Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Greece
#860332
Probeer ook een menu zelf samen te stellen. Komt ie en schiet er maar op:
Hond is 30kg en krijgt 1x dd KVV 300 gr. en nu 1x dd zelf samengesteld voer ook 300gr.
150gr. vlees van konijn of eend of hert of kip of lam
30 gr. pens of nier van lam of kipmaagjes of niertjes of maagjes
60 gr. groenten
50gr. karkas van kip of eend of kip of hertenbot
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#860392
Zolang je voor het overgrote deel kvv voert, komt het niet zo nauw met de overige dagen. Wel zou ik twee dingen veranderen:
ik zou geen pens erbij geven want er zit al genoeg pens in kvv;
ik mis vis.
Door Greece
#860400
Ja, ik miste zelf ook de vis. Kan ik vis in z'n geheel geven? Vind het een beetje eng met die graten. Maar als ik helemaal wil gaan barfen dan zijn de verhoudingen, denk ik, niet helemaal goed?
Gebruikersavatar
Door pike
#860693
Als je helemaal wilt gaan barfen dan zijn de verhoudingen idd niet goed.
300 gram wordt dan bijvoorbeeld:
150 gram vleesbot
75 gram spiervlees
60 gram orgaanvlees
15 gram groentemix
Hoe oud is je hond en hoe actief is hij? Want 300 gram voor 30 kg hond is wel héél erg weinig (1% van het gewicht)
Door Greece
#861451
Die 300gr. is voor 1 maaltijd. Ze krijgt nu 2xdd 300gr. Carnibest. Hiervan komt ze niet aan en valt ze ook niet af. Ze is bijna 5 jaar en gemiddeld actief. D.w.z. 3x in de week lopen hetzij gedeelte naast de fiets en vervolgens vrij of alleen maar lopen gedurende 3 kwartier. In het weekend 2x 1 1/2 uur in het bos rondrennen. De overige 2 dgn is het meestal een rondje van een 1/2uur lopen. Met die groentenmix bedoel je dan vers gekookte groenten?
En mag lamshart ook als orgaanvlees. Ik zie dit niet zoveel in de menu's.
Gebruikersavatar
Door pike
#861467
Oeps dan had ik het niet goed begrepen! En als je hond er goed uitziet dan zou ik ook gewoon die hoeveelheid aanhouden.
Groentemix is bij voorkeur van rauwe groenten en dan gepureerd (geen ui of prei gebruiken want die zijn slecht voor de hond, en sommige honden kunnen niet tegen aardappel, tomaat, paprika).
Lamshart hoort ook tot het orgaanvlees en kan je ook gewoon geven net als runderhart of kippehartjes of konijnehartjes. Nier en lever zijn ook orgaanvlees en natuurlijk pens.  ;)
Door Greece
#861495
Ha, mooi want lamshart heb ik net gehaald. En kippennekken, vind ze heerlijk. 3 of 4 keer kauwen (je hoort het kraken) en weg is-tie. Heb ik gratis meegekregen 3 haaskarkassen. Geloof dat het levertje er nog in zit. Wel in 2 delen gehakt en in de vriezer gedaan. Ze moet eerst wat langer botten hebben gehad. spiervlees is eigenlijk "gewoon" vlees toch. B.v. kipfilet of riblap of lamslap.
Gebruikersavatar
Door pike
#861641
Het is inderdaad verstandig de haaskarkassen nog even te bewaren tot ze wat meer botverteren gewend zijn. Als er nog een levertje inzit kan je dat gerust laten zitten. Wel mooi meegenomen dat je ze gratis kreeg  8)
Spiervlees is "gewoon" vlees ja. Alle vlees wat van het bot gehaald is en geen orgaanvlees is. Kopvlees is ook spiervlees, gehakt is gemalen spiervlees.
Door Greece
#862257
Ja, eigenlijk logisch allemaal. Bedankt voor de tippen. Ga het allemaal proberen en zal m'n bevindingen met jullie delen.
Door tieneke
#863478
[quote="Rosalie"]
Ja, ik miste zelf ook de vis. Kan ik vis in z'n geheel geven? Vind het een beetje eng met die graten.
[/quote]
Begin met sardientjes,deze zijn vrij klein.
Door Greece
#867158
Sorry Tieneke, was ff druk met een ander onderwerp.  ;)
Wat mij opviel op deze topic is dat de een gekookte groenten geeft en de ander rauw gepureerde. Wat is nu beter? :(
Door Laura2004
#867163
[quote="Rosalie"]
Sorry Tieneke, was ff druk met een ander onderwerp.  ;)
Wat mij opviel op deze topic is dat de een gekookte groenten geeft en de ander rauw gepureerde. Wat is nu beter? :(
[/quote]
Mijn gevoel zegt rauw, aangezien ik voorstander ben van een rauw dieet, maar er zijn groentes waar de kook even over moet ivm een toxische stof en dat zijn volgens mij snijbonen en sperciebonen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#867209
[quote="Rosalie"]
Sorry Tieneke, was ff druk met een ander onderwerp.  ;)
Wat mij opviel op deze topic is dat de een gekookte groenten geeft en de ander rauw gepureerde. Wat is nu beter? :(
[/quote]

Officieel hoort het rauw te zijn, maar als je hond dat niet te knagen vindt dan is licht gekookt een beter alternatief dan niks. Hier vinden ze de mix maar zozo en licht gekookte groenten vinden ze wel lekker en persoonlijk vind ik ook dat ze er wat meer hap aan hebben. En eerlijk eerlijk, ben ik blij dat ze van mij zo zijn, want ik had een gruwelijke hekel aan die mix draaien.
Gebruikersavatar
Door Dian
#867503
[quote="Laura2004"]
Mijn gevoel zegt rauw, aangezien ik voorstander ben van een rauw dieet, maar er zijn groentes waar de kook even over moet ivm een toxische stof en dat zijn volgens mij snijbonen en sperciebonen.
[/quote]

sperciebonen en snijbonen hoeven ook niet gekookt te worden ;)

Zie topic: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 333.0.html
Laatst gewijzigd door Dian op vr 23 nov 2007, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door