Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door zea
#873995
Hallo allemaal,

Ik zit er al een tijdje mee, maar ik krijg van allerlei commentaar in mijn omgeving, maar niemand komt met een beter plan! Meestal zeggen ze dan dat ik gewoon brok moet gaan geven, maar dat wil ze al helemaal niet (en ik dus eigenlijk ook niet!

Mijn Irish Softcoated Wheaten Terrier Eve is dus net een jaar oud geworden en weegt 14 kg, ze heeft een behoorlijk ondergewicht wat ook te voelen is aan haar ribbenkast etc. Je ziet het niet, omdat ze zoveel haar heeft....
Ik voer haar dus versvlees, maar ik kom maar niet op een juiste hoeveelheid. Ik probeer met mijn oog te voeren, maar dit werkt dus ook. Maar als ik dus met een tabel werk (laat ik eens carnibest doen), dan is de hoeveelheid zoveel dat ze het niet wil eten of teveel eet en het alsnog uitspuugt.
Er staat daarbij ook altijd een bak brokken voor mijn andere hond, maar hiervan eet ze niet (af en toe een hapje), dus ik kan ervanuit gaan dat ik haar moet voeren met de hoeveelheden versvlees.
Eve is een zéér actieve hond, ze is altijd bezig met van alles. Ze is ondanks haar ondergewicht wel een vrolijke en gezonde hond. Ik voer haar volgens model van jonge honden, dus ze zou 40 tot 60 gram per kilo lichaamsgewicht moeten hebben, dan kom ik dus met haar 14 kilo op 560 tot 840 gram versvlees per dag.  Laat ik uitgaan van 40 gram per kilo lichaamsgewicht, dan zou ze dus 560 gram per dag moeten eten..... dat is ook ongeveer het maximum dat ik haar kan geven, omdat ze het anders niet meer eet of weer uitspuugt. Toch blijft ze erg mager, wat kan ik nog meer doen? meer voeren zou ik dus met liefde doen, maar is bij haar geen optie!
Ze heeft nog geen Carnibest Aktief gekregen, omdat ze net een jaar oud is en ik mijn voorraad dus aan het opmaken ben. Zou dit voor Eve een beter product zijn?? Welke versvlees soorten raden jullie me aan (behalve duck, want dat lust ze niet) om te proberen of vol te houden?
bedankt alvast
#874082
Ik zou iig de bak brokken weghalen. De beste manier om slechte eters te kweken is altijd voer beschikbaar te stellen. Al is het maar psychologisch, dat ze het idee heeft dat ze zich niet druk hoeft te maken omdat er toch wel eten beschikbaar is.
Wat ikzelf doe met een zeurneur (OK, komt vrijwel nooit voor maar heel soms gaat Kátur miepen omdat hij zo hard moet werken voor z'n barf, kopvlees is TAAI  ;D) is niks geven. En dan niet een paar uur maar een paar dagen. Honden kunnen heel prima tegen vasten, ze worden er niet beroerd van zoals mensen, en honger is de beste manier om het eten te bevorderen. En verder zou ik niet meer dan 1x per dag voeren, en beginnen met minder dan ze zou moeten hebben naar jouw idee. Bak neerzetten, 5 minuten geven om op te eten, bak zonder commentaar weg en morgen is er weer een nieuwe dag met nieuwe kansen. Pas als ze als een wolf in haar bak duikt en niet weet hoe snel ze het weg moet krijgen de hoeveelheden vergroten.
Het kan ook handig zijn om andere merken kvv te proberen, misschien vindt ze CB gewoon niet echt lekker. Toen Tara vroegah nog brokken at at ze dus meer niet dan wel, ze vond het echt niet te knagen. Ze was ook graatmager en hieper. Pas toen ze barf kreeg was haar reactie 'hehe, eindelijk heeft ze het door! eindelijk fatsoenlijk eten!'
#874087
[quote="Kruimel"]

Honden kunnen heel prima tegen vasten, ze worden er niet beroerd van zoals mensen,
[/quote]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Het overgrote deel van de honden misschien niet.
Maar Romeo gaat gal spugen als hij honger heeft en is dan ook echt misselijk.
Sinds hij cb eet heeft hij er gelukkig geen last meer van, omdat hij nu veel meer eet doordat zij spieren aan het groeien zijn.
Maar toen hij nog brokken at, kon hij maar zo weinig eten dat hij telkens als ik ook maar iets te laat was met voeren gal ging spugen van de honger.
Gaf ik hem meer, dan werd hij echt heel snel te dik.
Door zea
#874096
Dat voer maar beperkt aanbieden of helemaal niet, dat is hier al geprobeerd. Dan eet ze gewoon niet, en als het aan haar ligt houd ze het een week vol. Dit deed ze als klein pupje al en nu nog steeds, het intereseert der gewoon niks. Dat een volwassen hond af en toe niet eet, okay. Maar een pup van 10 a 11 weken is toch wat anders (misschien alleen maar voor je gemoedsrust), ze is wel groot geworden maar op gewicht zijn is ze nooit geweest...
In de ochtend wil ze dus nu wel haar vlees eten, maakt niet uit hoeveel 100, 250 of 500> gaat er allemaal wel in MAAR wat ik ook geef, de rest van de dag hoeft ze dan niks meer. Waar doe je dan goed aan? Geef je haar dan meteen de gehele dag portie of toch de helft... dat probleem is weg als ik haar meteen de gehele portie geeft, maar waar moet ik dan heenwerken? Ik vind 500 voor haar gewoon nog errug veel! Maar ga ik minder geven dan doe ik haar echt te kort in voedingsstoffen, ze is nu al zo mager
CB is het lekkerste volgens haar, ze eet het met plezier, maar zal denk ik nooit een hond worden die erop af duikt! Ik heb alle merken wel in huis (gehad), dus die inventaris hadden we al gehad! Het is gewoon geen eter, ook niet met versvlees en als het meer richting Barf gaat, dan kan ik het al helemaal vergeten!

Eve gaat ook overgeven als ze niks gegeten heeft. Als ze echt een dag weigert, ook met versvlees, dan kan ik er meteen ook rekening mee houden dat ze na een paar uur gal gaat spugen! Dat is al zo vaak gebeurd..... en ipv gewoon te gaan eten, gaat ze dan gewoon nog een paar dagen door :D
#874146
Ik zou gewoon 1x per dag voeren en dan 's avonds, dan heeft ze de hele nacht om te verteren.
Gal spugen doen honden soms als ze niet gewend zijn aan langere tijd niks eten en een keer een echt lege maag. Meestal gaat dat na verloop van tijd weer over, je kunt ze om te wennen een hapje joghurt met wat honing geven.
Door vielja
#874151
Hoi hoi, heb je ook al eens smuldier geprobeerd? De vlees of pens kompleet bv. Beetje afwisseling van smaak doet ook vaak wonderen. Ik zou ze niet op vasten zetten omdat ze toch al zo mager is. Ze heeft geen reserves. Volgens mij heeft ze anders  ook wat minder weerstand.  Gewoon de dagelijkse hoeveelheid over 2 maaltijden verdelen. Als ze s morgens niet eet heeft ze het ook niet nodig. 's avonds nieuwe ronde. smuldier is tussen de 350 en 500 gram per dag. Wat ik ook wel eens doe is vlees en penskompleet door elkaar mengen. Dan krijg je wat je in de supermarkt koopt, vlees/pens kompleet.
Hoop dat ik je een beetje help nu. Mijn Leonbergers krijgen 800 tot 1000 gram per dag. Niet meer.
Door zea
#874311
Ik heb bijna alles wat er te krijgen valt aan versvlees in de vriezer, ik wissel dus regelmatig door elkaar. maar het meest eet ze carnibest en dan heel veel varianten, omdat ze dat gewoon goed eet. Ik heb alleen geen duck, dat wil ze niet eten en als ze het eet zijn meteen der darmen in de war. Smuldier/ Stawi eet ze wel graag, alleen dan heeft ze wel in de loop van de dag diarree.

Eve eet in de ochtend trouwens beter dan in de avond. Maar wat is nou beter voor Eve 1 of 2 keer eten. Het komt er nu op neer dat Eve maar 1 keer eet met haar eetgedrag....
Zit ik met 500 gram per dag goed in haar profiel??
Door oebaya
#875418
Ik zou helemaal niet minder maaltijden gaan geven, maar meer. Voer haar een tijdje 3x per dag en probeer er zo meer in te krijgen.
Wellicht heeft je hond gewoon een kleine maag en kan ze niet meer in 1x naar binnen krijgen.
gr.
Nicolette
#875584
Erg lastig zeg,, zou zo gauw niet weten wat te doen!!
Heeft ze misschien geen last van wormen? tis maar een idee hoor.
Ik zou toch neigen naar aanbieden, niet eten dan weg en savonds weer proberen!
En misschien wat kokend water over de CB doen, dan gaat het extra lekker
ruiken.

Maar zeker van een jong hond zou je verwachten dat ie echt aan moet vallen op zijn eten! dus daar maar ik me wel een ietsje zorgen om.
En ik zou in ieder geval de bak brokken weghalen.
En toch een ander kvv proberen, of geef de hond eens wat kip bijvoorbeeld!
Misschien een lekker fileetje om haar wat  enthousiaster te krijgen.
Mack is zo goed als op gegroeid op de Carnibest echter na  een aantal maanden ben ik ook gaan tobben, hij wilde nog maar een keer per dag, en ook al deed ik het halveren de hoeveelheid,, nee hoor. Hij liet het gewoon staan.
Dus ik heb de methode gehanteerd van niet eten,, gelijk weghalen.
EN ben meerdere soorten gaan geven,, en nu eet ie weer als vroeger.
We barfen ook veel meer nu,,,, en als je heb aan zijn lab vlees ziet sjorren heb ik er echt weer lol aan.
Dus misschien toch wat anders gaan proberen. ;)
#875613
Hallo,

Ik heb ook zo'n probleem hond gehad met eten. Ik gaf wel zijn eten 's avonds laat omdat het dan beter wordt opgenomen door het lichaam. Het lichaam is dan in rust. Ik had een "ADHD" hond dus overdag kwam hij niet tot rust.  Misschien toch eens proberen naar de avond te gaan met voeren. Als ze 's morgens niet krijgt, wil ze misschien wel 's avonds.
Volgens mij heb je ook honden die altijd wel mager blijven, ik zou me er toch niet te druk om maken. Hoe meer je er achteraan zit hoe vervelender het wordt voor jou en voor je hond.

Succes
Trudie
Door zea
#875689
[quote="lightning"]
als je hond sochtends wel goed eet en je kan alles geven is het probleem toch opgelost???

en anders misschien medisch een probleem?schildklier misschien die niet goed werkt?
[/quote]

Ja alleen het probleem is dus dat ze dan wel een grote hoeveelheid eet, maar als ik net op de grens ga zitten, spuugt ze het uit. Ik moet dus altijd bedenken dat ik niet teveel geef En ik vermoed dat ze dan gewoon te weinig binnen krijgt, aangezien ze al een jaar zo aanklooit met der gewicht.
Ze is medisch helemaal in orde (heb haar net laten prikken namelijk) en ze is netjes ontwormd, omdat we veel in buitenland zijn en voor Engeland moet ik altijd ontvlooien en ontwormen voor vertrek ;)
Kokend water erover ben ik sindskort mee begonnen, dan eet ze het gewoon ook wel, maar niet sneller ofzo
Ik kan er wel wat tips uithalen, ik ga gewoon wat proberen!
Door zea
#877188
Nou ja ik ga ervanuit dat als de dierenarts zegt dat ze helemaal in orde is, we hebben op alles laten testen, dat mijn hond okay is. Eve zal straks ook voor een nestje gaan en ik wilde geen risico's nemen, omdat er bepaalde erfelijke afwijkingen in het ras zitten!
Het is niet zo dat het slechte eten van nu pas komt, dit doet ze al sinds ze 4 weken oud is en aan het vlees gingen naast de moedermelk. Ze eet wel (alleen dus kleine beetjes, omdat ze anders te vol raakt en gaat overgeven), maar ik heb dit topic geopend omdat ik twijfel of ze wel genoeg binnenkrijgt. Ik krijg er gewoon niet meer aan vlees in. Het is gewoon geen eter, denk niet dat dit iets te maken heeft met een medisch iets en ik denk ook niet dat ze ooit goed gaat eten. Het interesseert der gewoon niet! Dat heb je onder mensen ook, de een heeft veel meer behoefte om te eten dan de ander. Verder is het gewoon een hele gezellige en drukke hond, die de hele dag in de weer is met van alles! De honden zijn hier de hele dag op de boerderij, op de paardenstal, trainingsveld of op het strand. Ze verbruikt gewoon een hoop meer energie dan enig tabelletje kan bijhouden...... ik maak me dan ook gewoon zorgen, omdat ze aan haar dagelijkse hoeveelheid die zij accepteerd, waarschijnlijk niet genoeg heeft. Ik kan er niet meer instoppen dan mijn hond wil eten..... maar ondertussen krijg ik wel van alle kanten commentaar dat ik mijn hond te weinig te eten geef. Ik wilde dus weten of dit echt zo is! Het is ook niet heel erg verschrikkelijk ofzo, ik loop veel hondenshows en heb nog nooit klachten gehad dat ze der schrikbarend mager vinden...
Door pallas
#877195
[quote="zea"]
Nou ja ik ga ervanuit dat als de dierenarts zegt dat ze helemaal in orde is, we hebben op alles laten testen, dat mijn hond okay is. Eve zal straks ook voor een nestje gaan en ik wilde geen risico's nemen, omdat er bepaalde erfelijke afwijkingen in het ras zitten!
Het is niet zo dat het slechte eten van nu pas komt, dit doet ze al sinds ze 4 weken oud is en aan het vlees gingen naast de moedermelk. Ze eet wel (alleen dus kleine beetjes, omdat ze anders te vol raakt en gaat overgeven), maar ik heb dit topic geopend omdat ik twijfel of ze wel genoeg binnenkrijgt. Ik krijg er gewoon niet meer aan vlees in. Het is gewoon geen eter, denk niet dat dit iets te maken heeft met een medisch iets en ik denk ook niet dat ze ooit goed gaat eten. Het interesseert der gewoon niet! Dat heb je onder mensen ook, de een heeft veel meer behoefte om te eten dan de ander. Verder is het gewoon een hele gezellige en drukke hond, die de hele dag in de weer is met van alles! De honden zijn hier de hele dag op de boerderij, op de paardenstal, trainingsveld of op het strand. Ze verbruikt gewoon een hoop meer energie dan enig tabelletje kan bijhouden...... ik maak me dan ook gewoon zorgen, omdat ze aan haar dagelijkse hoeveelheid die zij accepteerd, waarschijnlijk niet genoeg heeft. Ik kan er niet meer instoppen dan mijn hond wil eten..... maar ondertussen krijg ik wel van alle kanten commentaar dat ik mijn hond te weinig te eten geef. Ik wilde dus weten of dit echt zo is! Het is ook niet heel erg verschrikkelijk ofzo, ik loop veel hondenshows en heb nog nooit klachten gehad dat ze der schrikbarend mager vinden...
[/quote]

Op zich snap ik dat je je zorgen maakt, maar je hebt het antwoord eigenlijk al gegeven: ze is dus eigenlijk niet te mager.
Heel veel mensen om je heen zullen niet gewend zijn aan een magere jonge hond en zeggen dan maar dat ie meer moet eten. Je hond is op een leeftijd dat hij gewoon geen rust in z'n donder heeft en de hele dag actief is.
Persoonlijk zou ik dus gaan naar één keer voeren en dan op een moment dat de hond daarna rust neemt. Je kan de hoeveelheid per maaltijd langzaam opvoeren , dus niet in één keer een dubbele voeding geven, geef je hond twee weken om er aan te wennen om de dagelijkse hoeveelheid in één keer te eten.
Ik heb dat bij mijn bordercollie ook gedaan en het werkt echt heel goed. Hij is nog steeds een magere hond, je kan de ribben zo pakken , maar hij is super gespierd en gezond. Hij een bijna één kilo barf altijd s'avonds laat. (hij is nu bijna 3jaar)
Bij mij krijgen jonge honden trouwens altijd een paar uurtjes benchrust op een dag, zo lopen ze zichzelf niet voorbij.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door