Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door anitax
#859400
hoi allemaal

Mijn hondje bobbie van 9 maanden oud, kreeg eergisteren problemen
met plassen, er kwam niks uit en hij bleef maar met zijn poot omhoog staan, uiteindelijk na een half uurtje lopen en paar keer buikmassage te hebben gegeven( wist ik veel waar door het kwam) kon hij toch opeens plassen,
Vandaag heb ik zijn urine naar de da gebracht en jawel hoor, vanavond werd ik gebeld en er zit struviet in en ph waarde was 8.5 en blaasontsteking
Het eerste wat ze zei was, dat het van het voer kwam, ik geef dus kvv
en je voelt hem al aankomen hij moet overstappen op hill dieet voor de blaas en ABkuurtje, ik heb al gehoord dat die brokken ook niks zijn , maar wat moet ik nu doen, met haar valt er geen woord over te wisselen dat het niet aan de kvv ligt want ik ben de leek en zij de dierenarts
ik moest maar 8 weken die hills proberen en dan over gaan op andere brokken!!!! en dan kijken hoe het gaat.
Wat moet ik nou doen?????????? :-[

UPDATE ZATERDAG 1 DECEMBER
In de eerste instantie leek alles weer goed te gaan, tot we afgelopen maandag een midweek naar centerparcs gingen, maandagmiddag begon bobbie contsant met persen en dan kwam er wat bloed bij de urine, en  had constante aandrang om te plassen.
Maandagavond hebben we de dichtsbijzijnde dierenarts gebeld en konden gelijk langskomen.Daar heeft hij een catheter ingebracht, om urine af te nemen en de phwaarde was 7.5 dus te hoog, ook zat er bloed bij en leucocieten wat wijst op een ontsteking, hij heeft andere antibiotica gehad en urical een vloeistof wat ik door zijn vlees kon doen om de urine zuurder te maken.
Dinsdag was er niet veel verbetering en woensdag perste hij steeds bloed en gelijk weer de dierenarts gebeld, en deze zei dat we naar de dierenkliniek moesten omdat er een blaasfoto of echo gemaakt moest worden of er geen steentjes zaten.
Daar smiddags aangekomen gelijk foto's gemaakt waarop niets duidelijk te zien was,
was een hele toestand om hem stil te laten liggen, urine is onderzocht ook en gecentrifugeerd ,er zat wat struviet in en de urine was te geconcentreerd.
Toen wilde ze een echo maken, ook daar was niet duidelijk zijn blaas te zien of er steentjes in zaten omdat hij zo goed als leeg was en ze dan niks kunnen zien.
Toen wilde ze een catheter inbrengen om de blaas met vocht te vullen , maar de catheter ging er niet in na cm of 6 wilde hij niet verder en maar duwen en poeren, nog een dierenarts erbij , dunnere catheter geprobeert na veel duwen ging het eindelijk,en niemand die dus dacht van waarom wil hij er niet in? uiteindelijk ook met het water in zijn blaas niks geen steentjes te zien, was allemaal onduidelijk volgens de dierenartsen, ik werd er niet goed van :-\
Hij kon dus al niet meer plassen!!!
Laatste optie was een nieuwe blaasfoto met lucht erin geblazen, deze was dus wel duidelijk te zien en GEEn steentjes of gruis!!!!
Al met al gingen we weer met pijnstillers naar huis en hebben ze ons zo'n zak dieetvoer in ons mik geduwd.
Maar thuis aangekomen bleef het persen en kwam weinig plas uit, en wel bloed.
Donderdagochtend, zelfde verhaal en gelijk de andere dierenarts gebeld die ons had doorgestuurd en we mochten gelijk weer komen.
Hij wilde eerst catheter inbrengen om de blaas te legen, maar ook deze keer ging het er niet in, maar gelukkig wist hij wel waarom ,hij zegt moet je eens voelen en ik moest dat slangetje heen en weer bewegen en toen voelde ik tik, ik kijk hem aan ik zeg steentje???? ja zegt hij, dus ik werd al kwaad en zei gisteren ging het hetzelfde zo in de kliniek en verdomme hun komen niet op het idee dat zijn urinebuis verstopt zit waardoor die catheter er niet in gaat!!! tja zegt hij vond het ook niet een slimme zet!
De enige oplossing was gelijk acuut te opereren,de verstopping zat in zijn piemeltje vlak voor zijn balletjes, op die hoogte heeft hij een snee gemaakt in de urinebuis, en er kwamen hele klonten opeengeplakt gruis uit, de de opening heeft hij met hechtingen vastgezet zodat het niet dicht kan gaan, anders zou het weer verstopt kunnen raken.
Dezedag zijn we maar terug naar huis gegaan de lol was er wel vanaf , en thuis is het dan toch prettiger met een ziek hondje,.
Ondertussen bloed het nog steeds, dit komt niet uit zijn blaas maar uit de wond, zodra hij zich inspant begint het weer, volgens de dierenarts kan dit wel tot na het weekend duren :( maar ik begin het behoorlijk eng te vinden straks heeft hij te weinig bloed over ,het zijn toch elke keer behoorlijke dikke druppels.Ook na het plassen gaat het bloeden.Eerlijk gezegd weet ik het ff niet meer, ben zo bang om hem kwijt te raken :'(
Het bloeden duurt wel kort maar toch , tis maar een klein hondje van 7 kilo
Hij voelt zich niet ziek en zijn eetlust is ook goed,maar ben bang dat er iets niet goed is gegaan , hoe kan het anders zo bloeden steeds.

nou tis een lang verhaal geworden maar wilde het ven kwijt
Laatst gewijzigd door anitax op za 01 dec 2007, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Erna
#859404
Eerst rustig worden en dan een hoop informatie hier op Bp lezen over blaasonsteking en struviet ( er staat genoeg) om er zo achter te komen dat je gewoon KVV kunt voeren. De AB geven en de urine aanzuren met vitamine C.
Door Staftime
#859500
Grote kans dat de blaasontsteking de oorzaak is van de struviet en hoge ph.
Als je gewoon AB geeft en de urine verzuurt met vit C (ascorbinezuur) en eventueel cranberry (tabletten of capsules), dan is er grote kans dat het straks over is.

Julia heeft dit als pup ook gehad, alleen zij at toen brokken.
De blaasontsteking was nog niet heel erg toen.
En de dierenarts die ik toen had heeft niet eens ab meegegeven, zij was geen voorstander van te snel medicijnen toe passen.
Dus zij gaf mij als advies om een tijdje elke dag vit C te geven.
Toen is het helemaal goed gekomen.

Maar ik denk dat het bij jouw hondje erger is, dus is AB wel noodzakelijk.

Succes ermee.
Door anitax
#859677
Ik heb vanmiddag om 3 uur een afspaak bij de dierenarts,zal wat worden als ik zeg dat ik hem geen hills brokken ga geven.
IK heb hier al aardig wat gelezen over blaasgruis, en wat ik er van begrijp is dat het dus vaak door de blaasontsteking kan komen dat er struviet in de urine zit,en  door de hoge ph waarde
Wat ik dan niet snap is waarom ze de hond dan gelijk op die dieetbrokken wil zetten , en niet adviseerd om door middel van cranberry en vitamine C en eventueel appelazijn de zuurgraad weer normaal te krijgen, hij krijgt zowiezo
een AB kuurtje, waarom dan niet afwachten hoe dat zal werken en of er na de kuur nog steeds struviet in de urine zit !
Ik ben trouwens al begonnen met wat appelazijn in zijn water te doen en vitamine C poeder door zijn vlees, en geef hem tussendoor extra drinken
de urine zag er vanochtend al wat lichter uit

ik laat wel weten wat de DA er van vind
Door macgirlie
#859691
Ik heb gisteren hetzelfde probleem gehad. De enige reden waarom DA's een blaasgruisdieet adviseren is omdat ze nul komma nul verstand hebben van voeding en denken dat elk kwaaltje opgelost kan worden met speciale brokken (is hun min of meer wijs gemaakt door de fabrikanten). 
Als jij met een blaasontsteking naar de dokter gaat krijg je toch ook geen blaasgruisdieet mee?
JayJay heeft ook wat struviet, zijn PH-waarde was 6,5. Ik maak het AB-kuurtje af en verder krijgt hij gewoon wat hij altijd eet, KVV en af en toe BARF. En verder krijgt hij van mij nog een homeopatisch middel om zijn blaaswand te versterken.

Gelukkig geeft mijn DA zelf toe dat ze te weinig verstand heeft van voeding om te kunnen bepalen of deze voeding een negatieve invloed heeft op de struviet. Dus gewoon je poot stijf houden bij de DA... uiteindelijk maak jij uit wat je het beste acht voor je hond.

Welk merk KVV geef jij overigens?
Laatst gewijzigd door macgirlie op di 13 nov 2007, 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door anitax
#859917
hoi macgirlie

bedankt voor je antwoord, ik ga me poot stijf houden straks! >:(

Bobbie krijgt rodie en smuldier, eerst kreeg hij ook duck maar dat eet meneer dus echt niet meer, hij vind het niet te pruimen.
Ik vind het zelf trouwens ook naar gemalen karton eruit zien en het ruikt ook zo :-\ de andere merken zijn hier zowat niet verkrijgbaar
Ik weet ook niet wat het beste voor hem is, en meneer begint een beetje kieskeurig te worden.
Maar ik zit me nog steeds af te vragen waarom de urine zo een hoge ph waarde heeft,het kan natuurlijk door de blaasontsteking komen,maar dat krijgen ze toch niet zomaar,en daarbij is hij nog maar 9 maanden oud!
Zijn er dingen die ik hem zeker niet moet geven???
Hij krijgt ook de pens compleet van smuldier en als hij vlees of hart krijgt dan vul ik dat aan met wat rauwe gepureerde groente
en van rodi krijgt hij lams compleet en rund compleet alhewel hij die laatste twee ook niet meer graag eet, en zo blijft er niet zoveel afwisseling meer over!
Door macgirlie
#859988
Ja, waarom hij die hoge PH waarde heeft weet ik ook niet..... misschien dat iemand anders hier antwoord op kan geven.
De mijne was ook nog jong toen hij zijn eerste blaasontsteking had ( 1 1/2 of zo). Toen had hij ook echt pijn bij het plassen en dat is nu niet.
Ik weet wel dat ik vroeger ook heel vaak blaasontstekingen had, de een is daar denk ik wat gevoeliger voor dan de andere. Maar ik ben er overheen gegroeid dus ik hoop dat onze honden er ook overheen groeien.

Mijn honden hebben de drie weken dat ze bij mijn ouders waren eigenlijk alleen Duck gehad maar ik begrijp dat er in Duck nogal veel granen zitten en dat dat nu niet zo goed is. Dus ik stap maar weer over op Carnibest. Maar de PH-waarde van JayJay was 6,5 dus dat is volgens mij gewoon goed. Verder krijgt hij nog wat homeopatische druppels om zijn blaas te versterken (Pareira Brava).
Door anitax
#860016
en waar kan ik die ph waarde stripjes krijgen, ik had mijn eigen apotheek al gebeld en die gaan maar tot 7 dus daar heb ik ook niets aan
heb het al bij een andere apotheek geprobeerd en die moet ik eind van de middag bellen die zou navragen bij de groothandel
waar halen jullie ze?
Door anitax
#860102
nou heb inmiddes een apotheek gevonden en morgen kan ik ze halen :)

ben ook bij de dierenarts geweest en ze ging er in mee dat ik pertinent geen hills brokken wilde geven, ze vond bob er prachtig uitzien een mooie glanzende vacht. dus nu maar cranberry en vitamine C geven en eventueel appelazijn en en kijken of zijn ph daarmee naar beneden gaat
Door Peet
#861103
Mijn teefje heeft ook een blaasontsteking. Volgens mijn DA gaat de zuurgraag van de urine dan vanzelf omhoog, een reaktie van het lichaam om de bacterien te lozen. En natuurlijk heeft een versgevoerde hond een hogere zuurgraad dan een hond op brok.

Een hoge zuurgraad is dus gebruikelijk bij blaasontsteking. De struvietkristallen is wel iets om in de gaten te houden (ze worden ook wel doodskistjes genoemd, door hun vorm). Die moeten na een dag of 10 ab slikken zijn verdwenen. Anders moet de ab-kuur worden verlengd. Althans, dit alles volgens mijn DA. 
Door anitax
#861267
volgens de dierenarts duurt het veel langer voor dat de struviet verdwenen is 6 tot 8 weken, de gevormde struviet kan  pas oplossen als de ph waarde onder de 6.5 is volgens haar.

ik heb de phwaarde strips binnen en heb gemeten vandaag en was 8.0
maar ik kan ook niet verwachten dat het in 1 dag daalt
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door