Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Staftime
#873773
Ik geef mijn honden overwegend CB
Maar daarnaast maak ik ook regelmatig een barfmaaltijd.
Julia geef ik nu één keer in de week verse vis voor de omega 3 vetzuren.
Maar Romeo lust geen vis.
Ik heb begrepen dat als een hond veel kip eet, hij extra omega 3 nodig heeft.
Tot nu toe geef ik alleen nog maar kippennekken en kipkarkassen met kipfilet en wat groentemix naast de cb.
Wat kan ik Romeo verder nog geven ipv vis zodat hij genoeg omega 3 binnen krijgt?
Gebruikersavatar
Door Mieke L.
#873774
Je zou ook vis uit een blikje kunnen proberen, lusten ze meestal wel zoals sardientjes. Ander zou je ook visolie capsules kunnen geven.
Door Staftime
#873784
Bevatten sardines in olie uit blik dan ook omega 3 vetzuren?
Ik dacht dat die er niet in zaten!
Dat lust hij nml wel, dat hebben ze vanmiddag nog gekregen.
Door Lizzy
#873856
[quote="Staftime"]
Bevatten sardines in olie uit blik dan ook omega 3 vetzuren?
Ik dacht dat die er niet in zaten!
Dat lust hij nml wel, dat hebben ze vanmiddag nog gekregen.
[/quote]

Sardien in blik, makreel in blik, zalm in blik: allemaal vette vissoorten die ook in gekookte ingeblikte toestand wel omega 3 vetzuren bevatten. Je moet alleen wel uitkijken dat je geen vis in zonnebloemolie voert. Zonnebloemolie bevat namelijk weer veel omega 6 vetzuren. En daar draait het hele verhaal om: om de balans tussen omega 6 vetzuren en omega 3 vetzuren. Vette vis bevat veel omega 3. Algen ook. Groente ook. Sommige noten ook (walnoten).
Vlees van wild bevat een goede balans aan omega 3 en omega 6 vetzuren. Vlees uit de bio-industrie bevat weer meer omega 6 dan omega 3.

Plantaardige olie bevat veel omega 6 (behalve olijfolie, dat bevat geen omega 6 maar omega 9 - wetenschappelijk staat vast dat een hond geen profijt trekt uit omega 9. Niet dat het kwaad kan). Kip bevat ook veel omega 6 vetzuur. Nou, in een ideale situatie krijgt een mens of dier een juiste balans omega 3 en 6 binnen.

Recente studies tonen aan dat een hond mogelijk een verhouding vetzuren nodig heeft : omega-6:omega-3 ratio van 5:1 to10:1. Maar, dit is volstrekt afhankelijk van wat de hond aan vetzuren via de voeding binnen krijgt. Er zijn inmiddels ook studies waaruit blijkt dat de verhouding 1:1 mag zijn.

Kijken we naar de gemiddelde voeding die een hond binnen krijgt (en dan heb ik het over zelf samengestelde menu's en kvv, niet over kant en klare brokjes of blik of rauwe prakjes): dan krijgt de hond middels zijn voeding grote hoeveelheden omega 6 vetzuur binnen en nauwelijks omega 3 vetzuren.

(sommige versvleesvoeders bevatten visolie of lijnzaadolie. Mijn voorkeur zou uit gaan naar een versvleesvoer zonder deze olieen zodat je ze zelf toe kan voegen. Moest ik kiezen tussen visolie en lijnzaadolie: zou ik beslist voor visolie kiezen omdat lijnzaadolie een niet-actief omega 3 vetzuur is. De hond moet dit dus in het lichaam nog omzetten. Om het te kunnen omzetten heeft de hond een juiste balans aan vetzuren nodig en de juiste vitamines nodig. De kans is dik aanwezig dat die juiste balans er niet is en dan is lijnzaadolie ronduit zinloos. Bovendien zijn er studies waaruit blijkt dat mannen meer kans lopen op prostaatkanker bij een gebruik van lijnzaadolie. Er zijn nog geen studies die aantonen dat dit ook voor de reu geldt, maar waarom zou je het risico nemen?).

Maar goed, om dus weer een juiste balans te creeeren tussen omega 3 en omega 6: is het een goede zaak om voedingsmiddelen te voeren die rijk zijn aan omega 3 vetzuren. Zoals bladgroente, vlees afkomstig van wild en (dit zet het meest zoden aan de dijk): vette vis. Steeds meer wetenschappers beweren dat vis afkomstig uit visolie-capsules minder gunstig is voor de gezondheid. Beter is het om 1 keer per week vette vis te eten. Ook weer niet teveel te eten, want vis is tegenwoordig ernstig vervuild. Geef geen tonijn: dat bevat door vervuiling teveel kwik. Nou, als je hond geen verse rauwe vis lust, dan kun je een keer per week een blikje vis geven. Zalm, makreel, haring, sardientjes. En bijvoorkeur dus geen vis in zonnebloemolie, liever in water of in olijfolie. En verder kun je natuurlijk algen en bladgroentes en rauwe ongezouten walnoten voeren.
Door **Jillaroo**
#873902
Dus als ik jouw ( lizzy) verhaal goed snap, doe ik er verstandig aan om naast de kvv en barf ( waarbij de hond 1 x week vis  krijgt en om de week wild) extra viscapsules tegeven?
Door Staftime
#873989
Ontzettend bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Dus het is verstandig om de honden groene bladgroenten(welke zijn dat precies?) en walnoten te voeren (noten haal ik rauw op de markt)
En blikjes sardines in olijfolie.

En haring in tomatensaus?
Of bestaan er ook blikjes haring in olijfolie?

Ik dacht dat biologische eieren ook omega 3 bevatten, of klopt dat niet?

Vlees van wild is dus eigenlijk het best begrijp ik.
Wat voor wild zou ik ze kunnen geven?
Ze eten sinds 22 nov. kippennekken en kipkarkas.
Dat is het enige bot dat ze tot nu toe gewend zijn.
Dat sla ik niet plat, ze eten het gewoon zo op en dat gaat inmiddels heel goed.
Laatst gewijzigd door Staftime op di 04 dec 2007, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Staftime
#873996
Ik heb net even een blikje uit de vuilnisbak geplukt.
En de sardines die ze gisteren gekregen hebben zitten in olijfolie  ;D
Door Lizzy
#874003
[quote="**Jillaroo**"]
Dus als ik jouw ( lizzy) verhaal goed snap, doe ik er verstandig aan om naast de kvv en barf ( waarbij de hond 1 x week vis  krijgt en om de week wild) extra viscapsules tegeven?
[/quote]

Nou, op zich is 1 keer per week visolie voldoende. Zeker als je een versvleesmerk geeft dat vis of lijnzaadolie bevat. Mocht je nou aan de vacht of huid van je hond zien dat deze bijv. wat droog is: dan zou je wat extra vette vis kunnen geven of visolie. Maar dat hoeft dus niet. Ik voer mijn honden 1 keer per week vis (en ook groentes en algen en noten) en geef ze geen visolie. En ze doen het daar prima op. Als Linga loops moet worden, krijgt ze een beetje schilfertjes, dan geef ik haar een paar dagen wel wat visolie en glimt ze weer tegen de klippen op. Kijk dus gewoon goed naar je hond.
Door Lizzy
#874011
Staftime schreef: Ontzettend bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Dus het is verstandig om de honden groene bladgroenten(welke zijn dat precies?) en walnoten te voeren (noten haal ik rauw op de markt)
Ja, dat vind ik van wel. Bladgroentes zijn: postelijn, andijvie, spinazie (niet teveel geven), veldsla, rucola-sla, paksoi, etc. Alle zachte groentes met bladeren, zeg maar. Hoewel dingen als wortel en broccoli ook heel gezond zijn. Ik geef een mengsel van beide. Nou ja goed, je hoeft niet persee groentes, algen, noten te voeren, maar kwaad kan het zeker niet. Sommige kvv's bevatten wat groente trouwens. Soms gekookt (Energique bijv) en soms rauw (Bandit en Carnibest).
En blikjes sardines in olijfolie.

En haring in tomatensaus?
Of bestaan er ook blikjes haring in olijfolie?
Sardien in olijfolie, makreel in water, zalm in water, haring in tomatensaus ja (mijn honden vinden dat heeeeerlijk).
Ik dacht dat biologische eieren ook omega 3 bevatten, of klopt dat niet?
Volgens mij niet persee. Je hebt wel specifieke omega 3 vetzuur eieren. Volgens mij zijn dit gewoon eieren van kippen die veel omega 3 vetzuur te eten hebben gekregen. Ik voel daar weinig bij.... Eieren van biologisch gehouden dieren (demeter) zijn gewoon het best en het diervriendelijkst.
Vlees van wild is dus eigenlijk het best begrijp ik.
Wat voor wild zou ik ze kunnen geven?
Tja... Goed, beter, best.... Ik zou mijn honden best altijd wild willen geven. Maar ten eerste vind ik dat te duur en ten tweede vind ik de afwisseling die ik daarin kan krijgen niet goed genoeg en ten derde vinden mijn honden wild niet te vreten... Ik geef zelf gewoon vlees (het rund dat ik geef is biologisch). Op zich denk ik dat wild heel gezond is, maar ja, het moet maar mogelijk zijn... Bovendien geloof ik dat (biologisch) vlees ook heel goed is. Het bevat alleen minder omega 3...

Je kunt konijn en fazant en hert en eend en haas geven. Een van mijn honden lusten wel wild konijn en haas maar geen fazant en hert en eend. Mijn andere twee honden lusten geen van alle....
Ze eten sinds 22 nov. kippennekken en kipkarkas.
Dat is het enige bot dat ze tot nu toe gewend zijn.
Dat sla ik niet plat, ze eten het gewoon zo op en dat gaat inmiddels heel goed.
Nou, dan zou je al wel wilde kwartel, eend en konijn kunnen gaan geven.

Je kunt ook gewoon niet wild vlees voeren en 1 of 2 keer per week wat vette vis geven.
Door flin
#874016
nou lees ik ook dat
gekweekte zalm weinig omega 3 bevat en relatief veel arachidonzuur,

kunnen we deze dan beter mijden?
Door Staftime
#874017
Dank je wel, heel duidelijk antwoord.
Ik heb meteen weer wat dingen opgeschreven.

Wild wil ik toch gaan proberen, gewoon voor de afwisseling.
Door Lizzy
#874026
[quote="flin"]
nou lees ik ook dat
gekweekte zalm weinig omega 3 bevat en relatief veel arachidonzuur,

kunnen we deze dan beter mijden?
[/quote]

Ja, deze geluiden hoor je inderdaad steeds vaker... En volgens mij is het omega 3 gehalte in gekweekte zalm inderdaad lager. Of je het moet mijden... Ik weet het niet. Ik geef zelf gewoon 1 keer per week/1 keer per twee weken gewoon zalmkop van gekweekte zalm. Zalm uit blik is meestal wilde zalm trouwens.
Door **Jillaroo**
#874104
[quote="Lizzy"]
Nou, op zich is 1 keer per week visolie voldoende. Zeker als je een versvleesmerk geeft dat vis of lijnzaadolie bevat. Mocht je nou aan de vacht of huid van je hond zien dat deze bijv. wat droog is: dan zou je wat extra vette vis kunnen geven of visolie. Maar dat hoeft dus niet. Ik voer mijn honden 1 keer per week vis (en ook groentes en algen en noten) en geef ze geen visolie. En ze doen het daar prima op. Als Linga loops moet worden, krijgt ze een beetje schilfertjes, dan geef ik haar een paar dagen wel wat visolie en glimt ze weer tegen de klippen op. Kijk dus gewoon goed naar je hond.
[/quote]

Oke dus met 1 maaltijd per week vis (momenteel alleen sardines maar ik heb vandaag zalm en een makreel gescoord ;D)  zou het goed moeten gaan. Hij zit momenteel in een giga verhaar periode... en dat vlak voor een show....  :(
Door Staftime
#874115
[quote="**Jillaroo**"]
Hij zit momenteel in een giga verhaar periode... en dat vlak voor een show....  :(
[/quote]

Dat is balen zeg, ik hoop voor je dat het tijdens de show een beetje meevalt en hij er toch goed uitziet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door