Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Cindy de Wolf
#859668
Ik heb gister wat lever, long en kopvlees gedroogd in de machine. Nu was mijn vraag, is het raadzaam om het in beloningsporties te maken en dan in te vriezen, kan dit? Eveneens loop ik tegen het feit aan dat het een wel goed droog is en het ander niet, hoe lossen jullie dit op? Ik zit er nu over na te denken om een snijmachine te kopen zodat je allemaal exact even dunne/dikke plakken krijgt :-\
Gebruikersavatar
Door Dian
#859676
Cindy de Wolf schreef: Ik heb gister wat lever, long en kopvlees gedroogd in de machine. Nu was mijn vraag, is het raadzaam om het in beloningsporties te maken en dan in te vriezen, kan dit? Eveneens loop ik tegen het feit aan dat het een wel goed droog is en het ander niet, hoe lossen jullie dit op? Ik zit er nu over na te denken om een snijmachine te kopen zodat je allemaal exact even dunne/dikke plakken krijgt :-\
ik haal tussendoor eraf wat droog is en de rest laat ik langer liggen. Je kan het gedroogde vlees gewoon invriezen. Ik bewaar het eigenlijk altijd in de koelkast, is het ook lang houdbaar.
Door dorinekok
#859679
is het idee van drogen nu niet juist dat het dan niet meer in de vriezer hoeft????
Ik bewaar het in een afluitbare pot. waarschijnlijk niet eeuwig houdbaar maar lang genoeg.
Door Cindy de Wolf
#859681
Dian schreef: ik haal tussendoor eraf wat droog is en de rest laat ik langer liggen. Je kan het gedroogde vlees gewoon invriezen. Ik bewaar het eigenlijk altijd in de koelkast, is het ook lang houdbaar.
Ik heb niet zo'n machine met een groot wattage. Om je een idee te geven, ik heb het er gistermiddag rond 15.00 ogelegd en vanmorgen rond 07.00 eraf gehaald. Tussendoor wel gewisselt van plateaus maar ik heb het eigenlijk nog nooit echt goed droog gekregen zoals bijvoorbeeld lever van CB. Nu was de long wel goed droog. Ik zal vanmiddag het spul in beloningsstukjes knippen, e.d. en invriezen. Ik had zo'n 3kg gedroogd en heb denk ik nu nog zo 1 a 1,5kg over. Was wel grappig om te zien, al die neuzen de lucht in toen ik vanmorgen binnen kwam met het gedroogde vlees. ;D
Door Cindy de Wolf
#859684
dorinekok schreef: is het idee van drogen nu niet juist dat het dan niet meer in de vriezer hoeft????
Ik bewaar het in een afluitbare pot. waarschijnlijk niet eeuwig houdbaar maar lang genoeg.
Tsja dat dacht ik ook de eerste paar keer, maar na 1 dag ging het al schimmelen, dus ik denk dat die van mij niet echt goed droogt. Heb het nu 16 uur erin gehad en het is nog niet echt goed droog en dan snij ik echt al dunne plakken :-\

Hoe lang is het bij jou houdbaar?
Gebruikersavatar
Door Dian
#859686
Cindy de Wolf schreef: Ik heb niet zo'n machine met een groot wattage. Om je een idee te geven, ik heb het er gistermiddag rond 15.00 ogelegd en vanmorgen rond 07.00 eraf gehaald. Tussendoor wel gewisselt van plateaus maar ik heb het eigenlijk nog nooit echt goed droog gekregen zoals bijvoorbeeld lever van CB. Nu was de long wel goed droog. Ik zal vanmiddag het spul in beloningsstukjes knippen, e.d. en invriezen. Ik had zo'n 3kg gedroogd en heb denk ik nu nog zo 1 a 1,5kg over. Was wel grappig om te zien, al die neuzen de lucht in toen ik vanmorgen binnen kwam met het gedroogde vlees. ;D
bij mij is het ook niet kurkdroog hoor. Ik weet niet hoeveel watt dat ding van mij heeft (ik heb die van Tieneke). Het meeste ligt er bij mij zo'n 8 uur op. Even gespiekt, hij is 250 Watt.
Door Cindy de Wolf
#859688
gemmaa schreef: waar krijg je zo'n droogmachine, wat voor merk en wat kost zo'n ding?
Die van mij komt van ebay, merk severin, was wel prijzig iets van 80 euro. Ik heb echter een vrij licht wattage ik meen 250w waardoor die niet echt goed en snel droogt. Je kan beter een duurdere kopen en vooral 1 met een filter anders heb je wasknijpers nodig voor je neus. Ik zet die van mij dan ook in de schuur....Tieneke hier verkoopt ze ook, weet alleen de prijzen hiervan niet. Een ander veel gehoord merk is stockli.
Door Cindy de Wolf
#859689
Dian schreef: bij mij is het ook niet kurkdroog hoor. Ik weet niet hoeveel watt dat ding van mij heeft (ik heb die van Tieneke). Het meeste ligt er bij mij zo'n 8 uur op. Even gespiekt, hij is 250 Watt.
Die van mij is ook 250watt. Ik wil het toch graag echt droog hebben. Hoeveel leg jij er dan op? Ik had er gister een kleine 3kg op liggen over 5 plateaus.
Gebruikersavatar
Door Dian
#859690
Cindy de Wolf schreef: Die van mij is ook 250watt. Ik wil het toch graag echt droog hebben. Hoeveel leg jij er dan op? Ik had er gister een kleine 3kg op liggen over 5 plateaus.
De laatste keer heb ik er ruim een kilo opgelegd, verdeeld over 4 plateaus. Misschien droogt het bij mij beter omdat er meer ruimte tussen de stukjes zit? Ik heb er echt geen hele flinterdunne stukjes opliggen. Metname lever en rundvlees valt nog wel eens iets dikker uit :-[ Maar na een uur of 8 is het behoorlijk droog en kan ik het toch wel een maand of 2 in de koelkast bewaren.
Door Ronja
#859708
Kun je vlees eigenlijk ook drogen in een hete-lucht oven? Ik droog altijd tomaten en paprika daarin en dat gaat prima. Op 100*. Weet iemand dit?
Door pallas
#859755
Ronja schreef: Kun je vlees eigenlijk ook drogen in een hete-lucht oven? Ik droog altijd tomaten en paprika daarin en dat gaat prima. Op 100*. Weet iemand dit?

ik droog ook altijd in de hetelucht oven, maar dan wel op een lagere temp. niet meer dan 70 graden, anders kan je het net zooed bakken.

Ik vind alle spiervlees makkelijk drogen, behalve kip, daar blijft niks van over :(
Door Nynke
#859764
Ik droog voornamelijk kipfilet, snij het in plakjes van 2-3 mm en dan kan ik ruim een kilo kwijt op 9 plateaus. Ik leg alles wel los van elkaar. Na 8 uur is het echt wel droog, toch bewaar ik het grootste deel in de vriezer. De rest gaat in mijn koekjeszak voor onderweg. Ik heb ook zo'n apparaat van Tieneke en droog ook in de schuur. Het wattage is.. even kijken...  250.
Door Chaos
#859776
Cindy de Wolf schreef: Ik zit er nu over na te denken om een snijmachine te kopen zodat je allemaal exact even dunne/dikke plakken krijgt
Daar loop ik ook al een tijdje over na te denken! Om te zorgen dat je dan dunne plakken kunt maken. Ik twijfel echter nog een beetje of het wel mogelijk is.
Ik heb een tijdje in een keuken gewerkt en daar wel vlees(beleg) gesneden, maar dat was allemaal worst (salami, botehamworst, ham): stevig spul, goed te snijden. Ik vraag me af of het ook goed werkt op stukken vlees en orgaanvlees. Is het niet te zacht voor de snijmachine?
Anders moet het misschien bevroren gesneden worden, maar ik heb al machines gezien waar bij vermeld werd: niet voor bevroren vlees en droge worst...  :(
Kortom, iemand anders misschien ervaring hiermee?
Door Cindy de Wolf
#859779
Chaos schreef: Daar loop ik ook al een tijdje over na te denken! Om te zorgen dat je dan dunne plakken kunt maken. Ik twijfel echter nog een beetje of het wel mogelijk is.
Ik heb een tijdje in een keuken gewerkt en daar wel vlees(beleg) gesneden, maar dat was allemaal worst (salami, botehamworst, ham): stevig spul, goed te snijden. Ik vraag me af of het ook goed werkt op stukken vlees en orgaanvlees. Is het niet te zacht voor de snijmachine?
Anders moet het misschien bevroren gesneden worden, maar ik heb al machines gezien waar bij vermeld werd: niet voor bevroren vlees en droge worst...  :(
Kortom, iemand anders misschien ervaring hiermee?
Daar zit ik dus ook mee. Nou heb ik wel biologische lever en kopvlees liggen en dat is tamelijk stevig, dus dat zal denk ik wel gaan. Maar hoe zit het met de rest :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door