Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door senna-husky
#869109
Senna weegt 20 kilo en is 1 jaar oud. Heeft nu nog Frosti fit en bandit. Soms barf.
Wat vinden jullie hiervan.........
Maandag:ochtend:200gram kippennek  middag:75 gram rundergehakt,175gram groente/fruit mix
Dinsdag  :ochtend:200gram runderkopvlees.middag:125gram kopvlees en 125gram activayoghert
Woensdag:475 kippenvleugels verdeeld over twee porties
Donderdag:ochtend:210 pens middag:325gram eendennekken
Vrijdag  : ochtend:170 gram riblapje middag:175 groente/fruitmix +105 lever/hart
Zaterdag:ochtend:200gram vis middag:150 gram vis,175 gram groente/fruitmix,lijnzaadolie en een ei.
Zondag: ochtend:480 konijnkarkas verdeeld over twee porties.
:P :P :P :P :P :P :D :D
Door Mevroi Kruim
#869113
Ik ben te lui om percentages uit te rekenen maar ik neem aan dat dat wel klopt.
Ziet er verder wel goed uit, 5 diersoorten tel ik zo in de gauwigheid.
Ik zou alleen zelf vleesbot met spiervlees combineren op een dag ipv de ene dag spiervlees met orgaan en groentemix en de andere dag 2x vleesbot.
Door jon
#869119
Volgens mij niet echt. Het zou een idee zijn om alle verschenen menu's hier op BP te bundelen en uit te geven. Maar je kunt natuurlijk in de topic's wel op zoek gaan naar menu's die geschikt zijn voor jouw hond en ze effe printen!
Ikzelf blijf het het beste  vinden om het (met wat advies hier en daar) zelf te doen: Je leert dan goed waarmee je bezig bent en leert ook om - door goed naar je hond te kijken- waar jou hond het goed op doet en waarop niet.
Door Malamoods
#869998
[quote="jon"]
Volgens mij niet echt. Het zou een idee zijn om alle verschenen menu's hier op BP te bundelen en uit te geven. Maar je kunt natuurlijk in de topic's wel op zoek gaan naar menu's die geschikt zijn voor jouw hond en ze effe printen!
Ikzelf blijf het het beste  vinden om het (met wat advies hier en daar) zelf te doen: Je leert dan goed waarmee je bezig bent en leert ook om - door goed naar je hond te kijken- waar jou hond het goed op doet en waarop niet.
[/quote]

Ik sluit me daarbij aan... Het "klakkeloos" overnemen van menu's kun je doen. Maar het heet niet voor niets ZELF samenstellen. ;) Als je eenmaal weet wat en hoe je moet voeren (weke botten wel, welke niet, of je nog moet platslaan of niet, e.d.) en  uitgaat van een paar standaard regeltjes (welk percentage wil je proberen en hoeveel diersoorten kun je scoren) en je gebruikt de barf-rekenhulp, dan is het niet zo heel erg moeilijk....


Rachel.
Door Malamoods
#870002
Ik zal een voorbeeld geven van hoe ik mijn menu bereken....

Bij Ikijok ga ik uit van 36 kg hond en 2% van zijn lichaamsgewicht (hij is volwassen en groot, vandaar het lager percentage, jouw hus is nog niet helemaal volgroeit en wellicht energiek, dus misschien proberen met 3%? Ik weet niet hoeveel beweging hij krijgt?).... Goed, ik doe het dus zo:

36 kg – 2% = 720 gr. Per dag/5040 gr. Per week.

Rauwe vleesbotten 40% - 2020 gr.
Spiervlees 30% - 1510 gr.
Orgaanvlees 15% - 760 gr.
Groentenmix 10% - 500 gr.
Overige 5% - 250 gr.

Nu weet je dus exact hoeveel spiervlees je moet geven, of hoeveel orgaan in een week. Dan ga je je menu maken en de hoeveelheden splitsen in dagmaaltijden. Bot stopt en orgaan en groente laxeert, dus zou ik de bot en vleesmaaltijden een beetje afwisselen. Als je bijv. eerst pens voert en de maaltijd erna hart, dan gaat je hond aan de dunne. Dus zou ik kiezen voor eerst orgaan en dan een vleesbottenmaaltijd erachter aan. Kijk naar hoe je hond reageert. Hoe ziet ie eruit? Mager, of juist wat "voller". Dan pas je de hoeveelheid aan. En verhoog of verlaag je het percentage van zijn totaal gewicht. Heeft dunne ontlasting, voer je meer bot (percentage dus ophogen naar bijv. 50%). En dan het spiervlees percentage iets verlagen....

Voor jouw menu zou ik rekening houden met het volgende:

- Jouw hond is nog jong (nog niet volgroeit en ik schat in heel energiek), dus zou ik niet uitgaan van 2%. Misschien 3% proberen? Ik weet niet of hij mager is, of iets te dik?
- Mijn percentage orgaan heb ik op 15%, maar ik voer (bijna) nooit kvv. In kvv zit al (verhoudingsgewijs) veel orgaan, dus dat percentage zou ik zeker terug brengen naar minimaal 10%....

Maar een menu maken voor jouw hond, zal je echt zelf moeten proberen. En al doende leert men niet waar? Ik vond het opstarten ook effies moeilijk, was heel onzeker, maar ook mij is het gelukt! ;) Succes!

Rachel.
Door Anthraciet
#870020
[quote="Malamoods"]
36 kg – 2% = 720 gr. Per dag/5040 gr. Per week.

Rauwe vleesbotten 40% - 2020 gr.
Spiervlees 30% - 1510 gr.
Orgaanvlees 15% - 760 gr.
Groentenmix 10% - 500 gr.
Overige 5% - 250 gr.

[/quote]

Wat valt bij jou onder 'overige'?
Door Malamoods
#870024
[quote="Anthraciet"]
Wat valt bij jou onder 'overige'?
[/quote]

Alle dingen die niet onder rauwe vleesbotten, orgaan, spiervlees en groente vallen... Bijv: notenmix, schepje honing, rauw ei, beetje zuivel, zeewier, biogarde yoghurt, beetje fruit, etc.

Rachel.
Door senna-husky
#870306
dan moet het dit worden  voor een weekje :)
senna weegt 20kg 3% 600gr per dag 4200 per week
40% botten en vlees is dus  kippenek kippevleugeltje en misschien eendenek 1680 gram
35% spier vlees rundergehakt runderkopvlees zalmfillet (nog geen zalmkop denk ik) spiering 1470 gram
10% orgaan hart lever nier pens 420 gram
10% groentemix net wat we in huis hebben zo gevarieerd mogelijk dus 420 gram
5% overige rauw ei lijnzaad olie knoflook (het meeste zal door de gronte mix gaan )

ma ochtend : kippenek 420 gram
      avond    : 50 gram lever 50gram hart 100 gram groente
di ochtend    : runderkopvlees 200 gr
      avond    :runderkopvlees 290 gram lever en hart 100 gram
wo ochtend  :kippevleugeltjes 420 gram 100 gram groenten
      avond    :vuile pens 220
do ochtend  : bandit geit 250 gram
      avond    :bandit geit 250 gram lekker makkelijk  :)
vr  ochtend  :400 gram zalm fillet
      avond    :spiering 100gram groenten 100 gram
za ochtend  :eendenek 200gram
      avond    :eendenek 220 gram activa 125 gram
zo ochtend  :kippevleugeltjes 100 gram
                    :kippevleugeltjes 320 gram 120 gram groente

verder wil ik haar twee keer in de week een rauw ei geven met schil en al
en 1 maal in de 2 weken een lap vuilepens van een pond  :D :D :D :D
nou wat vinden jullie ervan  ;D ;D ;D ;D
Door senna-husky
#870338
maar ze krijgt toch kippevleugeltjes en groente en orgaan  bot stopt en maakt hard en groente en hart enz weer zachter dacht ik
Door senna-husky
#870491
ik weet anders niet hoe ik die groente binnen krijg moet het toch ergen mee mengen vis vlees of orgaan  :) ei lukt ook wel maar je moet ze eens zien slokken als er vlees of orgaan bij zit :D :D
Door jon
#870525
Wat je ook zou kunnen doen is s ochtends de helft van de kippenekken samen met  de helft van het orgaan/groenten-mengsel geven en dan s avonds de andere helft van beiden. Dan blijft de inhoud en hoeveelheid van die dag hetzelfde maar heb je wel orgaan groente en bot in een maaltijd gecombineerd waardoor de ontlasting waarschijnlijk vaster blijft.

Gewoon kijken hoe jouw hond het op dit menu doet en later eventueel aanpassen als dat nodig is is ook goed (loop je wel wat risico op extra badbeurt en/of schoonmaakwerk en een pretje is dat natuurlijk niet ;))
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door