Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tineke ouwerkerk
#86475
Hallo allemaal,

Ik barf met mijn honden (beagles van 1 jaar en anderhalf jaar) sinds juni 2003. Nu is het zo dat ze veel haaruitval hebben en dat al sinds 8 weken. Eerst dacht ik dat dit seizoenswisseling was - van winter naar zomervacht, maar ik begin te twijfelen, omdat het zo lang duurt.
Ze vachten groeien wel weer met nieuwe haartjes, maar het worden nooit echt 'volwassen' haren. Ik kan ze er ook zo uittrekken.
Ik heb het idee dat ze toch gebrek lijden aan een bepaald voedingsmiddel.
Ik geef 2 rauwe eieren per week, geef tijdens de gfmix diverse soorten olie (zonnebloem, lijnzaad, saffloer, olijfolie). Ik geef tabletjes kelp. Verder geen andere preparaten.
Verder geef ik kip (karkas, nekken), rund (rug), lamsrug en vis, orgaanvlees (kiplever, -hartjes, - maagjes) en vuile pens.

Verder zijn de honden gezond en levendig.

Kan iemand mij op weg helpen?

Tineke
Door Truus
#86482
Nou Tineke, troost je. Hier ruien ze ookal een behoorlijk tijdje.
Ikzelf denk niet dat het aan de voeding ligt maar meer aan de verwarming binnen en nu de overgang van het weer.
Borstelen doe ik niet teveel.
Succes met de hondenharen overal ;)
Door Lizzy
#86521
Hoi Tineke,

Misschien is het een goed idee om te stoppen met het geven van zonnebloem en saffloerolie en daarvoor in de plaats visolie gaan geven. Want, zonnebloem en saffloerolie bevatten veel omega 6 vetzuren maar deze zitten al in ruime mate in rauwe/verse voeding. En, niet-actieve omega 6 vetzuren zijn eigenlijk niet zo gezond. Visolie bevat omega 3 vetzuren (net als lijnzaadolie - maar visolie is makkelijker opneembaar voor de hond) en veelal bevat onze voeding van de hond (elke hondenvoeding) te weinig omega 3 vetzuren.

Je kunt bijv. capsules visolie kopen bij Etos of HEMA. Daar zit ook nog wat borage olie in (actieve omega 6 vetzuren en da's natuurlijk toch weer anders als zonne/saffloerolie).

Aangezien je je zorgen maakt over of ze wel genoeg binnen krijgen, zou je nog kunnen proberen wat meer af te wisselen in je orgaanvlees. Dus niet alleen orgaanvlees van kip maar ook van rund (hart), kalf (bijv lever of nier) en lam (hart, nier, lever).

Je kunt verder misschien nog wat RMB's proberen van eend en parelhoen en konijn ofzo.

Verder zou je misschien ook wat zuivel kunnen toevoegen en eventueel gemalen rauwe nootjes/zaden (sesamzaad, pompoenzaad, waloten, etc. - wel rauw malen/geven). Dat bevat weer vetzuren en ook vitamine E en vitamines B.

Je kunt door de groentepuree extra alfalfa-kiemen pureren en ook wat waterkers erdoor pureren. Dat bevat ontzettend veel vitamines en mineralen! En waterkers bevat dan ook nog wat extra jodium. Avocadovruchten (let op: pit en schil is giftig) bevat veel vetzuur en ook foliumzuur. Dit kun je ook goed aan de honden geven! Eventueel kun je wat extra tarwekiemen toevoegen voor de vitamine E en B6 (een paar maal per week een dessertlepeltje per hond).

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 25 apr 2004, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door