Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Malamoods
#863984
Wat is "barf-technisch" gezien nu precies het verschil tussen tamme eend en wilde eend? Is er verschil in smaak, samenstelling, gewicht, voedingswaarde? Eh, prijs? Iets anders? Of is het gewoon eend, niets meer en niets minder?

Rachel.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#863986
Nou je kunt het enigszins vergelijken met plofkippen en biologisch gehouden kippen. Het is evident dat deze vergelijking ook voor "tam" en "wild" in meer of mindere mate opgaat. Immers, tamme eenden zijn gefokt en worden gehouden in gevangenschap met de daarbij behorende bewegingsvrijheid en gevoed met fabrieksvoer. Wilde eenden daarentegen hebben op al deze fronten vrijheid. Omdat ze anders eten, smaakt het vlees ook anders en heeft het een andere voedingswaarde. Vergelijk maar eens de smaak van lever van de bio-industrie koe (die veel honden niet willen eten - wat iets zegt over de smaak van de door de koe gegeten fabrieksvoer) en die van de biologisch gehouden koe (die veel honden wel willen eten omdat het voer wat deze koe krijgt allemaal natuurlijk is).

Hier een foto van een eendenfokkerij:
Afbeelding

Hier een foto van een wilde eend:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door MoniqueAppels op zo 18 nov 2007, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura2004
#863994
Ik heb het idee dat het vlees van wilde eenden donkerder en sterker van smaak is dan van tamme eenden.
En ik heb het idee dat mijn honden die sterke smaak van wilde eend juist niet waarderen.....
Door Malamoods
#863996
Ach, natuurlijk Monique! Zo simpel! Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb..... Het is gewoon zo logisch, ik denk weer veel te moeilijk....

Maar, ik ben idd. ook benieuwd naar uiterlijke verschillen en de ervaringen wat betreft het eten van de honden....(dus ook jouw reactie waardeer ik Laura)...

Rachel.
Door dorinekok
#864025
Laura2004 schreef: Ik heb het idee dat het vlees van wilde eenden donkerder en sterker van smaak is dan van tamme eenden.
En ik heb het idee dat mijn honden die sterke smaak van wilde eend juist niet waarderen.....
DAt hoor ik hier vaker: dat hert, fazant, wilde eend etc. slecht tot niet gegeten wordt door "onze" honden. Ik blijf dat vreem vinden juist omdat het dichter bij het natuurlijke dieet staat. Of eigenlijk: het natuurlijke dieet is. Eerder nog dan welke doe zijn lever ook.
Door Laura2004
#864032
Mijn honden weigeren wild te eten, al eten ze een week niet, ze eten het absoluut niet en als ze het dan na een week eten, dan is het met lange tanden en dan kotsen ze het uit, dus ik geef geen wild meer, ik heb geen zin in dat gedoe.
En het valt nog maar te betwijfelen of het wel zo natuurlijk is dat honden wild eten, honden zijn huisdieren en moeten dus eten wat mensen kunnen verkrijgen en dat is dus voornamelijk bio-industrie vlees en voornamelijk 'gewoon' vlees (rund, schaap, geit en kip) en als een hond aan de smaak van deze soorten vlees gewend is, is het niet zo vreemd dat ze wild niet lekker vinden of vreemd vinden smaken.
Toen ik nog vlees at vond ik wild erg lekker, maar ik kan me ook goed voorstellen dat mensen het absoluut niet lekker vinden, het heeft een sterke smaak (bijvoorbeeld reebiefstuk smaakt in mijn ogen bijna naar lever, zo sterk is die smaak).
Laatst gewijzigd door Laura2004 op zo 18 nov 2007, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Minna
#864117
Hier ook liefhebbers van wild. En van tam. Ik denk dat als je hond de eerste tijd van zijn leven op brok heeft gestaan de overschakeling naar wild best een grote stap is, in smaakstoffen voor droogvoer wordt meestal rund of kip gebruikt, of lam in sommige gevallen, dus ze zijn in die "smaak" gewend, en zou het dan kunnen dat ze dat herkennen ook in het niet-kunstmatige vorm?
Weet niet als dat ermee te maken heeft, is maar een idee.
Door jon
#864275
Hier wordt absoluut geen wild gegeten. Heb het meerdere malen gepoogd maar meneer lust het niet. Het rare is dat er wel gesmuld wordt van de wildmix van bandit ???. Tamme eend gaat er echter wel in, tam konijn ook niet.
Door hellenbanjerbo
#864294
mijn doggiez vinden wild errug lekker, behalve duif (maar ik weet niet of die echt wild was) . ik vind zelf ook dat het een veel sterkere smaak en geur heeft. niet te vergelijken met bio-industrievlees. je houdt er van of niet. en zo zal het bij onze honden ook wel zijn. als ze echt iets niet willen eten, krijgen ze het van mij ook niet meer. erblijft genoeg andere mogelijkheden over. en vaak ook goedkoper. sardines (hartstikke duur)gaan er hier niet graag of helemaal niet in (wel weer uit blik) . dan maar een zalmkop of panharing (gratis of voor heel wat minder geld). die sardines eet ik dan lekker zelf wel op.
Door Malamoods
#864446
Ikijok eet wel wild, is geen enkel probleem, maar of hij wilde of tamme eend lust? Ik heb geen flauw idee, omdat ik zelf het onderscheid niet maken kan (tenzij het er bij staat).... Ik heb altijd eendenkarkassen gevoerd van CN en ook wel van Any Animal (zijn dat tamme of wilde?).... Nu voer ik voornamelijk van herby en daar staat het dus sinds kort bij (je kunt kiezen).... Ik heb voor de zekerheid maar tamme eend besteld, maar ga volgende keer de wilde variant bestellen....

Rachel.
Laatst gewijzigd door Malamoods op ma 19 nov 2007, 07:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Borke
#864458
Borke lust absoluut geen hert, wel de fazant van Herby, ik heb geen idee of dat wilde fazant is?
De haas en konijn van Herby, is dat wild? Dat gaat er hier in als "koek" :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door