Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Cathy
#874965
Of toch niet !!!

Ik weet dat het over brokken gaat , maar hoop toch dat jullie willen reageren  ,  ben erg benieuwd hoe jullie er over denken  ;)

Deze brief plaats ik met toestemming van die hem heeft op gesteld .


In overleg met de heer A.M.H. Derksen (vertegenwoordiger Eukanuba) stuur ik jullie een email over mijn bevindingen. Ik weet niet of jullie hier iets mee kunnen doen, maar als tevreden Eukanuba gebruiker denk ik wel dat het belangrijk kan zijn voor verdere ontwikkelingen.

Mijn naam is A .C  en heb momenteel een Border Collie (showlijn) van 5 maanden oud. Het volgende probleem komt bij de Border Collie voornamelijk voor: Vanaf het moment dat de pup zijn tanden gaat wisselen (rond de 4 maanden) merken wij op, dat de pup een kalk tekort krijgt. Dit kunnen wij zien doordat de voeten naar buiten worden getrokken Franse stand terwijl deze in eerste instantie netjes rechtstonden. Aangezien de Border Collie tussen de 4 en de 7 maanden zijn groeispurt heeft, zou er een brok moeten zijn die dit probleem kan oplossen. Zover dat ik het weet bestaat er nog geen brok hiervoor, is er ook geen optie om tijdelijk naar een ander brok over te stappen (large of mini). Toch is het belangrijk dat de botstructuur goed ontwikkeld, een hond met een Franse stand kan namelijk snel een blessure opgelopen.

Hoe los ik dit probleem momenteel op: In de 4de, 5de, 6de en 7de maand vervang ik 1 van de maaltijden (momenteel is dat 280 gram brokjes) in 1 week 125 gram rijstepap en 3 weken een week van 175 gram brokjes met karnemelk. Het is helaas geen ideale oplossing, maar de stand van de benen is nu wel aan het verbeteren.

Verder komt het probleem erbij dat de pup in deze periode veel last heeft van misselijkheid en braken. Iets wat voor vele normaal lijkt, is dit toch de eerste symptomen voor het tekort aan Kalk. Erg genoeg zijn er veel eigenaren, die op dat moment overstappen naar volwassen brok. Iets wat een oplossing lijkt, maar de pup eet vanwege de fijt dat hij/zij wat anders voor zich krijgt. Uiteindelijk zien we bij deze honden dat de stand van de benen slecht word en na de groei fase niet meer te corrigeren is. Het zou dus voor vele serieuze eigenaren, maar ook voor fokkers een uitkomst zijn als Eukanuba een oplossing hiervoor kan vinden. Het hoeft nog niet zo zeer specifiek voor dit ras, dit probleem komt bij alle rassen voor. Misschien is dit wel iets voor jullie een Special Care product te ontwikkelen voor pups met een kalk tekort in de groeifase.

Ik hoop dat ik jullie hiermee voldoende heb geïnformeerd en zie jullie reactie hierop graag tegemoet.


Franse stand: De loodlijn is recht tot aan de polsen, vanuit de polsen wijst de loodlijn naar buiten Zie afbeelding 2.


_________________
Gebruikersavatar
Door Angelique
#874969
Nou joh, laat ik nou altijd gedacht hebben dat al die special brokjes voor rasjes en maandje 5 en maandje 7 bedacht waren door de slimme afdeling van de brokfabrikant....neuhhh...de tevreden gebruikers dragen het zelf aan.

Ja sorry, ik weet niet wat ik er op moet zeggen, ik ben compleet van mijn stoel gevallen en ga meteen weer even mijn kin uit de kruipruimte halen.
Door Cathy
#874973
Angelique schreef: Nou joh, laat ik nou altijd gedacht hebben dat al die special brokjes voor rasjes en maandje 5 en maandje 7 bedacht waren door de slimme afdeling van de brokfabrikant....neuhhh...de tevreden gebruikers dragen het zelf aan.

Ja sorry, ik weet niet wat ik er op moet zeggen, ik ben compleet van mijn stoel gevallen en ga meteen weer even mijn kin uit de kruipruimte halen.
Ik wist ook niet wat ik las hoor  ::)
Door Staftime
#874988
Dan heb ik naar aanleiding van dit stukje toch even een vraag.
Hoe ziet de Franse stand eruit?
Heeft iemand daar een foto van?
En is het waar dat dat met calcium tekort te maken heeft?

Julia's voetjes staan nml naar buiten gericht.
Dus ik ben erg geinteresseerd.
Door macgirlie
#875036
Ik heb hier totaal geen verstand van maar ben wel zeer benieuwd naar de reactie van Eukan*ba!
Waarschijnlijk voldoende voer voor de afdeling marketing om een nieuw brokje te ontwikkelen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#875038
Staftime schreef: Dan heb ik naar aanleiding van dit stukje toch even een vraag.
Hoe ziet de Franse stand eruit?
Heeft iemand daar een foto van?
En is het waar dat dat met calcium tekort te maken heeft?

Julia's voetjes staan nml naar buiten gericht.
Dus ik ben erg geinteresseerd.
Het hoeft niet met perse tekorten te doen te hebben.
Vaak zie je tijdens de groei ook een mate van koehakkigheid of overbouwd zijn e.d. Ben je een maandje verder is het ineens weer weg. En sommige honden zijn gewoon genetisch behept met fransstaande voorpootjes, of koehakkige achterpootjes.

Binnen dit verhaal denk ik dan ook dat de hond enkel even door zo'n fase heen gaat en de eigenaar denkt het probleem opgelost te hebben met een scheut karnemelk. Had hij niks gedaan was het waarschijnlijk ook wel goed gekomen.
Door Fynn
#875040
Hoi

Ik wil je niet beledigen maar ik snap niet waarom je dit hier plaatst.
Dit is een forum voor mensen die hun hond versvlees voeren.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Door Cathy
#875043
Fynn schreef: Hoi

Ik wil je niet beledigen maar ik snap niet waarom je dit hier plaatst.
Dit is een forum voor mensen die hun hond versvlees voeren.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Het ging mij in hoofd zaak om het calcium verhaal  ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#875046
Cathy schreef: Het ging mij in hoofd zaak om het calcium verhaal  ;)
IK vind het wel een enerverend stukje tekst hoor .....van een TEVREDEN gebruiker ;D ik vraag me dan echt af hoe krom een hond moet groeien voordat je niet meer tevreden bent :-X

Blij dat ik BARF ;D
Door Staftime
#875055
Erna schreef: Franse stand van de voeten kan veel oorzaken hebben. Bij sommige rassen is een franse stand gewenst zoals bij onze bassets.
Bij mijn ras is het totaal niet gewenst.
Maar de fokker heeft heel veel honden waarbij de voorvoetjes in franse stand staan.
Dus het zal wel genetisch bepaald zijn dan.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door