Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door pike
#871081
Alhoewel ik met mijn honden barf, ben ik zijdelings wel in kvv geïnteresseerd. En ik zit al een aantal dagen met een vraag  ::) :
Ik heb hier altijd gelezen dat de kvv gemalen kippenbot bevat als calciumbron. Maar in een ander topic las ik onlangs van een versie waar dus geen kippenbot inzit. Er zit calciumcitraat in. En calciumcitraat is dus geen calcium van dierlijke oorsprong. Het is plantaardig en wordt gewonnen uit citrusvruchten. Het kent een E-nummer. Dus nu vraag ik mij af: Is dit een volwaardige vervanger voor calcium uit bot?? Proberen versvoerders nu niet juist dit soort zaken te vermijden?? En, aangezien het niet op de verpakking vermeld staat, hoe zit het dan met al die andere kvv-soorten. Hoe weet je nu zeker wat er gebruikt is als calciumbron, of moet je elke fabrikant een mailtje sturen om op te vragen wat ze in al hun varianten gebruiken? Of vinden jullie dat het geen ene moer uitmaakt wat voor calciumbron gebruikt is?  ???
Door Lizzy
#871107
Bij mijn weten wordt calciumcitraat nog wel aardig opgenomen. Maar ja, tis geen vleesbot..... In mijn ogen toch de meest natuurlijke/beste calciumbron. Ik heb geen idee hoe het zit met de verplichtheid alles op de verpakking te zetten. Volgens mij komt dat niet zo krap want ik weet bijv. dat Duck een beetje gemalen bot bevat en de rest een calciumsupplement en volgens mij staat dat niet duidelijk op de verpakking. Van Bandit, Bibi en Carnibest ben ik vrijwel zeker dat ze alleen gemalen bot bevatten (hoewel Carnibest volgens mij nog een versie heeft waar geen gemalen bot in staat, volgens mij een van de speciale dieet-voertjes). Of versvoerders dit proberen te vermijden? Barfers wel ja. Om meerdere redenen. Hoe het zit met mensen die versvlees voeren: daar zullen zij vast antwoord op geven.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 29 nov 2007, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Peet
#871214
Ik ben het met Lizzy eens. Als versvoerder dus voor mij reden om voornl. Carnibest te geven, en dus geen Rodi (om er maar 1tje te noemen).
Gebruikersavatar
Door pike
#871257
[quote="Peet"]
Ik ben het met Lizzy eens. Als versvoerder dus voor mij reden om voornl. Carnibest te geven, en dus geen Rodi (om er maar 1tje te noemen).
[/quote]
Maar het was wel een Carnibest-versie die geen gemalen bot maar calciumcitraat bevatte. ALs ik op hun website kijk, staat er bij al hun produkten dat vitaminen en mineralen zijn toegevoegd. Bij één produkt staat: natuurlijke vitaminen en mineralen. Dus ze maken wel dat onderscheid. Nou weet ik wel dat het om een heel klein percentage van het totale voer gaat, het is ook niet mijn bedoeling te gaan muggeziften. Het valt me gewoon een beetje tegen, het was naïef van me om te denken dat het anders was.  :-[
Door Rosita
#873067
[quote="Rosalie"]
In Carnibest light zit idd geen gemalen bot. Hier is calciumnitraat toegevoegd.

[/quote]
Er zit wel bot in, maar alleen minder.
Door Rosita
#873078
[quote="pike"]
ALs ik op hun website kijk, staat er bij al hun produkten dat vitaminen en mineralen zijn toegevoegd. Bij één produkt staat: natuurlijke vitaminen en mineralen. Dus ze maken wel dat onderscheid.
[/quote]

Op de etiketten van het natuurvoer (zowel hond als kat) staat tegenwoordig wel dat het om natuurlijke vitaminen en mineralen gaat, denk dus dat de info op de site niet is bijgewerkt.
Door annielaumen
#873126
hoe zit het eigenlijk met de calciumbron van ahv vlees pens compleet
het etiket vind ikerg onduidelijk

annie laumen
Door 202Spots
#873233
[quote="pike"]
En ik zit al een aantal dagen met een vraag  ::) :
Ik heb hier altijd gelezen dat de kvv gemalen kippenbot bevat als calciumbron. Maar in een ander topic las ik onlangs van een versie waar dus geen kippenbot inzit. Er zit calciumcitraat in. En calciumcitraat is dus geen calcium van dierlijke oorsprong. Het is plantaardig en wordt gewonnen uit citrusvruchten. Het kent een E-nummer. Dus nu vraag ik mij af: Is dit een volwaardige vervanger voor calcium uit bot?? >>
? Of vinden jullie dat het geen ene moer uitmaakt wat voor calciumbron gebruikt is?   ???
[/quote]

Volgens Mary Straus maakt het niet uit...
Wanneer je zelf samensteld zonder bot, schrijft ze het volgende op:
http://www.dogaware.com/dogfeeding.html#Balance
bij:
Basic guidelines for a cooked diet, or a diet that uses raw meat but no bones:

Add 800 to 1000 mg calcium per pound of food fed (cooked weight). You can use ground eggshell at the rate of 1/2 teaspoon per pound of food,
or any other form of calcium is fine, including calcium carbonate, calcium lactate, calcium citrate and vegetable calcium, such as Animal Essentials Natural Calcium.
If you use bone meal, add an amount that provides 1000 to 1200 mg calcium (more is needed than when using plain calcium due to the amount of phosphorus in the bone meal). Do not use supplements that contain vitamin D, as the amount will be too high.
Door Mevroi Kruim
#873342
Toch vind ik dit vreemd. Want bot bevat niet alleen calcium maar ook fosfor, magnesium, natrium en sporenelementen, en daarnaast ook vet in het merg. De verhouding calcium-fosfor is volgens mij 2:1 in bot. Dus bot vervangen door calcium is mi niet voldoende.
Gebruikersavatar
Door pike
#873434
[quote="202spots"]
Volgens Mary Straus maakt het niet uit...
[/quote]
En als ik dan een brutale vraag mag stellen  :-[ hoe sta je er zelf tegenover? Zelf vind ik het namelijk niet zo geslaagd  :-X

[quote="Kruimel"]
Toch vind ik dit vreemd. Want bot bevat niet alleen calcium maar ook fosfor, magnesium, natrium en sporenelementen, en daarnaast ook vet in het merg. De verhouding calcium-fosfor is volgens mij 2:1 in bot. Dus bot vervangen door calcium is mi niet voldoende.
[/quote]
Dat zou dus betekenen dat wanneer gemalen bot door een andere calciumbron vervangen wordt, andere mineralen en/of sporenelementen extra moeten worden gesupplementeerd. Volgens mij gebeurt dat ook bij de meeste kvv's.
Of je krijgt dit soort situaties:

[quote="202spots"]
Volgens Mary Straus.......
If you use bone meal, add an amount that provides 1000 to 1200 mg calcium (more is needed than when using plain calcium due to the amount of phosphorus in the bone meal).
[/quote]
Door 202Spots
#873630
pike schreef: En als ik dan een brutale vraag mag stellen  :-[ hoe sta je er zelf tegenover? Zelf vind ik het namelijk niet zo geslaagd  :-X
Als er iemand is die ik kan geloven,dan is het Mary Straus, ze heeft en doet nog steeds research, heeft 'n oneindige bron van info op haar website www.dogaware.com
en ze schrijft articles voor The Whole Dog Journal.
Daarnaast heeft ze altijd tijd om vragen te beantwoorden.

Maar persoonlijk geef ik ook de voorkeur aan de rauwe kippenbot als calcium bron,maar wanneer dat niet mogelijk is,dan gebruik ik gewoon gemalen eirenschaal.

Ik had dit nog over calcium bronnen gevonden waarin dus gezegd word dat de calcium citrate beter word opgenomen dan calcium carbonate,maar je moet er wel meer van gebruiken:

The two main forms of calcium found in supplements are carbonate and citrate. Calcium carbonate is the most common because it is inexpensive and convenient. The absorption of calcium citrate is similar to calcium carbonate. For instance, a calcium carbonate supplement contains 40% calcium while a calcium citrate supplement only contains 21% calcium. However, you have to take more pills of calcium citrate to get the same amount of calcium as you would get from a calcium carbonate pill since citrate is a larger molecule than carbonate. One advantage of calcium citrate over calcium carbonate is better absorption in those individuals who have decreased stomach acid. Calcium citrate malate is a form of calcium used in the fortification of certain juices and is also well absorbed .
http://ods.od.nih.gov/factsheets/calcium.asp


Ik had ook nog even aan Mary gevraagd wat of zij denkt van de calcium citrate en kreeg terug:
Calcium citrate does not include any phosphorus. It (and other forms of plain calcium) is added to meals to balance out the phosphorus in meat and other foods, most of which have far more phosphorus than calcium.

Bone provides small amounts of some trace minerals in addition to calcium and phosphorus, but those can be supplied from other sources, including various foods and some whole food supplements, such as green blends. Adult dogs do fine with plain calcium; puppies have a greater need for phosphorus and so ground bone or bone meal is preferred.
Dus in kort...wanneer je kvv met (voldoende) calcium citrate aan 'n volwassen hond geeft, dan is dat accepteerbaar.
De rest van de maaltijd bevat genoeg fosfaat om de calcium/fosfaat te balanceren.

Om dan altijd en alleen maar kvv met calcium citrate  te voeren...tja 't moet mogelijk zijn,maar de voorkeur blijft toch om rauwe botten als cacium te geven.
Maar wanneer je voldoende varietie zal geven ,dan zal de enkele keer dat je kvv met calcium citrate geeft dus geen nadelige gevolgen hebben.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door