Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door evelyn02
#87421
Sinds kort voer ik mijn twee border terriers (bijna) geheel volgens het barf-principe. Tot nu toe aten ze Energique en af en toe een botje. Ik heb een volwassen reu van 8 kg en een teefje van 8 maanden (5,6 kg). Ze krijgen op dit moment evenveel voer. Ze blijven met het eten wat ze nu krijgen goed op gewicht.
Ik wil hieronder een weekmenu geven en graag jullie reactie erop. Zelf vind ik dat er nog teveel kippenvleugels (gemalen) inzitten, maar dat komt omdat ik nog geen goede bottenleverancier gevonden heb en nog teweinig orgaanvlees (lever, nieren, hersenen enz.). Zelf heb ik het gevoel dat je hart gewoon tot spiervlees kan rekenen: het bestaat voor 100% uit spier. Ook pens wil ik vaker dan één keer per week gaan geven.
Ze krijgen elke dag GF-mix. Ze vinden het lekker, ze verdragen het goed en het vult een beetje (ik heb hongerlappen). Ananas voeg ik toe in de hoop dat het poepeten van mijn pup wat minder wordt (doe het al weken maar tot nu toe zonder resultaat). Zeewier heb ik gekocht in de vorm van draden. Dat heb ik in de vijzel tot poeder vermalen, is dat goed?

Hier volgt het menu van de afgelopen week:
19/4:
AM 120 gr. rundvlees, scheutje yoghurt
PM 120 gr. kippenvleugel, 30 gr. GF-mix

20/4:
AM: 180 gr. kippenvleugel, 50 gr. runderhart, 30 gr. GF-mix. Kalfsrib met niet zoveel vlees, ongeveer 150 gr.
PM: 160 gr. vuile lamspens, half rauw ei

21/4:
AM: 80 gr. kippenvleugel, 25 gr. kippenmaag, 30 gr. GF-mix
PM: 100 gr. lamspens, yoghurt, 30 gr. GF-mix, 1/8 tl. zeewier, 1/8 tl gemalen eierschil

22/4:
AM: 120 gr. kipvleugel, 30 gr, GF-mix, yoghurt
PM: 120 gr. rode poon (met graat), 30 gr. GF-mix

23/4:
AM: 80 gr. kipvleugel, 50 gr. kippenmaagjes, 30 gr. GF-mix
runderrib (ongeveer 100 gr. bot gegeten)
PM: 120 gr. rundvlees, 30 gr. GF-mix

24/4:
120 gr. kipvleugel, 50 gr. lever, 30 gr. GF-mix
PM: 120 gr. kipvleugel

25/4:
AM: 150 gr. lamspens, 30 gr. GF-mix
PM: 80 gr. kipvleugel, 50 gr. lever, 30 gr. GF-mix, 15 gr. ananas

26/4:
AM: Energique nr. 4 100 gr. , 30 gr. GF-mix, 15 gr. ananas
kalfsrib 150 gr. (niet zoveel vlees)
PM: runderlap 120 gr.

27/4:
AM: 150 gr. lamspens, 30 gr. GF-mix, 15 gr. ananas
Vanavond:
120 sardines (in zijn geheel), GF-mix, 1/8 tl zeewier

Evelyn
Door Lizzy
#87943
Hoi Evelyn, ik denk dat je de ananas gerust achter wegen kunt laten want ik geloof er niks van dat dat ooit gaat helpen tegen poep eten... je mag het natuurlijk wel geven, ananas, want het is natuurlijk gezond (tenminste, verse ananas), maar ik heb nog nooit eerder vernomen dat het werkelijk werkt..... Honden zijn wel poep-eters (sommige) en vaak vinden ze de drollen van de Bonzo en Pedigree Pal honden nog het lekkerst want daar zitten nog "lekker" veel geur en smaakstoffen in (in de poep doordat dat in grote hoeveelheden in de voeding aanwezig is - dit smaakt als een soort kroketje voor sommige honden...). En als ze dan eenmaal de smaak te pakken hebben..... dan leren ze het volgens mij nog moeilijk af! In de laatste Hondenmanieren stond trouwens een heel stuk over het fenomeen poep eten en wat je er qua opvoeding/afleren aan kunt doen.

Maar goed, over jouw menu. Ik heb even snel naar de percentages gekeken en daar kom ik uit op:

44% vleesbotten (alle botten, kippenvleugels + vis)
24.5% orgaanvlees (ook hart - ik zie dat toch als orgaanvlees)
12% spiervlees
13,5% groentemix
6.% diversen (ei, yoghurt en supplementen)
---------
100%

Ik heb de Energique niet mee gerekend. Ik ga er gewoon vanuit dat dat 1 complete maaltijd is en deze is verder niet echt van belang op het totaal aan zelf samengestelde voedingsmiddelen.

Tja, als ik eerlijk ben..... (geen kritiek hoor! Wel goed bedoelde adviezen!), vind ik het percentage orgaanvlees te hoog. Ik reken hart wel mee als orgaanvlees. Jij natuurlijk niet. Maar stel je zou het voor 50% als spier en 50% als orgaanvlees meerekenen, dan nog denk ik dat het percentage orgaan om laag kan (ik snap alleen niet zo goed wat je bedoelt met "ik wil vaker dan 1 keer per week pens geven" want ik zie toch veel vaker pens op het menu?).

Ik zou zelf het percentage spiervlees ook iets omhoog gooien. Je kunt ook afwegen om misschien wat meer RMB's van konijn, parelhoen, eend, etc. te geven. Dat is wel goed voor de afwisseling. Daar zit relatief weinig bot in en veel vlees. Je kunt natuurlijk ook wat spiervlees van bijv. paard, geit, schaap, kalkoen, etc. erbij gaan voeren.

Het percentage groente mag zelfs nog iets omhoog, als ze dat zo lekker vinden. Dat is ook goed voor de zuur/basisch verhouding, gezien het feit dat hij poep eet (niet dat veel groentes helpt hoor..., ja, bij sommige honden, maar bij de meeste dus niet).

Qua zeewier: bedoel je die zwarte gedroogde slierten? Volgens mij moet je die weken en koken. Heb je deze bij de reformwinkel gekocht? Ze verkopen daar namelijk ook zeewier vlokken (dat zijn diverse kleuren zeewier) en Ao-Nori poeder. Dit kun je zo door de GFmix gooien (minder werk ;D).

Nou, volgens mij Evelyn ben je hartstikke lekker op weg! Misschien nog wat kleine aanpassing-kjes hier en daar en zoals je zelf al zegt, misschien nog wat meer afwisseling en het ziet er helemaal tiptop uit. Ik weet niet of je een VEN of Makro kaart kunt lenen van iemand? Daar kun je bijv. heel goed kalkoendijen, parelhoen en eend kopen! Hoewel deze (ook konijn) vaak ook zeer goed bij de poelier te bestellen zijn hoor.

Groetjes, Lizzy
Door evelyn02
#87949
Dank je voor je opbouwende opmerkingen. Kan ik weer mee verder. Ik heb er echt lol in gekregen en mijn hondjes ook ;). Ik ben al bezig met het organiseren van een makropas, ik had al gehoord dat je daar van alles kunt kopen. De groente zal ik inderdaad nog wat verder verhogen. Gisteravond hadden ze sardientjes en daarna gaf ik ze een bakje GF-mix met yoghurt: ze smullen ervan, dus ook zonder vlees. Heb je ook nog advies over het gebruik van visolie?
Pens heb ik inderdaad al iets vaker gegeven. Ik heb ook in het boek van Mogens gelezen dat het goed is.
Over hart ben ik nog niet uit. Uit mijn anatomische kennis weet ik dat hart bijna volledig uit spierweefsel bestaat met een heel klein beetje bindweefsel (bv. hartkleppen) dus wat is jouw overweging om het tot orgaanvlees te rekenen? Ik zou het zo graag willen horen om dat je steeds leest dat het orgaanvlees is maar volgens mij staat er nooit een argumentatie bij. en ik wil graag alles weten ;).

Evelyn
Door Lizzy
#88083
Hart valt voor mij onder orgaanvlees omdat het een orgaan is ;D.

Ik zie wel vaker dat het tot spiervlees gerekend zou worden omdat het hart een spier is, maar het hart is ook een orgaan, dus dat is geen argument om het onder spiervlees te doen laten vallen (hoewel je wel goedkoper uit bent wanneer je hart onder spiervlees laat vallen! Hart is vele malen goedkoper dan spiervlees en je kunt je ook afvragen waarom de mensen het zelf niet eten, als het dan spiervlees is....).

Hart bevat ook veel meer purine dan spiervlees. Purine (soort eiwit) komt vooral voor in orgaanvlees. Het feit dat hart rijk is aan purine, zegt mij dat het orgaanvlees is. Aangezien ik Dalmatische honden heb, moet ik hart wel als orgaanvlees beschouwen want Dalmaten mogen niet teveel purine binnen krijgen.

Maar goed, een ieder is natuurlijk vrij om hart als spiervlees te rekenen :D! (overigens is er al veel over geschreven op Barfplaats en er waren nog diverse andere argumenten genoemd, maar die zouden we via de zoekfunctie even op moeten zoeken).

Pens is ook heel gezond. Maar ik denk dat het goed is om ook pens af te wisselen met andere vleessoorten, zoals je nu doet zeg maar.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 28 apr 2004, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door yalla
#88087
[quote="Lizzy"]
Hart valt voor mij onder orgaanvlees omdat het een orgaan is ;D. [/quote]

Hart is een spier, dus het zou onder spiervlees moeten vallen. Net als tong.
Door Lizzy
#88091
[quote="yalla"]
[quote="Lizzy"]
Hart valt voor mij onder orgaanvlees omdat het een orgaan is ;D. [/quote]

Hart is een spier, dus het zou onder spiervlees moeten vallen. Net als tong.
[/quote]

Hart is ook een orgaan, dus is het orgaanvlees.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 28 apr 2004, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#88093
Citaatje Ian Billinghurst (hoewel hij natuurlijk ook niet alleswetend is ;D):

Organ meats as dogfood: Heart as dogfood: like liver and kidneys, hearts as dog food are an excellent source of protein, B vitamines and iron. They do contain some essential fatty acids and a little vitamine A. Their cholesterol levels are about half as much as eggs.
Door evelyn02
#88186
Dank je Lizzy over je opmerking over purine. Ik wist het niet en heb er op internet nog even wat over opgezocht. Is het voor dalmatiers extra schadelijk of geldt het voor alle honden? Krijgen ze er jicht van?

Evelyn
Door Lizzy
#88191
[quote="evelyn02"]
Dank je Lizzy over je opmerking over purine. Ik wist het niet en heb er op internet nog even wat over opgezocht. Is het voor dalmatiers extra schadelijk of geldt het voor alle honden? Krijgen ze er jicht van?

Evelyn
[/quote]Hoi Evelyn, dit geldt eigenlijk alleen voor de Dalmaat. Zij krijgen er geen jicht van maar wel mogelijk blaasgruis/nierstenen.
Door evelyn02
#88662
Voor ik je antwoord over purine gekregen had, had ik de vraag ook nog eens voorgelegd aan Mogens Eliasen. Met toestemming geef ik hieronder zijn antwoord:

Man wants to classify everything - and it does not always follow Mother Nature's intentions... ;-) The limits between our classifications do not always make sense - and heart is definitely an example of that.

Heart is muscle - but a special kind of muscle that is different from the muscles you use to move your arms and legs with. The stomach and the intestines also have muscles - of yet another nature. Heart meat contains many of the amino acids from proteins that are typical in organ meat, but not as many as, for instance, kidney and liver.

Heart makes up less than 1% of a prey animal's weight - and shold not make up much more on your dog's menu either. If you want to stretch it to 5%, I see no big problem - but if you feed, say, 10% or more, you are screwing up your balances, because heart meat, although very rich in certain proteins, is also a very poor source of others.... So, in other words, if your choice of category for heart messes up your balance of the diet, then there is something fundamentally wrong with your balance.... Alternatively, you are trying to copy a diet recipe that is WAY too specific in terms of numbers!

Over a period of a few weeks, you should feed a "complete prey animal". You cannot simply use liver for "organs" and chicken necks for "meat and bones" without seriously malnourishing the dog. Although feeding a natural diet is simple, it is not that simple... ;-)

Cheers,

Mogens
Door Lizzy
#96156
Hoi Evelyn, tis schandalig maar deze zie ik nu pas! Dank je dat je dit hier hebt neergezet. Ik ben het, qua hart/orgaanvlees wel met hem eens ;D.
Door jelle
#96246
Over de ananas:
de manier waarop het volgens de overlevering die ik heb gehoord zou moeten werken is niet door de hond die poep vreet ananas te voeren, maar de hond waarvan de poep gevreten wordt. Het zou er namelijk simpelweg minder lekker van moeten worden. Heb je twee hondn waarbij de een de poep van de ander vreet dan is het misschien een poging waard, maar als je hond elke willkeurige drol wegvreet zou je al je buurthonden ananas moeten gaan voeren... niet echt een werkzame oplossing dus lijkt me ;)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door