Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Linda en Boomer
#870078
Hallo,

Ik heb van een jager stukken konijn gekregen.
Hiermee bedoel ik de vacht met kop en de ingewanden. Geen spiervlees.

Ze hebben nog nooit eerder vacht gegeten maar om te proberen hebben ze een pootje met vacht gekregen en dat hebben ze op gegeten.

Nu weet ik niet hoe ik het beste deze delen aan mijn honden moet geven.
Moet hierbij nog spiervlees?? Moet ik direct het complete vacht geven of eerst een kleine portie. Kan ik de vacht in kleine stukken geven, hoe moet ik dat doen??
Heeft iemand tips om het een verantwoorde maaltijd van te maken.

Linda
Door hellenbanjerbo
#870097
hoi linda,

wat de vacht betreft kan ik je niet informeren want mijn honden, toch echt geen moeilijke eters, eten gaan haren. hooguit als er een verdwaalde op is blijven zitten bij de lams- of konijnenkop.
aan de kop zal nog wat vlees zitten en bot natuurlijk met wat orgaan (hersens, ogen, tong? heeft een konijn een tong?) en beschouw ik als redelijk kompleet. maar ik weet niet hoe zwaar je honden zijn en of een kop dan voldoende is. wil je er een komplete maaltijd van maken dan zul je meer spiervlees en bot moeten toevoegen.

als ze de vacht al eten, de haren kunnen ze niet verteren en de huid behoort ook tot orgaan.
Door pallas
#870098
Zit het karkas er ook bij en zit daar nog wat spier aan?
Voor gevorderde barf honden is zo'n karkas niet een probleem , maar uit jouw woorden haal ik niet of ze ook al barfen.
Kun je vertellen wat ze zoal eten?
Door Linda en Boomer
#870102
Mijn honden eten al een tijd rauw vlees.
De oudste al een jaar en de jongste al 4 maand.
Ze eten hier eendennekken, lamsribben, kalfsribben, zalmgraat, zalmkop, hertvlees, haasvlees, struisvogelvlees, rundvlees, rundstrot, kippennekken kipkarkas hele kip, parelhoen, eendkarkas, makreel, heel konijn maar dan zonder vacht. ik heb er nog een in de diepvries liggen. Dit wissel ik af met smuldier compleet.
Ze zijn dus al wel geoefende eters. Alleen nog nooit een dier met vacht gehad. de oudste weegt 28 kilo en de jongste 22 kilo.
Is het een optie om het hele konijn zonder vacht samen te voegen met een stuk vacht????

Linda
Door pallas
#870124
Linda en Boomer schreef: Is het een optie om het hele konijn zonder vacht samen te voegen met een stuk vacht????

Linda
Ik zou het idd zo doen, gewoon een complete maaltijd met wat vacht er bij.
Gebruikersavatar
Door pike
#870393
hellenbanjerbo schreef: hoi linda,

wat de vacht betreft kan ik je niet informeren want mijn honden, toch echt geen moeilijke eters, eten gaan haren. hooguit als er een verdwaalde op is blijven zitten bij de lams- of konijnenkop.
aan de kop zal nog wat vlees zitten en bot natuurlijk met wat orgaan (hersens, ogen, tong? heeft een konijn een tong?) en beschouw ik als redelijk kompleet. maar ik weet niet hoe zwaar je honden zijn en of een kop dan voldoende is. wil je er een komplete maaltijd van maken dan zul je meer spiervlees en bot moeten toevoegen.

als ze de vacht al eten, de haren kunnen ze niet verteren en de huid behoort ook tot orgaan.
Ja hoor een konijn heeft ook een tong!
Hoe het met de vacht zit dat weet ik ook niet, ik heb nog nooit konijn met vacht gehad laat staan een losse vacht. Koppen krijgen ze hier regelmatig, ik beschouw ze als vleesbot. De tong, de hersenen, ach dat is zo klein allemaal dat tel ik niet apart. Dus naast de kop geef ik dan hun normale portie spiervlees en orgaanvlees.
Door dorinekok
#870448
ik zou niet weten waarom je vacht te eten zou geven? meestal wordt het uit gebraakt. Bij mijn weten zit er ook niks voedzaams in en zijn je honden beter af met wat je ze allemaal al geeft. Verder is konijn natuurlijk niet te versmaden maar die vacht puur en alleen....? Nee, ik zou het niet doen.
Door Mevroi Kruim
#870747
Tara eet compleet konijn, met vacht, en die kotst niks uit, het komt er allemaal aan de achterkant weer uit. Het wordt niet verteerd maar fungeert wel als voedingsvezel.
Gebruikersavatar
Door pike
#884233
Tja nu heb ik ze dus ook. Konijnekoppen met huid en twee oren  :-X er nog aan. Kan ik het nou zo geven of is het dan teveel haar met die oren en moet ik ze stropen en/of de oren eraf halen? Die haren kunnen toch niet tot verstopping leiden of zo???? Eigenlijk ben ik wel benieuwd of ze ze zo ook lusten. Ik gok op Armagnacje wel en Pike niet  ::) Wie heeft goede raad ?
Gebruikersavatar
Door pike
#889527
Beetje laat maar nog bedankt voor je antwoord Kruimel! Door alle kerstgedoe was ik helemaal die koppen en mijn vraag vergeten. vanmiddag kwam ik ze inene tegen in de vriezer. Denk dat ik het zondag maar eens ga proberen. Ik ben heel nieuwsgierig of ze het lusten!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door