Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Chubby
#868483
Ik ben benieuwd wat jullie vinden van onderstaand menu, en ben erg nieuwsgierig naar de menu's van andere katten! Volgens mij is er geen verzamelplaats voor katmenu's, dus vandaar dit topic...

Lamshart 300 gr.
Kipvleugel 430 gr.
Lamsrib 115 gr.
Kipfilet 408 gr.
Kalfsbiefstuk 216 gr.
Braadkip (incl ingewanden) 1200 gr.
Eendagskuikens 660 gr.

Bovenstaande verdeel ik in maaltijden van 100 gram voor 2 katten, waardoor ik uitkom op het volgende: 3x lamshart, 4x kipvleugel, 1x lamsrib, 4x kipfilet, 2x kalfsbiefstuk en 12x braadkip. Daarnaast krijgen ze 9x een kuikenmaaltijd en 2 pensmaaltijden. Ze krijgen hier 3 maaltijden per dag en de bovenstaande 37 maaltijden vul ik aan met yoghurt, rauw ei en bonen of andere groenten. Daarmee kom ik uit op 42 maaltijden in 14 dagen.

In percentages komt dit neer op 250 gr diversen (15%), 624 gr spiervlees (36%), 300 gr orgaanvlees (17%) en 545 gr vleesbot (32%) (totaal 1719 gr). Daarnaast dus met het braadkippetje en de kuikens complete pakketjes die ik niet meereken in de percentages. Misschien deze keer wat teveel orgaan en te weinig diversiteit daarin, maar de afgelopen 2 weken waren juist wat mager qua orgaanvlees (maagjes en lever)…

Overigens is dit menu voor een geholpen poes van 18 maanden die 3,2 kg weegt en een geholpen Sphynx katertje van 6 maanden en 2 kg. Deze laatste eet als een bouwvakker maar komt o.i. nog niet genoeg aan en mag dus meer dan de 100 gram die hij nu per dag krijgt. Vanaf heden dus zo’n 200 gr. per dag voor hem en 100 gr per dag voor de poes.
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#868491
Hallo,

Je Sphynx is nog in de groei en mag naar behoefte eten.
Daarbij is het belangrijk dat je er rekening mee houdt dat een Sphynx geen bondjasje heeft en zich voor een groot gedeelte warm moet houden door meer te eten.
Vaker heb ik gehoord dat een Sphynx 2x zoveel eet dan een kat met vacht omdat hij dit nodig heeft om zich warm te houden.
Daarnaast is hij nu nog in de groei. Kittens in de groei eten vaak ook al meer dan volwassen katten. Ik zou hier zeker rekening mee houden en de Sphynx onbeperkt laten eten. Wel in de gaten houden en kijken hoe hij ontwikkeld.

Groetjes Linda
Door flin
#868502
Uhm,

wat bedoel je precies met groente en overigen; 15% diversen?
Door Chubby
#868511
Zaniematsu, vandaar ook dat we hem nu meer aan gaan bieden.. Kijken waar zijn eetlust ophoudt  :D

Flin, ze krijgen hier groenten en fruit met de pot mee. Gewoon even uittesten wat ze lekker vinden. En daarnaast wat biogarde enzo.

Ik weet dat de meningen over katten en groenten verdeeld zijn, maar ik geloof niet dat het kwaad kan.. Mits met mate, het is geen hoofdbestanddeel van het menu...
Door flin
#868535
chubby,

Misschien dat je de kleur/consistentie van de ontlasting in de gaten moet houden,
naar mijn idee geef je vrij veel bot, en zal de ontlasting mogelijk hard/wittig zijn, dan zou je wat meer spiervlees kunnen geven
pas op dat je niet meer dan 3% lever geeft

Wat vinden ze van vis?

succes!
Gebruikersavatar
Door koekje
#868538
ik vind de percentages er niet gek uitzien. ik geef zelf meer vleesbot (50%), maar dat zijn hier primair kipvleugels. die zijn nogal goed bevleesd en compenseren de calciumlage kuikentjes.

ik zou wel wat meer variatie aan vleessoorten proberen erin te doen.
je hebt er nu 3: lam, kip en kalf.

ik denk trouwens wel dat lamsribben als vleesbot te hard zijn voor katten, en kippenpoten vaak ook.
komen ze er door heen met hun tanden, dan hoor ik dat graag (misschien iets voor sien).

groente en fruit moet je zelf weten, hier krijgen ze het niet. zuivel ook niet trouwens, alleen otje soms wat kattenmelk of yoghurt of kwark.
als je 1sdagkuikentjes voert hoef je volgens mij geen ei meer toe te voegen aan het menu, er zit ook al dooier in het kuikentje.
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#868594
Ook ik hoor graag de ervaringen met bot knagen.
Ben benieuwd hoe andere katten daar mee om gaan.
Hier blijft het een probleem.
Door flin
#868611
Hier nog zo'n nieuwschierigert,

onze voorlopige ervaringen staan onder topic 'hoe eet mijn kat'

Vooralsnog knauwen 2 katten;
kippenvleugels helemaal
kippennek helemaal
kippenpoten redelijk, behalve 't dikste bot
kippenkarkas helemaal
kalkoenkarkas helemaal
kalkoenvleugels redelijk, behalve dikste bot
kalkoenpoten als kluif (is trouwens echt knoerthard)
konijn alles behalve dikste bot van achterpoten

dit is trouwens wel allemaal afkomstig van de reguliere winkels;
de katten hebben hier nog geen kop/poten/veren/vacht en al gezien

behalve die van een verdwaalde muis dan
Gebruikersavatar
Door koekje
#868681
ik vind kalkoen echt veels te hard voor een kat hoor, zelfs de nekken.
ik neem aan dat het niet gemalen of gemept wordt.

ik voer sien alleen dingen die ze zelf zou kunnen vangen.
exotische dingen in het menu zijn: tartaar, kalkoenfilet, lamshart, lamsnier.

botjes doen we alleen van klein gevogelte.
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#868682
Hier eten ze nog niet zo veel.
Wat ze wel eten is :

Eendagskuikens
Muizen (de poes die het gekst van de kuikens is eet geen muis!)
Kwartels (soms wel en dan ineens niet meer)
haaskarkasjes (niet al de katten en ik moet ze wel eerst bewerken met een bijl)
Sardientjes
sprotjes
schollekoppen en wijting (ook maar een select gezelschap en vaak gaan ze hiervan kotsen)

Sommige eten kippennekjes maar ook bewerkt met bijl
Kipkarkassen eten ze niet!
Kalkoen heb ik nog nooit geprobeerd.
Morgen gaan we voor het eerst konijn proberen.....
Het meeste dat ze tot nu toe eten is best zacht. Juist met de botten hebben we problemen. Dat wil ik ze nou juist zo graag leren eten!
Door Chubby
#868749
Zojuist de lamsribbetjes gegeven en Belle at deze tot op de laatste kruimel op, Murdock heeft het bot half opgegeten.. Zo gaat dat ook met kipvleugels: het dikste botdeel laten ze liggen, de rest gaat keurig op zonder platslaan of inknippen.. Karkasjes hebben ze nog niet gehad, wel kwartel, muis en kuiken en die eten ze helemaal weg.. Van de nekjes laten ze soms een of twee werveltjes over..
flin schreef: Misschien dat je de kleur/consistentie van de ontlasting in de gaten moet houden, naar mijn idee geef je vrij veel bot, en zal de ontlasting mogelijk hard/wittig zijn, dan zou je wat meer spiervlees kunnen geven
Let ik uiteraard op en daarop baseer ik ook wat de volgende maaltijd wordt. Tot nu toe pas 1x meegemaakt dat de ontlasting wittig was..
flin schreef: pas op dat je niet meer dan 3% lever geeft
Lever vinden ze niet zó, dus krijgen ze ook minimaal, de lever in hele prooitjes zou al genoeg moeten zijn volgens mij..
flin schreef:Wat vinden ze van vis?
koekje schreef:Ik zou wel wat meer variatie aan vleessoorten proberen erin te doen. Je hebt er nu 3: lam, kip en kalf.
Murdock is gevoelig op de darmen (ik houd de ontlasting dus éxtra goed in de smiesen) en na 2 weken alleen gevogelte ben ik nu langzaam aan diersoorten aan het toevoegen.. Op de lam en het kalf reageert hij nog steeds prima.. Binnenkort komt er weer een diersoort (vis, doen ze een moord voor) bij..

Leuk om zoveel reactie te krijgen!

Overigens Zaniematsu, je schrijft dat ze bij jou nog niet zoveel eten, maar ik vind het al een behoorlijk gevarieerd menu!
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#868816
Hallo Chubby,

Noem mij (Zaniematsu) maar Linda ;)

Waar ik de meeste problemen mee heb zijn de botten. Al dat kleine spul is lekker vooral muizen zijn gezond, maar ik zou zo graag zien dat ze ook bot knagen!

Wat ik overigens wil zeggen over de "witte" ontlasting :
Ook hier zie ik meestal witte ontlasting. Ik denk niet dat ze dan te veel bot in verhouding krijgen. Want meestal eten ze kvv en daarnaast extra lekkers zonder bot.
Een kuiken, een muisje, wat lams vlees of ander afsnijvlees van de biologische slager, of biologische kippenlevertjes. Het viskopje wordt maar door een enkeling gegeten.

Ze zouden dan eerder te weinig bot krijgen dan te veel lijkt mij, of zie ik dat verkeerd?
Ook als ze een tijdje uitsluitend kvv gegeten hebben zijn de drolletjes droog en wit.

Groetjes Linda
Door Chubby
#868825
Ik heb begrepen dat er juist in kvv veel gemalen bot zit?

Konijnenbot was hier geen moeite.. En ze hadden er bijna ruzie om, zo smakelijk vinden ze het  8)

Hier zijn de drolletjes netjes donker en stevig. Echt een verademing na wéken diarree door Giardia en brokvoeding..
Door flin
#868884
'K dacht dat alleen in de compleet vervlees; of gemalen bot of (en dat lijkt meer waarschijnlijk ) toegevoegde calcium zit. De ingredieenten vindt ik trouwens zoiezo al vaag, en 't lijkt er ook op dat er nogal wat ingewanden in zitten, dit i.v.m. de prijs van 't product zo aantrekkelijk te houden.

Aan de andere kant is't een makkelijke manier om de beessies stapsgewijs aan ander voer te laten wennen, en 'k denk niet dat ze snel ergens tekorten krijgen, met nog wat probeersels vlees en bot ernaast is't toch een aardig opstapje?

Misschien dat toegevoegde calcium wittere poep geeft dan vermalen/zelfgeknaagd bot?
Chubby schreef:

, zo zijn de drolletjes netjes donker en stevig. Echt een verademing na wéken diarree door Giardia en brokvoeding..
Nou, da's zeker!
Door Chubby
#873212
Het braadkuiken is dit weekend bijna schoon opgegaan. Daarmee was de vriezer leeg, dus hebben we gisteren nieuw ingeslagen voor de komende week:

450 gram konijnenpoot (vleesbot)
450 gram riblappen (spiervlees)
220 gram kippenhartjes (orgaan)

en als aanvulling 2 muizen, 24 kuikens en wat pens (Rodi)..

Overigens n.a.v. dat braadkuiken waar Mudock zich letterlijk rond aan heeft gegeten: houdt een kat op als hij vol zit, of gaan ze door tot het op is? Je ziet 'm groeien met het eten (het is natuurlijk een blotertje, dus erg goed te zien), tot wij denken dat er nu vast niets meer bijkan.. Maar hij wil door en door en door en blijft gewoon ook vrolijk en fris en beweeglijk?!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door