Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door koekje
#867282
ik ben weer eens vreselijk ongerust  :-[

otje deed gister een half uurtje een beetje krolsig.
vandaag is ze rustiger dan normaal, in de zin van dat ze wat minder speelt. wel doet ze erg lief, veel kopjes geven enzo.
sien wil wat minder met haar spelen en laat haar beetje links liggen.

ik ging otje net even aaien, en ze gaf veel kopjes en spinde.
ook wast ze zich meer onder haar staartje.
ik keek net even goed (haren opzij en lamo erop) en zag dat er wat vocht uit otje haar vagina komen! :o

heeft ze een baarmoeder ontsteking?
of is ze gewoon krols?
Laatst gewijzigd door koekje op ma 26 nov 2007, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#867301
Is Otje nog intact? Sorry, ik hou het niet allemaal bij  :-[
Dan zou het idd krolsheid kunnen wezen.
Het is hier allemaal al weer zo lang geleden dat ik eerlijk gezegd niet meer weet hoe het met vaginale afscheiding zit bij krolsheid. De bijbehorende herrie, het over de vloer dweilen en het hoeren en snoeren herinner ik me maar al te goed  :-X
Gebruikersavatar
Door koekje
#867353
otje is 6,5 maand en heeft nog eierstokjes.

gister deed ze voor het eerst behoorlijk krols voor een half uurtje.
dus dat zou t best kunnen zijn.
maar ik heb al veel enge verhalen gelezen over doodzieke katten met baarmoederontsteking, dat ik gelijk met iedere nies en scheet in de stress schiet  :-[

toen sien vorig jaar nog eierstokjes had, is ze 3x krols geweest.
ze mekkerde wel wat, maar verder viel het mee met de hoerigheid. sien was er zelf het verbaasd over.

en het ziet er bij ot daar ook anders uit dan bij sien.
sien heeft gewoon overal haar, en otje heeft echt een gleufje.
otje is voor mijn gevoel ook nog een klein meisje.

en bij sien en dr opgevroten balletje dacht ik ook dat ze gewoon een onschuldige haarbal had, maar was ze eigenlijk gevaarlijk ziek.
strax is otje ook doodziek, en denk ik dat het vanzelf weer overgaat  :'(
Gebruikersavatar
Door koekje
#867374
ot eet trouwens wel heel goed vandaag.

ze heeft al 125 gram cb gegeten, een portie slagroom en een portie kattenmelk, en ze is nu aan het 2e kuikentje van vandaag bezig.
(toen sien krols was, at ze amper)

is het dan toch een goed teken?
Door Mieuw
#867384
Bij mijn katten is het over het algemeen zo dat ze juist minder eten op de dagen dat ze krols zijn. Dan hebben ze véél belangrijkere dingen aan hun hoofd  ::)
Zes en een halve maand is niet te jong om krols te kunnen worden, maar deze tijd van het jaar is wel wat vreemd. Maar goed, alles kan hoor  :D
Is de afscheiding normaal van kleur, of het het roze (bloed) of gelig (pus)? En heeft ze koorts? Een beetje afscheiding tijdens de krolsheid moet wel kunnen, maar het moet zeker niet te veel worden. Je schreef gister dat ze op je dekbed geplast heeft, dat zou ook met de krolsheid te maken kunnen hebben. Net zoals dat katers kunnen sproeien, willen sommige poezen tijdens hun krolsheid ook wel geurvlaggen uitzetten.

Als je haar niet wilt laten dekken (waar ze nu hoe dan ook toch nog te jong voor is) dan kan je haar net zo goed spoedig laten castreren. Ze zou ook eventueel op de pil kunnen, maar dat zijn ook echt geen lekkere dingen en ook daar kunnen ze flink ziek van worden (tumoren etc.).
Gebruikersavatar
Door koekje
#867410
de afscheiding is miniem, en doorzichtig en helder van kleur. en het stinkt niet ofzo.
geen pussende toestanden.

met het plassen op het bed gister was het eerste waar ik aan dacht dingen als blaasproblemen of krolsheid.
toen ik de volle kattenbakken ontdekte, en sien in de woonkamer plaste, ging ik er wel vanuit dat het een protestactie was.
toen sien nog krols was, heeft ze vaker wildgeplast in de woonkamer. maar dat waren idd kleine plasjes als geurvlaag (snapte ze zelf ook nix van).
ot gooide gister een halve liter over mn dekbed heen.

er wordt hier niet gefokt.
ot staat zeker op de nominatie voor een eierstokverwijderende operatie.
ik ben aan het sparen, en zou graag willen dat ze eerst boven de 3 kilo zit.
het wordt wss januari. pil doen we niet aan, vanwege de risicos.

ik heb geen koortsthermometer in huis.
voor zover ik kan merken geeft ze geen koorts, ze voelt net zo warm aan als sien.

ze zat net trouwens wel een beetje te purren met haar kont omhoog tegen het kussentje op de stoel aan.
ik denk toch aan krolsheid.

gaat een baarmoederontsteking altijd gepaard met pus en hoge koorts en groot ziekgevoel?
Door Mieuw
#867518
[quote="koekje"]
gaat een baarmoederontsteking altijd gepaard met pus en hoge koorts en groot ziekgevoel?
[/quote]

Weet ik niet, als je het zeker wilt weten zou je er toch mee naar de DA moeten.

Maar het loont wel echt de moeite om een thermometertje te kopen hoor. Die zijn maar een paar euro bij de drogist, en je kan er al heel veel informatie mee krijgen. Wel voor het meten wat glijmiddel oid op het tuutje doen, da's voor de kat wat prettiger. Een normale temperatuur ligt tussen de 38 en 39 graden.

Je kan haar eventueel ook nu al laten castreren hoor. Mijn kittens worden allemaal gecastreerd voordat ze naar hun nieuwe baasjes verhuizen, en dan zijn de ong. 13 weken oud en om-en-nabij de anderhalve à 2 kilo.

Haar te vaak of te lang krols laten worden, zonder dat er (in haar ogen) iets mee gedaan word is ook niet goed. Ze kunnen daar ook ziek van worden (ontsteking), vermageren en/of heel erg gestressed.
Gebruikersavatar
Door koekje
#867521
otje is krols.
ze heeft vanochtend weer op het dekbed geplast, tot 2x toe.
het was duidelijk sproeien: hurken en met de staart bibberen.

ze zal zo snel mogelijk gesteriliseerd worden.
sien vindt het duidelijk niet leuk (die wil niet meer in bed slapen), en ik blijf niet mn dekbed wassen, en voor otje zal het ook verre van goed zijn.

ik hoop dat ze ruim voor kerst van haar eierstokjes af is.
Door YaYa
#867697
Groot gelijk. Zo snel mogelijk onder het mes en dan is ze daarna weer de Otje die je kent.
Het is wat jong, krols met 6,5 maand maar het kan zeker. Deemy was met 4 maanden al voor de eerste keer krols. En een sterilisatie kan inderdaad al met 13-14 weken en dan wegen ze net een kilo. Ik zou me daar maar geen zorgen om maken.
O ja, wacht wel even tot de krolsheid voorbij is voordat je haar naar de da brengt.
Gebruikersavatar
Door koekje
#868821
er zijn weer nieuwe ontwikkelingen die me zorgen baren.
otje lijkt niet meer krols (ondanks dat ik dat niet heb getest met het dekbed).
ik zag net dat ze witte afscheiding uit haar gleufje had, dus niet doorzichtig.

ze eet en drinkt zoals anders, en speelt ook wel.

wel heb ik het idee dat ze meer slaapt.

ik heb net de spoedkliniek gebeld, en zij zeiden me toch er naar een da naar te laten kijken. morgen gaan we naar de dokter.
ik vind het eng en vertrouw het allemaal niet  :'(
Door Femke
#868849
misschien heeft ze toch één of andere ontsteking? Veel sterkte morgen bij de DA in elk geval  :-* :-* :-*
Gebruikersavatar
Door koekje
#868856
otje heeft mogelijk een baarmoederontsteking.

als dat het geval is, wordt ze gelijk geopereerd en volledig gecastreerd (zowel eierstokjes als baarmoeder weggehaald).

dat ze nog niet geholpen is, is omdat ik graag in aanmerking wilde komen voor een vergoeding van stichting castraatje.
deze zijn pas maandag weer bereikbaar, maar daar kunnen we nu mogelijk niet meer op wachten.
Door Femke
#868857
[quote="koekje"]
otje heeft mogelijk een baarmoederontsteking.

als dat het geval is, wordt ze gelijk geopereerd en volledig gecastreerd (zowel eierstokjes als baarmoeder weggehaald).

dat ze nog niet geholpen is, is omdat ik graag in aanmerking wilde komen voor een vergoeding van stichting castraatje.
deze zijn pas maandag weer bereikbaar, maar daar kunnen we nu mogelijk niet meer op wachten.
[/quote]


wat is dat dan, en moet je dan aan speciale voorwaarden voldoen?

En misschien is het ook wel wat anders, 'gewoon' een vulvaontsteking ofzo? Is het niet zo dat ze van baarmoederontsteking hartstikke ziek zijn (ik weet het niet hoor, ik heb geen ervaring met meisjesdieren....)
#868863
baarmoederontsteking heb je in open en gesloten vorm.
de open vorm geeft meestal gele en bruine of rode pussende toestanden.
beide vormen zijn meestal met koorts en ziekgevoel.
er zijn wat mensen op kattenplaza die ook wel eens een kat met baarmoederontsteking hebben gehad, en sommige spreken ook over nauwelijks zichtbare symptomen.

ik weet niet zeker of ot koorts heeft, want ik heb geen thermometer. ik merk wel dat ze wat rustiger is, en meer slaapt, en sien laat haar met rust.

stichting castraatje vangt in adam zwerfkatten en maakt deze steriel.
ook hebben ze voor gewone particulieren die op of onder bijstandniveau zitten, een vergoeding voor het steriel maken van hun huisdier (met name katten).
om voor deze vergoeding in aanmerking te komen, dienen ze eerst een inkomenscheck te doen. dit duurt een week of 2, en dan pas afspraak maken met je da.
dus de totale administratieve molen duurt minimaal 3 weken.
als otje een baarmoederontsteking heeft, heeft ze geen 3 weken.
#868866
Er is toch in Amsterdam vandaag wel een drogist/apotheek/supermarkt te vinden waar je even een thermometertje kan halen? Dan ben je daarna gelijk een stuk wijzer. Maar hoe dan ook zou ik haar wel spoedig door een DA laten nakijken.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door