Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Anthraciet
#873308
Ik ben nu een weekje met mijn honden bezig met barf en wil graag de katten ook overzetten.
Dit weekend ben ik begonnen met ze 's avonds in plaats van blikvoer/kuipjes rauw rundergehakt te geven om te zien hoe ze reageren en op 1 na, zijn ze er allemaal dol op 8)

Ik probeer de laatste ook zover te krijgen door nu nog wat gehakt door het blikvoer te mengen en ik heb het idee dat het al wat beter gaat, dus ik hoop dat hij ook over wil stappen.
Hoe kan ik nu het beste verder gaan? Kan ik al (stukjes) kippennek geven of is dat nog veel te vroeg?
Door hermine
#873338
Fijn dat het gehakt al wordt gegeten! Ik zou zelf voor de zekerheid nog wel even mee wachten met nekken. Wij zijn gestart met een week kvv en stukjes vlees om de poezenmaag wat zuurder te krijgen; daarna kreeg hij zijn eerste platgeslagen kippennekken. Toen dat goed ging ongemepte nekken en langzaam aan ook het andere botwerk.

Succes ermee!
Door Anthraciet
#873376
Ja, gezien de berichten die ik hier en daar las over hoe moeilijk het kon zijn om katten op barf te zetten, verbaasde het mij eigenlijk ook wel dat het zo makkelijk ging ;D

Vooral mijn kittentje is helemaal gek op het gehakt en jat het ook bij de groten weg 8)
Dat is wel fijn, aangezien hij vertikt om brokjes te eten.... terwijl hij dat toch wel gewend was bij het opvangstation.
Met wat mazzel krijg ik voor de kerst ook het gehakt van Herby geleverd, dan zou ik ze dat ook kunnen geven omdat het natuurlijk completer is als alleen rundergehakt.

Ik laat nu de brokjes nog even staan, omdat ik ze alleen 's avonds nog vers geef. Of kan ik toch beter alles weghalen en 's morgens en 's avonds gehakt geven?
Of ben ik dan te eenzijdig bezig?
Door Mevroi Kruim
#873395
Alleen gehakt voor langere tijd is idd te eenzijdig, zeker voor een kitten. Vandaar het advies om kvv te geven, dat is compleet en dat kun je ook in de meeste dierenwinkels of bij de supermarkt kopen.
Als het goed gaat met de katten qua vertering zou ik zelf de brokjes weghalen en alleen vers geven.
Door Anthraciet
#873402
Volgens mij heb ik nog smuldier in de vriezer liggen. Dat had ik eigenlijk voor de honden gekocht (voordat ik direct op barf overging), maar dat zou ik dan toch ook aan de katten kunnen geven?

Vanuit de overweging dat alleen rundergehakt te eenzijdig zou zijn, had ik ook de brokjes nog laten staan, maar omdat een van de katten het gehakt weigerde en vrolijk aan de brokken ging, dacht ik dat het voor korte termijn misschien wel zou kunnen zodat hij geen uitwijkmogelijkheid heeft (behalve honger lijden en dat zal ie niet snel doen 8))

Maar ik ga het dan wel eerst met de smuldier proberen, kijken hoe ze dat bevalt :)
Door Chubby
#873408
Je kunt het gehakt weer mengen met smuldier, eerst meest gehakt en zo langzaam aan steeds meer smuldier en steeds minder gehakt. Dat zal misschien helpen bij de overgang..
Door hermine
#873421
Eh, nog even over smuldier: in een aantal varianten zit pens en er zijn katten die daar ronduit van walgen. De kipvariant wordt meestal wel goed gegeten, maar is enkelvoudig (niet compleet dus). Je zou de kipvariant kunnen nemen en dit dan afwisselen met rundvlees, lamsgehakt, een visje en wat organen. Als je het voorlopig simpel wil houden, kun je ook kijken of je aan Carnibest kan komen: dan kun je na een tijdje rustig beginnen met wat barfonderdelen toe te voegen zonder dat je meteen goed op de verhoudingen moet gaan letten.
Door Anthraciet
#873428
Zo uit mijn hoofd heb ik de kip-smuldier liggen en ik geloof ook nog een 'compleet' verpakking, maar daar zal inderdaad wel pens in zitten.
Ik probeer het wel bij de katten, als die het niet willen, kan ik het altijd nog aan de honden geven.

Ik heb een bestelling bij Herby lopen van hun 2 soorten gehakt, daar zit van alles in als het goed is. Dat is dan wrs wel vergelijkbaar met Carnibest toch? Ik zou zo even niet weten waar ik bij mij in de buurt Carnibest kan krijgen, ik zal eens gaan zoeken....
Ook zal ik eens gaan kijken of ze ander versvoer ook lusten (hartjes, levertjes, kipfilet etc.)
Door flin
#873834
hier eten ze 's morgens ook smuldier pens compleet
en er is ook een versie smuldier vlees compleet (rode verpakking)

hou je er rekening mee, dat in de 'compleet' versies ook genoeg orgaan zit?

misschien rundvlees of idd kipfilet ernaast, kunnen ze alvast aan grotere stukkies wennen....
Door Anthraciet
#873900
Ik heb nu de smuldier kip uit de vriezer gelegd, dus zal vanavond kijken hoe ze daarop reageren.
Als dat een succes blijkt, zal ik binnenkort ook de compleet eens proberen, wie weet 8)

Kan het overigens geen kwaad voor hun gebit als ze een tijdje smuldier zouden krijgen? Het is natuurlijk minder kauwwerk als brokken.... al heb ik die nu nog wel voor ze staan, maar ik zit te denken die binnenkort ook maar weg te halen :-\
Door hermine
#874088
Nou, volgens mij zijn brokken gebitsverwoesters nummer één. Al dat graanspul in brokken blijft aan de tandjes plakken en veroorzaakt daarmee tandsteen en zelfs rotte kiesjes.

Je zou naast Smuldier bijvoorbeeld wel af en toe een groter stuk spiervlees kunnen voeren waar ze behoorlijk wat knaag/trekwerk aan hebben. Een stuk soepvlees, kipfilet of lamshart bijvoorbeeld. Daarmee blijven de tanden wel schoon.

Misschien kun je anders ook eendagskuikens proberen? Daar zitten alleen maar hele zachte botjes/kraakbeen in. Als ze niet begrijpen dat een kuiken eetbaar is, kun je het buikje een beetje opensnijden zodat de vleeslucht beter vrijkomt. Bij onze kat viel toen ineens het kwartje.
Door Mevroi Kruim
#874108
Sluit me 100% bij Hermine aan. Door brokken hebben mijn twee oudste katten ronduit beroerde gebitten, Kruimel mist zowat de helft van haar tanden en kiezen en alle katten hadden vieze tandsteengebitjes voordat ze overgingen op barf.
KVV bevat iig veel minder of geen graan, de grootste boosdoener wb tandsteen. En wat extra knaagwerk zoals Hermine schrijft is prima.
Ik zou zeker de brokken weghalen, vaak is de combi met vers niet optimaal voor de ingewanden.
Door Anthraciet
#874866
De smuldier kip was geen onverdeeld succes. Er werd wel van gegeten, maar er bleef ook van liggen in de bakjes, terwijl de rundergehakt wel gewoon op ging.

Eendagskuikens kan ik (nog) niet geven, ik krijg het nog niet over mijn hart. Ik weet het, ben een watje in dat soort dingen :-\
Misschien komt dat nog wel als ik er wat meer aan gewend ben, maar voor nu hou ik het maar bij andere dingen. Ik zal eens kijken of ik iets van soepvlees kan vinden, zien hoe ze daarop reageren.

Als ik de brokken nu weg haal, hoe vaak per dag zou ik ze dan vers moeten geven? Is 2x per dag dan voldoende?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door