Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Tamara*
#858631
Heb net een hele tijd op de zoekfunctie gezocht en verschillende dingen gevonden. Sommige dingen zijn alweer van een tijdje geleden dus wil toch nog even wat extra info.

Ik krijg bij mij in de winkel geregeld mensen die geintreseerd zijn (of ik maak ze geintresseerd) in vers (kvv) dit zijn mensen die dus fulltime brokken geven en dan een gedeelte vers willen gaan voeren. Ik adviseer ze altijd om het gescheiden te geven omdat ik dat op verschillende plekken gelezen heb. Maar het is me niet helemaal duidelijk waarom.
Ik heb op de zoekfunctie gevonden dat het niet anders verteerd zoals 'ze' vaak roepen en heb ook ergens gelezen dat het niet uitmaakt dat de geëxpandeerde brok blijft drijven en het vlees zakt in de maag (kan dit werking geven, en zo ja welke?).

Mijn idee zegt dat het toch beter is om het apart te geven, bijvoorbeeld sochtends vlees en savonds brok. Maar als ik dat adviseer wil ik wel een duidelijke uitleg geven waarom, en dat kan ik nu eigenlijk niet.
Door judith1967
#858655
Heeft te maken met de vertering.Brok verteert anders dan Kvv.Er moet iig 8 uur tussen zitten.

Maar goed er zijn ook mensen die sochtends brok geven en savonds kvv en daar geen problemen me hebben,nouja de hond dan
Door Tamara*
#859775
Er is dus niemand die een duidelijk antwoord heeft?

Kan het zorgen voor scheetjes laten, diarree, of zelf maagkanteling?
Door tessa
#859874
Op zich kan het best natuurlijk, er zijn zoveel mensen die het zonder problemen mengen.
Ikzelf zou het niet doen omdat als honden brokken eten ze daarna veel gaan drinken en dus het maagzuur verdunnen, vlees heeft geconcentreerd maagzuur nodig om goed te kunnen verteren en de bacterien te doden dus daarom zou ik het niet mengen ( beter alleen vers geven natuurlijk! :P)
Door nikèdog2000
#860029
ja het heeft te maken met maagzuur
daarom 1 dag vlees en 1 dag brokken
maar het is natuurlijk beter om altijd vlees te geven
Gebruikersavatar
Door Angelique
#860284
[quote="Tamara*"]
Er is dus niemand die een duidelijk antwoord heeft?

Kan het zorgen voor scheetjes laten, diarree, of zelf maagkanteling?
[/quote]

Ja, dat kan wel. Ik zeg altijd maar zo, dat als je hond brok + vers (kvv dan) goed verdraagt dan is er weinig mis mee. Blijft je hond echter winderig en/of slechte ontlasting houden dan zal het wellicht beter zijn om het te splitsen. Voor het verteren van grote stukken vlees en bot is een zuurder maagzuur nodig dan die je hond heeft als hij nog brok eet. Met kvv loopt het zo'n vaart niet, dat verteert ook wel in een wat minder zuur maagzuur. Want voordat het maagzuur zuur genoeg is om bot te verteren ben je echt wel verder dan 8 uur weg.

Die Mary heeft gelijk...het is een hearsay verhaal.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door