Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door bientje
#869580
Hoi, ;)
voor een kennis die ook wil gaan barfen heb ik op vraag van hem een begin menuutje gemaakt voor hond van 10/12 kg  :-\

kan dit zo:

ma. ochtend 100gr pens      avond 100gr platgeslagen kippennekken
di.   ochtend 100gr kopvlees avond 100 gr kippennekken
wo. ochtend.100gr kippengehakt met gepureerde rauwe groenten avond 100gr runderstrot
do. ochtend  100gr penslap  avond 100 gr geitenvlees
vrij.ochtend 100 gr kopvlees avond 100 gr verse vette vis
za. ochtend 100gr kippengehakt met groentenmix avond weer kippennekken
zo ochtend  100 gr kopvlees  avond 100 gr runderstrot


als ik zo een beetje in de richting kom wil ik nog wel een paar tips voor een verder menu. ik durf nu niet teveel variatie voor een eerste week op te schrijven  ???
Gebruikersavatar
Door pike
#869724
Dat je in het begin niet zo gevarieerd voert is niet zo erg. Met bot kan je nog niet veel varieren omdat ze eerst aan het botverteren moeten wennen. En naast de kippebotjes heb je rund, geit en vis. Dus alvast vier soorten om mee te beginnen.

Ik kom op 1400 gram eten.
Als de hond 10 kg weegt is dat 2%, weegt hij meer dan is het minder dan 2% (dus wat weinig lijkt me).

200 gram is orgaan (alleen pens)
300 gram is vleesbot
900 gram is spiervlees (strot reken ik tot spiervlees want het bevat enkel kraakbeen, de vis heb ik er ook bij gerekend, ik neem aan dat het nog geen zalmkop is)

dan voer je dus
21% vleesbot
65% spiervlees
14% orgaan
(de groente is hierbij even niet meegerekend, weet niet hoeveel je daarvan geeft  ???)

Ik vind het veels te veel spiervlees en veels te weinig bot. Een goede verhouding is 50% vleesbot, 25% spiervlees, 15% orgaanvlees, de overige 10% groente.
En voor de eerste keer kun je natuurlijk wel alleen pens als orgaan geven, maar ik zou dat toch wel uit te bouwen met hart, lever en nier.
Door bientje
#870050
dan heb ik wel nog bot geteld dat in het kipgehakt zit.
en daar zit ook orgaan in.  ???
wat ik nog wel aan de groentemix kan toevoegen is gemalen eierschaal?
en dan ipv. kopvlees nog een keer runderhart 100gr. en 1 x eendenkarkas 125gr
dan moet ik  per dag naar 225gr gaan?
ben ik er nu uit dan stuur ik het zo even door. :-X

groetjes :)
Gebruikersavatar
Door pike
#870399
je maakt het wel moeilijk  :-X bot en orgaan in het gehakt ik weet niet hoe ik dat dan moet berekenen - hulp gevraagd!

als je eierschaal als calciumbron neemt moet je uitgaan van 1 theelepel per pond spiervlees. Het bot dat je al geeft moet je daar dan wel weer van aftrekken - hoeveel dat is op die theelepel - geen idee :-[

als je 2x 100 gramkopvlees vervangt door  100 gram hart en 125 gram eendenkarkas dan wordt het dus
300 orgaan = 21%
425 vleesbot = 30%
700 spier = 50%

je hoeft niet elke dag hetzelfde gewicht te geven hoor. Een dagje iets meer of iets minder maakt niet uit
Door bientje
#870619
ja, :(  het is ook niet zo duidelijk ik maak er nog wel een  :-[

dag 1 100gr kopvlees 125 gr kippennek
dag 2 125 gr kippengehakt met 50 gr groentemix  100gr hertenpens
dag 3 150 gr vettevis bv sardines met  50 gr huttenkase 100 gr eendekarkas
dag 4 100 gr lamshart 150 gr hertenstrot
dag 5  150 lamsvlees  100 gr runderpens
dag 6 100 gr hertensnippers met 10 gr eierschaal en thl. zeewier 100gr groentemix  50 gr lamsniertje
dag 7 150 gr kipkarbonade 50 gr hertenlever

kom ik uit op: 475 vlees
                       525 bot
                       150 gr mix
                       400 gr orgaan
                       150 gr vis
                         60 gr div   
                   =  1760  als ik goed heb geteld

natuurlijk wordt het bot nog wel even platgeslagen in het begin
hertenstrot heb ik bij bot geteld
en de vis maar even apart

kan het zo?
Door Lizzy
#870683
Dat is dan :

27% vlees
30% vleesbot
8.5% groente
23% orgaanvlees
8.5% vis
3% diversen

En als ik de echte vleesbotten bij elkaar optel, kom ik toch nog geen 400 gram vleesbot dus de 30% vleesbot haal je op grond van het kippengehakt waar van alles in zit (maar waarvan je het percentage bot niet kent of weet je wel hoeveel % bot er in dat gehakt zit?). Mag ik vragen waarom je dat kippengehakt geeft? Is het niet makkelijker om ongemalen spul te geven zodat je weet wat je voert? Je zou dan gewoon iets van 40% vleesbot kunnen voeren, hoef je ook geen eierschaalpoeder te geven. Of is er een reden dat je 30% vleesbot wil voeren?

Nou verder vind ik het er prima uit zien. Een mooie afwisseling aan diersoorten enzo. Volgens mij heb je dat kippengehakt niet eens nodig :)
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 28 nov 2007, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Red_Hunter
#871387
Het gemalen kippengehakt wat ik vroeger bij mijn poelier haalde was meer bot dan vlees zei hij. Ik heb hem een keer naar de percentages gevraagd.
Het zijn gemalen kippenkarkassen.
Misschien kan je het ook navragen??

Groetjes Trudie
Door bientje
#871739
Ja, dat klopt ;) dat is mij ook verteld en er zou ook orgaan bij zitten dus ik meen dat het wel fijn is om bij een groentemix te doen ;D  :D
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door