog even..

Als er niemand thuis is, slapen ze voornamelijk,
als er iemand thuis is zijn ze meestal wel wakker en willen idd aandacht, of spelen
mochten ze echt 'de wind in de bol' hebben, dan zet ik de deuren naar de trappen open en 'vliegen' ze deze achterelkaar op en af.

persoonlijk vind ik eten gewoon eten , en dat jagersgedrag mogen ze van mij altijd simuleren! :) :)
Door flin
#876272
[quote="Zaniematsu"]
Al na 2 avonden (een handje) brokjes verstoppen is hij uit zijn isolement gekomen!

hoeveel katten leven er dan? Waarom zou deze kat in een isolement zitten?

minimaal 30 minuten per kat.
Ook worden de katten iedere dag getraind. Dit is ook om hun welzijn te verhogen.

is dit clicker training? Of anders?


Je kunt je voorstellen dat de 30 minuten spelen per dag nog veel te weinig is.

als ik zie hoelang ze hier 'rommelen' wel ja... :)

: www.kattengedragsthereapie.nl

ga 'k strax lezen (we overlapten mekaar een beetje)

[/quote]
#876302
Dat zouden mijn katten dus echt niet waarderen, dat soort grappen met hun eten  ;D eten is idd een serieuze aangelegenheid! Spelen doen ze hier met elkaar, voor zover nog aan de orde, de bejaarden slapen liever, al dan niet met een mens als onderleggertje. Ze kunnen hier wel naar buiten maar alleen Eppo en Sjors doen dat nog, de andere vinden er niks an. Ja, hoogzomer, lekker in de zon liggen bakken, maar nu? Echnie!

Overigens vind ik barfen ook een prima bezigheidstherapie. Als ik zie hoe lang ze bezig kunnen zijn met grote stukken vleesbot ... na afloop zijn ze compleet uitgeput, de zielepoten  ;D ;D

Als je met voedsel wilt verrijken zou ik bv gedroogde visjes en evt. zelf gedroogd spul gebruiken, dat wordt geen troep, daar kunnen ze ook lekker naar zoeken en het is geen ongezonde brokkentroep.
Gebruikersavatar
Door koekje
#876309
ot komt ook niet buiten.
sien heeeel af en toe; alleen als het goed weer is (dus geen regen en wind en modder en kou) en als ik er ben en als het van mij mag. het mag dus ook niet als er vervelende andere katten in de tuin zitten.
otje heeft nu nog een kale buik en een genezende wond van haar sterilisatie, dus totdat hij weer helemaal harig en genezen is, blijft sien zeker ook binnen.
ook woon ik midden in amsterdam, fijn en veilig is het hier niet zo voor ze.

mijn katten houden echt niet van dingen als voedselverrijking, ondanks dat ze nog jong en stom zijn (1,5 jaar en 7 maanden).

ook weten ze dondersgoed dat brokjes niet eens lijken op prooitjes of jaagspul.
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#876478
[quote="Kruimel"]
Dat zouden mijn katten dus echt niet waarderen, dat soort grappen met hun eten  ;D eten is idd een serieuze aangelegenheid! Spelen doen ze hier met elkaar, voor zover nog aan de orde, de bejaarden slapen liever, al dan niet met een mens als onderleggertje. Ze kunnen hier wel naar buiten maar alleen Eppo en Sjors doen dat nog, de andere vinden er niks an. Ja, hoogzomer, lekker in de zon liggen bakken, maar nu? Echnie![/quote]

Het zijn katten van een actief ras ze hebben dit echt nodig. Het bewijs is geleverd dat ze er van opknapte sinds er aan voedselverrijking gedaan wordt. Het is ook nog eens stress reducerend.

[quote="Kruimel"]
Overigens vind ik barfen ook een prima bezigheidstherapie. Als ik zie hoe lang ze bezig kunnen zijn met grote stukken vleesbot ... na afloop zijn ze compleet uitgeput, de zielepoten  ;D ;D[/quote]
Dat weet ik, maar naast brokken willen katten vaak geen moeite meer doen voor hun "prooi" dier, voor het bot wat ze moeten knagen  :( helaas  :'(

[quote="Kruimel"]
Als je met voedsel wilt verrijken zou ik bv gedroogde visjes en evt. zelf gedroogd spul gebruiken, dat wordt geen troep, daar kunnen ze ook lekker naar zoeken en het is geen ongezonde brokkentroep.
[/quote] mijn idee!! Ben ik het helemaal mee eens. dit had ik ook al voorgesteld. Maar hoeveel moet je dan verstoppen? 3 zakjes per dag? brokjes zijn een stuk kleiner dan de stukjes droog vlees. Misschien kan je ze nog kleiner maken (?)(daar wonen 3 katten)
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#876479
koekje schreef:

mijn katten houden echt niet van dingen als voedselverrijking, ondanks dat ze nog jong en stom zijn (1,5 jaar en 7 maanden).
heb je het wel eens geprobeerd? Met gedroogd vlees  bijvoorbeeld. Of met brokjes als je brokjes als voeding geeft?
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#876484
Hallo Flin,

Al na 2 avonden (een handje) brokjes verstoppen is hij uit zijn isolement gekomen!

hoeveel katten leven er dan? Waarom zou deze kat in een isolement zitten?
Dit gaat om 1 van mijn katten. Het is een kater die ik terug heb genomen nadat hij ergens niet meer op zijn plaats was. De kater en zijn zus kwamen stijf van de stress weer terug. Ik heb ze voor veel geld terug moeten kopen, maar ik was de gelukkigste mens op aarde toen ik met hen in de auto op weg naar huis was!!! ;D

Wel heb ik een hele zware dobber aan deze 2 katten. Het zijn katten met een verleden met een trauma echt verschrikkelijk! De poes uit dat in om zich heen slaan en aanvallen uit grote angst! de kater uit dit in zich terug trekken in zijn isolement. Hij reageerd dan nergens meer op. Mijn hart huilt bij de situatie van deze lieve dieren. 2 jaar hebben ze daar gewoond. En 2 jaar onder omstandigheden die hen gemaakt hebben tot wat ze nu zijn  :'(
is dit clicker training? Of anders?

Ja het is clicker training. ik zelf doe daar ook aan met de katten.
Daar heb ik zelfs een forum voor geopend. De katten vinden het heel erg leuk! :D

Groetjes Linda
Door flin
#876520
ah,

je hebt 't over 2 verschillende situaties;

.  de situatie bij je vriendin ( die twijfelt over brok/vers blaasgruis en/of?    blaasontsteking

.  jouw situatie thuis met 2 stress katten

situatie 1; kun je uitkomen ;), er is echt genoeg materiaal om een sluitend stuk te maken  :lolabove:


situatie 2 thuis; ik kan natuurlijk absoluut niet inschatten hoe of wat :(
de clicker training kan ze  de goede weg ophelpen, 't geeft de beesten (oops pardon, dieren) wel weer een stukje zelfvertrouwen  :)

vergeet niet dat 't voor dieren welzeker een 4 of 5 maanden kan duren, vooraleer ze zich op 't gemak voelen in een nieuwe situatie
en 'k kan alleen maar zeggen; geef ze die tijd!


hebben deze stresskipjes nog met veel andere dieren te maken?
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#876654
flin schreef: ah,

je hebt 't over 2 verschillende situaties;

.  de situatie bij je vriendin ( die twijfelt over brok/vers blaasgruis en/of?    blaasontsteking

.  jouw situatie thuis met 2 stress katten

situatie 1; kun je uitkomen ;), er is echt genoeg materiaal om een sluitend stuk te maken  :lolabove:


situatie 2 thuis; ik kan natuurlijk absoluut niet inschatten hoe of wat :(
de clicker training kan ze  de goede weg ophelpen, 't geeft de beesten (oops pardon, dieren) wel weer een stukje zelfvertrouwen  :)

vergeet niet dat 't voor dieren welzeker een 4 of 5 maanden kan duren, vooraleer ze zich op 't gemak voelen in een nieuwe situatie
en 'k kan alleen maar zeggen; geef ze die tijd!
Hallo,

Situatie 1 is van mijn vriendin die niet twijfelt over brok en/of rauw. Ze wéét dat rauw beter is maar ze weet ook dat ze niet zonder brok wil ivm de voedselverrijking.

situatie 2 gaf ik alleen maar aan omdat ik wilde onderbouwen dat voedselverrijking wel degelijk zin heeft.
hebben deze stresskipjes nog met veel andere dieren te maken?
welke bedoel je? uit situatie 1 of 2?
De katten uit situatie 1 hebben niet te maken met andere dieren, alleen met elkaar, het is een heel hechte familie :  vader en 2 dochters ze zjin súper close en kunnen het heel goed vinden.

De katten uit situatie 2 hebben te maken met de groep katten waar ze 2 jaar geleden uit kwamen.
Maar daar kunnen ze niet goed meer mee overweg. De groep herkende hen wel en accepteerde hen ook. Maar deze 2, met name de dame, zijn zo vol met hun trauma van angst en stress dat ze de confrontatie niet aan kunnen en hier heel heftig mee omgaan. Ik zie dus de noodzaak dat ik ze moet herplaatsen. Ze zijn nu al een aantal maanden bij mij terug, maar het geeft te veel stress aan de bestaande groep om ze hier te houden. Was het maar waar dat dit kon.....  :'(
Ik ben er heel verdrietig om dat ze (weer) moeten verhuizen!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door