Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Jolly
#85797
Ben ik op weg naar mijn schoonouders om Chasey daar te brengen, gaat mijn mobiel.
Is het mijn schoonpa die vraagt of ik nog meer zieke honden heb gehad in de dagopvang?

Dus ik meteen,:" nee ik heb niets gehoort, ik ben onderweg dus ben er zo." Even ter verduidelijing, 1 van de dagopvang honden scheen vorige week zaterdag flink ziek te zijn geworden, zware diarre, niet eten, lichte verhoging en braken, DA van die persoon zei PARVO. Dus vandaar dat mijn schoonpa daar ook meteen aan dacht.

Nou daar zag ik een hoopje ellende, Sissy (de toch al stress kipperige jack kruising) had zware krampen en bleef maar persen op nix af. Schoonpa zei dat ze in het land ineesn zwaar aan het braken was geweest en dat de diarree er toen uitspoot. Hij had de Da gebeld en we konden terecht.
de symtomen waren:
* vanuit het niets (dus zeer snel) braken, zware krampen, diarree
* bij de Da had ze 37,5 graden.

Hij vond haar dus wat onderkoeld en dacht daarom niet aan parvo, maar eerder aan een vergiftiging, waarschijnlijk van slakkengif.

Ze heeft 2 injecties gehad, welke dat waren sorry vergeten te vragen :-[ ( ja ja blond :-\)
en ze heeft een kuurtje voor 5 dagen mee
3 keer daags 1 tablet van nicrotrin- 60

Thuis gekomen liet ze wel zonder dat ze het zelf merkte haar plas lopen, dus ik neem aan dat ze een soort spierontspanner heeft gekregen voor de krampen?

Tannetje, wat wat zouden de spuiten zijn geweest?
Door Eidos
#85927
Jeetje das niet zo mooi Jol... Hoe gaat het nu met Sissy dan ??? Geef die zielepiet maar een dikke knuffel van me! Ik hoop dat ze er niks aan overhoudt en snel weer beter is :-*
Door Timmy
#85930
Werkzame stof in slakkengif is meestal methaldehyde en dat veroorzaakt bij mijn weten niet zo gauw braken en/of diarree. De eerste verschijnselen zijn rusteloosheid en angstig gedrag, gevolgd door speekselen (dus niet braken), ataxie en incoordinatie. Later kunnen ook convulsies optreden en hyperthermie. Dus of het hier echt gaat om slakkengif?

Vitamine K is alleen van toepassing als het gif de bloedstolling aantast (inderdaad bij rattengif). Slakkengif heeft een andere werking.
Gebruikersavatar
Door chooky
#85967
Jeetje Jolly, ik lees dit nu pas,
Hoe gaat het nu met Cissy?
Ik heb ook even gezocht en in het Merck handboek vond ik een tekst over metaldehyde-vergiftiging.
In die tekst vond ik wel dat de stof de darmen en de maag irriteert en dus braken op kan wekken, maar in de tekst staat inderdaad ook dat er vaak hyperthermie voorkomt en dat is naar mijn weten verhoging (denk maar aan hypernerveus, betekent erg nerveus) en niet verlaging van de lichaamstemperatuur.
Geef haar een hele dikke knuffel van me!!! :-*
hier is de hele tekst:

Metaldehyde Poisoning: Introduction
------------------------------------------------------------------------
Metaldehyde is commonly used as a molluscicide in domestic gardens, especially during the wet season for slug and snail control. In certain locations, it is also used for rat control. Metaldehyde comes as a liquid or bait (3.5%) combined with bran, either as flakes or pellets, and is palatable to pets and farm animals. Some products also contain arsenic or carbamate insecticides, which are usually less toxic at the dosage used than the metaldehyde. All species are susceptible to metaldehyde poisoning (lethal dose 100-300 mg/kg); dogs are the species most frequently poisoned (3 oz of bait is toxic to a 30-lb dog). Metaldehyde is hydrolyzed in stomach acid to acetaldehyde polymers that readily enter the brain. Poisoning reduces levels of brain serotonin, norepinephrine, and the inhibitory neurotransmitter g-aminobutyric acid (GABA).
Clinical signs of toxicosis are similar in all mammals. Nervous signs are prominent and include severe muscle tremors, ataxia, hyperesthesia, nystagmus, and hyperpnea, followed by opisthotonos and continuous tonic convulsions. Nystagmus is most severe in cats. Nervous signs are more continuous and less exaggerated by stimulation than in strychnine poisoning ( Strychnine Poisoning: Introduction), which may appear clinically similar. Emesis, hypersalivation, dyspnea, tachycardia, and severe hyperthermia (profuse sweating in horses) are also seen. Severe acidosis develops due to acid metabolites and high muscle activity in all species. Cholinergic signs (especially pupillary constriction) may occur if the product contains a carbamate. In high-level exposure, death (4-24 hr) is from respiratory failure, while survivors may develop liver failure (3-4 days). Necropsy lesions are nonspecific and include congestion and edema of the liver, kidneys, and lungs, and intestinal hemorrhage. A mild formaldehyde-like odor may be present on opening the stomach or rumen. Stomach content, rapidly frozen, is the preferred sample for analysis due to the low levels and rapid loss of acetaldehyde from tissue (liver and urine).
An emetic (eg, apomorphine) in acute exposure may not be necessary because metaldehyde is a gastric irritant. However, gastric lavage with sodium bicarbonate is recommended. Diazepam (2-5 mg/kg, IV) to effect is preferred to reduce excitement and convulsions; acepromazine has been used successfully. Barbiturates (compete with acetaldehyde degradation) are indicated only if the animal doses not respond, and gas anesthesia is suggested to maintain severely affected animals. In large animals, activated carbon (preferred) or high doses of mineral oil reduce further absorption (metaldehyde is fat soluble). Aggressive fluid therapy with sodium lactate to reduce acidosis is required, and dextrose or calcium borogluconate is used to prevent possible liver damage. Cold water rinses are recommended when fever is severe. (See also Rodenticide Poisoning: Introduction.)
Gebruikersavatar
Door Hitam
#86021
Ik weet niet of er ng meer soorten slakkengif zijn maar van metaldehyde gaan ze letterlijk stuiteren, krijgen een soort epileptische krampen. Er zijn echter heel veel soorten gif en het kan best iets anders geweest zijn.
Braken en diarree, zo heftig en plotseling kan best een vergiftiging zijn, al is dat moeilijk vast te stellen. Ik heb het wel ens meegemaakt met een paddestoelenvergiftiging, maar dat heb je eerder in de herfst. Bovendien was dan na even flink braken en diarree met een halve dag over.

Geen idee wat die dierenarts gegeven heeft. Als het een vergiftiging is hopelijk niets stoppends. Micotrim is een antibioticum. Waar dat nu weer goed voor is, snap ik niet. Mogelijk een pijnstiller? Of iets kalmerends? Valium ofzo? Geen idee.
Door Jolly
#86404
wat het was, weten we niet, maar hij sloot in ieder geval PARVO uit en omdat dit bij 1 van de dagopvang honden wel was geconstateerd (ookal was die al en week niet meer geweest, dus ik tiwijfelde daar zeer aan) hadden schoonpa en ik toch zoiets van misschien wel. Je weet het maar nooit bij haar.

Nou ze is alweer helemaal normaal hoor, even krengerig en springerig als altijd gisteravond laat ( nou ja eigenlijk vanaochtend vroeg 0:45 uur, toen we Chasey bij schoonouders op gingen halen)

De spuiten hebben der goed gedaan en de pilletjes gaan er ook in.
Door Jolly
#87170
nou mevrouw is weer op en top haar eiegn irritante gestresste ik hoor.

Ik heb nog ff gevraagt aan schoonpoa wat er die avond nou daadwerkelijk gebeurd was. En hij zei letterlijk: stuiteren alsof ze doodging, gillen, rollen en zware spastische bewegingen maken.

Als ik dan zo dat stukje van Tannetje terug lees:
Ik weet niet of er ng meer soorten slakkengif zijn maar van metaldehyde gaan ze letterlijk stuiteren, krijgen een soort epileptische krampen
dan klopt dat aardig he.
We weten eigenlijk wel zeker dat het de slakkenkorrels zijn geweest, want die bakjes waren die middag in het kasje gevult en nadat we bij de Da vandaan kwamen meteen gekeken en toen waren ze dus leeg :o, en je kan mij niet wijs maken dat al die slakekn zo snel alles op heben gevreten ;D
Door Timmy
#87182
Jolly schreef: Ik heb nog ff gevraagt aan schoonpoa wat er die avond nou daadwerkelijk gebeurd was. En hij zei letterlijk: stuiteren alsof ze doodging, gillen, rollen en zware spastische bewegingen maken.

Nou, da's wel even wat anders dan diarree en braken... :-)
Fijn dat het gelukkig weer goed gaat met Cissy!

Gr.
Linda
Door Jolly
#87185
ja, het is natuurlijk niet hetzelfde he, dat weet ik ook wel. ::) maar dat kwam er wel meteen na, braken 2 keer goed en daarna diarree en toen bleef ze persdrang houden.
Laatst gewijzigd door Jolly op ma 26 apr 2004, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Timmy
#87188
Nee joh, snap ik best. Maar het stond niet in je eerste berichtje, vandaar dat ik zoiets had van: da's wel even iets anders :)

Gr.
Linda
Door Jolly
#87195
nee dat klopt daar heb je gelijk in, maar wel dat ze zware krampen had.

Maar goed schoonpa is ook geen prater, die moet je soms echt letterlijk de worden uit zijn mond trekken, zo ook zijn zoons. Gelukkig heb ik 9 van de 10 keer genoeg aan een half woord, anders hield ik het daar echt niet uit ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door