Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Panic!
#857392
Hoi

Als beginnende barfer had ik graag eens jullie mening/commentaar over dit menu voor een Boston Terrier van 10 kg.

Ik heb ook verschillende verhoudingen tegengekomen op het forum, ik denk met deze te beginnen en dan zie ik wel hoe het verder zal lopen.

50% vleesbot
20% spiervlees
20% orgaan
10% restjes

Panic! weegt 10 kilo = 1.750 kilo/week

ma: 125g lamsrib, 100g kipfilet, 60g groentenmix
di: 125g kwartel, 100g rundsnier00
woe: 125g kippenek, 100g lamsgehakt, 60g restjes
do: 125g konijnkarkas, 100g kippelever
vrij: 125g kippevleugel, 100g kalkoenfilet, 60g groentenmix
za: 125g geiterib, 100 lamspens
zo: 125g kippenek, 50g rundvlees, 50g varkenshart

Greetz
Ellen en Panic!
Door Boefke
#857399
Ziet er prima uit! Veel variatie zeg! Wees je wel bewust dat varkensvlees (je wilt varkenshart gaan voeren) het virus dat de ziekte Aujeszky veroorzaakt kan bevatten dat voor een hond dodelijk is. Als de varkens uit NL (ik weet niet hoe streng er in andere landen op gecontroleerd wordt) komen dan is de kans heel erg klein, maar dat je er wel van op de hoogte bent.
Door *Natasja*
#857404
Ziet er volgens mij prima uit. Ik zou alleen, als je begint, eerst enkel kippenekken geven als vleesbot. Als je hondje hieraan gewend is, kun je het langzaam gaan uitbreiden met de vleesbotten-voor-gevorderden.
Door Panic!
#857442
Dank je wel  :D

Ik heb idd al verhalen gehoord over varkensvlees, maar als ik hier en op andere fora rondlees geven nog behoorlijk veel mensen varken aan hun hond zonder problemen te hebben daarmee. Dit hart ga ik geven tot het op is en daarna rundshart nemen (just in case :-\)

Vandaag heb ik haar trouwens eens haar eerste lamsribbetje laten proeven, eens om te kijken hoe ze ermee zou omgaan. Man, die was content!! En ze heeft t netjes zonder schrokken heel smakelijk opgepeuzeld en daarna keek ze me aan met verlangende oogjes naar méér  :P :D
Zalig die blik  ;)

Groetjes Ellen en Panic!

Afbeelding
Door *Natasja*
#857445
Ik zou die lamsribbejtes even in de vriezer laten, dat zijn geen botten om aan een beginnende BARF-hond te geven. Begin liever met kippenekken, daarna eventueel kippevleugels (wel inknippen bij de bochten), parelhoenkarkas of kwartel. Als dat allemaal goed gaat, kun je voorzichtig lams- of geiteribben gaan geven. Maar geef liever geen enkele ribben, de kans bestaat dat de hond deze in 1 keer inslikt, met de nodige gevolgen van dien.
Gebruikersavatar
Door pike
#857468
En niet alleen de lamsribbetjes. Zeker ook de geitenribben zijn veels te hard voor beginnende barfers. Het gaat er niet enkel om of ze ze goed kauwen, dat is namelijk meestal niet het probleem. Waar het om gaat is dat ze het bot goed verteren. En dat kunnen ze nog niet in het begin. Het spijsverteringssysteem is niet ingesteld op botverteren. Het moet zich eerst aanpassen. Het maagsap moet zuurder worden, er zijn andere enzymen nodig, die omschakeling kost tijd. Dus begin met zachte botjes en bouw het langzaam uit!
Door Lizzy
#857488
[quote="Panic!"]
Dank je wel  :D

Ik heb idd al verhalen gehoord over varkensvlees, maar als ik hier en op andere fora rondlees geven nog behoorlijk veel mensen varken aan hun hond zonder problemen te hebben daarmee. Dit hart ga ik geven tot het op is en daarna rundshart nemen (just in case :-\)

Vandaag heb ik haar trouwens eens haar eerste lamsribbetje laten proeven, eens om te kijken hoe ze ermee zou omgaan. Man, die was content!! En ze heeft t netjes zonder schrokken heel smakelijk opgepeuzeld en daarna keek ze me aan met verlangende oogjes naar méér  :P :D
Zalig die blik  ;)

Groetjes Ellen en Panic!

Afbeelding
[/quote]

Hoi Ellen, nou, hier op Barfplaats zijn het welgeteld 3 mensen die varkensvlees geven, waarvan 2 niet in Nederland wonen maar in een land waar Aujeszky niet voor komt. Dus ik denk dat je inderdaad een heel ander forum bedoeld ja.

Verder ziet je menu er hartstikke goed uit hoor! Prachtige afwisseling! En de percentages zien er ook prima uit.

Qua het eten van ribjes: het knabbelen alleen is het probleem niet. Het gaat (net als de schrijfster boven mij al uit legt) ook om het verteren van de rib. De eerste weken is zachter bot van kleinere dieren zoals kip, eend, konijn, parelhoen, etc een goed idee.
Door Panic!
#857695
Ok

Dan zal ik in het begin eerst kippevleugeltjes, kippenek en konijn geven. Na hoelang kan ik dan de andere botten in het menu introduceren. Na 1 week, of 2 weken?

Groetjes
Gebruikersavatar
Door Angelique
#857984
[quote="Panic!"]
Ok

Dan zal ik in het begin eerst kippevleugeltjes, kippenek en konijn geven. Na hoelang kan ik dan de andere botten in het menu introduceren. Na 1 week, of 2 weken?

Groetjes
[/quote]

Doe maar 4 weken...minimaal.
Door Panic!
#858229
Ok

4 weeks it is!!! :D
Volgende week gaan we ermee beginnen  :P

Alvast bedankt voor de nodige tips!!!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door