Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Djeena
#867135
Mijn hondje Djeena is 13,5 jaar oud en mijn grote steun en toeverlaat. Niets is hetzelfde zonder haar. Helaas heeft de DA 2 maanden geleden nierfalen bij haar geconstateerd. Ik moest gelijk overgaan op nierdieet. Inmiddels ben ik door dit forum wijzer geworden en geef haar sinds een maand Salidago van dr. Vogel. Gisteren was ik weer bij de dierenarts. Even ter verduidelijking; 2 mnd geleden was krea 146-ureum 12. Vorige maand krea 196(!) en ureum 12.5. Gisteren was krea 160 en dus gedaald maar het ureumgehalte is nu 13.4. Dat gaat dus omhoog. De DA sprak over Fortekor, wellicht zou dit kunnen helpen. Hij gaf echter aan dat het een middel is voor het hart en dat het niet zeker is dat het helpt. Ik heb 19.12 een vervolgafspraak en dan beslissen wij (de da en ik) of zij Fortekor krijgt. Wie heeft daar ervaring mee? Moet ik niet meer afwachten en het gelijk geven of nog niet? Wie heeft zoiets meegemaakt? 

Niets is hetzelfde zonder mijn hondje. Ik moet er niet aan denken dat zij er ooit niet meer is en het ooit komt door het nierfalen wel steeds dichterbij.

Groet van Linda
Laatst gewijzigd door Djeena op wo 27 aug 2008, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#867138
Ik weet niet wat jij moet doen, maar IK zou alles aanpakken wat er beschikbaar is want als de nieren ophouden is het gewoon over. Dus afwachten lijkt me in deze een slecht plan.
Door Djeena
#867142
Daar heb ik eigenlijk niks aan toe te voegen, behalve dan dat de DA zegt dat door het gebruik van Fortekor de bloeddruk enorm kan dalen. Blijkbaar kan alleen bij een kat de bloeddruk worden gemeten. Daarom is hij terughoudend met het geven van dit middel. Zou je het dan nog direkt geven?
Door Djeena
#867165
Djeena mag inderdaad geen eiwitten meer. Het vervelende is dat zij een ontzettend moeilijke eter is, hypoallergeen voedsel is nog niet goed. Op vlees doet zij het ook niet goed en het maakt het er allemaal niet makkelijker op. De reacties hebben mij wel doen besluiten om de da te gaan bellen en maar te beginnen. Ik houd jullie op de hoogte.

Poot van Djeena.
Door Mevroi Kruim
#867297
Zonder eiwitten gaat je hond dood. Elk dier en elke mens heeft eiwitten nodig, voor de opbouw en het onderhoud van spieren en banden en andere weefsels. Dus 'geen eiwitten' is sowieso abslute onzin.
En verder is het verhaal over beperkt eiwit ook achterhaald. Bij mensen wordt dit allang niet meer toegepast en reken maar dat het bij mensen goed onderzocht is.
Het gaat erom dat je hoogwaardig eiwit voert (vlees dus, en geen granentroep oftewel brok).
En daarnaast is het belangrijk dat je hond veel vocht binnenkrijgt om de nieren goed door te spoelen. Geen droge brokken dus maar vers vlees.
In ernstige gevallen van nierfalen wordt wel aangeraden om het fosforgehalte van de voeding in de gaten te houden.

Twee van mijn katten krijgen Fortekor, de ene voor z'n nieren, de andere voor haar hart. Ze zijn 15 en 17 jaar oud en slikken het inmiddels al langere tijd. Voor hun leeftijd zijnz e kerngezond. Ze eten verder alleen barf, niks nierdieten.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#867307
Fortekor bij honden met nierproblemen staat ter discussie.
De internist waarmee ik met mijn oudje Jory met nierproblemen was, was er absoluut geen voorstander van.
Het blijkt niet het zelfde positieve effect op de nieren te hebben bij honden als wel bij mensen en katten.
Wel werkt het bij de hond bloeddruk verlagend.
Het nadeel zou zijn dat de ureumwaardes gaan stijgen.
Hij raadde aan alleen Fortekor te geven indien er duidelijk eiwitten in de urine zaten( urine monster via een punctie, omdat er het anders vervuild kon zijn met eiwitten uit de vulva) of bij een te hoge bloeddruk.

Overigens kon ik de bloeddruk van mijn hond gewoon bij mijn eigen da laten meten.
Ze was wel de eerste hond in de praktijk waarbij het werd gedaan. Ze hadden wel ervaring  met katten. Ze heeft toen eerst even geoefend met honden van de assistentes, en heeft vervolgens bij mijn hond op 2 dagen de bloeddruk gemeten, waarvan één keer gratis, om zeker te zijn dat ze de waardes goed had.

Wat betreft voeding, gewoon lekker vers. Dat bevat geen chemische troep en koolhydraten wat niet goed is voor slecht werkende nieren. Tevens bevat het veel vocht wat ook erg belagrijk is.
Verder deed ik er altijd nog wat extra gemalen rauw schapenvet bij (verkrijgbaar bij de dsz in de diepvries) om extra calorieën te geven, die de nieren niet belasten.
Ook kreeg ze extra visolie capsules omdat omega 3 een goed uitwerking heeft op de nieren.
Door Greece
#867491
Hier moet ik even wat rechtzetten. De bewering dat het eiwit-beperkt dieet bij mensen allang is achtergehaald  is onzin. Het wordt wel degelijk toegepast. Maar dat is een andere discussie.
Door Djeena
#868629
Vrijdag toch de da gebeld en fortekor gekregen. Hopelijk helpt het, aanstaande woensdag wordt het bloed van Djeena weer nagekeken.
Het bericht van Angelique heeft mij het duwtje over de drempel gegeven, ik dacht; als ik het zelf zou hebben, zou ik dan ook afwachten. Nee natuurlijk en aangezien Djeena bij mij hoort doe ik voor haar hetzelfde als voor mijzelf.
Spannende tijd.
Door dorinekok
#868663
Ik heb wel ervaring met fortekor. Als de nieren gaan falen, gaat het hart op een gegeven moment ook falen. Het hart moet ondersteund worden. Het zorgt ervoor dat het bloed hoewel slecht gezuiverd, toch door blijft pompen. En zuurstof blijft afgeven aan organen. Niet onbelangrijk dus.
Ik heb niet veel vrolijks voor je te vertellen maar je hond is al redelijk oud dus wat dat betreft is het ook wel een beetje normaal. (maar nooit leuk, begrijp me niet verkeerd) Zorg dat je een fijne tijd met je hondje hebt. Maar ook dat je op de een of andere manier zelf ook een beetje lol blijft houden. Positieve energie is belangrijk voor Djeena. Persoonlijk denk ik dat vanaf nu kwaliteit belangrijker is dan tijd met je hond.
ik wens je veel sterkte!
Door Djeena
#869438
Vanochtend begonnen met Fortekor zoals afgesproken met de DA. Woensdag bloed prikken. Heb een paar dagen vrij genomen om bij dj te kunnen blijven (anders gaat zij naar oppasouders).
Zag er vanochtend erg tegenop. Ik had gedacht dat zij gelijk zou reageren op het medicijn. Tot nu toe is zij nog steeds heel levendig en hebben wij net met de bal gespeeld. Hopelijk reageert zij er goed op en heeft zij nog een
goede en langere levensverwachting. Het bezoek aan de DA zal woensdag het antwoord geven.
Door dorinekok
#869576
ik heb geen idee hoe het met dj zit want nierfalen lijkt voor ieder dier wel anders te zijn en elk dier lijkt er wel anders op te reageren. Bij Barroush resulteerde het met name in het vasthouden van vocht. Hoe meer inspanning hoe meer vocht. Op het laatst mocht hij eigenlijk gewoon alleen nog maar doen wat hij uit zichzelf deed. Zodat zijn hart rustig zou blijven en daardoor zijn nieren ook beter bleven functioneren. Dus zo min mogelijk opwinding en zeker geen wandelingen of vermoeiende spelletjes. Ik heb geen kasplantje van hem gemaakt en of hij daardoor een paar dagen eerder gestorven is, weet ik niet. Dus ik zeg niet dat je hem rustig moet houden maar misschien wel goed om dat even te informeren.
Door Djeena
#869757
Dat zal ik zeker informeren. Ik schop het balletje een paar keer heel zachtjes en dan is het ook een leuk spel. Ik laat haar zeker niet meer rennen en ik vind uitputten nu uit den boze! Sowieso moet je altijd opletten want een hond pakt altijd een bal, hoe dat ook gaat. Ik beperk het nu tot binnenshuis en buiten gewoon een rustige wandeling MET een jasje aan in dit gure weer. Djeena heeft heel weinig huidvet en is kortharig, bij een temperatuur beneden de 10 gr gaat zij heel gauw bibberen. Zeker nu moet ik oppassen dat zij warm blijft. Als je haar zou zien lopen dan zou je haar aandoenlijk vinden met haar jasje met kraag.

Ik meld mij weer als ik bij de da ben geweest.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door