Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#858649
Hallo,

Tommy is een onzindelijke ex-kater van 3en half jaar. (en 4,65kg)

2jaar geleden heeft hij een blaasonsteking gehad, en net weer.
Omdat hij 2jaar terug ook gruis had heeft hij 2maand speciaal voer gehad toen.

Nu was de blaasontsteking terug, en aan het begin van de kuur had hij ook 5 struvietjes.
Aan het eind van de kuur was de onsteking weg, en de struviet ook,
wel is de ph van de urine nog te hoog, dus niet zuur genoeg,
wat dus verhoogde kans op struviet geeft.


De DA wilde Tommy gelijk op speciaal voer zetten, maar dat zie ik niet zo zitten
omdat ik gelezen heb dat het zelfde effect ook met appelazijn bereikt kan worden.
(de urine zuurder maken dus)
Ook heb ik gelezen dat dat speciaal voer juist negatief kan werken omdat het kans op oxolaatkristallen juist weer vergroten kan.


Na verder vragen en lezen heb ik ontdekt dat er eigenlijk 4 optie's zijn:

- appelazijn
- cranberry
- vitamine C
- eurologist



Wat me niet duidelijk is, en ook niet na zoeken wordt, is:

- welk middel doet nu wat precies
- waar kan ik ze kopen
- hoe moet ik ze doseren

wie heeft hier informatie over?



Ik heb hier al wel gevonden dat de dosering voor vitamine C 250 mg per dag is voor een kat, maar verder kom ik niet,  :(



(tegen de onzindelijkheid heb ik al hele waslijsten geprobeert,
ik ben nu met een gedragstherapeut bezig,
en het lijkt toch echt door de blaasproblemen te komen en stress,
stress doordat Tommy een erg onzeker katje is, en die stress zou dus op zijn blaas kunnen slaan, zijn blaas lijkt zijn zwakke plek)
Laatst gewijzigd door mike en tommy op ma 12 nov 2007, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
#858878
Allereerst: eet Tommy vers? De beste manier om blaasgruis en daarmee blaasontsteking te voorkomen is vers voeren.
Als dat niet afdoende is kun je idd verzurende middelen toevoegen. Je moet dan wel de pH van  e urine in de gaten houden, te zure urine is nl ook niet goed.

Appelazijn, cranberry en vitC verzuren idd de urine prima, zeker in combinatie. Het beste kun je kalmaan beginnen en naar behoefte opvoeren. VitC geeft in hogere doseringen dunne ontlasting dus dat kun je zeker beter rustig aan opvoeren. Als de ontlasting dun wordt ga je terug naar de dosis waarbij hij nog goed is.
#858885
dus eigenlijk is de dosering afhankelijk van wat werkt voor je kat?
(wat je dus met urine strips in de gaten kunt houden)
zijn er geen gemiddelden, of probeer hoeveelheden? want heb echt geen idee met hoeveel te beginnen

Tommy krijgt geen versvoer.
Ik ben hier al wel lang naar aan het kijken en mee aan het proberen,
dus hij krijgt het wel als tussendoortje, veelal s'avonds.

Wat me vooral tegenhoud zijn de kosten en het zelf samenstellen, en de grote vriezer die ik niet heb.

Ook vind ik het prettig dat hij de hele dag door eten kan.
En aangezien mike fulltime werkt en ik 3 dagen zijn brokken dan het makkelijkst.
#858909
ik denk dat helemaal op vers overstappen geen gek idee is hoor.
ik heb het hier gezien dat ze veel meer zijn gaan plassen, das voor tommy alleen maar goed om zn blaas te spoelen. komt er nog eens bij dat brokjes altijd iets van granen bevatten, wat de urine weer basischer maakt. dan doe je het werk van de appelazijn etc weer teniet.
je hebt ook geen grote vries formaat lijkenkist nodig, een klein laadje kan ook wel. als je een menu maken erg ingewikkeld vindt, kan ik je daar wel mee helpen. je kan bv beginnen met cb (is ook vers, of rauw, hoe je het ook wilt noemen), en dan per dag wat barfdingetjes proberen, welke hij allemaal lekker vindt enzo.

ik geloof dat vit. c en cranberrie heel hard verzuren, dus dan kanje het risico lopen weer teveel te verzuren.
ik zou het als volgt doen:
overgaan op cb, en iedere dag een barfdingetje om te proberen. per dag een halve tot hele theelepel appelazijn over de cb heen, en 1 tot 2 x per week de urine met zo'n stripje (of een stukje lakmoespapier) even meten. verzuurt het te sterk; minder appelazijn, verzuurt het te weinig; een beetje meer.
nova kan ook gewoon van de cb mee-eten, voor haar er liever geen appelazijn overheen doen. barfdingetjes mag ze natuurlijk ook hebben.
#858926
Hoi koekje,

ik weet dat vers het meest ideaal is, juist vooral vanwege alle vocht (van tommy uitgegaan)

Dat in brok altijd granen zit is niet helemaal waar,
daarom ga ik juist over op Orijen, daar zit 0% granen in.

Verder wil ik best wat uitproberen met kant en klare voersvoer (kvv) zoals carnibest,
maar tot nu toe kan ik alleen prins krijgen.
verkooppunten zijn lastig wat dat betrefd.

Aan eendagskuikens kan ik wel komen, en die wil ik ook weer gaan geven,
Tommy lust die namelijk wel (heb het hem wel moeten leren eten, haha)

Ik vind kvv alleen lastig omdat ik het niet kan laten staan,
dus dan zouden de katten smorgensvroeg (07.00) eten krijgen,
en dan pas als ik weer thuis ben rond 18.30uur.
Das toch veel te lang zonder eten?!

kan ik Orijen en kvv niet combineren?
#858939
maar in orijen zitten wel gekke dingen als gestoomde piepers enzo, ik weet niet wat dat op de urine doet. granen maken de boel basisch, maar of dat ook voor andere plantaardige toestanden is, geen idee. hier geen brokjes meer, en dat gaat erg goed.

op zich is het niet erg dat er zoveel tijd tussen de maaltijden zit hoor. als ik slaap, krijgen ze hier ook geen eten. ze zijn er goed aan gewend dat ze niet continu voer hebben staan. 'in het wild' zouden ze ook niet de hele dag een bakje met brokjes of stukjes muis hebben  ;)
#858963
toen sien net aan de lijn was, en dus niet meer onbeperkt de hele dag mocht eten, was ik ook bang dat er teveel tijd tussen de maaltijden zou zitten.
maar na een kleine week was ze daar al aan gewend, dus ik zou me daar geen zorgen over maken.

het nadeel van brokjes, of die nu de hele dag er staan, of alleen op de voermomenten, is dat t gortdroog is. en tommy heeft heel veel vocht nodig voor zn blaas. alles wat hij aan brokjes eet, kan hij geen rauw meer eten. dit kan zeer nadelig zijn voor zn gruis.
#859004
tommy heeft alleen geen gruis, zijn ph is te hoog,

en over het wennen, toen tommy er een vriendinnetje bij kreeg,
kregen de twee apart eten, en dus alleen als 1 van ons er bij was,
Nova hebben we nu 4 maanden, en nu heeft hij door welk bakje van wie is.
hij heeft ook heel lang moeten wennen dat hij niet kon eten wanneer hij wilde,
dat merkte ik aan hem doordat hij zodra ik thuis kwam om eten begon te zeuren,
hij had dan ook echt honger.
Daarom meng ik het voer nu, en stap ik over op Orijen omdat ze dat beide mogen,
dus geen gezeur meer met eigen bakjes en mengen.
#859094
Voor volwassen katten is 2x per dag eten prima, daar hebben ze geen probleem mee. Heel veel katten zijn tegenwoordig te dik doordat ze de hele dag brokjes kunnen snacken, da's niet goed voor ze.
Ik kan niet vinden wat er in die 30% fruit en groente in de Orijen zit maar sowieso vind ik 30% fruit en groente absurd veel voor een kat. Daar is niks biologisch gepasts aan, katten eten van nature niet of nauwelijks plantaardige zaken (de maaginhoud van een prooi eten ze mooi niet op bv). En verder is het gekookt (niet natuurlijk) en gortdroog (slecht voor katten met blaas en nierproblemen, waaronder basische urine). Als er idd piepers inzitten dan bevat het spul dus wel koolhydraten want piepers bestaan uit zetmeel = koolydraat. Koolhydraat maakt de urine ook basisch.

Zeuren is niet hetzelfde als honger; katten zeuren omdat ze een bepaald voerregime gewend zijn en echt neit noodzakelijk omdat ze ook honger hebben. Is dus een kwestie van zxe een ander voerregime aanleren.
#859211
Tommy is zeker niet te dik, simpel weg omdat ik de hoeveelheid brok afweeg.
Dus hij kan eten wanneer hij wil, maar niet hoeveel hij wil. (had ik al gezegd, maar ok)

Die 30% is misschien nog wat veel, maar beter dan Whiskas e.d of zelfs Hill's of RC
(van die laatste ben ik zo en zo al geen fan, bietenpulp bah!)
Verder heb ik juist gelezen dat katten de maaginhoud wel opeten, heb het ook op filmpjes gezien.
Maar ja, het zal dan wel per kat verschillen zullen we maar zeggen.

Natuurlijk is brok minder goed dan vers, maar daar gaat dit topic niet over,

het gaat erom wat vitamine C, cranberry, appelazijn en eurologist nu precies doen en hoe je ze moet doseren.



Ik heb al aangegeven dat ik weet dat vers beter is, en dat ik berijd ben daar meer mee te gaan doen,
snap niet dat er zo op gehamerd blijft.


En als mijn kat luidkeels aan komt mauwen omdat hij normaal al veel eerder had kunnen eten,
en nu een hele tijd zonder zat, vervolgens eten krijgt, en flink begint te eten,
dan had hij dus echt wel honger!

Bovendien heb ik niet alleen een volwassen kat, maar ook een kitten!

Ik vind het gewoon belangrijk dat mijn katten kunnen eten wanneer ze dat willen,
ook wil ik ze graag gezond zien, dus zie ik ook heus wel in dat voer met meer vocht tommy goed zal doen,
daarom heb ik al aangegeven meer vers en/of blik voer te willen gaan geven.
Maar wat nu eerst van belang is, is de ph van Tommy's urine omlaag krijgen,
en daar vraag ik nu net jullie hulp bij!

Dus nu graag weer ontopic please...
Laatst gewijzigd door mike en tommy op ma 12 nov 2007, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
#859267
mike en tommy schreef:
Maar wat nu eerst van belang is, is de ph van Tommy's urine omlaag krijgen,
en daar vraag ik nu net jullie hulp bij!
probeer eens een maandje (of eventueel 2) cb te voeren.
je hebt niets te verliezen, alleen maar te winnen; tommy's gezondheid.

sochtends geef je hem zn ene portie cb, en als je thuiskomt savonds de andere. voor het slapen gaan een barfdingetje.
over de portie cb een hele of halve theelepel appelazijn, en 1 of 2 x per week even de urine zuurgraad meten met van die stripjes.
de andere manier van voeren zal even wennen voor hem zijn, maar tis zeker niet slecht voor hem. hij zal met smaak en plezier gaan eten, ik heb dat hier ook gezien met ot en sien.
hij hoeft echt niet de hele dag voer te hebben, en zeker geen gortdroge brokjes, die alleen maar nadelig zijn voor zn ph waarde.

hoe oud is nova nu? ik dacht dat ze iets ouder dan otje was.
voor nova kan je een doos of een bench oid maken, waar alleen zij door kan en tommy niet. zo kan nova meerdere keren per dag eten.

het is ook geen ramp om het eten langer te laten staan, het is niet dat rauw vlees na een paar uur wegrent uit zichzelf ofzo. sien laat ook wel eens iets liggen voor een paar uur, en ik heb nooit vliegen.

om ervoor te zorgen dat nova niet van tommy zn aangezuurde voer eet, kan je dat van hem op een voor haar onbereikbare plaats zetten.

ik vind alle brokken echt rommel, niet alleen royaal konijn en whiskas. en ze zijn veel te droog en onnatuurlijk, dit is niet bevordelijk voor de kat, en zeker niet voor een kat die al gezondheidsproblemen (in dit geval slechte ph waarde) heeft.

probeer het nou gewoon voor 2 maanden, en onderga het wennen (is ook voor jou even wennen). vergelijk de situatie tussen nu en over 2 maanden.
je zult zien dat tommy vooruit zal gaan.
#859303
Kruimel schreef: Pardon? Een beetje minder hoog van de toren mag ook wel hoor.
Voor geval het je ontgaan is: dit is een BARF forum, hier gaat het over BARF. Daar hebben wij het hier over, dat is de basis van wat wij voeren.
En verder hebben we hier een zoekfunctie dus als je alles verder zelf al weet zou ik zeggen, gebruik die eens.
ik weet dat het over barf gaat, en heb toch ook al aangegeven dat ik hier ook mee bezig ga...
ik schik me al naar jullie mening, dan kan er ook rekening gehouden worden met de mijne toch?
ik snap dat dit forum over barf gaat, maar dan hoeft het toch niet zo opgedrongen te worden?
ik ben doorverwezen naar dit forum omdat jullie meer zouden weten over supplementen omdat dit vaak bij Barf gebruikt wordt.
Ik ben gewoon heel gericht aan het zoeken, en ik vond het op den duur vervelend worden dat het meer over versvlees voeren ging dan over m'n vragen,
sorry als ik dat bot verwoord heb, dat was niet mijn bedoeling, ik probeer gewoon gericht informatie in te winnen voor mijn kat.


verder heb ik de zoekfunctie ook al gebruikt, ben er al de ganze dag mee bezig, net als afgelopen dagen,
dus t'is echt niet zo dat ik te lui ben o.i.d.
het probleem is simpelweg dat ik wel verschillende middelen vind om de ph lager te krijgen,
maar niet wat ze precies doen en hoe te doseren,
dat vind ik toch wel belangrijk om te weten voor ik mijn kat iets geef.
ook nu heb ik nog steeds niet helemaal een antwoord, het is al wel een heel stuk duidelijker,
komt er naar mijn idee op neer dat het gewoon een questie van uitproberen en controleren is.

@ Koekje:

Bedankt voor het meedenken:

Nova is nu net een half jaar geweest.
Het is een echt bijdehand katje die Tommy de baas is, nu even niet,
maar dat komt omdat ze nog wat suf is van de sterilisatie van vrijdag.
Ik zou werkelijk geen plekje weten waar Tommy wel bij kan, maar zij niet.
Maar dat geeft ook niet als het om de supplementen gaat.

Tommy krijgt nu namelijk ook BachBloesems, die druppel ik op een theelepeltje natvoer,
dat krijgt Tommy eerst, en als dat helemaal op is krijgt hij de rest van zijn eten.
Zo weet ik zeker dat hij alle druppels krijgt, en dat hij alleen de druppels krijgt.

Ik heb al op de site van Carnibest gekeken, daar kom ik verder wel uit.

Alleen nog de volgende vraag:

ik heb begrepen dat in CB rijst zit, is dat nadelig voor Tommy?
of moet ik dan de versie voor diabetisie gaan geven (die zonder rijst bedoel ik dus) ?
Laatst gewijzigd door mike en tommy op ma 12 nov 2007, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
#859355
ik snap je onzekerheid met rauw voeren, ik had dat ik het begin ook.
dat het hier hamerend overkomt, is alleen omdat de mensen hier het beste voor je katten willen. en dat is rauw, zeker in het geval van tommy, omdat hij al last heeft.

het is hier veel kennis aanwezig over blaasproblemen, en ook al veel over geschreven. ook door de da's die hier actief zijn. dit is voor jou te veel om in 1x te lezen, maar voor 'ons' teveel om dat pakkend samen te vatten in 1 antwoord.
neus ook maar goed rond bij de hondenafdeling, daar staan ook veel dingen geschreven.

mensen die rauw voeren hebben al vaker zich met hand en tand praktisch moeten verdedigen. zowel tegen de directe sociale omgeving, als tegen buitenstaanders en mensen met een authoriteit als da's en hun assistenten. ik heb zelf ook al een walgelijke preek van mn brokken-da mogen ontvangen; ik zou sien vergiftigen met rauwe voeding.
maar ook mensen hier die net lid waren, en vooral geen rauw wilden voeren, ondanks duidelijke goede argumenten, ook op medisch gebied.
daarom is rauw voeren gevoelsmatig soms tegen de publieke opinie in, en kunnen mensen zich steviger verdedigen.
(ik vind trouwens niet dat je iets is opgedrongen, alleen maar geprobeerd te overtuigen, maar het kan voor jou harder overkomen)

ik vind bv de reclamebanners van royaal konijn op kp vreselijk irriterend, en vooral omdat ze tegenwoordig in flash zitten tussen de antwoorden op de topics in, dus ik moet er wel naar kijken. een ander heeft daar wellicht minder last van.

over de cb en de rijst.
bij mijn weten zit er maar heel weinig rijst in, luttele procenten. geen idee wat dit doet op de ph waarde van de urine.
diabetes versie heeft idd geen rijst, dan zit je zowiezo goed, maar afwisseling is natuurlijk altijd fijn.
je zou eens cb kunnen melen met de vraag hoeveel rijst er nu daadwerkelijk in de andere smaken voor katten zit.

om er zeker van te zijn dat tommy geen granen oid binnenkrijgt, kan je natuurlijk ook zelf een menu samenstellen. dat is trouwens ook nog eens goedkoper, en beter voor zn tandjes.
dit vond ik in het begin ook eng, want je wilt natuurlijk dat je kat alle noodzakelijke dingen binnenkrijgt. maar hoemeer je leest over barf, en er zelf mee bezig bent, hoe minder eng het wordt. je krijgt het vrij snel echt in de vingers.
ik wil je natuurlijk helpen met een menuutje maken, roep maar als je dat wilt.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door