Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door hermine
#862839
Een weekje terug heb ik hier al een berichtje geplaatst over onze kat Nico die wat ziek was: hangerig, veel slapen en slecht eten. We zijn toen naar de DA geweest met hem, maar zij kon geen gekke dingen vinden en hield het op stress. Voor de zekerheid hem ik hem vier dagen binnengehouden en meneer is gelukkig weer helemaal de oude.

Ik ben wel stevig gaan nadenken over wat dan eventueel stress zou kunnen veroorzaken. Probleem is waarschijnlijk het grote aantal gevechtsklare buurtkatten. De afgelopen weken is er opvallend vaak met Nico geknokt, en het wordt steeds erger. Het is nu zelfs zover gekomen dat hij bij de voor- of achterdeur wordt opgewacht en meteen een mep krijgt zodra hij zijn neus laat zien. Het vreemde is dat de katten ook blijven doormeppen als Nico zich niet meer verweert. Een aantal katten komt zelfs door het kattenluik naar binnen. Dieptepunt wat dit betreft is dat ik vannacht wakker werd van een gevecht in onze slaapkamer :o.
Nico durft niet meer zo goed naar buiten, en áls hij naar buiten gaat, is hij zeer schichtig. Ik vind het vreselijk naar om hem zo te zien.

Ik heb al mijn hele leven katten om mij heen, maar deze mate van agressie en territoriumdrift heb ik nog nooit meegemaakt. Ik vraag me dan ook echt af waar dit gedrag door wordt veroorzaakt.

Voortaan binnenhouden is niet echt een optie: Nico is een echte buitenkat die begint te kwijnen als hij te lang binnen moet blijven. Dat is ook de reden dat hij door zijn vorige 'baasjes' bij ons is herplaatst. We zitten er over te denken om het kattenluik 's nachts dan maar dicht te houden, maar het ongewenste bezoek komt ook overdag. En ik gun hem graag de vrijheid om te gaan en staan wanneer hij wil.

Voor de informatie: Nico is een gecastreerde kater van drie jaar en gedraagt zich niet dominant ten opzichte van andere katten.

Ik vind dit een hele vreemde situatie en weet niet goed wat ik er mee aan moet...
Door Kefraya
#862892
Goed mogelijk dat Nico helemaal in de stress is, stel je voor: in je eigen huis in elkaar gemept worden :'(

Is het mogelijk om het kattenluik te vervangen door een elektronisch exemplaar? Dan geef je Nico een halsbandje met een chip zodat het luik voor hem wel opengaat en de andere katten niet meer naar binnen kunnen. Dan is hij in elk geval binnen alvast veilig. Ik zou ook een Feliway verdamper aanschaffen voor binnen, tegen de stress.

Maar ja, als hij naar buiten wil moet je ook een oplossing zoeken voor al die katten in jullie tuin. Is afzetten (evt. een deel of een kattenren) een optie? Want als ze hem bij de deur al opwachten, dat klinkt heftig. Kan het zijn dat een van die andere katten misschien ongecastreerd is?

Je kunt ook overwegen om een kattengedragstherapeut in te schakelen, die kan de situatie wat beter beoordelen. Er zijn nog wel hulpmiddelen die je zou kunnen inzetten.

Geef arme Nico alvast een knuffel.
Door Borke
#862909
Ik zou ervoor kiezen om de tuin af te zetten, dan kan Nico lekker in zijn eigen tuin struinen zonder daar  bedreigd te worden. Ik denk dat je dan voor schrikdraad moet kiezen, zodat je de indringers buiten sluit.

Verder vraag ik me af of Nico goed gezond is?
Door hermine
#862915
Dank je, Nico kan wel een extra knuffel gebruiken!

We hebben nog Feliway staan; ik zal daar weer eens rondje mee maken door het huis. Hij heeft zelf zojuist (als castraatje) nog alle hoeken van de tuin ondergesproeid.

Over een elektronisch kattenluik met zo'n halsbandje: we hebben het overwogen. Nico heeft de dagen dat hij hier voor het eerst naar buiten mocht een halsbandje met een elastiek en adreskokertje omgehad voor het geval hij zou verdwalen. Hij is drie dagen op rij zonder bandje weer thuisgekomen, en die dingen zaten goed vast. De buurman haalde er laatst nog een uit zijn conifeer. Bandjes met elastiek is hij dus zo kwijt, en zonder elastiek, nou, daar beginnen we maar niet aan met zijn voorliefde voor boomklimmen.

Het afzetten van de tuin zal heel lastig worden en door de ligging van tuin, schuur en achterdeur is een kattenren niet haalbaar (ook financieel niet).

De kattenploeg die binnenkomt en hem staat op te wachten bestaat vooral uit gecastreerde katers en één intact exemplaar: dat is de notoire doormepper. Incidenteel komen er ook wat dames in de tuin, maar die houden zich relatief rustig.

We grapten eerst nog dat alle katten jaloers waren omdat hij zo lekker naar barfdingetjes ruikt. Maar dit is echt niet leuk meer.
Door hermine
#862924
AstridStraver schreef:
Verder vraag ik me af of Nico goed gezond is?
Ja. Maar toen hij hier kwam (6 maanden geleden alweer) ben ik meteen met hem naar de DA gerend omdat hij er uitzag als een voddenbaal en ik om diverse redenen bang was voor suikerziekte of nierfalen. Dat was gelukkig niet het geval, maar hij was ernstig ondervoed, zat vol vlooien en wormen. Van zijn voorgeschiedenis weet ik helaas heel weinig af, en dat is ook niet meer te achterhalen. De reden dat hij werd herplaatst (als je dat moet geloven) was dat hij voortdurend liep te vechten buiten en dat diverse buren hadden geeist dat hij binnen moest blijven. Waar poes het duidelijk niet mee Maar goed, toen was hij nog niet gecastreerd

Ik ben overigens afgelopen maandag nog terug geweest naar de DA omdat hij wat ziekig was: maar alles was helemaal in orde met hem.
Door Kefraya
#862967
hermine schreef:
We hebben nog Feliway staan; ik zal daar weer eens rondje mee maken door het huis. Hij heeft zelf zojuist (als castraatje) nog alle hoeken van de tuin ondergesproeid.

De kattenploeg die binnenkomt en hem staat op te wachten bestaat vooral uit gecastreerde katers en één intact exemplaar: dat is de notoire doormepper. Incidenteel komen er ook wat dames in de tuin, maar die houden zich relatief rustig.
Als Nico zo fanatiek sproeit geeft hij in elk geval aan dat hij zijn territorium terug wil.
Ik snap dat je niet enthousiast bent over halsbandjes, maar je zal toch wat moeten doen voordat Nico echt chronisch gestresst raakt. Je kan natuurlijk proberen om al die katten handmatig uit je tuin weg jagen met plantenspuiten en allerlei andere hulpmiddelen, maar dat is geen permanente oplossing, want ze weten precies wanneer jij er niet bent.
Je kunt ook proberen de eigenaar van de niet-gecastreerde kat op te sporen en een goed gesprek aan te gaan  8)

Je kunt het Nico binnen veel leuker te maken door veel met hem te spelen, krab- en klimpalen te geven etc zodat hij minder behoefte heeft om naar buiten te gaan. Maar per saldo zal je toch moeten proberen om hem zijn territorium terug te geven en die andere katten buiten te houden. Het is immers onacceptabel dat andere katten in jouw huis rondwandelen en jouw kat in elkaar meppen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#863093
ik zou ook voor nico een aparte buitenruimte creeeren.
1tje waar hij wel lekker een frisse neus kan halen, zonder dat er enge meppers kunnen komen.

een ren timmeren is vaak een kostbare zaak, maar tuin afzetten is vrij eenvoudig.

de meeste tuinen zien er uit als een rechthoek (op een plattegrond dan).
ene zijde zit t huis, 2 zijden met schutting, en 1 zijde met poort of schuurtje.

span een groot net over de hele tuin heen, en maak het goed vast aan de bovenkanten van de desbetreffende zijdes. nico kan veilig in zn eigen tuin zitten, en de anderen kunnen hem niet meer meppen.
een ander voordeel van een net is dat het niet zo zichtbaar is, dus weinig horizonvervuiling.
Door oebaya
#863329
Eerst en vooral moet je er voor zorgen, dat de vreemde katten niet meer door het kattenluik kunnen. Dat betekent dus of een elektronisch kattenluik waardoor alleen Nico door het luik kan. Als je meerdere katten hebt, dan wordt dat een dure business. Alternatief is om steeds de deur te openen voor je kat. Maar vreemde katten die door het kattenluik binnenkomen is wel het meest stress gevende wat je kan bedenken.
Dan zou ik op de tweede plaats de directe omgeving van het kattenluik als daar tenminste iets van een terras ligt, heel goed reinigen met dettol of lysol om de geur van de andere katten weg te halen.
Dat je kat nu sproeit, is niet omdat hij zijn territorium terug wil, maar omdat hij daarmee aangeeft waar plekken zijn waar hij op zijn hoede moet zijn.
De vraag is ook maar of het helpt de andere katten uit je tuin te houden, want katten hebben vaak een territorium dat uit diverse stukken bestaat en wordt verbonden door looppaadjes die jij niet ziet, maar die de kat ruikt. Maar te proberen is het altijd.
gr.
Nicolette
Door Marlijn
#863443
oebaya schreef: Maar vreemde katten die door het kattenluik binnenkomen is wel het meest stress gevende wat je kan bedenken.
Ja precies, het huis wordt door de meeste katten als de veilige haven gezien. Wanneer er een kattenluikje aanwezig is en andere katten (die je eigen kat dan ook nog in elkaar meppen) zomaar naar binnen kunnen komen is de kat dus zelfs in zijn eigen veilige gebied niet meer veilig. Dus de eerste stap is om te zorgen dat er geen indringers meer binnen kunnen komen. Kattenluikje weg en dan de kat naar buiten laten als je thuis bent? (zodat je hem naar binnen kan laten wanneer hij wil)

Ik weet niet of je al een kattenbak binnen hebt? Maar anders sowieso er een binnen zetten zodat hij tenminste in zijn veilige gebied rustig zijn behoefte kan doen en niet naar buiten moet waar hij de grote kans heeft om in elkaar gemept te worden terwijl hij zijn behoefte doet. Dat scheelt al een hoop stress.
Als er ramen in de voor en/of achter deur zitten deze misschien afplakken, zo ziet hij geen buurtkatten op ooghoogte die hem op zitten te wachten. Natuurlijk moet hij wel andere mogelijkheden hebben om naar buiten te kijken, bijvoorbeeld vanaf een vensterbank, zo zit hij sowieso al een stuk hoger dan de katten die hij dan buiten ziet lopen.

Ik zou er in ieder geval voor zorgen dat het huis voor je kat een veilige plek is en blijft en dat hij zodra hij binnen hij zich zo veilig mogelijk voelt, want nu heeft hij eigenlijk helemaal geen plek waar hij zich veilig kan voelen. Misschien heeft hij dan zelf ook al een beetje minder de behoefte om naar buiten te gaan.

Veel succes ermee!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door