Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door tigger
#846307
Van de week viel het me ineens op dat Beau's turbodijen zijn verdwenen. Uiteraard is de bespiering niet geheel weg, maar wel aanzienlijk minder dan voorheen :-\. Over 1 maand wordt hij 6 jaar. Sinds Ginger erbij is merken we dat Beau ouder wordt/is geworden; klinkt raar en uiteraard vergelijken we hem niet met onze puber. Maar voor die tijd was hij altijd druk-druk-druk met van alles; als we in bos liepen dan sjeesde hij de te lopen afstand wel 10 keer op topsnelheid zonder moe te worden; ook 1 uur fietsen was geen probleem. Tegenwoordig gaat het allemaal wat rustiger; het fietsen gaat in een sjoktempo; in het bos wordt alleen nog gesnuffeld; druk doen in de tuin is er niet meer bij en hij heeft ook vaker een off-day. Er wordt wel ontzettend veel gespeeld met Ginger (rennen, trekspelletjes). Kennelijk kost hem dit de nodige energie wat hij anders op een andere manier kwijtraakte.
Maar zijn spieren...die worden toch geleidelijk aan minder. Ondanks het vele bewegen vermindert zijn bespiering; dat zit me niet lekker.

Nou had ik iets gelezen over 'spiersupport van groene os'; werkt dit echt? Wie heeft er ervaring mee?
Door Mevroi Kruim
#846400
Hm ... spieratrofie in de achterhand ken ik helaas van mijn DH's; de ene had HD en de andere DMP, en bij beide verdwenen de spieren in de achterhand geleidelijk aan. Het begon ook zo rond de 6 jaar idd.
Door Lizzy
#846406
Brutus heeft dit ook, spieratrofie aan achterpoten. En dit is een paar jaar geleden begonnen. Bij hem is het probleem: cauda equina en Lumbosacrale Degeneratieve Compressie. Oftewel, het zit in zijn rug niet goed tussen de lendewervel en het heiligbeen.
Door 202Spots
#846526
Tor heeft ongeveer 'tzelfde als Brutus, ik ben wel opnieuw met hem naast de fiets,en dat gaat goed,kweet niet of ik 't kan opbouwen,maar 't word niet minder.
Cis heeft op 13 jarige leeftijd nog steeds dezelfde muscle-builder thunder-thighs als dat ze altijd al heeft...go figure ::)
Door tigger
#846602
Hmm ok; we blijven hem in ieder geval goed in de gaten houden. Volgende week haal ik toch maar groen os-spiersupport; baat het niet schaadt het niet.
Het fietsen houden we er ook gewoon in; vaker wat kleine stukjes.

Kruimel schreef: Hm ... spieratrofie in de achterhand ken ik helaas van mijn DH's; de ene had HD en de andere DMP, en bij beide verdwenen de spieren in de achterhand geleidelijk aan. Het begon ook zo rond de 6 jaar idd.
Wat is DMP?
Door Lizzy
#846609
Degeneratieve myelopathie.

Brutus heeft overigens NUL spondylose. En eerlijk gezegd ben ik daar niet heel erg blij mee. Doordat hij geen spondylose heeft, blijft hij instabiel.

Overigens heb ik Brutus heel lang spiersupport gegeven. En dat helpt niet. Omdat de zenuwen de pulsen niet meer goed naar de spieren overbrengen door problemen in de rug. Dan kun je dus een preparaat geven om spiermassa toe te laten nemen, maar ja, hier heeft dat dus echt nul bij Brutus gedaan...

Bij Brutus wordt het probleem langzaam (mij veel en veel te snel) steeds erger. Het begon met 1 achterpoot. Nu zijn het er twee (en daar ben ik niet blij mee). Zijn pootjes worden steeds dunner en ik merk dat hij steeds instabieler wordt. Hij valt nu ook af en toe al om. Hij loopt ook gewoon baggerslecht.

Wat wel belangrijk is is om veel te blijven bewegen. Brutus krijgt ook fysio. En verder krijgt hij Spondyvetsem. Zonder Spondyvetsem kan hij helemaal heel slecht lopen.

Ik zou zelf overigens, als ik jou was, willen weten waarom zijn spieren atroferen. Eventueel kun je met chiropractie nog wat doen, om erger te voorkomen. Of manueel therapie. Maar dan moet je wel weten wat er scheelt.
Door bas rouge
#846620
Barousse heeft het ook, in steeds ernstiger vorm. Achterhand door spondylose, linkerschouder door het ontzien van haar linkerpoot waar ze artrose in de elleboog heeft. Sinds een paar maanden gaan ook de spieren op de rug achteruit en gaat haar ruggegraat steeds geprononceerder worden.

Ik vind dat een hond van 6 die de juiste beweging krijgt en goed voer eigenlijk gewoon een goede bespiering zou moeten hebben. Is Beau gecastreerd? Door de castratie neemt ook de bespiering af van reuen.
Gebruikersavatar
Door Binno
#846723
Mijn vorige hond had het ook, waarschijnlijk oa door zijn spondylose.
Hij was wel al 13 toen ik met de Spiersupport begon, echt meer spieren nee, daar zal het al te erg voor geweest zijn, maar ik merkte toch wel verschil, vooral in spierkracht dan.
Door tigger
#846792
Lizzy schreef:
Ik zou zelf overigens, als ik jou was, willen weten waarom zijn spieren atroferen. Eventueel kun je met chiropractie nog wat doen, om erger te voorkomen. Of manueel therapie. Maar dan moet je wel weten wat er scheelt.
Zo te lezen zijn er tal van mogelijke oorzaken.
Uiteraard wil ik weten wat de oorzaak is; als die er is.
Beau zit deze week toch behoorlijk in de lappenmand; zodra hij weer kiplekker is gaan we langs de DA voor een check up ;). We houden hem in ieder geval goed in de gaten.
Door Lizzy
#862270
Hoi Viv, ik moet toch terug komen op wat ik eerder geschreven heb. Zoals je weet (of niet) wordt de spieratrofie aan Brutus z'n achterpoten veroorzaakt door een combinatie van cauda equina en lumbosacrale degeneratieve compressie. En sinds enkele weken geef ik Brutus spiersupport van de Groene Os (al voor jij dit vroeg). Want ik had nog een flinke hoeveelheid staan en dacht "gut, ik kan het wel weer eens proberen". Want, Brutus z'n achterpoten werden nu wel heel erg dun en hij begon ook af en toe makkelijk om te vallen.

Inmiddels zijn we dus een goed aantal weken verder en Leo en ik hebben allebei het idee dat het toch werkt! Zijn billen/poten worden weer ietsjes ronder. Hij heeft een betere conditie en loopt weer gemakkelijk ruim 1 uur per dag mee. Zijn gangwerk is gewoon ruimer en beter. En OK OK, hij is natuurlijk niet in orde en hij is 11,5 jaar jong EN heeft deze klachten, maar, hij is toch beter dan voordat ik dit spul gaf. Nou moet ik zeggen, Brutus krijgt meerdere supplementen hoor (Rug Compositum, SpondyVetsem, Puur Arthro en CortaFlex (glucosamine plus preparaat uit de USA) en dus nu ook Spier Support)). Maar dit krijgt alweer een hele tijd en sinds de spiersupport is hij dus verbeterd.
Door boutcha
#869137
Heel goed nieuws  :thumbup: :thumbup: :thumbup:.

Wij geven onze hond de myo cure van VSM en zijn er ook zeer tevreden over.
En men teefje krijgt iets tegen angst ( onweer) en het werkt al na 1,5 week mits gedrags traing erbij (ik ben tevreden over de producten van VSM  ;D).
En zij ook want ze is vele happy'er alst erg hard regent en het gekletter op ons plat dakje hoort  :D)
Door tigger
#874831
Lizzy schreef: Hoi Viv, ik moet toch terug komen op wat ik eerder geschreven heb. Zoals je weet (of niet) wordt de spieratrofie aan Brutus z'n achterpoten veroorzaakt door een combinatie van cauda equina en lumbosacrale degeneratieve compressie. En sinds enkele weken geef ik Brutus spiersupport van de Groene Os (al voor jij dit vroeg). Want ik had nog een flinke hoeveelheid staan en dacht "gut, ik kan het wel weer eens proberen". Want, Brutus z'n achterpoten werden nu wel heel erg dun en hij begon ook af en toe makkelijk om te vallen.

Inmiddels zijn we dus een goed aantal weken verder en Leo en ik hebben allebei het idee dat het toch werkt! Zijn billen/poten worden weer ietsjes ronder. Hij heeft een betere conditie en loopt weer gemakkelijk ruim 1 uur per dag mee. Zijn gangwerk is gewoon ruimer en beter. En OK OK, hij is natuurlijk niet in orde en hij is 11,5 jaar jong EN heeft deze klachten, maar, hij is toch beter dan voordat ik dit spul gaf. Nou moet ik zeggen, Brutus krijgt meerdere supplementen hoor (Rug Compositum, SpondyVetsem, Puur Arthro en CortaFlex (glucosamine plus preparaat uit de USA) en dus nu ook Spier Support)). Maar dit krijgt alweer een hele tijd en sinds de spiersupport is hij dus verbeterd.
Ik lees het nu pas. Wat fijn dat de spiersupport aanslaat bij Brutus! Het is dus toch het proberen waard.
Op dit moment durf ik het niet aan om spiersupport en glucosamine te geven.
Beau kwakkelt behoorlijk, ik vermoed wederom een maag-darmontsteking. Hij krijgt nu ca 3 weken maagzuurremmers tegen het galspugen; maar dit is niet afdoende. Hij blijft gal spugen, kokhalsen, veel buikgeluiden, boeren en kan zijn ontlasting niet ophouden (heeft 's nachts 2 keer in huis gepoept). Na het poepen perst hij veel waarbij een kwakje slijm eruit komt.
In eerste instantie kon de DA niet echt wijs worden uit de bloedwaardes; eiwitten te laag, kreatine te hoog, phwaarde te hoog, bilirubine te hoog, witte bloedcellen te laag en de rest allemaal goed. Morgen gaan we maar weer langs de DA want Beau is niet happy. De spieratrofie laat ik nu even voor wat het is :-\.
Door Lizzy
#875404
Oh gatver..... Ik kan me goed voorstellen dat je nu even andere prioriteiten hebt... Sterkte!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door