Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Drijver
#865349
Van de visboer kreeg ik vanmorgen een kop van een koningsvis. Ik heb het opgezocht op internet en het is een grote maanvis.
Heeft iemand dit wel eens eerder aan zijn honden gevoerd? Kan ik dit gewoon geven? Of zit er iets in oid waardoor het niet verstandig is?
In dat geval verdwijnt ie dus in de kliko.
Door dorinekok
#865391
ik ken het niet maar dat is zeker geen maatstaaf. Maar kan me niet voorstellen dat er iets in zit dat niet goed is. Misschien bedoel je harde botten of zo? Het is toch geen giftige vis?
Door dorinekok
#865394
oh ook even internet op gegaan. wat een enorme vis zeg! Die kop alleen zal wel 3 kilo wegen? Staat nergens dat hij giftig is of zo, behalve dat hij inktvis eet. maar daar merkt zijn kop toch niks van?
Door Drijver
#865498
dorinekok schreef: maar daar merkt zijn kop toch niks van?
;D ;D ;D ;D ;D

Ik doelde inderdaad op iets giftigs ofzo. Zoals bij de kogelvis (toch?), als je daar een verkeerd stukje van aansnijd is het einde verhaal.
Door henneke
#865507
nou ik denk niet dat er een visboer bestaat die vis verkoopt die giftig kan zij als je er een fout stukje van eet , ik zou de kop gewoon geven hoor  ;)
Door dorinekok
#865642
of..... eerst op jezelf uit proberen.... 8)
Gebruikersavatar
Door pike
#865783
dorinekok schreef: of..... eerst op jezelf uit proberen.... 8)

;D ;D;D
Door Drijver
#866006
dorinekok schreef: of..... eerst op jezelf uit proberen.... 8)
Zeg, moet ik nog een bakkie bij je komen doen in Frankrijk??  ;D ;D ;D
Door Drijver
#866010
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Kogelvissen (Tetraodontidae) zijn een familie van beenvissen, uit de orde der kogelvisachtigen die in de stille oceaan voorkomen en in Japan als een lekkernij gelden. Bij gevaar maakt de vis zich bolrond door water op te zuigen, waardoor hij een aantal malen groter wordt dan normaal. Ook de verwante egelvis, die daarnaast ook nog stekels heeft, doet dit. Enkele bekende soorten zijn Fugu rubripes en Tetraodon nigroviridis.

De kogelvis is erg giftig door de aanwezigheid van tetrodotoxine, een verlammend gif. De vis ontleent dit vergif aan een symbiotische bacterie en accumuleert het in een aantal organen en in de huid. Japanse koks die deze vis serveren dienen dan ook een speciaal examen afgelegd te hebben om dit veilig te kunnen doen. Niettemin overlijden in Japan nog enige tientallen mensen per jaar aan het eten van de 'fugu'. Er zijn ook gekweekte kogelvissen die meestal vrij zijn van de bacterie en daarom niet giftig.
--------------------------------------------------------------------------------------------------

Hier doelde ik eigenlijk op toen ik de vraag stelde over de koningsvis. Ik kende de vis niet en ik wilde gewoon weten of het veilig was. Zo extreem als de kogelvis is er denk ik niet een. Ik ga het dus zondag gewoon geven en ik kijk wel of ze het lekker vinden. Dat zal dan het enige probleem zijn, overleven zullen ze het dus wel  ;).
Door roefus
#866371
Ik sluit me bij Henneke aan.
Denk echt niet dat een visboer hier giftige vis verkoopt.
Door dorinekok
#866716
kan je het nog eens aan de gifboer vragen?
ik herinner me ineens een politie serie waarin iemand ook werd vermoord door een koningsvis. Nu ik dit verhaal van je gelezen heb, zou ik het toch echt even aan de visboer zelf vragen en nog even niet geven... Dus ook niet op jezelf uit proberen. 8)
Door Drijver
#866787
Voorlopig ligt ie nog even in de vriezer. Volgende week zie ik de visboer weer en dan vraag ik hem het hemd van zijn lijf.
(Is ook niet verkeerd, hij ziet er goed uit. De visboer dan  ;D ;D ;D)
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#866788
Drijver schreef: Voorlopig ligt ie nog even in de vriezer. Volgende week zie ik de visboer weer en dan vraag ik hem het hemd van zijn lijf.
(Is ook niet verkeerd, hij ziet er goed uit. De visboer dan  ;D ;D ;D)
Ja ik ken ook zo'n leuke visboer maar dan niet in Leiden :P
Door Hanna
#867037
Mijn visboer ziet er ook zeer aantrekkelijk uit, is dat soms iets van visboeren?:shades:

Ik krijg in iedergeval zal, kabeljauw en scholresten van hem...  :thumbup:
dorinekok schreef:kan je het nog eens aan de gifboer vragen?
De gifboer? hebben we zoiets hier in nederland? :whistle:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door