Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sonja
#859606
Zoals jullie misschien wel in de bar hebben gelezen vang ik momenteel 4 zonder de moeder gedumpte pups op. Ik heb de pups 2 weken geleden onder mijn hoede genomen nadat ze vlak ervoor bij het asiel waren afgeleverd. De eerste ontlasting die ze hadden was prima, maar vervolgens gingen ze aan de diarree. In eerste instantie dacht ik aan de overgang van moedermelk naar poedermelk, maar vervolgens begonnen ze ook te braken en daarbij braakten ze wormen op. Ik heb direct ontwormd waarop ze klinkklare wormkluwens uit kakten. Vervolgens waren ze weer wat meer levendig en kregen wel meer eetlust, maar de ontlasting bleef waterdun. Omdat ik bang was voor uitdroging ben ik naar een da gegaan die echter dacht dat het allemaal niet zo'n vaart zou lopen. Ze zouden na het ontwormen wel snel opknappen. Omdat ze diarree bleven houden ben ik een paar dagen later naar een andere da gegaan die ze inderdaad ook wat uitgedroogd vond en ze onderhuids vocht heeft ingespoten en een vitaminespuit heeft gegeven. Ook kreeg ik probiotica mee en het advies over te stappen op pap aangemaakt met rijstwater. Het ging daarop iets beter, de ontlasting werd wat vaster, maar nog niet echt goed. Het ging van waterdun naar papperig. 3 dagen geleden ben ik begonnen met het geven van kvv, hetgeen in eerste instantie goed leek te gaan aangezien ze er niet verder van aan de diarree gingen. Vast werd de ontlasting echter ook niet. Vandaag begonnen ze echter wederom dun te kakken en sinds vanavond is het weer waterdun. Ze hebben nog niet gebraakt en maken verder ook geen erg zieke indruk, maar de eetlust is wel minder. Omdat ik weer bang ben voor uitdroging dwing ik ze nu elk uur met een injectiespuitje (zonder naald) om wat te drinken (water met een snufje zout en wat suiker). Ik heb ze ook al wat okugest gegeven. Dat gaat allemaal wel vlot naar binnen.
Ik denk nu aan een parasiet. Giardia? Coccidiose? Ik heb geen ervaring met giardia maar heb altijd gehoord dat de ontlasting van een met giardia besmette hond behoorlijk stinkt. Nu ruikt het hier niet naar roosjes, maar het is ook geen erg indringende lucht. Denk dus eigenlijk meer in de richting van coccidiose aangezien ik heb gehoord dat er meer honden in het asiel last van schijnen te hebben.
Morgen dus maar naar de da en een ontlastingonderzoek laten doen. Volgens schema moet ik morgen weer ontwormen, maar stel dat er iets van giardia bij zit, dan kan ik misschien beter een ander middel pakken dan de banminth die ik de vorige keer heb gebruikt.
Dus vrees dat ik een doorwaakte nacht tegemoet ga waarin ik maar weer flink ga duimen voor mijn schattige zorgenkindjes. :'(
Door K@rin
#859607
ik zou ze zowiezo nog een keertje ontwormen.
en dan ook probiotica door het eten gaan geven.
welke kvv geef je ?
met diaree is mijn beste ervaring voorlopig alleen Rodi penskompleet te geven

sterkte en beterschap voor de pupjes en jou !!
Gebruikersavatar
Door Sonja
#859608
Dank je Karin, ik krijg hier zelf ook pijn van in m'n buik. :(

Ze krijgen Duck Uitmuntend. Ik ga straks meteen naar de da en zal dan even overleggen met welk middel ik ze nu het beste kan ontwormen. Denk wel dat het nodig is want het is wel precies nu ze weer ontwormd moeten worden dat ze diarree krijgen.
Ze zijn nu wel echt heftig aan de diarree. Ik ben ze water blijven geven, maar het lijkt wel alsof het er aan de achterkant net zo hard uitloopt als dat ik het er aan de voorkant in duw. :-\
Door C@rine
#859675
Sonja, als er bij mij iets aan de diarree is krijgt hij /zij ORS , zonder smaakje
Dat zijn electrolyten, houdt het vocht vast en wat suiker.
Kun je kopen bij de apotheek en of kruidvat, Etos enz.
Door Decibels
#859703
vervelend...pups kunnen zo weinig hebben.

Ze braken niet meer? Ik zou even stoppen met de puppymelk...of krijgen ze dat al niet meer?

Ik heb het idee dat al de KVV die uit plakjes, bolletjes e.d bestaan, wat vetter zijn? De pups hier krijgen dat soort dingen altijd gemengd met AHV vlees. Ze krijgen hier dus nooit 100% duck, energique of i.d 

Ik zou dus pups met zulke ernstige diarree tijdelijk op de 100% AHV vlees zetten.
Laatst gewijzigd door Decibels op di 13 nov 2007, 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#859745
Vanochtend waren ze al iets beter dan gisteravond: ze hadden weer wat meer eetlust en de ontlasting was van waterdun naar papperig gegaan. Ik was nog maar even een uurtje gaan slapen en toen ik opstond werd ik alweer begroet met het gebruikelijke 'wij hebben honger'gejoel. Ik heb ze een papje met wat joghurt met probiotica gegeven en dat hebben ze tot op de laatste kruimel opgegeten.
Vervolgens heb ik wat ontlasting opgevangen en ben met ze naar de da gegaan. De ontlasting wordt nu onderzocht. 3 pups waren oké, Oliviertje was wat uitgedroogd en die heeft onderhuids wat vocht toegediend gekregen. Omdat ze toch ontwormd moesten worden adviseerde de da om maar meteen panacur puppy te geven. Mocht er dan giardia bij zitten, dan wordt dat ook gelijk bestreden. En verder heb ik probiotica meegekregen en bactrimsiroop.
Omdat ik ook vind dat de Duck niet lekker valt zit ik ook te denken dat ik maar wat AHV moet gaan halen. Geef je dan de vleescompleet of de vleespenscompleet of is misschien die rundertartaar beter om mee te starten?
Braken hebben ze overigens niet gedaan. Twee weken terug wel, maar dat hield gelijk op na het ontwormen.
Door Hanny
#859749
Toen ik een keer zieke pupjes had heb ik ze propolis gegeven, fijngestampte tablet door de rodi. Ik vind Rodi dan ook beter dan Duck, enkel en alleen omdat het fijner van structuur is en wat extra gemalen eierschil. (wel poeder)  Heel fijn gemalen kipkarkas erbij.
Van die grote tabletten van zo'n Amerikaanse firma.
Ik was ten einde raad en heb dat advies toen maar opgevolgd, het ging zo slecht met ze. De volgende dag waren ze er door heen. Blijft voor mij nog altijd de vraag, of zoiets door de propolis is bewerkstelligd, of dat ze toch al aan het beteren waren.
Had van mijn da. kaopectate (zoiets heette het), daar kotsten ze alleen maar van.
Als het nog kan, een warmtelamp erbij, is zeker een goed idee. Eentje heeft er in een doek gerold bij ons in bed gelegen, als ze dan toch dood zou gaan wilde ik niet dat de andere puppen over haar heen liepen.
Alles is goed gekomen. Ik raak alleen al helemaal op tilt, als de pupjes dun poepen.

Heel veel succes,

Hanny
Door Ine
#859752
Misschien Carnibest (puppy) samen met wat kruidenmix?
Ik ken de andere merken niet, maar ik weet nog, dat ik ook diarree had in het nest van Luuk. Toen ben ik van Bibi overgestapt naar CB en was het zo over.
Het kan aan een simpel ingrediënt liggen in de KVV, waar ze niet goed tegen kunnen. Bv de olie, die erin zit.
Knuffels voor je 4-ling! :-*
Gebruikersavatar
Door Sonja
#859756
Hanny schreef: Toen ik een keer zieke pupjes had heb ik ze propolis gegeven, fijngestampte tablet door de rodi. Ik vind Rodi dan ook beter dan Duck, enkel en alleen omdat het fijner van structuur is en wat extra gemalen eierschil. (wel poeder)  Heel fijn gemalen kipkarkas erbij.
Van die grote tabletten van zo'n Amerikaanse firma.
Ik was ten einde raad en heb dat advies toen maar opgevolgd, het ging zo slecht met ze. De volgende dag waren ze er door heen. Blijft voor mij nog altijd de vraag, of zoiets door de propolis is bewerkstelligd, of dat ze toch al aan het beteren waren.
Had van mijn da. kaopectate (zoiets heette het), daar kotsten ze alleen maar van.
Als het nog kan, een warmtelamp erbij, is zeker een goed idee. Eentje heeft er in een doek gerold bij ons in bed gelegen, als ze dan toch dood zou gaan wilde ik niet dat de andere puppen over haar heen liepen.
Alles is goed gekomen. Ik raak alleen al helemaal op tilt, als de pupjes dun poepen.

Heel veel succes,

Hanny

Heb dus, ondanks dat ik een groot propolisfan ben nog helemaal niet aan propolis gedacht  :-[ Heb het alleen wel alleen maar als tinctuur in huis.
En ze liggen op een warmhoudmat.
Door Hanny
#859760
Ze zullen het vast wel wilen eten over hun voer. Weet alleen niet, of het nodig is, als je ook al ander spul geeft.

Hanny
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door