Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#870767
Beste forummers,

Bij deze wil zou ik jullie willen vragen om mee te werken aan een project. Het gaat om een inventarisatie in het kader van een module binnen de opleiding Diermanagement.

Voor dit project zijn ongeveer 10 à 15 hondeneigenaren nodig die hun honden volledig BARF of NRV voeren. Gedurende een week lang zal er gevraagd worden om een dagboekje bij te houden van alles wat de hond gevoerd wordt. Daarnaast zullen er ook een aantal basisgegevens (geslacht, leeftijd, ras, activiteit enz.) van de hond gevraagd worden. Uiteindelijk zal de door ons berekende nutriëntenbehoefte van de hond vergeleken worden met het gemiddelde nutriëntenaanbod. Hieruit zal een advies geformuleerd worden over voortzetting van het huidige voerschema of een eventuele aanpassing.

Natuurlijk kunt u voor vragen en/of aanmeldingen contact met ons op nemen. Dit kan gedaan worden door een mail te sturen naar [email protected].

Met vriendelijke groet,

Lisanne
Student Diermanagement
Laatst gewijzigd door Agility addict op ma 15 sep 2008, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
#870863
Agility addict schreef: Beste forummers,

Bij deze wil zou ik jullie willen vragen om mee te werken aan een project. Het gaat om een inventarisatie in het kader van een module binnen de opleiding Diermanagement.

Voor dit project zijn ongeveer 10 à 15 hondeneigenaren nodig die hun honden volledig BARF of NRV voeren. Gedurende een week lang zal er gevraagd worden om een dagboekje bij te houden van alles wat de hond gevoerd wordt. Daarnaast zullen er ook een aantal basisgegevens (geslacht, leeftijd, ras, activiteit enz.) van de hond gevraagd worden. Uiteindelijk zal de door ons berekende nutriëntenbehoefte van de hond vergeleken worden met het gemiddelde nutriëntenaanbod.
Mag ik vragen wie heeft de nutrientenbehoefte van de individuele hond berekend?

En hoe berekenen jullie het nutrientenaanbod, daar van lang niet alle vleesbotten en dergelijke een goede analyse beschikbaar is, bij mijn weten? En te bedenken dat een kippenvleugel een ander nutrientenaanbod heeft dan een kippennek. Laat staan een parelhoenkarkas of heel konijn (waarbij een wild konijn weer andere nutrienten bevat als een tamme). Met andere woorden: mag ik uit interesse vragen hoe jullie aan al deze analyses komen?
Hieruit zal een advies geformuleerd worden over voortzetting van het huidige voerschema of een eventuele aanpassing.

Kun je hier wat meer over vertellen?
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 28 nov 2007, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
#870870
In één week kan ik niet een volledig menu proppen, in één maand krijgen ze bijna alles wat er aan verscheidenheid is. Ik vind één week dus dan ook niet representatief voor mijn menu.
En dan praat ik nog niet over de seizoensgebonden onderdelen van het menu ;)
#870901
pallas schreef: In één week kan ik niet een volledig menu proppen, in één maand krijgen ze bijna alles wat er aan verscheidenheid is. Ik vind één week dus dan ook niet representatief voor mijn menu.
En dan praat ik nog niet over de seizoensgebonden onderdelen van het menu ;)
Daar heb je ook weer gelijk in. Met die 15 diersoorten in de vriezer ...
#870917
Kruimel schreef: Daar heb je ook weer gelijk in. Met die 15 diersoorten in de vriezer ...
En om het leven dan simpel te houden eten ze meestal twee dagen het zelfde, scheelt weer om pakken als de bestelling binnenkomt :)
#870980
Beste mensen,

Bedankt voor alle enthausiaste reacties. Op dit moment hebben we genoeg eigenaren die mee willen werken en is het dus niet meer mogelijk om mee te werken aan ons project.

Nogmaals bedankt allemaal.

Met vriendelijke groet,

Lisanne
Student Diermanagement
Laatst gewijzigd door Agility addict op ma 15 sep 2008, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
#870991
Ik moet bekennen dat ik wel teleurgesteld ben als aan de universiteit op grond van slechts 10-15 volstrekt willekeurig geselecteerde rauwvoerders er conclusies getrokken worden over deze voedingsmethode.

Te meer daar ze slechts een week gevolgd worden en er veelal menu's voor perioden van 2 weken of langer gemaakt worden.

Ik weet dat hier mensen zijn die bijvoorbeeld om de dag voeren, dan zouden er in zo'n onderzoek maar 3 of 4 maaltijden worden meegeteld, dat is natuurlijk nooit voldoende compleet. Daarvoor moet je hen een langere periode volgen.

Daarbij komt dat bij deze willekeurige deelnemers mogelijk ook volstrekt onervaren en onkundige mensen zitten die net begonnen zijn of onvoldoende vriesruimte hebben.
Of mensen die eenzijdig voeren omdat hun hond gezondheidsproblemen heeft of een voedselintolerantie, ook dat geeft een eenzijdig beeld.
Jammer dat er niet gevraagd wordt om mensen die minimaal 1 jaar ervaring hebben met deze voedingsmethode.

Verder vrag ik mij net als Lizzy af waar het dan mee vergeleken wordt?
Wat is de norm en hoe is die vastgesteld?

Dus aan de ene kant ben ik blij met deze interesse vanuit de studenten en aan de andere kant houd ik mijn hart vast voor de onderzoeksmethode.
#871001
[quote="Kruimel"]
Spannend  ;D ik heb me aangemeld.
Al geef ik geen garantie dat ik het eventuele advies ook ga toepassen ...
[/quote]
Hier idem.  Tegenwoordig bepaal ik echt zelf wat er wel en niet ingaat  :D

[quote="Rovanna"]
Ik denk dat ik nu al weet wat de adviezen gaan worden...... :-X
[/quote]
we laten ons verrassen  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door