Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door lummel
#862037
Mijn kater van 3 jaar heeft helaas blaasgruis, nu adviseerd de dierenarts natuurlijk dat ie op een blaasgruisdieet moet. Eerst 6 weken om het op te lossen. Ik zit toch te twijfelen wat ik moet doen.
Ik nijg zelf meer naar vers maar dat wil ie niet eten. Ja een stukje vis gaat er wel in en kipfilet ook wel maar dan heeft hij gewoon nog niet genoeg. Hij staat momenteel ook wel op de druppels van de groene os en daar heb ik zelf al goede resultaten mee gezien bij een andere kat.
Ik ben dus beginner maar hoe krijg ik mijn kat op het verse voer?? En wat kan ik hem eerst gaan geven?
Door Mevroi Kruim
#862209
In mijn ervaring en die van veel mensen hier op het forum is vers voeren het allerbeste tegen blaasgruis, en bovendien sowieso veel gezonder voor je kat dan commercieel voer, brok of blik.
Het beste recept bij katten is doorzetten en geduld hebben. Katten zijn nou eenmaal van nature mutsen met eten, wat de kat niet kent dat vreet 'ie niet. Tenzij hij honger heeft ...
Ik zou proberen of hij over te halen is om kvv (compeet vers voer) te eten. Bv Duck, of Bibi, of Energique, of Carnibest; ook de complete versies van Rodi zijn goed. Dat is fijngemalen en het is compleet dus je hoeft je geen zorgen te maken of hij misschien iets tekort komt. Onderwijl kun je je verdiepen in barf, er staat behoorlijk veel informatie hier op het forum, ga bv eens in de Bibliotheek kijken. En dan kun je verder overgaan op barf.
Sowieso zou ik je adviseren om niet continu brok te laten staan als je probeert je kat over te laten gaan op vers. De ervaring leert dat als ze weten dat ze brok krijgen, ze niet genegen zijn om het versvoer uit te proberen. Dus haal de brok weg, voer je kat 2 of 3x per dag wat vers en kijk hoe het gaat.
Door cylke
#862718
Maar mijn kat wil geen duck :( Moet ik het eerst mengen met brokken, en steeds minder brokken d'erdoor doen?

Want kheb al gelezen dat katten niet mogen vasten. Heb het al geprobeerd, om hem duck te geven, maar hij vertikte het. Misschien ben ik gewoon te rap gestopt :-[
Door Mevroi Kruim
#862819
Het makkelijkst meng je met blikvoer. Als dat niet lukt kun je idd tijdelijk mengen met brokken en het brok-aandeel verkleinen. Wat ook vaak werkt is een blikje vis, zalm of sardien, opentrekken en door het versvoer mengen.
Dat van niet vasten klopt gedeeltelijk, gezonde katten kunnen beter niet meer dan 48 uur niet eten, hele dikke katten 24 uur. Een keer een maaltijd overslaan is geen reden voor paniek.
Als een kat geopereerd moet worden moet hij ook nuchter zijn tenslotte, dat is ook vaak minimaal 12 uur niet eten, soms 24 uur.

En idd niet te snel opgeven. Gewoon doorzetten en een hardere kop hebben dan je kat. Het is mij opgevallen dat als je zelf als baas vastberaden bent de katten hun verzet eerder opgeven dan wanneer je het maar zielig vindt en eigenlijk het nut er niet zo van inziet. Ik heb destijds ook tegen mijn katten gezegd 'jongens en meisjes, dit is het menu van nu af, er is geen discussie over mogelijk, het is dit of niks'. De twee oudste vielen erop aan alsof ze in geen jaaaaaren wat gehad hadden 'eindelijk snapt ze het!' de middelste liet zich vrij snel overtuigen en de twee jongsten hebben er een week of 3 over gedaan, vanaf 'WAAAAAH! dood beest imme bakkie! haal het weg!' gevolgd door een sprint op topsnelheid de trap af, slippend de bocht om en knal door het kattenluik. Die zijn dus wel wat afgevallen in die 3 weken maar nu zijn het de beste barfkatten van de 5, ze eten echt alles en ook flinke botten en hele prooien.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op ma 19 nov 2007, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door lummel
#863594
Er word nu dus gezegd dat je bijvoorbeeld duck kunt voeren maar dat is toch alleen voor honden?? Voor katten is er toch alleen Carnibest, Bandit en Bibi??
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door