Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Staftime
#860174
Vandaag heb ik Julia's urine na laten kijken.
Ze heeft een ph van 8,5!
Maar desondanks kon de da helemaal geen struviet meer vinden.
Hij heeft heel goed gekeken onder de microscoop, maar het was echt schoon.

Nu vertelde hij dat dit kan komen door de vele eiwitten in versvlees.
Want ze krijgt wel 500mg ascorbinezuur 2x per dag, en cranberry 1x per dag.

Overdags lekt ze urine.
Maar 's nachts blijft ze droog.

Ik heb expres de urine van overdag's langs gebracht, omdat ik had verwacht dat dat niet in orde zou zijn omdat ze dan dus lekt.
Kan het zijn dat ze lekt als de ph te hoog is?
Of is dit een ander probleem?

Ik ga nu iig proberen om de ascorbinezuur iets te verhogen door haar 's morgens geen 500 maar 1000mg te geven.
Door Femke
#860301
Staftime schreef: Vandaag heb ik Julia's urine na laten kijken.
Ze heeft een ph van 8,5!
Maar desondanks kon de da helemaal geen struviet meer vinden.
Hij heeft heel goed gekeken onder de microscoop, maar het was echt schoon.

Nu vertelde hij dat dit kan komen door de vele eiwitten in versvlees.
Want ze krijgt wel 500mg ascorbinezuur 2x per dag, en cranberry 1x per dag.

Overdags lekt ze urine.
Maar 's nachts blijft ze droog.

Ik heb expres de urine van overdag's langs gebracht, omdat ik had verwacht dat dat niet in orde zou zijn omdat ze dan dus lekt.
Kan het zijn dat ze lekt als de ph te hoog is?
Of is dit een ander probleem?

Ik ga nu iig proberen om de ascorbinezuur iets te verhogen door haar 's morgens geen 500 maar 1000mg te geven.



Volgens mij is 3000 mg ascorbinezuur per dag geen probleem om te geven, mits je hond het verdraagt. Als ze het niet verdraagt zou ze diarree krijgen.
En vlees werkt juist verzurend, dus wat dat betreft zit je DA ernaast.
Door Staftime
#860601
De meeste da's weten dat niet heb ik het idee.
Maar hoe kan het dan dat haar ph zo hoog is, of moet ik gewoon even geduld hebben?
Want ze krijgt het pas een dag of vier als ik me niet vergis.
Ik ben wel heel erg blij dat er geen struviet meer te vinden was!

Het enige dat ik me nu nog afvraag is of een hond kan gaan lekken door een hoge ph.
Door Femke
#861578
Staftime schreef: De meeste da's weten dat niet heb ik het idee.
Maar hoe kan het dan dat haar ph zo hoog is, of moet ik gewoon even geduld hebben?
Want ze krijgt het pas een dag of vier als ik me niet vergis.
Ik ben wel heel erg blij dat er geen struviet meer te vinden was!

Het enige dat ik me nu nog afvraag is of een hond kan gaan lekken door een hoge ph.

ik heb hier eerlijk gezegd geen idee van.................... :-\ sorry.........
Door Staftime
#861611
Is niet erg, misschien dat iemand anders me daar een antwoord op kan geven.
Vandaag is ze gelukkig heel de dag droog gebleven, dus het gaat al beter!

Morgen zijn de teststrips voor de ph binnen bij de apotheek, dus dan kan ik elke dag zelf gaan testen.
Door Lizzy
#861847
Staftime schreef: Vandaag heb ik Julia's urine na laten kijken.
Ze heeft een ph van 8,5!
Maar desondanks kon de da helemaal geen struviet meer vinden.
Hij heeft heel goed gekeken onder de microscoop, maar het was echt schoon.

Nu vertelde hij dat dit kan komen door de vele eiwitten in versvlees.
Dit is dus echt gelul, excuse my language. Laat hem even zijn schoolgeld terug gaan halen zeg! Het tegenovergestelde is namelijk waar. Vlees verzuurt de urine. En vlees bevat niet veel eiwitten. Dus hij is twee keer fout >:(
Want ze krijgt wel 500mg ascorbinezuur 2x per dag, en cranberry 1x per dag.

Overdags lekt ze urine.
Maar 's nachts blijft ze droog.
Laat hij haar urine eens controleren op blaasontsteking. Dus op bacterieen. Hoewel? Laat hem de urine maar op kweek zetten. Ik vertrouw er namelijk niet op dat hij weet wat hij doet. Dus laat hem de urine opsturen naar het lab. Dikke kans dat er een ontsteking in zit die je zult gaan moeten bestrijden met een antibiotica.
Ik heb expres de urine van overdag's langs gebracht, omdat ik had verwacht dat dat niet in orde zou zijn omdat ze dan dus lekt.
Kan het zijn dat ze lekt als de ph te hoog is?
Of is dit een ander probleem?

Ik ga nu iig proberen om de ascorbinezuur iets te verhogen door haar 's morgens geen 500 maar 1000mg te geven.
Lekken en een te hoge pH waarde hoeft niets met elkaar te maken te hebben. Ze kan incontinent geworden zijn (is ze gecastreerd?). Maar het kan ook wel met elkaar te maken hebben. En dan denk ik toch aan een blaasontsteking. Het kan zijn dat deze nog steeds niet onder controle is. En de bacterieen die een blaasontsteking veroorzaken: die veroorzaken tevens een alkalische urine (dus een hogere pH waarde van rond de 8). En dit alkalische millieu: daar kan struviet zich weer in ontwikkelen.

Je kunt prima 1000 mg vitamine C geven maar ik raad je aan om ook de urine op kweek te laten zetten.
Door Lizzy
#861850
Als je een steeds terugkerende blaasonsteking bij je hond hebt, dan is misschien een echo van de blaas en urineleiders niet verkeerd. Ik weet niet of dit de eerste keer is dat je hond een blaasontsteking heeft?
Door Staftime
#861881
Ik geloof eigenlijk niet dat ze blaasontsteking heeft eerlijk gezegd.
Een aantal weken geleden begon het verhaal.
Ze begon te lekken in huis in haar slaap.
Toen heb ik haar urine laten testen.
Bleek ze ontzettend veel struviet te hebben, maar de da heeft totaal geen bacterien kunnen vinden.
Toch kreeg ik ab mee, en speciale voeding.
Na twee weken weer testen, en ze was schoon.
Zodra ze weer op haar normale brok zat, begon ze weer te lekken.
Toen heb ik weer laten testen, en had ze lichte struviet.
Dus je raadt het al, ik kreeg speciale brokken.
Die moest ik volgens de da twee maanden blijven geven en daarna weer over op haar eigen brokken.
Hier was ik het niet mee eens.
Daarom ben ik cb gaan voeren en vit C en cranberrypillen.

Ik heb wel even gebeld met de da.
Om te vragen of ze urine op kweek willen zetten voor de zekerheid.
Alleen daarvoor is een echo nodig en dat doen ze via punctie.
Daarvoor zou ik naar Gorinchem moeten, dat is voor mij geen optie.
Dus ik ga even naar Dordrecht bellen of het daar kan.
Door Lizzy
#861892
Wordt zo'n punctie met of zonder narcose gedaan? Mijn DA zet urine trouwens op kweek zonder punctie. Maar als ze geen struviet heeft en ze heeft geen blaasontsteking: waarom is de pH waarde dan zo hoog? Dat moet wel een oorzaak hebben. En versvlees is dat zeker niet. Overigens heb ik al diverse keren meegemaakt dat honden op Carnibest wel een hoge pH waarde van de urine bleven houden (en struviet - want de kans dat ze dat weer in haar urine krijgt is met deze pH waarde echt zeer groot) terwijl deze op zelfsamengestelde voeding direct daalde. En op Bibi ook. Is het misschien een optie om haar (tijdelijk) op zelfsamengestelde voeding of op Bibi te zetten?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#861909
Ik denk ook dat er bacteriën aanwezig zijn. Dat kan de dierenarts niet onder de microscoop vaststellen, dat moet met een kweek gebeuren.
En dat kan tevens de incontinentie verklaren.
Door Staftime
#862004
In eerste instantie is het niet de bedoeling om de echo onder narcose te gaan doen.
Dus we kijken even of ze een beetje rustig blijft liggen.
Pas als dat niet lukt, dan komt er een roesje bij kijken.

Ik ga nog niet over op ander voer.
Eerst maar eens kijken of er ergens bacterien aanwezig zijn.
De reden dat dit met een punctie wordt gedaan, is dat ALS er bacterien worden gevonden, het ook zeker is dat deze echt al in de hond aanwezig waren.
Vang je een plasje op, dan komen daar zowiezo bacterien bij die dus de test kunnen beinvloeden.

Vreemd dat veel honden op cb een hoge ph blijven houden zeg.
Iig heeft Julia vanaf eergisteren avond helemaal niet meer gelekt.
Door Staftime
#863530
Gisteren weer gemeten, ph: 8
Vandaag weer gemeten, ph: tussen 8 en 8,5

En dit alles ondanks 2x per dag 500mg ascorbinezuur, 1x per dag cranberry en gisteren avond 5 druppels appelazijn en vanmorgen 10 druppels........
Dinsdag heb ik een afspraak om haar urine op kweek te laten zetten.
Ik vertrouw het voor geen meter meer.
Mijn oude da zou waarschijnlijk hebben gezegd dat ik haar die brokken moet gaan voeren, maar dat gaat niet gebeuren.

Ik denk dat ik de ph van Romeo ook eens ga testen om te vergelijken.
Door Dami
#863552
Staftime schreef: In eerste instantie is het niet de bedoeling om de echo onder narcose te gaan doen.
Dus we kijken even of ze een beetje rustig blijft liggen.
Pas als dat niet lukt, dan komt er een roesje bij kijken.
Bij Noah hebben ze nu al 2 keer urine afgenomen rechtstreeks vanuit de blaas, zonder narcose, even met de echo kijken hoe vol de blaas is, en prikken maar, en zij weegt 48 kilo en konden we met zijn 2en op haar rug leggen in zo'n kussen, en dan poten vasthouden, binnen 2 minuten is zoiets klaar, ook zonder roesje!
Succes ermee!
Laatst gewijzigd door Dami op za 17 nov 2007, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Staftime
#865194
Morgen is het zover...
Ik neem haar voor de zekerheid nuchter mee, voor het geval ze een roesje nodig heeft, maar ik ga er niet vanuit.

Net nog even de ph gemeten: tussen de 7,5 en 8.
Wel iets gezakt dus, maar nog steeds veel te hoog helaas.

Ik zorg wel nog steeds dat ze voldoende drinkt en plast, zodat als er struviet onstaat het er zoveel mogelijk uit komt.
Haar urine is nog wel heel helder, en toen ze struviet had was duidelijk te zien dat het erg troebel was. De eerste keer heel erg, toen had ze ook veel struviet, en de tweede keer een beetje troebel, toen had ze weinig struviet.
Dat is wel fijn dat dat te zien is.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door