Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Billie
#867189
Vandaag met de Da gesproken en toen ze vroeg hoe het ging met de meiden en ik zei dat ze nu rauw gevoerd worden en het prima met ze gaat, begon ze meteen over Campylobacter en Salmonella. Er was een of andere nieuwe studie gedaan naar rauw voeren en Campylobacter en honden op rauw hadden deze bacterie punt uit.  En als ik met ze wandel en ze doen een poep dan geef ik het aan al die onschuldige kindertjes die met de drollen van mijn hond aan de haal gaan :o Weet ze niet dat je je drolletjes netjes verpakt mee naar huis neemt?
Net zitten lezen hier op barfplaats en het internet en eigenlijk weet ik niet wat te zeggen tegen iemand die daar over begint. Ik weet dat Salmonella in hun maag geen kans heeft, maar wat kan ik zeggen over Campylobacter?
Ik heb graag weerwoord als ik haar weer zie  8)
Door Do
#867196
ik geef niet eens een weerwoord meer
ik zeg
"oh nee, we gaan niet in die richting,geen discussie mogelijk"
Door dorinekok
#867205
Campylobacter is een geslacht van gram-negatieve bacteriën dat behoort tot de veroorzakers van de meest voorkomende zoönosen. De bacterie bestaat uit een krom, dun, 1,5 tot 5 µm groot staafje. De bacterie komt voor bij pluimvee, vogels, jonge honden, katten, varkens, runderen, knaagdieren, schapen, vliegen en zwijnen.

Bij veel dieren is de bacterie een normale darmbacterie. Ook komt de bacterie voor in ondiep grondwater en oppervlaktewater. Zowel in België als in Nederland worden per jaar ruim 100.000 mensen besmet, waarvan er 600 in het ziekenhuis belanden. Enkele tientallen mensen, waarvan vooral ouderen, overlijden per jaar.

Besmetting van de mens treedt op via besmet voedsel, water en door contact met dieren en uitwerpselen van besmette mensen en uit zich in acute, waterige en soms bloederige diarree met heftige buikkrampen en koorts. Vooral kinderen van 1 tot 4 jaar hebben een verhoogde kans op besmetting.


Zo staat het in de wikipedia en dus is het een bacterie die o.a.bij honden hoort. Dus ook als ze elkaar zouden eten. Vreemde veronderstelling van je dierenarts dat honden het kunnen overdragen.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#867219
eigenlijk vindt ik niets meer vreemd,de antw. die je krijgt over het geven van barf.
Het ene klinkt nog belachelijker als het ander, en volgens mij, ik mag het misschien niet zeggen maar doe het toch, verzinnen de meeste(lees DA's) mensen van alles om maar de brokkenfabrikanten te spekken!
En inderdaad de meeste ruimen de ontl toch gewoon op, en ik woon in een zeer kinderrijke wijk en heb nog nooit een kind gezien die heel trots met een hondendrol in d'r handjes liep!!
ellen
Gebruikersavatar
Door koekje
#867230
ik heb eenzelfde soort ervaring gehad in maart met sientje.

we zaten toen bij meneer koekje, en sien werd ineens ziek. ze bleef overgeven, uiteindelijk ook met bloed.
wij snachts naar de spoed-da. hij stelde vast dat ze een campylobacter of salmonella infectie had. en het was van de rauwe kipvleugels die ze daarvoor had gegeten.
sien had een hele week daar iedere dag een rauwe kipvleugel gegeten (kuikentjes waren op). de vleugels waren in de vries geweest, en ze had de hele week nergens last van. toen waren ook de vleugels op en haalde ik wat blikjes voer bij de dw. sochtends gaf ik wat van het blik aan swarts en aan sien. swarts meost het niet, maar sien wel. smiddags is sien toen begonnen met braken en ze hield niet op.

de volgende ochtend werd ze steeds zieker, en ze gooide haar special voer van de da eruit. wij naar de kliniek die inmiddels al weer open was.
ik heb t toen met onze eigen da erover gehad hoe dat zat met de besmetting.
en hij sprak zn collega erg tegen. hij zei dat het alles kon zijn, en dat salmonella en/of campylobacter erg onwaarschijnlijk was. zeker omdat ze de hele week geen last had van de kip, en pas met het blik ging overgeven.
hij gaf sien een andere injectie, en ze kreeg wat pilletjes om de maag rustig te maken.
ze knapte met het uur op.

pas toen ik weer in adam was, en aan de da daar vroeg die sien ook gesteriliseerd heeft hoe dat zat met salmonella en campylobacter, en zij tzelfde zei als de da uit boz, durfde ik pas weer vers te voeren.
zij raadde zelfs vers aan (cb dan), vanwege het hoge vochtgehalte.

iedere da die nog tegen me durft te zeggen dat rauw je kat (of hond) voeren campylobacter of salmonella geeft, neem ik niet meer serieus.
mij een beetje onnodig op stang jagen  >:(
Gebruikersavatar
Door Billie
#867244
Het antwoord is, lijkt me, lamaarlulle  :) 
Ze is er opzicht niet tegen maar ik denk dat ze last heeft van ijsberen zien; in hartje Londen. ;D
Misschien moet dit dan maar onder topic "ijsberen gezien"
Gebruikersavatar
Door Angelique
#867251
Billie schreef: Het antwoord is, lijkt me, lamaarlulle  :) 
Ze is er opzicht niet tegen maar ik denk dat ze last heeft van ijsberen zien; in hartje Londen. ;D
Misschien moet dit dan maar onder topic "ijsberen gezien"
Ik zou gewoon zeggen dat ik de drollen van mijn hond opruim en dat ik er niet voor verantwoordeljk ben dat mama's hun kotertjes niet hebben verteld niet in andermans drollen te wroeten.

En wat ik uit het Wikiverhaal opmaak is dat alle honden dus besmet zijn met deze bacterie, dus dat de jouwe rauw eet lijkt me dan een irrelevant gegeven.

En voor de rest , laat inderdaad maar l*llen, het is jouw hond, jouw verantwoording en jij bepaalt wat die eet.
Door flin
#867377
Je hebt toch 'n paar scharrelkipjes in je tuin scharrelen?
(of was dat nou bij je buurvrouw?)

Ja, die smerige sloot ook....achter ons huis....
Gebruikersavatar
Door pike
#867396
Als een bacterie tot de normale darmflora behoort kan je toch echt niet zeggen dat een dier er mee "besmet" is. Want besmetting heeft altijd iets negatiefs. En als het normaal is dan hoort het, heeft het een functie, en is het bij mij dus niet negatief. Eerder negatief als het ontbreekt lijkt mij. We geven ook probiotica (of nemen die zelf in), we zeggen dan toch ook niet dat we onze honden of onszelf "besmetten" met lactophillus en hoe ze allemaal heten mogen. En als die koters met drollen gaan lopen slepen, en zich op die manier zelf besmetten met een voor hun niet zo'n prettige bacterie, dat lijkt me inderdaad een gebrek in de opvoeding en een gebrek aan verstand bij de koters want ze leren toch al van "bah" als ze nog in de luiers zitten...
Door flin
#867401
Of;

Doe nog maar wat antibiotica; dan wordt de kans op resistentie van de salmo/campylo nog groterrrrrgrr
Door dorinekok
#867528
Het moeilijke met dit soort dingen vind ik altijd dat de dierenartsen zelf verder heel aardig zijn. En voor een deel stel je jezelf afhankeijk van ze op want zij zijn vaak de enigen die je hond beter kunnen maken als er echt iets aan de hand is.  Het blijft moeilijk om tegen een autoriteit te zeggen dat hij of zij het mis heeft. Of erger: ronduit onzin verkoopt. Vaak heb je ook niet de tijd om het fatsoenlijk te bespreken. Zitten er nog 3 patienten te wachten en zit je niet aan een vriendschappelijke borrel. En zitten we ook nog vast in een oud cultuurpatroon waarin de de burgermeester, de dokter en de dierenarts heilig zijn. Dat slijt wel natuurlijk. De leraar is daar een goed voorbeeld van. Op een dag zijn all animals equal.
Door Tanna
#868735
Ik ben eens besmet geweest met de campylobacter en vreselijk ziek geweest. Waar ik dat had opgelopen? Bij de snackbar, waar mijn kroketje tegen besmette kip had aangelegen. Van mijn hond ben ik nog nooit ziek geworden, hoor!
Door Laura2004
#868771
dorinekok schreef: Het moeilijke met dit soort dingen vind ik altijd dat de dierenartsen zelf verder heel aardig zijn. En voor een deel stel je jezelf afhankeijk van ze op want zij zijn vaak de enigen die je hond beter kunnen maken als er echt iets aan de hand is.  Het blijft moeilijk om tegen een autoriteit te zeggen dat hij of zij het mis heeft. Of erger: ronduit onzin verkoopt. Vaak heb je ook niet de tijd om het fatsoenlijk te bespreken. Zitten er nog 3 patienten te wachten en zit je niet aan een vriendschappelijke borrel. En zitten we ook nog vast in een oud cultuurpatroon waarin de de burgermeester, de dokter en de dierenarts heilig zijn. Dat slijt wel natuurlijk. De leraar is daar een goed voorbeeld van. Op een dag zijn all animals equal.
Ik zie ze niet als een autoriteit, dat heb ik helemaal niet, ik ben de klant! En ik vind veel dierenartsen helemaal niet zo aardig, maar goed dat is een ander verhaal. Ik vind helemaal niemand heilig, niet de burgemeester, niet de huisarts en niet de dierenarts, maar ik ben natuurlijk wel blij dat ze er zijn, in ieder geval die laatste twee.
Als ik bij de dierenarts ben en mijn dierenarts begint over voeding, dan zeg ik dat ik daar niet ben voor voedingsadvies, maar voor een medisch advies. En dat ik heel goed weet wat ik doe. En als een dierenarts echt onzin verkoopt dan zal ik dat zeker zeggen, net zo goed als dat ik dat tegen iedereen zou zeggen die onzin verkoopt.
Gebruikersavatar
Door Billie
#869028
Ja eigenlijk denk ik altijd "iedereen moet poepen, wat is er zo belangrijk aan jou?"  8)
En deze tante Da is ontzettend jong en dan durf ik helemaal wel  ;D ;D
Ze is er 'op zich' niet op tegen, ja dat vind ik ook weer zo iets....maar ze vond het wel even nodig me te wijzen op de 'gevaren' van rauw voedsel. 
Toen ik zei dat bv Salmonella geen kans had in hun maagzuur, wist ze even niet wat te zeggen en geloof me, ze zit nooit om woorden verlegen  ;D
Volgende keer kan ik haar wat meer vertellen over Campylobacter hoewel ik natuurlijk niet op kan tegen een onderzoek  :P
Door Laura2004
#869031
Billie schreef: Ja eigenlijk denk ik altijd "iedereen moet poepen, wat is er zo belangrijk aan jou?"  8)
En deze tante Da is ontzettend jong en dan durf ik helemaal wel  ;D ;D
Ze is er 'op zich' niet op tegen, ja dat vind ik ook weer zo iets....maar ze vond het wel even nodig me te wijzen op de 'gevaren' van rauw voedsel. 
Toen ik zei dat bv Salmonella geen kans had in hun maagzuur, wist ze even niet wat te zeggen en geloof me, ze zit nooit om woorden verlegen  ;D
Volgende keer kan ik haar wat meer vertellen over Campylobacter hoewel ik natuurlijk niet op kan tegen een onderzoek  :P
Zelfs onderzoeken zijn niet zaligmakend, dat hangt allemaal af van wie de opdrachtgever is van het onderzoek, wie het onderzoek financieert etc. ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door