Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door flin
#865796
Een vraag over visolie/borage;
'K geef m'n katzies nu per dag zo'n 3 druppels zalmolie (deze al een tijd geleden gekocht en helaas is 't papiertje met de samenstelling eraf geweekt)
Eigenlijk geef ik ze elke dag, omdat ze't niet te pruimen vinden als 'k meer op't voer zou doen en dan b.v. 2 x in de week zou geven.
Verse vis? Nah, niet eetbaar
Sardines uit blik? Als't echt moet...
Ja, de gebakken zalm zouden ze zo van je bord eten.
Rauwe zalmkoppen? Nuh

Affijn, de vraag is eigenlijk of katten ook iets met de borageolie 'kunnen'?
Gezien dit gemaakt word uit zaden van de Borage plant?
Of houden we 't gewoon bij de zalmolie? Of gewoon visolie zonder borage?
('T flesje zalmolie is bijna leeg , vandaar...) 
Gebruikersavatar
Door sylvia
#865978
Borage olie moet je eigenlijk alleen geven als ze een  probleem hebben.
Anders voldoet de visolie prima
Door flin
#866189
sylvia,

'K geloof niet dat onze katten een probleem hebben; (niet lichamelijk in elk geval, geestelijk twijfel ik nog wel n's../)
...
eigenlijk is meer de vraag;
of ze die borage i.d.d. kunnen 'verbruiken'  (actieve omega 6), maar is dus wel plantaardig.
      (boragebloemetjes gaan hier 's zomers over onze  salade)
of gaattie zo weer de bakvulling in?
Of slaan ze dat (in vet?) ergens op?
Door Kefraya
#868359
Helaas, ik heb werkelijk geen idee :-[ Ik heb ook nog nooit gehoord dat iemand borage-olie gaf aan katten. Kun je het niet bij een homeopathisch werkende da vragen?
Visolie wordt veel gegeven vanwege het gehalte aan omega-vetzuren, dat zit ook in lijnzaad(olie), maar niet in borage-olie.
Door flin
#868364
Voorzover 'k had begrepen, zit er in:

visolie de omega 3; EPA + DHA
Borage olie; actieve omgea 6 (linolzuur)
lijnzaad olie; ook actieve omega 6
zonnebloemolie; niet actieve omega 6

(verbeter s.v.p., wanneer niet juist!)

'K probeer juist wat te 'spitten' zo links en rechts, om een betere indruk te krijgen hoe zo'n carnivoren lijfje inelkaar steekt, en daar 't voordeel voor m'n eigen katzies uit te halen
(en dit dus met zo min mogelijk producten, waar ze uberhaupt nix mee kunnen) 
Door flin
#868886
202spots schreef: Mijn honden krijgen regelmatig Borage oil afgewisseld met zalm en vis olie.

Misschien heb je hier iets aan?



'K ga 't allemaal lezen, dank voor 't meedenken!
Door Loeka
#869349
Ik heb altijd gedacht dat katten niets kunnen met plantaardige olie. Vraag me effe niet waar ik dat ooit heb gelezen, vergeten...
Door flin
#869411
dat vraag ik me dus ook af,

alles wat ik lees over omega's, heeft betrekking op mensen, ratten, cavia's.

katten?

Nog even niet te vinden....
Door 202Spots
#869506
Veel producten voor katten en ook kattenvoer zelf,
heeft borage olie toegevoegd.

http://www.caninehealthnutrition.com/Do ... e-oil.html
o.a:
Each stage in the transformation calls for a specific enzyme, and differences can be noted between dogs and cats. In cats, the change from linoleic acid to gamma-linolenic acid (or GLA) is a delicate stage: for the enzyme responsible for this first unsaturation has a very low level of activity. This deficiency is one of the reasons why the cat is unable to make arachidonic acid from linoleic acid himself.
Moreover, in mature animals, the efficiency of this enzyme appears to decrease with age, which would result in a reduction in GLA synthesis. Certain diseases such as hepatic disorders, diabetes or hypothyroidism, are other possible causes of disruption in the synthesis of polyunsaturated fatty acids.

Providing gamma-linolenic acid (or GLA) therefore proves worthwhile each time that a poor transformation of linoleic acid into gamma-linolenic acid is being suspected. The cat reacts especially well to the addition of GLA to his diet on account of the previously mentioned enzymatic deficiency

**************************
Van vertaal site:
Elk stadium in de transformatie oproepen voor een specifiek enzym en verschillen kan tussen honden en katten opgemerkt worden. In katten de verandering van linoleic zuur naar gamma-linolenic is zuur (of GLA) een fijn stadium: voor het enzym dat verantwoordelijke is voor deze eerste unsaturation heeft een heel laag niveau van activiteit.
Dit tekort is een van de redenen waarom de kat niet kan maken arachidonic zuur van linoleic zuur zichzelf.

Bovendien in volwassene dieren, verschijnt de doeltreffendheid van dit enzym met leeftijd af te nemen, die in een reductie in GLA synthese resulteren zou. Zekere ziekten zoals leverstoornissen, diabetes of hyperthyreoïdie, zijn andere mogelijke oorzaken van verstoring in de synthese van meervoudig onverzadigde vettige zuren.

Verzorgende gamma-linolenic toont zuur (of GLA) daarom als de moeite lonend elke keer aan dat een arme transformatie van linoleic zuur in gamma-linolenic zuur verdacht is. De kat reageert voornamelijk goed naar de toevoeging van GLA naar zijn dieet wegens het vroeger vermeld enzymatische tekort

~~~~~~~~~
Nog 'n hollands talige link
http://users.pandora.be/muvadi/katten_v ... ekeken.htm

Dierlijk vet brengt immers een aantal essentiële vetzuren aan voor de kat, onder meer linolzuur en arachidonzuur (omega-6 vetzuren), en linoleenzuur en zijn afgeleiden DHA en EPA (omega-3 vetzuren). De meeste diersoorten kunnen zelf arachidonzuur aanmaken uitgaande van linolzuur, en EPA en DHA uitgaande van linoleenzuur. Maar ook hier weer geldt dat de kat dit niet kan: daar waar voor bvb. een hond enkel linolzuur en linoleenzuur "essentieel" zijn, zijn voor de kat zowel linolzuur, arachidonzuur, linoleenzuur, EPA en DHA wat men noemt "essentiële vetzuren", hetgeen wil zeggen dat ze die via de voeding naar binnen moeten krijgen. De oorzaak hiervan is andermaal hetzelfde: al deze vetzuren zijn zo overvloedig aanwezig in de natuurlijke voeding van de kat, dat de enzymen om deze stoffen zelf aan te maken, overbodig zijn geworden.
Laatst gewijzigd door mahuni op ma 26 nov 2007, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
#869719
spots;

Dat 1e stuk zocht ik i.d.d.!!

Ik snap 't,

Nogmaals veel dank voor 't meedenken/zoeken!

(handig toch die autovertaler...not...)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door