Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tiny
#873804
Bij ons op de KC volgen we nu een verkorte KK1 cursus. Vanavond kwam voeding en verzorging aan bod. Uiteraard kwam barfen ook voorbij. Waarbij door de woordvoerster gezegd werd dat je heel goed moet weten waar je mee bezig bent, vanwege eenzijdigheid en tekorten.  Maar nu komt het...
Een vraag uit de fly-ball hoek. (ons team is voor de 2e keer op rij ned.kampioen geworden ;)) Zij vroegen zich af of je net als sporters doen, bij de honden ook een dag of 2 van tevoren kan beginnen met koolhydraatrijk voedsel, zoals pasta's en hompen brood. Om ze zorgen dat ze op een wedstrijddag een soort van energieboost zouden krijgen. De woordvoerster beaamde dit volmondig. (Volgens mij voert ze zelf kvv, geen brokken).
Ik heb wijselijk mijn mond gehouden. Tegen een overmacht kan ik niet op. ;)
Door Lizzy
#873854
Juist. Koolhydraat is een energieleverancier. Een snelle. Je kunt natuurlijk wel afvragen in hoeverre dit allemaal zo gezond is voor de hond, volgepropt worden met brood en pasta......
Door conleeuw
#873861
tja, ik weet wel dat vers voerende deerhound eigenaren hun honden wel koolhydraten geven als er coursing gedaan wordt met de honden, omdat ze anders gewoon niet via de gewone eten aan hun grote energieverbruik kunnen voldoen, maar ik zou mij wel afvragen of het inderdaad ook zo is met flyball..... de deerhound is namelijk erg mager/slank, heeft nauwelijks of geen lichaams vet, dus geen reserves, dat is vaak bij andere rassen niet het geval. Je kan ook ietwat vet voeren in de dagen voor en kort na een wedstrijd, vet is een prima energie leverancier, maar wel oppassen voor té veel, dat veroorzaakt diaree, met maten iets meer vet in de dieet lijk mij geen probleem :-\
Door mirjam_dc
#873884
conleeuw schreef: Je kan ook ietwat vet voeren in de dagen voor en kort na een wedstrijd, vet is een prima energie leverancier
Bij mensen, en ik vermoed ook bij honden, is het wel zo dat koolhydraten veel sneller beschikbaar zijn als er een flinke inspanning geleverd moet worden. Het duurt langer voordat de energie uit het vet vrij komt. Vandaar die borden pasta bij het ontbijt voor wielrenners. Wel vraag je je dan gelijk af, of het zin heeft om dagen van te voren al met veel koolhydraten te beginnen (wat dan omgezet wordt in vet en dan is de cirkel weer rond). Als dat toch werkt (langer van te voren al veel eten) zou ik denken dat het inderdaad net zo goed is of beter om wat meer vet te geven en alleen op de dag zelf meer koolhydraten te voeren.
Door Minna
#873907
Ik heb gelezen dat je een dag voor de wedstrijd (48-12 uur) een koolhydraatportie kan geven, en tussen de belastende rondjes door maltodextrose.
Wat ook werd aanbevolen met bvb tweedaagse wedstrijden was tussen de twee wedstrijden een blijk vette vis. Ik heb helaas mijn boek waar heel veel staat over voeding voor en tijden een wedstrijd even uitgeleend aan iemand voor de parcourstekeningen, dus kan het niet helemaal nakijken.
Ik wil dat allemaal even gaan uitzoeken en dan gewoon uitproberen en goed in het wedstrijddagboek bijhouden als het effect heeft, eerst uiteraard uitproberen in trainingssituaties.
Door ~Joke~
#873927
Ik vind het toch heel vreemd en onnatuurlijk, zou een wolf ook eerst een bordje koolhydraten naar binnen werken voordat hij een prestatie moet verrichten? Verder vraag ik me af of de activiteit, voor  honden die koolhydraten nodig hebben,  wel geschikte of niet teveel inspanningen voor die honden is.
Door tiny
#873938
Nou Joke, dat zijn mijn man dus ook. Stel een roedeltje wolven voor, Mams zegt, nee jongens, eerst je bordje spaghetti leeg eten, dan mag je pas om het hert jagen. (Hij kan het zo mooi verwoorden).
Maar snappen jullie nou waarom ik hierover (nog) niet in discussie ga. Ik voel me zelf nog zo wankel op de schreden van het barfpad. Daarom is het maar heel goed dat deze site er is. Een heerlijke vraagbaken. :D
Door aalsmeer
#873947
tiny schreef: Bij ons op de KC volgen we nu een verkorte KK1 cursus. Vanavond kwam voeding en verzorging aan bod. Uiteraard kwam barfen ook voorbij. Waarbij door de woordvoerster gezegd werd dat je heel goed moet weten waar je mee bezig bent, vanwege eenzijdigheid en tekorten.  Maar nu komt het...
Een vraag uit de fly-ball hoek. (ons team is voor de 2e keer op rij ned.kampioen geworden ;)) Zij vroegen zich af of je net als sporters doen, bij de honden ook een dag of 2 van tevoren kan beginnen met koolhydraatrijk voedsel, zoals pasta's en hompen brood. Om ze zorgen dat ze op een wedstrijddag een soort van energieboost zouden krijgen. De woordvoerster beaamde dit volmondig. (Volgens mij voert ze zelf kvv, geen brokken).
Ik heb wijselijk mijn mond gehouden. Tegen een overmacht kan ik niet op. ;)
[/quowhahwhahwha.
Nou ik heb al een enrgie bom :D
Doe behendigheid maar hoef hem niet vol te stouwen met brood of pasta :)
Maar of het goed is weet ik niet.
Ik zou denken van niet .
En brood al zowieso niet vanwege gist.
En ja pasta of koolhydraate voedsel zou niet slecht zijn maar idd inhoeverre ga je om hem energie te leveren.Nee ik zou het niet doen.
In de natuur doen ze dat toch ook niet als ze bv drie dagen niet gegeten hebben als ze achter een prooi moeten rennen :)
Maar nogmaals ik zou het niet weten verder
Door Lizzy
#873960
~Joke~ schreef: Ik vind het toch heel vreemd en onnatuurlijk, zou een wolf ook eerst een bordje koolhydraten naar binnen werken voordat hij een prestatie moet verrichten? Verder vraag ik me af of de activiteit, voor  honden die koolhydraten nodig hebben,  wel geschikte of niet teveel inspanningen voor die honden is.
Ik ben het hier nou eens helemaal mee eens. Vetten en eiwitten en een hele beperkte hoeveelheid koolhydraat uit vlees en plantaardige dingen die de wolf eet is voor hem genoeg om zijn prestatie's te leveren. Als wij onze honden vol moeten pompen met koolhydraten voor ze een fatsoenlijke prestatie kunnen leveren: dan doen we iets niet goed. Als je dan de nadelen kent van koolhydraten: dan denk ik dat je het gewoon niet in een koolhydraathoek moet zoeken. Kunnen ze zonder die grote hoeveelheden koolhydraat niet goed presteren: zal er gekeken moeten worden naar de prestatie's (want die zijn mijnsinziens dan volkome onnatuurlijk en dus ongezond).

Dus ja, koolhydraat is een snelle energieleverancier: dat feit klopt. Maar klopt het?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#873966
Tja, in hoeverre praat je over een "natuurlijke" situatie als je het hebt over flyballwedstrijden, coursing e.d. De leefsituatie en conditie van de gemiddelde huis/sporthond zal toch ook anders zijn dan die van een wolf. Een wolf jaagt als hij honger heeft en dan zal hij het ook nog veelal moeten hebben van de verzwakte dieren. Heeft wolf zijn prooi gevangen dan kan hij drie dagen gaan uitbuiken. Zo leven onze honden ook niet. Wij geven dagelijks een bakje voer, zorgen ervoor dat hij/zij niet te mager of te dik wordt enz. en dat is dan ook niet conform de wetten van de wolvennatuur De vergelijking met een wolf die dan ook geen bord pasta neemt voor het jagen gaat bij mij niet op. Onnatuurlijke prestaties vragen dan blijkbaar bij sommige honden om een onnatuurlijke energieleverancier. 
Door ~Joke~
#873970
Ben ik niet mee eens, koolhydraten in de vorm van granen zijn moeilijker door de hond te verteren en leveren veel afvalstoffen waardoor lever en nieren meer hebben te verwerken. Ik denk dat dit idee is ontstaan omdat de koolhydraten voor de mens wel werken maar de mens is een omnivoor en de hond een carnivoor, d behoefte en vertering is behoorlijk verschillend.. Vroeger aten sporters trouwens grote lappen rood vlees voor een grote inspanning. Koolhydraten is pas van de laatste jaren.
Door Lizzy
#873972
Angelique schreef: Tja, in hoeverre praat je over een "natuurlijke" situatie als je het hebt over flyballwedstrijden, coursing e.d. De leefsituatie en conditie van de gemiddelde huis/sporthond zal toch ook anders zijn dan die van een wolf. Een wolf jaagt als hij honger heeft en dan zal hij het ook nog veelal moeten hebben van de verzwakte dieren. Heeft wolf zijn prooi gevangen dan kan hij drie dagen gaan uitbuiken. Zo leven onze honden ook niet. Wij geven dagelijks een bakje voer, zorgen ervoor dat hij/zij niet te mager of te dik wordt enz. en dat is dan ook niet conform de wetten van de wolvennatuur De vergelijking met een wolf die dan ook geen bord pasta neemt voor het jagen gaat bij mij niet op. Onnatuurlijke prestaties vragen dan blijkbaar bij sommige honden om een onnatuurlijke energieleverancier. 
Ja, ik ben het helemaal met je eens. Maarrrr, de vraag blijft of het een goed idee is om een sporthond koolhydraat te geven? Want wat qua grote nadelen? (grote hoeveelheid koolhydraat worden ervan verdacht heel listige ziektes te veroorzaken).
Door Peet
#873979
Lizzy schreef: Ja, ik ben het helemaal met je eens. Maarrrr, de vraag blijft of het een goed idee is om een sporthond koolhydraat te geven? Want wat qua grote nadelen? (grote hoeveelheid koolhydraat worden ervan verdacht heel listige ziektes te veroorzaken).
Precies, mensen maken heel vaak de denkfout dat een hond net zo moet eten als wijzelf. Dus de hond moet ook eten uit de schijf van 5. Dus barsten de diners en brokken van de kh's (die ook nog eens een veel goedkoper alternatief zijn).

En dan vinden we het gek, dat er ineens honden zijn met suikerziekte?
Door ~Joke~
#873982
Verder zal deze theorie vanuit de brokvoer hoek komen die hele andere ideeen over voeren heeft dan wij hier. Ze hebben ook ws geen ervaring met rauwgevoerde honden en topsport. Brokhonden zijn over het algemeen niet in zo'n goede conditie als rauwgevoerde honden en zullen daarom ws met koolhydraten opgepept moeten worden. Mijn honden zijn door rauwe voeding en iedere dag voldoende beweging goed bespierd en in een zeer goede conditie
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op di 04 dec 2007, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door