Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#868176
hallo,

Wie heeft er ervaring met haasbout? Ik had haaskarkasjes besteld maar ik kreeg haasbout geleverd. Dit is veel en veel zwaarder. Ik zit er echt mee. De katten kunnen dit niet eten. Ik had juist de karkasjes willen geven voor het knagen en kauwen.
Nu zit ik met veel vlees en een dik stuk bot.

Groetjes Linda
Door hermine
#868180
Ik knip één haasbout tot twee porties ter hoogte van het 'knietje'. Nico at eerst om de botjes heen, maar nu gaan ze met bot en al naar binnen. Ik heb de indruk dat de botjes niet veel harder zijn dan die in kippenpoten, maar misschien heb je een bejaarde veldhaas te pakken.

Mocht je het niet vertrouwen, dan kun je de bouten altijd nog inknippen met een snoeischaar. Als je er met een snoeischaar nauwelijks doorheen komt, zijn de botjes waarschijnlijk toch te hard. Maar in dat geval hebben de katten nog werk genoeg aan het afkluiven.
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#868183
Is Nico een kat of een hond? Hier eten ze ook de kippen pootjes en vleugeltjes niet.
De botjes zijn te dik.
Ik wilde geen bout maar karkas. Dat eten ze tenminste.
De botten van de bout zijn veel te grof voor de katten.
Door hermine
#868191
Nico is een beschaafde kater met hele scherpe tandjes en forse kaakspieren!  ;D

Kun je anders het vlees niet van de botjes snijden? Dan wordt het kauwwerk wel minder, maar weggooien is ook zo jammer. Misschien wil iemand zijn haaskarkasjes ruilen voor jouw bouten?
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#868213
Hallo

Wat goed dat Nico zo goed kan knagen! Dat hoop ik ooit ook nog eens te bereiken.
Van de haaskarkasjes was juist de bedoeling dat ze bot hadden om te eten en om te knagen. Dat gaat nu met de bouten helaas niet lukken.

Als iemand  haaskarkassen zou willen ruilen tegen de 15 kilo haasbout.
Of de bout over zou willen nemen..... Daar zou ik iid mee geholpen zijn.

Weggooien is inderdaad jammer, dat ga ik ook zeker niet doen.
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#868221
Dat platslaan (kapotslaan) doe ik al met de te grove botjes van de karkasjes en dat is nog maar nét accepteerbaar voor de katten. Deze dragende botten zijn veel groffer.
Daarbij gaat het bot van deze dragende botten dan flink scherp worden.
Het risico dat het dan niet goed gaat (te scherp van binnen)  wil ik liever niet lopen.
Ik heb er iid wel aan gedacht om de botten plat te slaan. maar dan hebben ze nog niks om hun kiezen te schrapen en te kauwen. Maar bovendien de scherpe stukken die dan ontstaan..... het is een probleem.
Door Mevroi Kruim
#868256
Jeetje, da's jammer joh!
Twee van mijn katten eten wel bout, al moet ik de botten wel ff knippen. De drie anderen krijgen dat echt niet weg, veel te hard.
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#868273
Wat goed dat 2 van jou katten de bout botten wel eten!
Hoe knip jij het bot? Ik sla er met een zware bijl op maar ze worden ontzettend scherp!!
is dat wel veilig om te geven? als ze het al eten hoor. want hier liggen de botten allemaal nog op de grond het vlees is er van af.
Door Mevroi Kruim
#868279
Ik knip met een snoeischaar om de paar cm.
Sommige botten voelen idd wel wat scherp aan maar ik geef het gewoon en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Niemand die erin stikt of het niet verteert.
Voor mijn andere katten maal ik de botten, zo krijgen ze toch verschillende botsoorten binnen.
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#868289
De haaskarkassen (die ik dus normaal wel geef) sla ik plat met een bijltje.
Dat lukt heel goed en de meeste eten dit wel.
Het bot van de dragende delen van de haas zijn echt veel dikker.
Tot nu toe gaat het niet lukken hier.....helaas.
Door Staftime
#868396
Echt balen hoor Linda, dat je het verkeerde hebt gekregen.
Als iemand hier het wil ruilen met je zou helemaal mooi zijn!
Want ik weet niet zeker of het al wel verstandig is om hardere botten te geven aan mijn honden.
Anders zou ik ze zo van je overnemen.
Maar aangezien Romeo zijn botten niet goed fijnkauwt, denk ik toch dat het een te groot risico is.
Hij slikt rustig zo'n bout in twee delen door.
En dan zit hij straks weer verstopt.
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#868466
Ik heb net toch maar de botten gekraakt met een bijl.
De assosiatie "hard timmeren op de vleesplank" zorgt er voor dat een aantal zo hongerig de "buit" komt stelen en dat er meteen "aangevallen" wordt.

Toch vind ik het eng, die scherpe botjes. Het is kei en kei hard.
Door Chubby
#868472
Als het voor jezelf niet goed voelt, zou ik het niet meer geven..

Overigens, als ik vanuit Roosendaal op en neer naar Zwijndrecht moet speciaal hiervoor, worden het dure boutjes.. Helaas heb ik op korte termijn geen plannen die kant op..
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#868486
Hallo Chubby,

Ja inderdaad, dan worden het zeker dure boutjes.
Als je in de buurt zou moeten zijn is het een ander verhaal.
Ikzelf had het er voor over om voor een grote hoeveelheid voer 3 uur voor in de auto te zitten.
Maar dan wel voor karkassen en niet voor bout.
Ondertussen bedenk ik hoe ik dit op kan lossen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door