Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door EvitaP
#856793
Het is een tijd geleden, maar dan nu toch een vraag.
Ik zit nu op curacao en heb pas geleden een geitje gekocht van een jaar om voor de honden te laten slachten. (oempf, wat kostte het veel moeite om het aan te zien! Het was een lief geitje) Hoe dan ook, ik heb het proces van begin tot eind gezien: het kopen van het geitje (levend) tot het slachten zelf en uiteindelijk hebben de honden het met huid en haar op gegeten. Het enige wat over is gebleven zijn wat kiezen. De organen wilde het slachthuis echter niet mee geven (verdienen ze denk ik hun geld aan door het te verkopen). Wat ik nog al zonde vind. Toen ik stond te kijken naar het slachten werd mij ondertussen een zak met pens aangeboden voor 15 gulden. Uhm ja, een beetje de organen terug kopen van m'n eigen geitje... Niet!
Dan weet ik niet of ik hier op de juiste plek ben met m'n vraag, in elk geval: ik zou graag het geitje zelf willen slachten en doden.
Ik heb ze het in het abatoir zien doen met twee enorme 'oorwarmers' om het geitje te electrocuteren en vervolgens de keel door te snijden. Nu vroeg ik me af jullie een snelle, diervriendelijk manier weten zodat ik het beestje zelf kan ombrengen. Scheelt een hoop gedoe voor het geitje en dan kan ik de organen houden.

Dusss een beetje ongewone vraag, maar ik hoop dat er normaal op gereageerd word.
Door dorinekok
#856802
Haha. Ik heb geen idee. Ik sta zelf nog maar aan het begin van mijn slachtcarriere. Het enige dat ik tot nu toe geslacht heb zijn nog half levende vogeltjes of muizen, die niemand meer wilde opeten.
Ik zit er wel over na te denken om b.v mijn eigen konijnen te fokken en te slachten. Maar voorloig blijft het bij nadenken. Binnen kort wil ik er eens bij zijn als de buren een kip slachten. Misschien dat ik dan langzaam maar zeker zelf ook een moordenaar kan worden in plaats van alleen maar medeplichtig.
Als ik je vraag lees, bekruipt me toch stiekem het gevoel van : waar zijn we helemaal mee bezig hier voor onze honden? Terwijl ik voor mezelf nog nooit een beest geslacht heb. Voor de honden ben ik in staat het ook te doen. Gaat het soms niet te ver? Maar tegelijkertijd vind ik dat een hypociete gedachte.
Afijn, aan filosofie op de vroege ochtend heb je niks en helpen kan ik je dus niet. sorry.
Door dorinekok
#856806
Ik ken je eigenlijk verder niet en weet niet op je op curaçou... (hou schrijf je dat nou ineens?) woont of dat je verder "gewoon" in nederland woont. In Nederland is het verboden volgens mij om je eigen vee te slachten.
Door Boefke
#856808
Jeetje moeilijk. Ik kan zo gauw alleen maar vinden hoe je een kip moet slachten. Is dat electrocuteren gedaan om het geitje te bedwelmen? Dat is hier iig verplicht voordat je slacht. Wel knap van je trouwens dat je het zelf wilt gaan doen, daar heb ik veel respect voor! En ik geloof zeker dat het het geitje een hoop stress kan schelen, als je het goed doet. Mja, verder heb je dus niets aan me :-\
Door Prince01
#857475
ahhaha ik vind wel grappig

een doe het zelfer, ik zal gewoon kogel door de kop schieten, lijk me het snelst,

als je geen gun heb mischien je buren,

succes ermee
Door mirjam_dc
#857995
Ik denk dat als je kijkt hoe de islamitische slager slacht, dat je het het beste op die wijze kunt doen als je verder geen 'elektrocutie'  apparatuur hebt. Met een groot scherp met steken ze in de keel en dan met een beweging snijden ze de keel door. Het is dan heel erg snel gedaan met het beestje en vervolgens laten ze 'm leegbloeden. Hierbij kan het beest nog stuiptrekkingen hebben (onwillekeurige spierbewegingen). Dat ziet er eng uit maar betekent niet dat het dier nog leeft; iets wat vaak tot allerlei misverstanden leidt.  Maar slachten is iets wat je  moet leren zoals waar je precies moet steken en ik zou niet zo maar gaan experimenteren, dat lijkt me niet zo eerlijk tegenover de geit :-\
Maar ik zou igg eerst eens informeren of je wel zelf mag slachten, hier in NL mag dat niet. Ik heb er geen problemen mee als mensen een beest slachten (ik eet zelf tenslotte ook vlees) maar ik vind het wel heel erg belangrijk dat het snel en zo humaan mogelijk gebeurd (= kundig!). En eerlijk gezegd denk ik niet dat je die kundigheid kunt opdoen door eenmalig mee te kijken :-[
Door Mevroi Kruim
#858015
Goed slachten is vakwerk. Een konijn of kip is voor een amateur nog wel te doen zonder dat het echt dierenmishandeling wordt maar een geit slachten, of een lam, daar moet je wel vakkennis voor hebben. Ik zou het je dus afraden tenzij je bereid bent je deugdelijk te bekwamen in het 'diervriendelijk' slachten.

Het electrocuteren is idd ter bedwelming, dat moet je goed doen anders is het dier niet verdoofd. Je moet dus weten wat je doet.

Halal slachten, dus de keel doorsnijden zonder te verdoven KAN heel snel de dood tot gevolg hebben en is dus niet principeel dieronvriendelijker maar dan moet je het echt GOED doen. De juiste snee op de juiste plaats met de juiste kracht, zodat de slagaderen en zenuwen in 1x door zijn en het dier heel snel verbloedt en sterft. Dat kost heel veel oefening. Daarbij zal je geit echt niet braaf stil blijven staan terwijl jij met je mes in de weer gaat dus je moet ook nog eens heel snel en trefzeker zijn.

Het enige dat ik me zou kunnen voorstellen dat haalbaar zou kunnen zijn is de geit een flinke klap op de kop geven ter verdoving en dan de keel doorsnijden. Ook dan moet je in 1 x raak en hard genoeg slaan om het dier buiten westen te krijgen. Lukt dat niet dan is het pure dierenmishandeling.

Kortom: niet aan beginnen. Laat het ajb aan de professionals over, dat is voor het dier en voor jezelf het beste. Dan heb ik het nog niet over de wetgeving over slachten trouwens, daar zou ik me ook eerst ff in verdiepen. Alhoewel ik denk dat als het echt alleen voor consumptie door je honden is het niet zo nauw luistert als wanneer je slacht voor menselijke consumptie. In dat laatste geval is het iig absoluut illegaal om zelf te slachten, het vlees MOET gekeurd worden.
Door crutz
#865285
in NL mag het niet zelf en weet niet hoe die regels zijn op Curaçao, weet wel dat als je daar blijft en zo dat ik ook nog wel iemand weet die met je mee wil doen, er zit nl een pupkoper van mij daar die ook vers voert....(zit ook hier op t forum, weet alleen haar forum naam ff niet meer, dacht herder_lover, maar inelkgeval met de hond Saiko)
Laatst gewijzigd door crutz op ma 17 dec 2007, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door herder_lover
#865635
ja en dat ben ik dus  ;D

interessant! Ik wil weer meer ervan weten, want ik kan niet zelf slachten, maar wil wel graag anders vers vlees dan alleen schone mondongo (pens), kip, runderlever, geitentongen, niertjes, konijn en eend. Oja, en diepgevroren, snoeiharde geit!
Door evds
#865693
In NL mag alleen nog in een erkend slachthuis worden geslacht, dus ook niet meer aan huis(boerderijd) door een slachter. Dit geld zeker voor schapen en geiten, voor (konijnen en kippen weet ik het niet). ALs het goed is zijn deze dieren ook geregistreed en hebben een oormerk etc.

Hoe dat in het buitenland zit weet ik niet. Misschien mag het daar nog wel.
Een geit of schaap met een klap tussen de oren/horens verdoven gaan niet zo gemakkelijk. Die koppen zijn knoeperhard en gemaakt om flinke klappen te doorstaan (vechten). Ik heb een keer een lam met een klap op de kop proberen te verdoven, maar dat ging nauwelijk  :-\


Als je de keel op de juiste wijze kan doorsnijden dan hoeft het niet per see erg dieronvriendelijk te zijn maar er is wel oefening voor nodig, en het ziet er niet uit, dus niet schrikken. Het is dan handig om de dier in een bak op zijn rug te leggen zodat ie niet beweegt.

Een kogel door de kop schieten lijkt me ook een goede oplossing.

Ik laat mijn schapen maar slachten (met tostieijzer verdoving), bij een slachthuisje 2 min rijden van de wei waar ze direct "aan de beurt" zijn. Toch hebben ze stress dat is bijna niet te voorkomen, dan is de wei ingaan, pakken en een schot het meest stressloos denk ik.
Door Boefke
#865707
evds schreef:dan is de wei ingaan, pakken en een schot het meest stressloos denk ik.
Dat klinkt op zich wel logisch ja, alleen vraag ik me wel eens af of en zo ja hoe overige dieren in de wei dat ervaren als die zich in de buurt bevinden...
Door evds
#865721
Boefke schreef: Dat klinkt op zich wel logisch ja, alleen vraag ik me wel eens af of en zo ja hoe overige dieren in de wei dat ervaren als die zich in de buurt bevinden...
De ander dieren in de wei zullen zeker even schikken, van de knal. Maar volgens mij gaan ze al gauw weer over tot de orde van de dag (grazen) en kan je rustig je dier meenemen naar een plek om het verder te slachten.

ALs ik 1 schaap vang uit een kudde en die meeneem(sleur) naar een trailer of pen of zo om te behandelen dan kijken de schapen daar ook niet van op of om. Zij zijn de dans ontsprongen en het leven gaat verder.
Door herder_lover
#865750
over het algemeen zullen hier niet veel geiten of andere beesten in de buurt zijn...  ;) of ze moeten van de eigenaar zelf zijn, maar normaliter lopen hier de geiten gewoon los  8)
Door EvitaP
#868132
herder_lover schreef: ja en dat ben ik dus  ;D

interessant! Ik wil weer meer ervan weten, want ik kan niet zelf slachten, maar wil wel graag anders vers vlees dan alleen schone mondongo (pens), kip, runderlever, geitentongen, niertjes, konijn en eend. Oja, en diepgevroren, snoeiharde geit!
Haal je dat gewoon uit de supermarkt of van de markt?
De geiten die rondlopen zijn altijd wel van iemand, er is altijd wel iemand die ze claimt.
Keep in touch ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door