Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Willemijn
#870680
Ik heb inmiddels leuke contacten met onze poelier.
Hij gaf aan altijd veel slachtafval te hebben en of ik daar interesse in had. Onder slachtafval verstond hij: koppen, ingewanden, haaskarkassen reeenribben etc. Ik natuurlijk blij en mijn man gisteren op pad om het af te halen.
Hij kwam thuis met drie kratjes.
Ik heb nog nooit zoiets gezien! Alles door elkaar, heel (heel) veel bloed, hazen-, eenden-, ganzen koppen en poten, nieren, hartjes, alles!
Alles uitgezocht en verpakt en weggegooid wat werkelijk onbruikebaar was. (Veel darmen die nog bol stonden van het gas en waarin ik de keuteltjes zag zitten!) Ondertussen nog 5 katten en 2 honden in bedwang houden die helemaal gek werden.
Ik heb het gedaan maar me voorgenomen het nooit meer te doen. Ik kon er werkelijk niet tegen! De lucht van die hazen, de glibberige zooi, hysterische katten, een zoon die bijna flauw viel, het is het me niet waard.
Hoe doen jullie dat? Draait jullie maag niet om?
Ik moet erbij zeggen dat ik verpleegkundige ben en echt wel wat gewend ben maar dit......?
Door Lizzy
#870689
Ik heb dit soort dealtjes niet dus ik kom nooit in aanraking met dit soort dingen.
Door Willemijn
#870690
Lizzy schreef: Ik heb dit soort dealtjes niet dus ik kom nooit in aanraking met dit soort dingen.
Dan heb je mazzel!
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#870693
tja, mijn maag draait al om van konijnkoppen, die ik dus ook niet gegeven heb.
Klinkt stom maar ik kon het niet, laat staan het geen wat jij heb gedaan met het leeg halen van de kratten.
Lijkt mij ook teveel van het goede.
ellen
Door Lizzy
#870700
Willemijn schreef: Dan heb je mazzel!
Nou nee, ik denk niet een kwestie van mazzel alswel dat ik mijn adresjes er op uit zoek en met hen duidelijk afspreek wat ik wel en niet wil hebben. Ik hoef dus geen zak darmen en als we niet af kunnen spreken dat ze dat er niet bijkwakken, haak ik bij zo'n adres af. Want net als jij zijn er bij mij wel grenzen bij wat ik aan kan. En er zijn ook grenzen bij wat ik voer.
Gebruikersavatar
Door pike
#870703
Nou ik wou dat ik zo'n poelier  had, ik zou best een paar kratjes uit willen zoeken als ik hoor wat er allemaal voor lekkers in zit   8) ik heb er geen problemen mee. Als de poelier het moet gaan scheiden is het voor hem weer extra werk dus daar begint hij ook niet aan. En je hebt dan wel afval dat gaat stinken maar dat breng ik dan nog dezelfde dag naar een afvalcontainer als ik toch met de honden uit moet.
Door Fynn
#870722
Ja ik kan best veel hebben, maar darmen met inhoud geef ik mijn honden niet puur omdat ik niet wil dat ze het opeten.
Ik heb geen moeite om konijnekoppen en vuile pens enz te snijden .

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Door Willemijn
#870725
Lizzy schreef: Nou nee, ik denk niet een kwestie van mazzel alswel dat ik mijn adresjes er op uit zoek en met hen duidelijk afspreek wat ik wel en niet wil hebben. Ik hoef dus geen zak darmen en als we niet af kunnen spreken dat ze dat er niet bijkwakken, haak ik bij zo'n adres af. Want net als jij zijn er bij mij wel grenzen bij wat ik aan kan. En er zijn ook grenzen bij wat ik voer.
Dan begrijpen we elkaar.
Door Willemijn
#870727
De gedachte die bij me opkwam was: waar ben ik mee bezig!
Natuurlijk wil ik mijn dieren geven waar ze "recht" op hebben maar als echte dierenliefhebber zag ik bij elke kop, elke poot, het leven voor me van het betreffende dier. Ik heb er gewoon moeite mee dat ik, als echte dierenvriend, dit sta uit te zoeken.
Zelf bewust weinig tot geen vlees eten en dan in dit soort bakken graaien.
Hoe combineer je honden en katten die vers eten met je overtuiging dat de hele bioindustrie niet deugt?
Gebruikersavatar
Door pike
#870737
Willemijn schreef: De gedachte die bij me opkwam was: waar ben ik mee bezig!
Natuurlijk wil ik mijn dieren geven waar ze "recht" op hebben maar als echte dierenliefhebber zag ik bij elke kop, elke poot, het leven voor me van het betreffende dier. Ik heb er gewoon moeite mee dat ik, als echte dierenvriend, dit sta uit te zoeken.
Zelf bewust weinig tot geen vlees eten en dan in dit soort bakken graaien.
Hoe combineer je honden en katten die vers eten met je overtuiging dat de hele bioindustrie niet deugt?
Dat is natuurlijk een moeilijk punt. Als je echt door en door anti bio-industrie bent dan kun je alleen maar biologisch/eco voeren lijkt mij (als je dat kan betalen tenminste). En echt wild. Maar dat verandert het probleem als je niet alleen tegen de bio-industrie bent maar bovendien ook nog echt dierenliefhebber bent want dan ben je lijkt mij ook tegen de jacht, en de biologisch gehouden "boerderij"dieren zijn ook dieren met hart en ziel en vissen willen ook graag alleen maar leven, dus waar leg je dan je grens? 
Als ik bij de poelier kippenekken, konijnedelen, hertebout etc voor mijn hond en/of mijzelf koop, dan zou ik niet weten waarom ik de andere delen (het zgn. afval) van diezelfde dieren niet zou nemen. Dat het er minder fraai en bloediger uitziet dan je ruggetje of boutje lijkt me logisch, het zijn per slot van rekening de ingewanden. Als je het allemaal op een grote hoop gooit en weggooit is dat in feite toch pure verspilling van voedsel?
Door Mevroi Kruim
#870756
Vind ik een heel goed punt Willemijn, en daar heb ik ook veel over nagedacht.
Kijk, ik eet zelf geen vlees omdat ik tegen de bio-industrie ben, alleen heel af en toe een stukje biologisch vlees of een stukje vis. Maar ik kan ook prima zonder, als mens. Voor mijn dieren ligt dat ff anders. Als ik echt geen vlees zou willen voeren dan zou ik konijnen nemen ipv honden en katten. Maar ik vind honden en katten nou eenmaal veel leuker ... en die hebben recht op fatsoenlijke voeding vind ik, dus geen veggie voer.

In de biologische landbouw worden dieren fatsoenlijk behandeld en ze zijn essentieel voor het proces, ze maken er een integraal deel van uit. Dan heb ik er dus geen moeite mee dat er regelmatig dieren gedood moeten worden en dat iemand die dan ook opeet. Ook in het wild zijn er overschotten en ik ben niet tegen een fatsoenlijke door professionals uitgevoerde beheersjacht, bij gebrek aan wolven en lynxen in Nederland.

Lijkt dus simpel, gewoon bio- en wild voeren. Maar helaas, dat laat de portemonnee nou niet echt toe. En dus voer ik als compromis ook afval van de bio-industrie. Dus spullen die anders naar de Rendac gaan dan wel naar de diervoedingsindustrie om gekookt, vermalen, gekleurd, van kleur-geur-smaak- en conserveringsmiddelen voorzien te worden en in milieu-onvriendelijke verpakkingen gemikt.
De dieren waarvan het slachtafval afkomstig is worden niet speciaal gedood om mijn dieren te voeden, en door het vers op te kopen voorkom ik de uitermate milieu- en dieronvriendelijke bewerkingen die het anders in de diervoedingsbedrijven zou ondergaan.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#870757
Mijn poelier bewaart in het jachtseizoen ook de resten van haas en ree die ze niet kan verkopen. Darmen gooit ze weg, dat wat ik meeneem is ook echt bruik- en eetbaar.

Nee.... ik sta er beslist niet bij de griezelen, terwijl ik echt wel een beetje een tutje ben..... :-[
Door Red_Hunter
#870841
Kruimel schreef: Vind ik een heel goed punt Willemijn, en daar heb ik ook veel over nagedacht.
Kijk, ik eet zelf geen vlees omdat ik tegen de bio-industrie ben, alleen heel af en toe een stukje biologisch vlees of een stukje vis. Maar ik kan ook prima zonder, als mens. Voor mijn dieren ligt dat ff anders. Als ik echt geen vlees zou willen voeren dan zou ik konijnen nemen ipv honden en katten. Maar ik vind honden en katten nou eenmaal veel leuker ... en die hebben recht op fatsoenlijke voeding vind ik, dus geen veggie voer.

In de biologische landbouw worden dieren fatsoenlijk behandeld en ze zijn essentieel voor het proces, ze maken er een integraal deel van uit. Dan heb ik er dus geen moeite mee dat er regelmatig dieren gedood moeten worden en dat iemand die dan ook opeet. Ook in het wild zijn er overschotten en ik ben niet tegen een fatsoenlijke door professionals uitgevoerde beheersjacht, bij gebrek aan wolven en lynxen in Nederland.

Lijkt dus simpel, gewoon bio- en wild voeren. Maar helaas, dat laat de portemonnee nou niet echt toe. En dus voer ik als compromis ook afval van de bio-industrie. Dus spullen die anders naar de Rendac gaan dan wel naar de diervoedingsindustrie om gekookt, vermalen, gekleurd, van kleur-geur-smaak- en conserveringsmiddelen voorzien te worden en in milieu-onvriendelijke verpakkingen gemikt.
De dieren waarvan het slachtafval afkomstig is worden niet speciaal gedood om mijn dieren te voeden, en door het vers op te kopen voorkom ik de uitermate milieu- en dieronvriendelijke bewerkingen die het anders in de diervoedingsbedrijven zou ondergaan.
Dit stukje zou ik geschreven kunnen hebben, ik ben het helemaal met je eens.
Ik had er eerst ook problemen mee, ook omdat ik zelf vegetarier ben en ook vanwege de bioindustrie.
Ik gun mijn honden toch het beste vandaar dit compromis.
Goed verwoord van je.

Groetjes Trudie
Gebruikersavatar
Door pike
#871039
Ik kan me ook bij het relaas van Kruimel aansluiten. Was het maar zo simpel, gewoon biologisch vlees en wild voeren. Het is eenvoudig weg te duur, vooral biologisch vlees.  Maar wild is niet altijd ook echt wild. Hert en ree komt vaak van farms evenals gevogelte. Ik heb geen idee hoe het er op dit soort bedrijven aan toe gaat maar biologisch zijn ze zeker niet. Dan is er ook allemaal import, ook uit andere werelddelen, daar weet je toch al helemaal niets van (tenminste ik niet  :-[).
Zelf probeer ik zoveel mogelijk wild bij het barfmateriaal te doen omdat dat me nog het meest natuurlijk lijkt. Kip, wat ik in de beginfase heel veel gaf, krijgen ze nu amper nog. Alleen af en toe nog een karkasje, ze vinden het nl. zo lekker  ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door