Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door koekje
#875153
ik heb wat zitten schuiven met het menu van sien.
qua onderdelen is het hetzelfde gebleven, maar de porties zijn onderling veranderd.

MAANDAG
2 kuikentjes
1 kipnek (ongeveer 70 gram)

DINSDAG
2 kuikentjes
50 gram lamshart

WOENSDAG
2 kuikentjes
60 gram kalkoenfilet

DONDERDAG
2 kuikentjes
1 kipvleugel (ongeveer 70 gram)

VRIJDAG
1 makreeltje (formaat sardien)
70 gram zalmgraat

ZATERDAG
2 kuikentjes
60 gram tartaar

ZONDAG
2 kuikentjes
25 gram kuikenlever
50 gram kipmaag

ipv 2x een halve vleugel per week, is het nu 1x een hele geworden, etc.
ik merk dat ze het hier goed op lijkt te doen, ze lijkt ook een beetje afgevallen. de helft van het menu bestaat uit prooitjes (kuikentjes en 1 visje), dus ze zou aan 250 gram vleesbot moeten komen, 100 gram orgaan en 150 gram spiervlees. in dit en het hedendaagse menu komt ze aan: 210 gram vleesbot, 125 orgaan (hedendaagse 100), en 120 gram spiervlees. vandaar dat ze dus wat is afgevallen.
ik moet zeggen dat ik het nog steeds hele iele porties vind; ik heb het idee dat andere katten veel meer krijgen per dag. sien heeft ook best vaak honger en is extreem gefocust op eten. ik zou natuurlijk de kuikentjes kunnen scrappen en meer barf aanbieden, maar de kuikentjes zijn goedkoop en ze vindt ze zo lekker. ook kijkt ze iedere dag uit naar het kuiken-ontbijt.

met de tijd (ik hoop dat het uwv opschiet en dat het niet langer dan 1 maand gaat duren) komt er echt meer variatie, en zeker ook andere prooien als muisjes en kwartels. nu kan dat financieel gewoon nog echt niet.

ik zou ook graag kipkarkassen op het moment in het menu doen, maar zijn die wel in porties van 35 of 70 gram te hakken?
zijn er manieren om het menu wat goedkoper te maken?
sien houdt niet van rund e.d., en ik vind het ook niet zo natuurlijk voor een kat.
Gebruikersavatar
Door koekje
#875900
helemaal niemand?
zou de vertering goed gaan?

sien had gister een vaste drol hangen aan dr kont toen ze van de poepdoos afkwam, en boos dat ze was. boos op mij, boos op ot en vooral boos op de drol. toen zag ik later dat er ook een klein stukje drol in de kamer lag, had ze geprobeerd er zelf vanaf te halen (met kont over de vloer glijden). de drol aan haar poepgat heb ik er met wcpapier afgehaald, en er zat veel haar in. het stukje van de vloer bevatte een stukje bot  :o.
ze had de dag ervoor wel vleesbotje gegeten, maar dat was een gewone halve kipvleugel.

of zou ze op hongerige momenten de restantjes van een week oud (soms eet ze het kleine middenstukje van het bot van een kippenvleugel niet, en die legt ze dan onder de bank, en daar stofzuig ik nooit) hebben opgegeten?
Door Mevroi Kruim
#875943
OK, dan ik maar  ;D
Ik vind het menu op zich goed. Ik ben zelf niet zo van de kuikentjes, ze krijgen ze hier wel maar niet zo vaak als die van jou, maar ik denk niet dat dat een probleem is.
Ik zou zelf meer lever en minder ander orgaan voeren om het een beetje in proportie te houden.
Kipkarkassen zijn zacht en prima te knippen.
Door Chubby
#876025
Ik houd echt de aanbiedingen in de supermarkt in de gaten.. Momenteel kom ik uit op 1 euro per dag voor 2 katten, ik voer wel minder kuikens.. Vanavond kan ik mijn bestelling van Herby ophalen, daar betaalde ik 25,- voor 10 kg vlees dus wordt het ook dagelijks wat goedkoper..

Met zo'n meeliftend drolletje ook hier ervaring bij de hond, meestal is er dan sprake van een lange haar die de boel bij elkaar houdt  :-\
Gebruikersavatar
Door koekje
#876031
bij mijn mini-1000 is deze week vlees in de aanbieding, dus ik heb 10 kipvleugels en kipmaagjes en kiplevers en sucadelappen (die eet ik misschien zelf op, sien houdt toch niet zo van rund) ingeslagen.
herby is erg leuk, maar ik heb daar echt geen plaats voor. ook wacht ik liever even met meebestellen totdat ik financieel weer kan ademen.

kuikens vinden ze hier gewoon erg lekker, zelfs ottepot. ik merk dat ze alle2 echt naar uitkijken om sochtends zo'n geel donzig dingetje te eten (sien 2).
en ze zijn maar €1,65 de kilo bij mn cb-dealer.

het lange haar probleem heb ik wel vaker bij sien.
ik heb namelijk meer last van mn eigen haren dan van kattenharen (heb haar tot bijna aan mn kont). als sien een haar van mij heeft opgegeten, dan sleept de drol ook een halve meter achter haar aan. toen ik met het stuk wcpapier sien ontdeed van de drol, zat er geen lange haar aan.
ik heb de drol onder de lamp gehouden, en ik zag echt een stuk oranje haar zitten, en  dat van mij is bijna zwart. het stukje van de grond zat duidelijk een botstukje in.
ik was gelijk bang dat ze het niet goed verteerd had, en ook omdat ze zo boos op de drol was (was ook bijna een steen) , had t wss best wel pijn gedaan.

ik heb van sinterklaas een gevogelteschaar gekregen, dus als kipkarkassen zo zacht zijn, zal ik die zo in stukjes kunnen knippen. ook kleine lullige stukjes van 35 of 70 gram.
maar die zijn natuurlijk minder bevleesd dan vleugels. wat voor goedkoop spiervlees kan ik daar dan bij doen? kipfilet en tartaar is volgens mij erg goedkoop (rundergehakt is goedkoper, maar dat geef ik liever niet; te vet en te rommelig).
is duivenfilet goedkoop? of kan ik ze dan beter zelf afschieten op de dam? eend en gans lijkt me zo duur...
Door Mevroi Kruim
#876039
Ik voer wel rundergehakt uit de aanbieding, er is ook vaak mager gehakt, dat valt qua vetgehalte wel mee. Rommel zal er wel inzitten maar het is geschikt voor menselijke consumptie dus de katten doen het er maar mee. Tartaar e.d. voer ik niet, vind ik veel te duur. Kipfilet zou wel kunnen, dat is nog betaalbaar. Nog goedkoper is kopvlees maar dan moet je dus een slager hebben die dat levert. Herby bv. En paard is ook vaak goedkoop te krijgen, niet vet en mijn katten doen er een moord voor.
Duif is peperduur dus van mij krijgen ze het alleen als 'afval' van de lokale duivenmelker. Die maakt af en toe wat duiven af en die krijgen mijn katten dan in hun geheel. Die van de Dam zou ik niet moeten, gezien hun normale dieet zal dat geen gezond vlees opleveren.

Ik denk eerlijk gezegd dat een kleine hoeveelheid meebestellen bij Herby financieel gunstiger is dan bij de super/slager kopen. Tegen de prijzen van Herby kunnen die echt niet op. Je moet het een beetje uitmikken maar dan heb je ook betaalbaar goed spul en de nodige afwisseling.

Ik had laatst eens zitten rekenen en als ik het heel goed uitmik kan ik de beesten voeren voor onder 1 euro de kilo, met nog een redelijke afwisseling. Daar zitten dan de geitenribben en -snijdsels van het IC bij en ook het goedkope kopvlees en orgaan van een lokaal zelfslachtend slagertje, de goedkope kip van de markt, incl de nekken en karkassen, en de zalmkoppen en -staarten van de visboer.
Maar het is meer dan 100 km naar het IC dus als ik die kosten erbij reken moet ik wel heel groot inslaan wil het rendabel zijn. Het voordeel van Herby vindt ik dat je die verzamel-kosten niet hebt.

Overigens knip ik alles met een goeie snoeischaar, de wildschaar vond ik echt 3x niks.
Door - pien -
#876043
Ik heb voor de poezels het kipkarkas in stukken geknipt met een wildschaar die te groot is voor mijn handen en dus onhandig, moet er nog iets anders op verzinnen, snoeischaar is een goed plan misschien, en geef er duif- of patrijsfilet bij, kost bij Herby €2,99 de kilo.
Of gewoon een brok rundvlees wat als spiervlees voor de honden bedoeld was, ongemalen gehakt van de C1000, € 2 de kilo.
Kuikentjes zijn hier ook favoriet, vooral als ik ze even door het bloed gesleurd heb :D
Wat weegt een kuikentje, hoeveel krijgen ze bij jou per dag?
Ik ben niet zo goed in op het oog voeren :-X
1 blijft op gewicht, 1 is een twijfelgeval, en nummer 3 is uitgedijd :-\
Gebruikersavatar
Door koekje
#876054
kuikentjes wegen gemiddeld tussen de 30 en 40 gram. sien eet er 2 als ontbijt, das een halve daghoeveelheid (de rest van de daghoeveelheid is barf).

maar kan ik dan ook halve kilos bestellen bij herby als ik met iemand meebestel?
het vriesje hier is echt heel klein, en sien is de enige die barft.
met een kilo vleesbot doet ik dus wel een maand.

barfdingen kopen doe ik alleen in de super als er aanbiedingen zijn, en de rest koop ik bij de islamitische slagers. die zijn echt heel goedkoop, en ik zoek zelf daar ook nog eens de goedkoopste uit. ik betaalde laatst voor een ruime kilo lamsharten en een pond lamsnieren maar 3 euro.
ook heb ik een markt naast mn voordeur, daar haal ik soms ook wat dingetjes (goedkope kipnekken en vissen, die vaak 3x nix kosten of gratis zijn).

ik weet niet of ik aan ongemalen gehakt kan komen; de supermarktjes hier hebben alleen een koeling en geen snij-afdeling.

genco verkoopt wel soms wat hersenen (hij heeft soms ook lamskoppen), maar vinden ze dat wel lekker? en is dat altijd goedkoop? sien eet rund alleen omdat ze dan nix anders in haar bakje krijgt, en het dan nog met lange tanden.
verder geef ik liever zo min mogelijk grote dieren, ik zie dat niet als natuurlijke prooi voor katten. kippenhersenen zou dan wel kunnen, maar volgens mij hebben kippen die niet.

de ikea vis- en gevogelte schaar heb ik overigens nog niet uitgeprobeerd. ik merkte wel dat t ding nogal groot uitklapt, dus ik mag wss met 2 handen hem gebruiken. over mn ikea vleeshakker ben ik wel heel tevreden, dus ik hoop dat deze ook goed is.
(ik heb wel een hele goede snoeischaar; van de praxis speciaal voor dames handjes), maar die gebruik ik altijd om mn hortensias te snoeien.
Door Chubby
#876060
Ik knip vlees in met een gewone stevige keukenschaar :-[ En dat wat dan niet lukt breek ik zelf :-[

Je kwam toch af en toe in Roosendaal e.o.? Ik krijg vanavond wat vlees binnen en kan wel wat missen ervan?

Om een paar voorbeeldjes te noemen: bij Herby is/ was eendenkarkas in de aanbieding en betaal ik nu 1,60 voor 2 stuks van ca. 300 gram. Konijn voorbenen betaal ik bij Herby 2,50 per kg (in de winkel vorige week betaalde ik 14,90 voor een kilo achterbouten!). Voor eendenfilet was ik bij de poelier 22,90 per kg kwijt en bij Herby betaal ik 1,50 voor een kg eendenvleugels. Een kg lamshart bij Herby doet 2,50. En de houtduif was in de aanbieding voor 3,- per kg.

Het is misschien niet allemaal vergelijkbaar, maar afwisseling genoeg v.w.b. diersoorten. En als ik bij Herby de aanbiedingen aanhoudt, wordt het helemaal leuk!

Ik hou in excel een sheet bij met hoeveelheden en prijzen per week. Uiteindelijk heb ik nog maar van 4 weken verzameld, maar t.z.t. hoop ik op deze manier nóg goedkoper te kunnen voeren..
Gebruikersavatar
Door koekje
#876073
ik ben rond de kerst weer in bergen op zoom, maar het nadeel is dat ik daar helemaal bijna geen vriesruimte heb.
zowel mn moeder als meneer koekje zijn grote hamsteraars.
het weekend voor sinterklaas was ik er ook, en ik kon met moeite voer voor 2 dagen er kwijt.

ik vind het echt heel lief van je aanbiedt om wat te delen of aan me door te verkopen, maar ik weet niet waar ik het moet laten.

mn moeder heeft een klein kastje met laden, waar er maar 2 bruikbaar zijn, omdat de rest zit dichtgevroren, en de noodzaak van ontdooien voor mij ziet ze zelf helaas niet in.
meneer koekje heeft 3 lades, maar die zitten altijd propvol met sligro-voer voor hemzelf, en als dat een beetje op raakt, haalt hij snel altijd weer bij.

ik heb op dit moment met moeite 3 ponds rollen cb bij mn moeder erin weten te persen.
mn moeder en vent staan er op zich wel achter dat ik verse dingen aan mn eigen katten voer, ze vinden dat ik zelf moet weten wat ik met mn katten doe, maar ze vinden ook dat zij daar niet onder hoeven te 'lijden'.

de prijsjes van gevogelte zien er bij herby wel leuk uit, maar ik heb hier in adam ook maar 1 lullig laadje.
ik heb de hamster-genen van mn moeder, dus helaas zit t hier meestal ook erg vol.

het liefst wil ik meer prooi voeren, maar dan moet ik eerst even de financien op orde hebben. en misschien kan ik dan ook een grotere koel-vries combi kopen, 1tje die meer vriesruimte heeft.
Gebruikersavatar
Door koekje
#876083
ik blijf trouwens wel kwijlen van die €1,50 voor een kilo eendenvleugels... :-[ .
zijn dat wilde of tamme?
Door Chubby
#876085
Een vriezer is een goede investering inderdaad! Wij hebben gisteren de vriezer van mijn lief uit de opslag gehaald, speciaal voor het dierenvlees.. Mazzel dat we zoveel bewaard hebben toen we gingen samenwonen ;)

Ik weet niet hoe zwaar die eendenvleugels per stuk zijn en ik heb werkelijk geen idee of ze wild of tam zijn.. Ze bijten nu niet meer  ;)

Ben wel benieuwd of Herby alles levert, ik begreep dat ze omwille van de voorraden wel eens afwijken van de eigenlijke bestelling?
Gebruikersavatar
Door koekje
#876097
ik denk dat je eendenvleugels een gram of 150 per stuk zullen zijn, gokje hoor.

maar als meneer herby niet alles levert, dan wordt je dat toch wel gemeld?


een aparte vriezer zou echt zo'n geweldige droom zijn.
maar geen idee wat ik t ding moet zetten. de koelvriescombi woont al in de woonkamer. mn hele huisje is maar 36 m2, en de keuken 2,5 ofzo maximaal  :(

toch maar eens snel afstuderen en naar bergen weer terug verkassen
Door Chubby
#876105
Wij hebben dus nu 2 tafelmodel vriezers naast elkaar op de "kastenkamer" wat tevens het verblijf is (met de hal en keuken) van de katten en hond. Op die vriezers eten ze ook hun ontbijt en snack  ;D  Wij wonen ook (nog) niet groot (75 m) maar wel groot genoeg gelukkig..

Naja, als je een eendenvleugeltje wilt proberen als je straks in Brabant bent.. Hoef je al minder mee te sjouwen en in de vriezer te bewaren. Moet je wel een keertje naar Roosendaal komen, weet niet of het dan nog een goedkoop gratis vleugeltje is  ;)
Gebruikersavatar
Door koekje
#876109
ik ben student, ik heb een oovee!

woonde jij niet ergens in de westrand? das natuurlijk erg ver lopen vanaf t station.
gelukkig werkt mn moeder in t franciscus, geen idee waar in rdaal dat is, maar ze heeft een fiat en een tomtom  :)

tussen kerst en oud&nieuw zit ik in t zuiden, en zou graag een vleugeltje voor sien van je willen uitproberen.
ik wacht ook wel graag even af wat de blote en de harige van jou ervan vinden.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door