Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Eeffie
#860393
Na een lange periode van inlezen wil ik nu toch gaan proberen om te BARFen ipv alleen KVV te geven. Het gaat voornamelijk over Terry (11 kg) die een spastische darm heeft (gehad). Hij krijgt nu 3 x 200gr Carnibest kip/rijst per dag en dat vind ik erg eenzijdig. Hij is erg gevoelig voor rund, dus ik kan hem ook niet zomaar alles geven van KVV merken/smaken. Dat is dan ook de reden om zelf samen te stellen.

Ik zit nog met een aantal vragen voordat ik menu's kan gaan verzinnen.
Terry moet 3 x per dag eten vanwege zijn darmproblemen.
Met KVV komt dat neer op 600gr per dag en hij weegt 11 kg.
Zou dat met BARF teveel zijn??
Hoe zouden jullie die 3 x invullen?
1 x KVV 2 x BARF of anders??
Moeten de 3 maaltijden dan ook weer anders zijn of kan ik 2 x per dag bv kippennekken geven?

Khilla is 9 kg en krijgt pas sinds 4 weken 400gr KVV per dag. Zij kan toch zonder problemen meebarfen voor beginners?? Is haar maagzuur dan al sterk genoeg?

Alvast bedankt voor het meedenken....
Gebruikersavatar
Door pike
#860574
11 kg en 600 gram voer is in barftermen best wel veel (5,5%)
Hier eten ze 3,5% en er zijn hier heel veel honden op dit forum die beduidend minder eten. Het hangt ook af van de activiteit van je honden natuurlijk.

Ik heb geen ervaring met meerdere kleine maaltijden per dag. Zelf ben ik van 2 naar 1 gegaan omdat ik de porties anders veels te klein vond worden.
Misschien dat iemand anders daarmee kan helpen.

Met Khilla kan je gerust ook beginnen te barfen, uiteraard wel met beginnersbotjes zoals de platgeslagen kippenekken.  ;)
Door tiny
#860759
Ik heb 2 kooikers. De oudste krijgt 150 gr barf per dag, dat is dus de avondmaaltijd. De jongste van 1,5 jaar krijgt 2x 200 gram. 's Ochtend en 's avonds. Met meer maaltijden worden het wel heel kleine hapjes. :(
Door anneke62
#860832
Ik heb een spaans vuilnisbakkie van ongeveer 10 kilo en die eet ook ongeveer een pond per dag. Ik heb even op je site gekeken en volgens mij zit er geen gram teveel aan je hondjes (mooie beessies!), dus als je op het oog voert dan moet je je gewoon aan de hoeveelheden houden die je nu ook al geeft.
Als je KVV blijft afwisselen met barf ( en dan minimaal 50% KVV) dan hoef je geen rekening te houden met de percentages van de verschillende barfonderdelen (heb ik me hier laten vertellen). Dan kun je dus bijvoorbeeld twee maaltijden KVV geven en één zelf samengestelde. Omdat je in kleine porties geeft is dat dan ook makkelijk te doen. Bij mij werkt dat het beste zo tenminste! Succes.
Door roefus
#860834
Als Terry nu 600 gram CB eet en dat blijkbaar nodig heeft, dan zou ik dezelfde hoeveelheid inderdaad ook aanhouden als je Barf gaat voeren (of Barf erbij).
Je kunt de hoeveelheid immers altijd aanpassen, als dat nodig mocht zijn.

Zoals Anneke al schrijft,als je voor 50% of meer kvv voert, dan hoef je je niet druk te maken om de barfpercentages.
Het is voor de afwisseling wel goed om te kiezen voor datgene wat niet in de kvv voorkomt.
De 3 maaltijden op één dag hoeven niet altijd anders te zijn.
Dus je kunt gerust 2 maaltijden kippennek voeren.
Het gaat er om dat een hond in bijvoorbeeld 2 weken tijd alles binnenkrijgt.

Khilla kan zonder meer meebarfen.
Wel altijd met zachte botjes beginnen, met name kippennek is geschikt.
Door Eeffie
#860908
Bedankt allemaal hier kan ik wel wat mee.
Terry eet inderdaad erg veel voor zo'n klein hondje, maar het is dan ook een erg energiek mannetje. Hij loopt nooit normaal, maar rent altijd. Oke dus de hoeveelheden in KVV komen gewoon overeen met BARF?
anneke62 schreef: Ik heb een spaans vuilnisbakkie van ongeveer 10 kilo en die eet ook ongeveer een pond per dag. Ik heb even op je site gekeken en volgens mij zit er geen gram teveel aan je hondjes (mooie beessies!), dus als je op het oog voert dan moet je je gewoon aan de hoeveelheden houden die je nu ook al geeft.
Als je KVV blijft afwisselen met barf ( en dan minimaal 50% KVV) dan hoef je geen rekening te houden met de percentages van de verschillende barfonderdelen (heb ik me hier laten vertellen). Dan kun je dus bijvoorbeeld twee maaltijden KVV geven en één zelf samengestelde. Omdat je in kleine porties geeft is dat dan ook makkelijk te doen. Bij mij werkt dat het beste zo tenminste! Succes.
He wat leuk dat je ff gekeken hebt. Ik heb bij jou ook meteen zitten neuzen. Wat goed zeg zo'n reddingsactie voor Luca!!

Dus als ik bijvoorbeeld smorgens en 'savonds laat KVV geef dan kan ik smiddags BARF geven en dan maakt het niet zo uit wat als het maar afwisselt met de KVV?

Als ik meer BARF wil geven dan moet ik me gaan houden aan de percentages bedoelen jullie toch?
Door roefus
#860984
Eeffie schreef:
Dus als ik bijvoorbeeld smorgens en 'savonds laat KVV geef dan kan ik smiddags BARF geven en dan maakt het niet zo uit wat als het maar afwisselt met de KVV?

Als ik meer BARF wil geven dan moet ik me gaan houden aan de percentages bedoelen jullie toch?
Ja precies.
Het komt niet zo nauw als je nog zoveel kvv geeft.
En ik zou dan gewoon wat barfspulletjes kiezen, die het leuk afwisselen.
Misschien eens 'n visje proberen, sardientje ofzo (geen zalmkop, da's nog te hard), een stukje spiervlees (van een prooidier wat niet in de kvv voorkomt), een kippennekje of vleugeltje (even inknippen in het scharnierend gedeelte) om de tandjes al wat te laten werken.
Altijd met 'beginnersbotjes' beginnen !!!
Misschien een hapje groente, een eitje op zijn tijd ?
Of wat gemalen nooitjes?
Kortom: allemaal leuk om het wat completer en afwisselender te maken. ;)
Ik zou overigens geen extra orgaanvlees toevoegen, want dat komt al genoeg in de kvv voor.
Al zal een stukje pens soms toch lekker zijn, en ook goed voor de tandjes.

Pas als je duidelijk méér gaat Barfen, is het goed om ook rekening te gaan houden met de percentages.
Veel succes !  :D
Laatst gewijzigd door roefus op wo 14 nov 2007, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door anneke62
#861974
Eeffie schreef: Bedankt allemaal hier kan ik wel wat mee.
Terry eet inderdaad erg veel voor zo'n klein hondje, maar het is dan ook een erg energiek mannetje. Hij loopt nooit normaal, maar rent altijd. Oke dus de hoeveelheden in KVV komen gewoon overeen met BARF?

He wat leuk dat je ff gekeken hebt. Ik heb bij jou ook meteen zitten neuzen. Wat goed zeg zo'n reddingsactie voor Luca!!

Dus als ik bijvoorbeeld smorgens en 'savonds laat KVV geef dan kan ik smiddags BARF geven en dan maakt het niet zo uit wat als het maar afwisselt met de KVV?

Als ik meer BARF wil geven dan moet ik me gaan houden aan de percentages bedoelen jullie toch?
Luca is ook maar een klein hondje met een smal snuitje, maar hij kan kipkarbo's, kippenvleugels, drumsticks, verse sardientjes en zo prima aan. Verder geef ik hem nu paardenvlees, konijnenvlees, af en toe een stuk riblap, lamshart, rauw eitje en alles wat ik tegenkom waarvan ik denk dat het een aanvulling zou kunnen zijn erbij. Ik voer hem meerendeels Smuldier pens-compleet, dus verder geen extra orgaanvlees.
En wat je schrijft over Terry, dat herken ik ook bij Luca, die speert ook altijd als een bezetene!!!
Door Eeffie
#862644
Bedankt!

De eerste ingredienten zijn al in huis en gegeven.
Kippennekken had ik nog in de vriezer, dus die heb ik gegeven.
Ze vonden het beiden erg lekker en het was een gekraak van jewelste.

Ze hebben vis gegeten en ik heb nootjes (pompoenpitten en walnoten) gehaald. Huttenkase, joghurt, ei heb ik ook allemaal in huis.
De groentemix is gemaakt en ook dat vonden ze lekker.
Nu maar eens een bezoek brengen aan de IC om de vriezer te vullen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door