Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#850995
hallo allen,

Mijn ervaring met Barf en katten is dat de katten zo kieskeurig zijn.
De een lust geen kippennekjes en karkasjes. De ander lust geen vis.
Zalmkoppen laten ze staan. ik heb ze al gehakt met een bijl... je wilt niet weten hoe vies de keuken en ikzelf er uit zag na deze slachting.....
Nu heb ik dan ontdekt dat de meeste haaskarkasjes erg lekker vinden.
Hebben jullie ervaringen met wat jullie katten lekker vinden?
De een vind muizen lekker en de ander weer kuikens. De poes die kuikens eet, zal geen (diepvries) muis aan raken. Ws als ik haar een levende geef??
Ze vinden vogeltjes wel erg leuk om op te jagen maar jammergenoeg komen die niet in de tuin (net overheen gespannen)
Zo blijf ik maar tobben om ze goed voer te geven. Nu eten ze Bandit met lange tanden en Carnibest. Maar deze prut is ook maar zo "hapslikweg" ik wil zo graag dat ze kauwen en knagen, zoals de natuur het bedoeld heeft.
Als ik ze geen CB of Bandit geef ben ik bang dat ze veel te eenzijdig eten.
Ik vind het trouwens wel duur voeren dat KVV. Ze eten met z'n allen (13 poezels) bijna 2 kilogram per dag weg dat is dus rond de 8 euro per dag aan CB Als ze een paar dagen Bandit eten gaat er nog geen kilogram per dag doorheen! (?)  :-\. daarnaast de haaskarkasjes en het rosbief waar ik ze mee beloon tijdens het (klikker) trainen.

Wat eten jullie katten graag als je ze prooidieren geef?
Kwartel? Konijn? (karkas?) Haas? Sardientjes? Zalmkop? Is echt geen succes)  Kip? (vinden ze hier echt niet lekker) of ander eten zoals Lamsribjes? (is zo grof en hard) Geit?  Er is er 1 die scholkoppen eet, hij eet ook muizen en kuikens, eigenlijk is hij de makkelijkste en de oudste vreemd he? Maar ja, als je chips eet komt hij ook bij je proeven. Ws heeft hij dat van onze zoon geleerd jaren geleden.

Zou zo graag willen dat ze gevarieerd eten. En dan het liefst geen KVV of dat alleen als bijzaak.

Groetjes Linda
Door Marlijn
#851021
Mijn kat eet eigenlijk alles wat ik hem aan barf geef. Kippenvleugeltjes, rundvlees, muisjes, kuikentjes, ratjes, hartjes, levertjes, maagjes, vis, enz enz. Botjes en hele prooidieren zijn ook geen probleem.
Als ik het zo lees hier op barfplaats, moet ik van geluk spreken met zo'n kat!  ;)
Anderen hebben vast wat tips en meer ervaringen te delen.
Door Mevroi Kruim
#851151
Hier eten ze ook ongeveer alles, het een vinden ze wel lekkerder dan het ander. Verse vis is niet populair maar het wordt wel gegeten, eentje vertikt het om eendagskuikens te eten, een paar vinden eend niet je-dat maar daar trek ik me allemaal niet zoveel van aan.
Ze eten wat de pot schaft en anders eten ze niet.
Ik pas me wel aan wat betreft knaagvermogen: lamsribben gaan naar de honden, en de oudste tandeloze katten krijgen hun botten gemalen of hele zachte.
Door ***Bianca***
#851337
Ik heb 5 katten en ze eten hier ook eigenlijk allemaal alles
Kuikens, eend (heb je dat al eens geprobeerd?), konijn (zijn ze allemaal gek op), kip, rund, lever, hartjes (van eend of rund), parelhoen, zalm...
Door Kefraya
#851492
Ik herken wel iets in je verhaal hoor, die van mij zijn ook van die zeurneuzen. Maar het gaat wel steeds beter: in het begin alleen kip en riblap (vooral riblap was een groot succes!), daarna voorzichtig uitgebreid met Bandit en toen over op de cb. Nu eten ze alle smaken cb, kip, kwartel, parelhoen, rund, kopvlees, dus toch al een aardig lijstje. Maar het moet wel allemaal met beleid geintroduceerd worden....
Door Linneke
#851534
Misschien kun je proberen om kleine stukjes van hetgeen ze niet graag eten te mengen met de cb of bandit. Zo raken ze wat aan de smaak gewend. Als dat goed gaat kun je steeds iets meer van hetgeen ze niet lekker vinden erbij mengen, of steeds wat grotere stukken.

Op deze manier heb ik mijn 3 katten ook sommige dingen leren eten die ze voorheen vertikte. Het blijft lastig met katten. Volhouden en steeds iets nieuws uitproberen.

Misschien is het iets om zalmgraat te proberen?? Daar zijn mijn katten allemaal gek op, een zalmkop krijgen ze hier niet weg.

Succes!
Door Mieuw
#851587
Bij mij is het ook nogal gevarieërd hoor.
Ik heb 1 echte huiskamertijger en die doet een moord voor alles wat nog in de "originele verpakking" zit. Zoals complete kuikens, muizen, etc. ;D Een ander is dol op in stukken gesneden lamshart. Die kan als ik haar d'r gang laat gaan zo'n heel hart in d'r eentje wegwerken :o
En de rest zit nog steeds in de ontkenningsfase dat ze nu KVV eten ipv brokken, en die krijg ik niet zo snel en makkelijk aan de 'echte' barf. ::) Konijn, vooral als het door de gehaktmolen is geweest, gaat er bij het merendeel wel in.
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#851630
Marlijn schreef: Mijn kat eet eigenlijk alles wat ik hem aan barf geef. Kippenvleugeltjes, rundvlees, muisjes, kuikentjes, ratjes, hartjes, levertjes, maagjes, vis, enz enz. Botjes en hele prooidieren zijn ook geen probleem.
Als ik het zo lees hier op barfplaats, moet ik van geluk spreken met zo'n kat! ;)
Dat is iid heel bijzonder! Deze ervaring deel ik helaas niet :-(
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#851641
Bedankt voor jullie reacties.

Ik denk dat het voornamelijk volhouden is. Of ik hou vol... of de kat.....
het probleem is dat ik een aantal katten heb die nog maar 3 en 2.5 kilo wegen.
Daardoor ben ik al (te?) snel bang dat ze nóg magerder worden.
Als ze nou een onsje extra hadden.... maar zo'n gratenpakhuis wil je niet nog magerder laten worden. Waardoor je toch iets zoekt dat ze wel eet.
Ik vind het heel moeilijk om zo'n magere kat 3 dagen niks te laten eten, totdat ze het (misschien?) wel heeft leren eten.
Maar ook een aantal van de katten die wel een onsje meer wegen vertikken het om alles te eten. Een voorbeeld kuikens worden verslonden, maar een lekker taurine rijk muisje wordt helemaal niets mee gedaan.....  :-\ en deze kan ik toch niet 3 dagen aan blijven bieden. Dan hebben de andere katten ze al lang verslonden.

Groetjes Linda
Door Helen
#851676
Veel katten lusten geen hele prooidieren. Ik zou het op onderdelen gooien. Mijn katten vreten echt alles. Maar hele prooidieren vinden ze vies. Als ze iets niet lusten hebben  ze pech. Dan krijgen ze niets te eten. Net zoals de honden. Het gebeurt hier alleen nooit.
Ik zou me eerder af gaan vragen  waarom je zulke magere katten hebt? Dat vind ik veel zorgwekkender. Hebben ze iets onder de leden (ff een bloedje laten prikken..?). Of ondervinden ze zoveel stress van het leven in een te grote groep katten? Durven ze niet rustig te eten in de groep? Je ziet ook vaak dat als katten flink vermagerd zijn je ze slecht weer goed aan het eten krijgt. Eten ze wel kvv. Dan zou ik ze eerst even op gewicht krijgen met kvv en vanaf dat punt weer verder rommelen met barf.
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#854980
Helen schreef: Veel katten lusten geen hele prooidieren. Ik zou het op onderdelen gooien. Mijn katten vreten echt alles. Maar hele prooidieren vinden ze vies. Als ze iets niet lusten hebben ze pech. Dan krijgen ze niets te eten. Net zoals de honden. Het gebeurt hier alleen nooit.
Ik zou me eerder af gaan vragen waarom je zulke magere katten hebt? Dat vind ik veel zorgwekkender. Hebben ze iets onder de leden (ff een bloedje laten prikken..?). Of ondervinden ze zoveel stress van het leven in een te grote groep katten? Durven ze niet rustig te eten in de groep? Je ziet ook vaak dat als katten flink vermagerd zijn je ze slecht weer goed aan het eten krijgt. Eten ze wel kvv. Dan zou ik ze eerst even op gewicht krijgen met kvv en vanaf dat punt weer verder rommelen met barf.
Hallo Helen,

Bedankt voor je reactie.

Het is heel verschillend, de een lust wél de prooidieren en de ander eet het liefst alleen maar kvv.
En daar wil ik juist zo veel mogelijk van af....onderdelen is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar ook die worden heel wisselend gegeten :-\
Dat er 2 zo mager zijn is ook tijdelijk. Beide zijn compleet onderzocht, totaal geen afwijkingen, helemaal niets te vinden. Aan de ene kant gelukkig aan de andere kant blijf je dan zoeken.
1 is gelukkig weer aangekomen. Een vreemde ontwikkeling, vorig jaar in de zomermaanden was ze ook afgevallen en dit jaar weer. Misschien is het iets dat voor haar normaal is? Ik weet het niet. De andere is heel erg ziek geweest en ondervind nu iid te veel stress doordat ze haar "plekje" in de groep weer moet veroveren. Dit gaat moeizaam, daar ze al 1 van de jongste en de kleinste is, daarbij ook nog eens als enige van een ander ras. Normaal zou ze 2,9 a 3 kg moeten wegen, dit is haar "oude" gewicht. Nu ze ziek is geweest weegt ze (was 2,5) 2,6 kg. 3 a 4 ons afvallen lijkt niet veel, maar voor haar is het duidelijk zichbaar. Haar positie in de groep is heel erg veranderd! Ik zit er aan te denken of het voor haar goed zou zijn als ik haar herplaats...... moeilijke overwegingen. Daarbij weet ik ook dat herstel tijd nodig heeft. Die tijd moet ik het ook wel geven. En als je dan denkt aan herplaatsen..... waar, bij wie en met wie? Ik zie dat ze een rasgenootje mist.....maar het is geen optie om die er nog bij te nemen.
Door Staftime
#860642
Hoi grote zus!

Misschien moet ik de muizen toch maar weer 'vers' aan je geven?
Ik bedoel zo dat ze nog warm zijn.
Wie weet scheelt dat wat.
En als je ze open snijdt? Zou dat wat kunnen helpen?
Door flin
#868307
Hier ook 3 verschillende snorren;

Nu na 3 maanden van de crocbrok af, blijft 't hannussen.
De 1 dit, de ander dat, enzovoort enzoverder...
Met af en toe ook zo'n moment dat 'k denk: Bléh, 'k stop ermee...

Maar toch weer niet doen natuurlijk, want als ik eerlijk ben en terugkijk naar 1 maand geleden, en dit vergelijk met nu, dan is dat dus weer wel positief...
Volgens mij heeft 't gewoon tijd nodig, en zal er af en toe een terugval zijn, maar uiteindelijk gaat 't in steigende lijn.

'T kost mij i.d.d. ook meer tijd en kopzorgen, hopende dat dit over afzienbare tijd verwijnt...
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#868313
Hallo,

Ook ik blijf tobben met het voeren van rauw bij de katten.
het is niet zo simpel met deze kieskeurige dieren.

Maar terug naar de brok ga ik echt niet!!

Voedsel gerelateerde gezondheids problemen heb ik nooit meer gehad sinds ik rauw voer.

De mensen die van mij katten hebben en deze voorheen rauw gaven maar nu brok, hebben wel problemen met diarree, blaasgruis en ontstekingen.....
Ik moet jullie zeggen dat ik daar best wel verdrietig van wordt.
Doe je zo je best met info en voorlichting.
Het is niet altijd onwil. Maar het feit ligt er wel...

gr Linda
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door